Sök:

Sökresultat:

35 Uppsatser om Godstransporter - Sida 1 av 3

Ansvar för hållbara godstransporter i Europa : Hinder, åtgärder och aktörernas roll

Antalet Godstransporter antas öka till följd av befolkningstillväxt samt ökning av inkomster och konsumtion. Transportsystemet är inte miljömässigt hållbart på grund av ökande koldioxidutsläpp, trängsel och överbelastning av den infrastruktur som påverkas av ökande Godstransporter. För ett hållbart transportsystem krävs stora och långsiktiga åtgärder av inblandade aktörer: transportköpare, transportleverantörer och myndigheter. Syftet med projektet är att identifiera vilka faktorer som påverkar samt hindrar utveckling av hållbara Godstransporter i Europa. För att finna ett svar undersöktes vilka faktorer som påverkar val av transportsätt, vilket ansvar olika aktörer har samt vilka hinder som finns för utveckling av hållbara transporter av gods.

Hållbar utveckling för godstransporter : en fallstudie av godstransporter i Sala kommun

Syftet med denna uppsats var att studera hur individer inom organisationer, företag och myndigheter som arbetar med barnsexturismfrågor upplevde sitt arbete. Detta för att forska i hur de upplever att globaliseringen inverkar på arbetet mot barnsexturism. Häri inkluderas faktorer som lagstiftning och hur nationellt och internationellt samarbete fungerar. Vi har genomfört en intervjuundersökning med sju kvinnor och en man. Intervjuerna har tolkats enligt en hermeneutisk ansats.

Urbana godstransporter i Göteborg - Självständiga återförsäljares attityder och förutsättningar gällande tidsfönster för mottagning av leveranser

I uppsatsen har uppsatsförfattarna studerat urbana Godstransporter i Göteborg, urbana Godstransporter innebär en rad olika negativa effekter. För att komma till bukt med dessa kan olika restriktioner eller initiativ införas.Negativa effekter av urbana Godstransporter är miljöförstöring, trängsel, ökad olycksrisk samt försämrad boendemiljö. Vid utvecklingen av hållbara urbana Godstransporter finns det tre grundpelare att utgå ifrån och ta hänsyn till, rörlighet, hållbarhet och beboelighet.Att utveckla system för hållbara urbana Godstransporter är en utmaning. Då de olika aktörerna som är involverade kan ha motstridiga intressen och mål som måste beaktas. De olika aktörer som är involverade i urbana Godstransporter är transportörer, återförsäljare, stadsplanerare samt boende/kunder.

Analys och optimering av godsflöden i Linköpings city

Expanderande städer resulterar i ökande behov av Godstransporter och för att behålla en fungerande godsdistribution kan åtgärder behöva vidtas. Trafikstockning och försämrad stadsmiljö är negativa effekter som kan förknippas med en dåligt fungerande godsdistribution. Citylogistik handlar om att kontrollera och optimera Godstransporter i urbana områden (city) så att negativa effekter minimeras.Olika typer av citylogistiska åtgärder och koncept har identifierats. Till dem hör till exempel samdistribution, reglering av Godstransporter och avancerade IT-system. Inom ramen för projektet SAMLIC, som startades i Linköping 2004, genomfördes pilotförsöket PILOT med det övergripande syftet att utvärdera ekonomisk potential med samdistribution i Linköpings city.

Godstransporter på Göteborgs vatten - Förutsättningar för ett nyskapande logistiskt flöde

Inledning&problemDettaarbetehandlaromenvisionärgodsdistributionslösningviatvåavdeexisterandevattenledernaiGöteborg;GötaälvochVallgraven.IdagenslägetransporterasmycketgodsfrånområdetkringBäckebol,Hisingenvialastbildärflerastoratransportaktörerharsinaterminaler.Arbetetutgårifrånenidéattiställetfraktagodsetpånågonformavvattentransporttillinnerstadenochdärifråndistribueravidareuttillolikakunderpåettmiljövänligtsätt.Transporteristäderärproblematiskamedavseendepåträngsel,utsläppochbullerochennylösningkankommaattblinödvändigförattuppnåmiljömålochenstörretrivselistaden.SyfteSyftetmedstudienärattutredaomdetfinnsgrundläggandeförutsättningarvattenburendistributiontillGöteborgsinnerstad.Dettasyftekommerattundersökasgenomattutredavadsomkantalaförrespektiveemotettutnyttjandeavvattnetpådettasätt.Såledeshoppasförfattarnakunnabidramedkunskaptilldenbefintligadiskussionsomfinnsinomområdet.MetodIntervjuerhargenomförtsmeddetrestörstatransportaktörerna;DHL,SchenkerochPostenförattfåredapåderasinställningtillennygodsdistributionslösningsamtvilkaeventuellahinderdekansemedidén.ÄvenTrafikkontoretiGöteborgsharintervjuatsdåderasrollsommyndighetärrelevant.Denteoretiskareferensramenutgörstillstörstadelavvetenskapligaartiklarsomberördelaravettlogistisktsystemochdessateorierharsedankopplatstillresultatföratthamöjlighetattgenomföraenrelevantanalysochkommaframtillarbetetsslutsats.Resultat&AnalysUndersökningenbyggerpåetteventuelltinförandeavettnyttlogistisktsystemiGöteborg.Undersöktaaktörerharenförsiktigtnegativinställningtillenförändring.Göteborgsstadärmerintresseradavidéndådenkanpåverkastadensamhällsekonomisktpositivt.Miljömässigafördelarskullekunnafinnasomsystemetfungerarsomtänkt.Dockfinnssvårigheterrentlogistisktochpraktisktattfåihopolikadelsystemochtransportsträckortillettfungerandesystem.Vissalösningarfinnsutomlands,Amsterdam,UtrechtochParisharallaliknandelösningarsomfungerar.StadsleveransenärettpilotprojektgällandedistributioniinnerstadensomgenomförsavGöteborgsstad.EnlösningliktdennaärenförutsättningförattkunnautnyttjaGötaälvförtransporteravdetslagsomundersöks.GällandeVallgravenfinnsrestriktionerbeträffandelågabroarsomhindrarbåtaratttasiginistadenviavattnet.SlutsatsFörfattarnasslutsatsärattgrundläggandeförutsättningarfinnsförettnyttlogistisktsystem.Vattnetfinnspåplatsochkananvändastillinfrastrukturistörreutsträckningänvaddetgöridag.Blanddetsomtalarförmöjlighetenattinföradettanyasystemfinnsmiljöfördelar,Göteborgsstadsinställningochderasbefintligaprojektfördistributioniinnerstaden.Dessutomfinnsbefintligkollektivtrafikpåälvensomfungerariprincipåretrunt,vilketvisarpåattklimatetintebehövervaranågonklartrestriktion.Dockfinnsettantalrestriktionerkantalaemotettinförande.Härbörnämnasosäkerhetiledtiderochleveranssäkerhetdåflerasystemskallkopplasihoptillett,lågentusiasmfråntransportörersamteneventuellthögstartkostnadbeträffandenyaterminalerochannaninfrastruktur.VidareForskningRekommendationenblirsåledesvidareforskningkringämnetochnågrarelevantaaspekterärblandannatatttaredapåexaktvilketgodssomvoreaktuelltochlämpligtattingåiensådanhärlösningsamthurmycketgodsdetisåfallskullekunnahandlaom.Detbörävenundersökaskringhurmanpåbästasättkanlösaomlastningenavgodset.Vidarekandetfinnasfleranvändningsområdenförettsystemsomdettasominteharbelystsidennastudie.Flerlärdomarlärocksåkunnadrasvidnärmareundersökningavandraländerssnarlikasystem..

Effektiva godstransporter : kartläggning av bakomliggande faktorer på transporters utförande

The society of today can?t manage without transportation. We need transports to getfood, to go to work and to create new products. The transportation ofgood is thus an important part in the function of the society and they?ll increase, bothin number and in amount.

Samlastning av urbana godstransporter ? förutsättningar som krävs för att samlastning av urbana godstransporter ska uppnå acceptans inom ett avgränsat område i Göteborgs innerstad

Bakgrund och problem: Städernas ekonomiska tillväxt och ökade koncentration av människor leder till ett ökat behov av varor och tjänster. Detta genererar ett ökat behov av urbana Godstransporter, som främst sker med lastbilar. Distributionen sker i en innerstad som byggdes upp i en tid utan anpassning till bilar och där ett stort utbud och efterfrågan samsas om en liten yta. Aktörerna vill dock verka i ett område utan för mycket trafik. Butikerna vill exponeras, konsumenterna vill inte konkurrerna med lastbilar och transportörna själva vill ha bra tillgänglighet när de ska distribuera godset.

Godstransporter inom Landstinget i Östergötland : Behov och kostnadsfördelning

Landstinget i Östergötland upphandlar sedan 2001 samtliga Godstransporter från externa leverantörer. Detta examensarbete har som syfte att inför en kommande transportupphandling 2006 utreda behovet av Godstransporter och hur kostnaderna för dessa transporter ska fördelas inom Landstinget i Östergötland. Målet var att förenkla existerande avtal och ta fram en lösning på hur förändringar av transportnätet ska kunna hanteras med minimal administrativ arbetsinsats. Lösningen skulle också innebära att landstingets kostnader kunde hållas låga.Studien har visat att det genom att standardisera transporttider går att förenkla transportavtalen avsevärt. Transportören erbjuds också större frihet att anpassa landstingets körningar till övriga uppdrag, vilket möjliggör lägre priser.

Gränsytoptimering fordon vs artilleripjäs : Bofors Defence AB, Karlskoga

Allt större och större andel företag väljer att presentera och förmedla varor och tjänster via e-handel. En viktig aspekt vid e-handel är att kunden känner förtroende för e-handelsapplikationen och företaget. Denna rapport redogör för vilken inverkan multimediala inslag har för förtroendet av en e-handelsapplikation, vid initialt användande. En undersökning har genomförts med hjälp av en kooperativ utvärdering av fyra e-handelsapplikationer vilka innehåller olika typer av multimediala inslag har.Resultatet av undersökningen visar att multimediala inslag inverkar positivt på förtroendet för e-handelsapplikationer. Däremot finns indikationer på att för hög grad av multimedialt inslag inverkar negativt på förtroendet för e-handelsapplikationer..

Reseideal i förändring : Baedekers Romreseguide åren 1909 & 2008

Syftet med denna studie är att utröna hur sambandsförhållandet mellan olika påverkansfaktorer sett ut vid järnvägsetableringen kring Falkenberg-Limmaredsbanan, och mer specifikt i byn Holsljunga som låg utmed banans sträckning. Teoretiskt utgår uppsatsen från en problemställning gjord av Torbjörn Mårtensson, rörande påverkansförhållanden för Godstransporter på järnväg. Här uppträder den dock till stor del i reviderad form, beroende på skiftande förutsättningar och undersökningsmaterial. Resultatet påvsar en stark optimism gentemot järnvägsetablering från i stort sett samtliga inblandade. Rörande påverkansförhållandena framträder en starkare påverkan från järnvägsbolag och trafikstruktur i riktning mot samhället Holsljunga än tvärtom.

Falkenbergs Järnväg och Holsljunga : Påverkansfaktorer och beroendeförhållanden rörande järnvägsetableringen

Syftet med denna studie är att utröna hur sambandsförhållandet mellan olika påverkansfaktorer sett ut vid järnvägsetableringen kring Falkenberg-Limmaredsbanan, och mer specifikt i byn Holsljunga som låg utmed banans sträckning. Teoretiskt utgår uppsatsen från en problemställning gjord av Torbjörn Mårtensson, rörande påverkansförhållanden för Godstransporter på järnväg. Här uppträder den dock till stor del i reviderad form, beroende på skiftande förutsättningar och undersökningsmaterial. Resultatet påvsar en stark optimism gentemot järnvägsetablering från i stort sett samtliga inblandade. Rörande påverkansförhållandena framträder en starkare påverkan från järnvägsbolag och trafikstruktur i riktning mot samhället Holsljunga än tvärtom.

Fossilfria godstransporter : En undersökning av alternativ till diesel som drivmedel för lastbilar

Our modern society is in many ways built with and dependent on fossil fuels, which are used for energy production as well as for transporting humans and goods. Without the oil, many of the things we take for granted would not be possible. During the last century, the use of oil has increased steadily and will probably keep increasing as the world population and the economic well-being for many people increase. Since the oil is a finite resource, we will have to find other fuels that can replace it if we want to keep the same rate of development in the future as the availability of petrol fuels will decrease with rising prices as a result. Furthermore, fossil fuels have the disadvantage that they produce harmful emissions when combusted and thus affect the climate and air quality locally and globally.

Hållbarhetsredovisning av Teracom enligt GRI - EN 17

Examensarbetet behandlar redovisning av klimatpåverkan från indirekta utsläppskällor hos Teracom AB. Fokus ligger på transporter, som innefattar Godstransporter, tjänsteresor och personalens pendling till och från jobbet. Metoden som utvecklats är till för att samla in och behandla data som sedan presenteras i ton koldioxidekvivalenter. Varje del av de ingående områdena har beräknats var för sig med hjälp av i mestadels schabloner. Dessa schabloner har baserats på statistik från Teracoms leverantörer för att de ska stämma överens med verksamhetsområdet och de geografiska förutsättningarna.

Transportekonomi Flygfrakt AB

Föreliggande arbete har utförts på Flygfrakt AB som ligger vid Landvetters flygplats någramil öster om Göteborg. Företaget är ett av Sveriges största enskilda transportföretag.Uppgiften som tilldelades var att göra en kostnadskalkyl angående transporten Flygfrakt utförför Ericsson i Borås som innefattar transport av telekomutrustning från Ericssons lager tillHuddinge.Syftet med arbetet förutom att göra en kostnadskalkyl är att se över vad som kan göras för attreducera kostnader för den aktuella rutten. Kalkylen kan också bli en standardrutin för hurkostnadskalkylering för andra åtagande av Godstransporter.Inledningsvis genomfördes en litteraturstudie i det aktuella ämnet för att få en bred bas somunderlag. Vidare intervjuades VD: n för Flygfrakt AB angående det aktuellatransportuppdraget och dess kostnader. För att få kompletterande information gjordes ävenintervjuer med administrativ personal och förare.Efter analysen framkom förbättringsförslag som skulle reducera kostnader.

Samordnad distribution i Växjö kommun : - Ekonomiska och miljömässiga konsekvenser

Det är inte bara privata företag som måste ta hänsyn till miljön och minimera sinakostnader. Även offentliga verksamheter som Sveriges olika kommuner måste bidra tillatt värna om miljön. Kommuner har också kunder i form av skattebetalare som villkunna bo och trivas i sin kommun. Därför behöver kommunerna se skattebetalarna somen kund som betalar för tjänsterna kommunen tillhandahåller.På samma vis behöver kommunerna också reflektera över sina kostnader precis som ettvanligt företag eller en organisation. Därför är investeringar i miljöförbättrande åtgärderav största vikt.Växjö kommun marknadsför sig som Europas grönaste stad och har därför mycket attleva upp till.

1 Nästa sida ->