Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Fyrisfjädern - Sida 1 av 1

FÀrgens pÄverkan pÄ vuxna patienters upplevelse av sjukhusvistelsen

Bakgrund: FÀrg pÄverkar och berör mÀnniskor pÄ olika sÀtt. Dagens fÀrgforskning har till syfte att förbÀttra kunskapen om hur vi pÄverkas av fÀrg och hur vi pÄ ett bra sÀtt kan anvÀn-da fÀrg i vÄr miljö. Det Àr kÀnt att miljön pÄverkar lÀkningen men det Àr först pÄ senare tid kunskapen anvÀnds vid utformning av sjukhus men det Àr sÀllan som den fysiska miljöns roll anvÀnds i utvÀrderingar av sjukhusvistelser eller av vÄrdinsatser. Syfte: Att belysa om befintlig fÀrg i patientsalen pÄverkar vuxna inneliggande patienter med avseende pÄ trygghet, vÀlbefinnande och trivsel. Vuxna i denna studie avsÄg patienter i Äl-dern 20-60 Är.

Ett utredningshems texter : om innehÄll och anvÀndning av ett akut- och utredningshems utredningstexter

Syftet med denna studie var att beskriva och följa upp ett utredningshems utredningstexter. Dessa beskrivningar Àmnades anvÀndas till att relatera utredningshemmet till dess omgivning. I uppsatsen gjordes innehÄllsanalys av bÄde kvantitativ och kvalitativ karaktÀr av 18 utred-ningstexter. Dessutom gjordes en uppföljning med strukturerade telefonintervjuer, dÀr frÄgor stÀlldes till ett urval förÀldrar ur undersökningsgruppen. Studiens resultat visade att frÀmst yngre barn utreds pÄ utredningshemmet.

Specialpedagogisk forskning - En innehÄllsanalys av forskningen vid enheten för specialpedagogik i relation till utbildningsplanen för specialpedagoger respektive speciallÀrare under 2000/talet.

Syfte: Syftet med studien Àr att ta reda pÄ vilka skolformer som uppmÀrksammas i den forskningen som genomförs pÄ Enheten för Specialpedagogik pÄ Göteborgs Universitet samt hur densamma förhÄller sig till de delmÄl GU har för utbildningen av specialpedagoger samt speciallÀrare.Teori:Specialpedagogik Àr ett otydligt kunskapsomrÄde. GrÀnserna mellan pedagogik och specialpedagogik Àr suddiga. Den specialpedagogiska forskningen i Sverige har historiskt sÀtt varit fokuserat pÄ individen men under senare Är har Àven miljön fÄtt större plats. Grundskolan Àr utan tvekan den mest uppmÀrksammade skolformen inom den specialpedagogiska forskningen. Ingen annan skolform kan jÀmföras med det utrymmet grundskolan har fÄtt.