Sökresultat:
59 Uppsatser om Handelsplats - Sida 1 av 4
Utvärdering av nyttan av en e-handelsplats för produktupphandlingartill Borlänge kommuns resultatenheter
Med denna rapport vill vi undersöka och beskriva nyttan lokala producenter och Borlänge kommun skulle ha av en e-Handelsplats. I rapporten undersöker vi huruvida en eHandelsplats kan underlätta pappersarbetet i samband med tecknandet av avtal mellan Borlänge kommun och producenter, och om det kan resultera i en ekonomisk vinning för parterna. Rapporten behandlar även den miljömässiga vinst som en e-Handelsplats skulle generera. Arbetet är uppdelat i två delar; en teori- och en metodstudie. I teoridelen går vi igenom en del av den litteratur som behandlar det valda ämnet.
Kritiska framgångsfaktorer vid utvecklingen av en e-handelsplats: en fallstudie med fokus på skivbutiker
Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilka faktorer på en e-Handelsplats ett företag eller en organisation bör beakta, för att dessa ska kunna nå framgång med sin verksamhet. Vi har inom ramen av en fallstudie genomfört en empirisk undersökning på två ledande svenska e-handelsföretag, som utifrån ett antal utvalda kriterier kan betecknas som framgångsrika. Vi har därefter ställt det insamlade materialet mot den teori som förespråkar vilka faktorer som är kritiska för ett företags framgång och överlevnad. Resultatet av vår studie visar att det finns ett antal kritiska faktorer som bör beaktas på en e-Handelsplats. Studien påvisar även att det finns flertalet faktorer som har en underordnad betydelse för en e-Handelsplats framgång..
Hur bra är din e-handelsplats? : En utvärdering ur användarperspektiv
En snabb teknologisk utveckling har under de senaste åren lett till att företag kan kommunicera med sina kunder via Internet. Denna kommunikation sker via e-Handelsplatser. Studier över e-handeln i Sverige påvisar att denna expanderar för varje år som går. Fler företag etablerar sig på Internet och fler konsumenter använder Internet för att genomföra inköp. Därmed blir relationen och kommunikationen mellan företag och konsument allt mer viktig.
Stadskärnans konkurrens mot köpcentrum : Hur kan stadskärnan i en större stad göras attraktivare för att hävda sig i konkurrensen mot köpcentrum
Med tanke på att köpcentrumen allt mer har expanderat under de senaste 15-20 åren har många stadskärnor blivit lidande av denna explosionsartade tillväxt. Denna uppsats handlar om hur stadskärnan kan hävda sig mot köpcentrum och förståelse för vad som avgör konsumenternas val av Handelsplats. Uppsatsens teoretiska referensram byggdes upp kring teorier om konsumenttillfredsställelse och modeller. För att få djupare förståelse på vad som påverkar konsumenten har vi gjort undersökningar i form av kvalitativa och kvantitativa metoder. Vi har även intervjuat centrumledare för att kunna jämföra huruvida konsumenten tillfreds på de sätt som centrumledarna strävar efter eller inte.
Från köpcentrum till upplevelseforum : Utvecklingen 1950-2020
Vid olika skeden i köpcentrums utveckling har olika faktorer stått i fokus för vad som karaktäriserat svenska köpcentrum. I och med det kulturella värderingsskiftet ställer dagens besökare nya krav på köpcentrum och dess involverade aktörer. Pågående och framtida köpcentrumprojekt skiljer sig från vad som tidigare har karaktäriserat denna Handelsplats.Köpcentrum har ursprungligen utformats som boxliknande byggnader segregerade från andra funktioner. Trenden visar dock att köpcentrum blir alltmer integrerade med andra funktioner och miljöer i samhället. Rationellt och standardiserat byggande har utvecklats till emotionell och upplevelsebaserad design med inslag av städernas miljö.
En ny e-ra i bokbranschen? : En fallstudie av Akademibokhandeln & Adlibris
Som huvudsyfte avser vi att undersöka vad som kännetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell butikskedja i jämförelse med en Internetaktör. Vi vill även få fram framgångsfaktorer för en traditionell butikskedja och en Internetaktör som ett delsyfte.Frågeställning: Vad kännetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell bokhandel respektive i en Internetbaserad bokhandel? ? Akademibokhandeln & AdlibrisVi har genomfört fallstudie med en kvalitativ ansats. Empirin har insamlats genom semistrukturerade intervjuer och teorin genom relevant litteratur inom traditionell handel samt e-handel.Akademibokhandeln och Adlibris är två företag som erbjuder ett likvärt sortiment men på helt olika sätt. Akademibokhandeln har sin Handelsplats i en butik där service är deras ledstjärna.
En ny e-ra i bokbranschen? : En fallstudie av Akademibokhandeln & Adlibris
Som huvudsyfte avser vi att undersöka vad som kännetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell butikskedja i jämförelse med en Internetaktör. Vi vill även få fram framgångsfaktorer för en traditionell butikskedja och en Internetaktör som ett delsyfte.Frågeställning: Vad kännetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell bokhandel respektive i en Internetbaserad bokhandel? ? Akademibokhandeln & AdlibrisVi har genomfört fallstudie med en kvalitativ ansats. Empirin har insamlats genom semistrukturerade intervjuer och teorin genom relevant litteratur inom traditionell handel samt e-handel.Akademibokhandeln och Adlibris är två företag som erbjuder ett likvärt sortiment men på helt olika sätt. Akademibokhandeln har sin Handelsplats i en butik där service är deras ledstjärna.
E-handelsplattform i Magneto
Denna rapport beskriver det examensarbete som genomförts av Markus Engman. Examensarbetet syftade till att utveckla en e-handelsplattform baserad på ett program för e-handelssidor som heter Magento. Examensarbetet utfördes för ett företag som säljer och reparerar tv-spel och liknande hemelektronik. Arbetet utfördes på distans under ca 10 veckor. Under tiden hölls några möten på företaget.
Att vänta eller förvänta - En studie av flygresenärers förväntningar på flygplatsers butiksutbud
Syftet med vår magisteruppsats är att undersöka kunders förväntningar på butiksutbudet i förhållande till en plats som från början inte varit ämnad för handel av varor och tjänster men som nu är under förändring.Vi har använt oss av en kombinerad strategi. Detta innebär att vi kombinerat en kvantitativ enkätundersökning som genomfördes under tre dagar på en flygbuss mellan Helsingborg och Ängelholm med tre stycken kvalitativa telefonintervjuer som vardera tog mellan 15-20 minuter. Vi analyserar vårt empiriska material ur ett kvalitativt perspektiv.Denna magisteruppsats grundas främst på teorier om förväntningar och föreställningar som påverkar dessa, samt platser. Vi använder oss av begrepp som förväntningsdynamik, plats och ickeplats. Teorikapitlet utmynnar sedan i en modell baserad på dessa teorier.Vi har kunnat visa att flygplatsen som plats starkt påverkar flygresenärernas förväntningar.
Miljonprogrammets möjligheter : Energieffektivisering av Öxnehaga, Jönköping
Denna rapport beskriver det examensarbete som genomförts av Markus Engman. Examensarbetet syftade till att utveckla en e-handelsplattform baserad på ett program för e-handelssidor som heter Magento. Examensarbetet utfördes för ett företag som säljer och reparerar tv-spel och liknande hemelektronik. Arbetet utfördes på distans under ca 10 veckor. Under tiden hölls några möten på företaget.
Brukarnas påverkan av en handelsplats omlokalisering
Marknaden som Handelsplats lever kvar i Sverige än idag.
Flera marknader
har
stor
popularitet
och
har
blivit
en
mötesplats
för
många
människor.
I
en
av
Sveriges
största
städer
finns
en
sådan
marknad.
Marknadsplatsen
har
under
längre
tid
dragits
med
nedläggningshot
eftersom
fastighetsägaren
och
staden
har
andra
planer
för
området.
Reaktionerna
mot
en
eventuell
nedläggning
har
varit
stora
och
i
denna
uppsats
har
det
undersökts
ett
annat
alternativ,
nämligen
om
marknaden
kan
omlokaliseras.
Frågorna
som
har
ställts
är
?Vilka
aspekter
kan
bidra
till
en
lyckad
omlokalisering??
och
?Hur
skulle
hyresgästen
och
brukarna
påverkas??.
Med
brukarna
avses
de
som
nyttjar
lokalen,
det
vill
säga
marknadens
besökare
och
säljare.
För
att
komma
fram
till
ett
resultat
har
kortare
intervjuer
hållits
med
62
av
marknadens
brukare.
Längre
intervjuer
har
genomförts
med
marknadens
ägare,
fastighetsägaren
och
representant
från
staden.
Litteratur
och
vetenskapliga
artiklar
har
eftersökts
i
väletablerade
databaser
utifrån
nyckelord
i
uppsatsens
problemformulering.
Teorierna
som
uppsatsens
slutsatser
grundats
på
handlar
om
människors
behov,
förändringars
innebörd,
risker
med
omlokalisering
samt
relevant
lagrum.
Slutsatsen
är
att
brukarna
kommer
att
följa
med
till
en
ny
lokal
och
deras
påverkan
kommer
att
vara
minimal
om
en
mötesplats
kan
uppstå.
Många
av
brukarna
bor
i
närområdet
och
en
ny
lokals
mest
optimala
placering
är
i
samma
område.
Det
är
viktigt
att
lokalen
är
lättillgänglig
oavsett
färdsätt
och
att
lokalhyran
är
relativt
låg.
Bra
parkeringsmöjligheter
är,
enligt
säljarna,
viktigt.
Nyckeln
till
marknadens
framgång
är
ett
stort
och
varierat
utbud,
och
det
är
en
förutsättning
för
framtidens
marknad.
Förändringen
en
omlokalisering
innebär,
är
mildare
än
om
marknaden
tvingas
lägga
ner.
För
att
förändringen
ska
kunna
genomföras
på
bästa
sätt
bör
marknadens
ägare
liksom
flera
brukare
ändra
inställning
och
arbeta
aktivt
för
förändring.
En
förändring
kan
leda
till
en
ännu
bättre
marknadsplats,
om
människor
vågar
se
möjligheterna..
Atmosfär och tillgänglighet : är det viktigt för en handelsplats?
Shopping har idag blivit ett fritidsnöje bland konsumenterna och när konsumenterna går till olika shoppingcentrum är det lika viktigt med en bra upplevelse som med själva handlandet. Det läggs ned mycket tid på att få rätt butiksmix i stadskärnan och externa köpcentrum. Under de senaste årtionden har externa köpcentrum vuxit fram och blivit en konkurrens för stadskärnan. Det är därför viktigt att stärka upplevelsen för konsumenten och locka dem till sig. Viktigt är att känna till kundernas behov och önskemål för att lyckas överleva och konkurrera mot de olika köpcentrumen.Uppsatsen har som mål att ta reda på vad det är konsumenten vill uppleva vid shoppingen, och inte själva handlandet i sig.
Studentbåge : utvecklandet av en webbapplikation för cykelförsäljning
Syftet med följande rapport är att beskriva erfarenheterna med designen och implementationen av en webbapplikation för e-handel. Arbetet genomfördes som en del av ett kandidatarbete, inom civilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi vid Linköpings tekniska högskola, av ett team bestående av åtta studenter.Utgångspunkten för kandidatarbetet, som beskrivs i den här rapporten, var att teamet blev kontrakterat av en fiktiv kund (kursledningen) att skapa en Handelsplats för cyklar. Då projektet bedrevs i utbildningssyfte hade kunden vissa krav på hur webbapplikationen skulle skapas både vad gäller slutgiltig funktionalitet och arbetsmetodik. Projektarbetet omfattade 18 högskolepoäng och sträckte sig över fem månader.Ur de specifikationer som kunden gav arbetade teamet fram en vision. Då cykeln är en integrerad del av studentlivet så beslutade teamet att skapa en Handelsplats som de själva skulle vilja använda.
OMX Nordiska Börs, en integrerad handelsplats. Vilket medlemsland erhåller störst diversifieringseffekt ur ett portföljfrontsperspektiv?
Möjligheter till internationell diversifiering är en av de främsta drivkrafterna bakom den konsolidering och internationalisering mellan världens börser som sker idag. Även de nordiska börserna har speglats av denna utveckling. I Oktober 2006 invigdes OMX Nordiska börs och den svenska, danska samt finska börshandeln integrerades därmed till en Handelsplats. Från ett teoretiskt portföljvalsperspektiv växer därmed respektive domestik marknad till ett gemensamt urval av de tre ländernas noterade bolag. Fler investeringsmöjligheter borgar for diversifiering och därmed reduktion av ickesystematisk risk.
Väla och Norrcity : en strukturanalys
Sammanfattning Syftet med uppsatsen är att studera utvecklingen och strukturen i Helsingborgs stadskärna och på Väla Köpcenter. Detta för att kunna kartlägga om det finns någon strukturmässig skillnad mellan platserna. Norrcity i Helsingborg fick Sveriges första gågata 1961. Efter det har handelstråken i stadsdelen växt och gågatorna utvidgats allt mer. Antalet restauranger och serveringar har ökat drastiskt sen 1970-talet.