Sök:

Sökresultat:

6 Uppsatser om Instrumentpanel - Sida 1 av 1

Konceptframtagning av instrumentpanel

Examensarbetet har utförts i samarbete med Kongsberg Power Product Systems AB i Ljungsarp. Syftet med projektet var att utveckla ett grundkoncept på en modulbaserad Instrumentpanel. Konceptet skulle ha olika modulkombinationer och erbjuda möjligheten att integreras hos olika kunder och maskintyper. Instrumentpanelen skulle även anpassas och vara en del av Kongsbergs rattstångsprodukt. Projektet innefattade design ? och konstruktionsarbete och resulterade i en Instrumentpanel uppbyggd i tre moduler som tillgodoser de krav som sattes upp i smråd med Kongsberg.  Instrumentpanelens tre moduler innehåller bl.a. knappsatser, lampor och indikatorer, en digital display samt ett sammanhängande formspråk. Med utgångspunkt från konstruktionsunderlaget byggdes en identisk prototyp. Prototypen representerar det färdiga resultatet och ger en förståelse för formspråket och de ingående funktionerna..

Förarmiljö i turistbuss: utveckling av instrumentpanel för Scanias turistbussar utifrån ergonomi och användbarhet

Scania är en globalt ledande tillverkare av tunga lastbilar, bussar samt industri- och marinmotorer. Bussverksamheten utgörs av bussar för turist-, linje- och stadstrafik och står för 10 procent av Scanias totala försäljningsintäkter. I dagsläget utvecklas och tillverkas endast busschassier på Scania men för att erbjuda kunden kompletta fordon samarbetar Scania med utvalda karosstillverkande företag. Scania strävar efter att utveckla bussar med fokus på ergonomi, användarvänlighet och kvalitet. För att utveckla en förarplats med användarvänlig inredning krävs ett gediget underlag som grundas på ergonomiska och kognitiva riktlinjer samt chaufförers behov och önskemål.

Nord West 420: en ergonomisk förarmiljö

Examensarbetet är det avslutande momentet på civilingenjörsutbildningen Ergonomisk Design och Produktion, med inriktning industriell design. Projektet genomförs vid Nord West Yachts AB, Orust, som bygger exklusiva motorbåtar från 33 till 56 fot. Utgångspunkten för projektet är att skapa förbättringar kring förarmiljön i den senaste båtmodellen Nord West 420, både i coupén och på flybridge. Företagets önskan med projektet är att vidareutveckla Instrumentpanelen samt förarplatsen, vilket ska leda till en attraktivare och säkrare båt genom ett estetiskt och ergonomiskt tänkande. Under projektets gång används metoden systematisk problemlösning.

Utformning av GPS- hållare till personbil

Den här rapporten beskriver utvecklingen av en justerbar hållare för Garmins GPS-navigatorer i Nüviserien. Hållaren är framtagen för att passa Saab 9-3 men varianter som passar andra bilare är också beskrivna. Uppdragsgivare är Caran AB i Trollhättan. Under våren 2007 gjorde två studenter från Högskolan Väst ett examensarbete på Caran där de började utveckla en GPS-hållare, men efter att de hade tagit fram ett allmänt koncept tog deras tid slut. Konceptet bygger på en skena som monteras på bilens Instrumentpanel.

Nydesign av huvudinstrumenti elbilen Saab Zero Emission

SammanfattningAtt köra en elbil kan skilja sig från ett traditionellt fordon på flera sätt. Förväntningarna från förarenmåste tas i beaktning när användargränssnittet i bilens Instrumentpanel utformas.Denna masteruppsats behandlar test, utvärdering och nydesign av Huvudinstrumentet i Saabs elbilZero Emission. Huvudinstrumentet är den del av Instrumentpanelen som sitter framför ratten ochinnehåller mätartavlor och andra instrument. Andra områden såsom mittkonsolen och musik- ochnavigatorsystem inkluderas inte i studien.Huvudinstrumentet testades och utvärderades med metoder, bland andra heuristisk utvärdering,Cognitive walkthrough och användartest. Användartesten utfördes i en körsimulator med hjälp avtänk-högt-metoden för att möjliggöra för observatören att följa med i testpersonen tankebanor.Med hjälp av resultaten från testutvärderingen skapades en ny design av huvudinstrumentet.Övergripande upplägg och design av individuella delar av klustret utformades parallellt.

CATIA V5 SOM KONCEPTGENERERINGSVERKTYG

Att ta fram en ny bilmodell är ett tidskrävande och omfattande arbete där många olika kunskapsområden måste samspela. En del i utvecklingsprocessen som får allt större betydelse är designarbetet. Om bilens utförande och design inte tilltalar konsumenterna innebär detta låga försäljningssiffror och därmed förlorade intäkter för företaget.Det huvudsakliga syftet med detta arbete är att grundligt undersöka om och hur CAD-programmet Catia V5 med modulen Imagine & Shape (IMA) skulle kunna användas på Volvo Car Corporations designavdelning (PVS). Syftet är också att granska vad en implementering av Catia V5 med IMA-modulen skulle innebära för produktutvecklingsprocessen, samt att undersöka vilka som skulle kunna använda sig av programmet. För att undersöka hur Catia V5:s IMA-modul skulle kunna fungera på PVS har vi i samarbete med designstuderande Pontus Ny modellerat en konceptbil, komplett med exteriör, Instrumentpanel, mittkonsol, ratt, stolar, baksäte, fälgar och hjul.