Sök:

Sökresultat:

14 Uppsatser om Groupware - Sida 1 av 1

Jämförelse av användbarhet mellan integrerat intranät och e-post och separat intranät och e-post vid arbete med möteshantering

Vid möteshantering används många olika Groupware, några av de Groupware som används är intranät och e-post. Något som blir allt vanligare är att integrerade intranät och e-postlösningar (exempelvis Sharepoint) används vid möteshantering. Det behövs fler jämförelser om hur användbara olika informationssystem är vid möteshantering. Den här studien syftar till att jämföra hur användbart integrerat intranät och e-post är jämfört med separat intranät och e-post vid möteshantering. För att besvara frågan så har Groupware walkhtrough och enkäter använts.

SAMARBETE I CSCW-MILJÖER

Vårterminen 2006.

Interacting with EDIT. A Qualitative Study on, and a Re-design of, an Educational Technology System

This thesis aimed to study the interaction between an educational technology system and its users and give suggestions for design improvements. The technology system is called EDIT (Educational Development through Information Technology) and has been developed and applied at Linköping University?s Faculty of Health Science. EDIT supports Problem Based Learning and enables scenarios to be presented through the World Wide Web. The study was divided into two parts.

Projektledning i virtuella teams - Förtroende, gemensam förståelse och groupwares

Virtual teams are teams where team members don?t sit and work in the same place, they canwork in different countries, cities and buildings. It?s not the distance between team members that defines a virtual team, it's the extent to which the team is dependent on information technology to communicate and carry out a task. Virtual teams is becoming more common in organizations, to use virtual teams organizations can reduced time and travel costs and create a larger knowledgebase.A project manager for virtual teams faces many challenges, they have to build trust with and among team members they rarely or never meet, create a common understanding of project objectives and manage the challenges that culture and information technology creates.

Att kunna det som andra kan : Knowledge management i ett kunskapsföretag

The capability to know what knowledge there is and where it resides within an organization is becoming increasingly important in the new knowledge-based economy. This paper takes on a practise-based view of knowledge in order to decide on a course of action for how to successfully implement knowledge management within a knowledge-based company. By considering all knowledge as more or less contextual and socially constructed, knowledge is divided into three dimensions depending on the degree to which it is tacit, namely: information, knowledge and skills. The paper then discusses inhibitors and enablers for transferring knowledge via these three dimensions respectively. The empirical findings are based upon a case study of Faveo. It is shown that Faveo, like most organizations, has til now focused on the collection of codified knowledge, i.e.

Presentation och utvärdering av CollMX : Ett transparent kollaborationsverktyg

Organisations and projects use CSCW/Groupware systems for collaboration purposes. These systems and applications are in many cases using a non-transparent GUI, witch is also hard to learn. This paper present a novel system that aims towards being transparent and easy to use. This system, called CollMX, will be evaluated and different ideas for future development will be presented.  The evaluation and ideas are generated by an empiric evaluation and research in different areas related to CSCW. The research does not only focus on the area of CSCW, but also extends towards the Web 2.0 and ideas about awareness..

Hur grupprogram kan underlätta användarstödsorganisationens arbete

Det har idag blivit vanligt att använda Informationsteknik (IT) som stöd till arbete av olika former. Företag lägger idag ned mycket tid och pengar på att datorisera sina verksamheter. När det uppstår problem i företagens system och applikationer, krävs det att hjälp finns att tillgå. Uppsatsen syftar till att se hur användarstödsorganisationernas arbete kan underlättas med hjälp av grupprogram. En fallstudie visar att det i den decentraliserade användarstödsorganisationen finns kommunikations- och informationsdelningsproblem.

Intranät En kommunikationskanal för alla?

Intranet is today a common technical Groupware to communicate in many organisations. People can interact through the Intranet and communicate within the organization and get relevant information according to their workplace. It can be difficult to get everybody to use the Intranet as an information- and communication tool. This causes problems when people want to reach out with information. With these thoughts we entered our work at Luftfartsverket at Arlanda airport.

Grupprogram : Studie av funktioner och användningsområden

Detta arbete behandlar en undersökning rörande grupprogrammens funktioner och användningsområden. Fyra grupprogram har analyserat och en kartläggning har gjorts över vilka funktioner som kan räknas som standardfunktioner. Dess standardfunktioner har sedan utgjort det ramverk som använts för att undersöka hur grupprogrammen används ute i företagen. Ett antal företag från olika branscher valdes ut för att ingå i undersökningen. Informationen har samlats in med hjälp av guidade enkäter.

Användaracceptans av utökade e-postsystem: en studie av icke-tekniska utmaningar med grupprogram

Utökade e-postsystem är en populär typ av grupprogram som ger användarna fler möjligheter än att bara hantera e-post, utökade e-postsystem ger bl a användarna möjligheten att föra kalender, schemalägga möten och delegera uppgifter. Denna undersökning utgår ifrån kända icke-tekniska utmaningar med att nå användaracceptans av grupprogram, genom en fallstudie i en statlig organisation studeras vilken inverkan dessa utmaningar har på utökade e-postsystem. Syftet med denna uppsats är att den ska ge insikter åt organisationer som har infört utökade e-postsystem men som har svårigheter med att nå användaracceptans av den funktionalitet som sådana system tillhandahåller. Viktiga slutsatser som har kunnat dras är att de studerade icke-tekniska utmaningarna med att nå användaracceptans i högsta grad har en inverkan på acceptansen av många av de funktioner som utökade e-postsystem tillhandahåller. Speciellt verkar tekniska begräsningar i systemet göra att många av dessa utmaningar blir kända..

Intranät En kommunikationskanal för alla?

Intranet is today a common technical Groupware to communicate in many organisations. People can interact through the Intranet and communicate within the organization and get relevant information according to their workplace. It can be difficult to get everybody to use the Intranet as an information- and communication tool. This causes problems when people want to reach out with information. With these thoughts we entered our work at Luftfartsverket at Arlanda airport.

CSCW som teoretisk ram för att påvisa tekniskt samband i en organisations förändring.

Företag arbetar idag alltmer i projektform på en global marknad. Detta innebär ökade krav på koordinering och kommunikation i utförandet av en uppgift i verksamheten. Samtidigt så finns det idag väl utvecklad teknik för att stödja de uppgifter som utförs. Teorierna inom CSCW diskuterar kring hur sådana tekniska verktyg, Groupware, kan stödja arbete som utförs i grupper, exempelvis arbete i projektform.I denna undersökning försöker vi skapa en teoretisk modell som kan användas för att identifiera de krav som ställs på dels organisationens utformning och dels på det tekniska stödet. Genom två studier utförda på två företag vid två tillfällen undersöker vi om det finns ett samband mellan förändring i organisationen och förändring i det tekniska stödet.

Att mötas på Insidan : En användarstudie av Piteå kommuns intranät

Today?s society has become more and more digitalized and we have access to more information than ever before. This has had a major impact on organizations and their work processes. For example have intranets become a common technical Groupware to communicate and get relevant information from inside the organization. A common problem related to this is an over-reliance on the technology, where there's not taking into account that some informal and communicative means are difficult to occur through digital resources.The aim of this study is to examine the use of an intranet in a municipality, which consists of many different employees with various work situations.

Kollaborativa Webbtjänster : En studie av framgångsfaktorer för utveckling av kollaborativa webbtjänster

Verktyg skapade för att stödja företags kollaborativa processer, även kallat "Groupware", har funnits i olika former sedan början av 90-talet. I dag är webbtjänster ett allt mer nyttjat alternativ bland organisationer på grund av dess många fördelar ? såsom lägre kostnader och ökad cross-platform-tillgänglighet. Med teknologiska framsteg har det på senare år blivit möjligt att utveckla program för webbläsare som inte tidigare varit möjligt. Syftet med den här studien är att ta reda på hur man i dagens webbmiljö och i dagens moderna organisationer utvecklar framgångsrik kollaborativ programvara genom att försöka identifiera ett antal riktlinjer för detta ändamål.