Sök:

Nydesign av huvudinstrumenti elbilen Saab Zero Emission

SammanfattningAtt köra en elbil kan skilja sig från ett traditionellt fordon på flera sätt. Förväntningarna från förarenmåste tas i beaktning när användargränssnittet i bilens instrumentpanel utformas.Denna masteruppsats behandlar test, utvärdering och nydesign av Huvudinstrumentet i Saabs elbilZero Emission. Huvudinstrumentet är den del av instrumentpanelen som sitter framför ratten ochinnehåller mätartavlor och andra instrument. Andra områden såsom mittkonsolen och musik- ochnavigatorsystem inkluderas inte i studien.Huvudinstrumentet testades och utvärderades med metoder, bland andra heuristisk utvärdering,Cognitive walkthrough och användartest. Användartesten utfördes i en körsimulator med hjälp avtänk-högt-metoden för att möjliggöra för observatören att följa med i testpersonen tankebanor.Med hjälp av resultaten från testutvärderingen skapades en ny design av huvudinstrumentet.Övergripande upplägg och design av individuella delar av klustret utformades parallellt. När ettslutgiltigt upplägg valts, med hjälp av en beslutsmatris, lyftes sedan individuella delar in för attskapa en komplett lösning.Resultatet blev ett huvudinstrument anpassat för en elbil. Hastighetsmätaren är analog medan restenav instrumentet visas på en sju tum stor färgdisplay. För att undvika kognitiv överbelastning kancellerna, som innehåller de olika instrumenten, expanderas och förminskas. I sitt expanderade lägevisas mycket information medan bara den viktigaste informationen visas i det förminskade läget.Endast en cell i taget kan vara expanderad, och detta styrs med knappar på ratten.Användargränssnittet är avsett att vara mer lättanvänt och kognitivt ergonomiskt.Instrumentet implementerades i Saab körsimulator för att möjliggöra framtida test och utvärdering.För att ytterligare förbättra och utveckla användargränssnittet bör det testas och resultatet jämförasmed resultatet från dagens användargränssnitt.

Författare

Johan Ericsson Pontus Andersson

Lärosäte och institution

KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..