Sök:

Hur bra är din e-handelsplats?

En utvärdering ur användarperspektiv


En snabb teknologisk utveckling har under de senaste åren lett till att företag kan kommunicera med sina kunder via Internet. Denna kommunikation sker via e-handelsplatser. Studier över e-handeln i Sverige påvisar att denna expanderar för varje år som går. Fler företag etablerar sig på Internet och fler konsumenter använder Internet för att genomföra inköp. Därmed blir relationen och kommunikationen mellan företag och konsument allt mer viktig. Kundinteraktion på e-handelsplatsen är en del av detta relations- och kommunikationsbyggande.Denna studie behandlar kundinteraktion på en e-handelsplats och inriktas på utformningen av en e-handelsplats ur ett kundperspektiv. Denna utformning är mycket väsentlig då den är avgörande för hur kunden upplever köpprocessen och därigenom företaget i fråga. I uppsatsen genomförs en utvärdering av sex svenska företags e-handelsplatser inom tre olika branscher. Dessa branscher är hemelektronik, böcker samt flyg och resor. En jämförelse kommer sedan att göras e-handelsplatserna emellan utifrån resultatet av utvärderingen. Syftet med uppsatsen är att finna likheter och skillnader bland de olika e-handelsplatserna både inom och mellan branscherna.I det teoretiska ramverket presenteras olika författares åsikter om hur en e-handelsplats bör utformas. Det empiriska ramverket avser utvärderingen av e-handelsplatserna. Utvärderingen har gjort med hjälp av en befintlig utvärderingsmetod. Det teoretiska ramverket och utfallet från den empiriska utvärderingen sammanvävs i en analys.Utvärderingen av de sex företagens e-handelsplatser har resulterat i generella slutsatser rörande skillnader och likheter e-handelsplatserna emellan. Dessa skillnader och likheter har identifierats inom respektive bransch, men även mellan de olika branscherna. Utifrån slutsatsen har författarna till uppsatsen givit förslag till förändringar på e-handelsplatserna som syftar till att användarnas önskemål av dessa ska kunna tillfredställas på bästa sätt.

Författare

Philip Persson Emina Jahic Elisabeth Suneson

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/IHH, Informatik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..