Sök:

Sökresultat:

6 Uppsatser om Fordonsdynamik - Sida 1 av 1

Analys, modellering och återskapande av fordonsdynamiska rörelser i tåg

The purpose of this thesis was to analyse, model and finally generate dynamic vehicular motions in a train. The objective with the analysis was to find important motions for a realistic train experience. The motions from the analysis were then weighted against possibilities for generation in a motion platform.A dynamic motion model was created to model the selected motions. The model was implemented in a simulation environment, more specifically MATLAB/Simulink. The simulation environment was used to simulate the model and to generate outputs to control a motion platform.

Karakterisering av en magnetreologisk dämpare

Den passiva hjulupphängningen är i moderna fordon en stor begränsning då allt högre krav ställs på komfort samtidigt som trafiksäkerheten är viktigare än någonsin. Med en passiv hjulupphängning får tillverkaren alltid göra avvägningar mellan komfort och väghållningsegenskaper hos sina fordon. Denna avvägning beror på att karaktären hos en passiv hjulupphängning inte kan påverkas så att den klarar av att absorbera underlagets ojämnheter och samtidigt uppnå maximal kontakt mellan däcken och underlaget vid kurvtagning.Med dagens användningsområden ställs även höga krav på lastningsmöjligheter.Fordonet ska således fungera lika bra olastat som fullastat. Denna rapport undersöker möjligheten att använda en magnetreologisk dämpare för att uppnå en semi-aktiv hjulupphängning. Med en sådan lösning kan dämparens styvhet ändras väldigt fort vilket gör det möjligt att aktivt optimera hjulupphängningen men för att åstakomma detta måste dämparens karaktär vara känd.

Körsimulator

Dagens höga utvecklingstempo och komplexa fordonssystem gör det svårt och kostsamt att undersöka alla designparametrars effekt på förarmiljön. Vissa tester genomförs först vid förserietestning och förändringar blir således kostsamma och tidsödande. I takt med att datorsystem blir allt kraftfullare och kapaciteten ökar skapas större möjligheter för att med simuleringar tidigt i produktutvecklingsprocessen kunna testa och verifiera olika systemlösningar. Simuleringarna ger dock ingen information om hur en förare upplever fordonet i just den uppställning som simuleras. Användandet av en rörelseplattform kopplad till en körsimulator kan ge denna information.

Provning och modellering av genomslagsgummin implementerat för dynamisk simulering i MBS

Genomslagsgummin är komponenter som används i fordonschassin till hjul- eller hyttupphängningen för att undvika kraftiga kollisioner mellan exempelvis framaxeln och ramen då fjädringen bottnar. Vid genomslag genomgår dessa komponenter hastiga kompressionsförlopp med stora deformationer. Eftersom materialkarakteristiken för gummi är kraftigt olinjär blir dynamiken i systemet svår att beskriva.De beräkningsmodeller som finns att tillgå i MBS-programvaran Adams idag är mycket förenklade och beskriver inte dessa förlopp på ett tillfredsställande sätt. Målet med detta examensarbete var att utifrån resultaten från dynamisk provning utveckla en beräkningsmodell som beskriver kraften som verkar på gummit som en funktion av kompressionsförskjutning och -hastighet. Den framtagna modellen implementerades sedan som en subrutin till Adams.Fyra olika genomslagsgummin provades kvasistatiskt i en hydraulisk press och dynamiskt i en fallrigg som var konstruerad för detta ändamål.

Konceptstudie av drivmodul till bandskotare med hybriddrift

BAE Systems Hägglunds has a long history of producing high performance terrain tracked vehicles (mostly for military applications), and they are now aiming at developing a tracked forwarder with similar techniques.The forwarder will be of series hybrid type where a diesel engine via a generator will power the motors (one for each drive wheel). Thanks to individually controlled motors and the gentle rubber tracks, this forwarder is calculated to have a considerably higher average speed in the terrain and to be more gentle to the soil. The forwarder with a weight of 11 metric tons and a load capacity of 15 metric tons is specified to have an average working speed of 7-10 km/h, a top speed in terrain of 15 km/h and a top speed on roads of 40 km/h.This master?s thesis aims at developing a conceptual design of the forwarder?s drive module which includes electric motor, gear unit, brake and drive wheel.To investigate if the requirements can be fulfilled a study of the dimensioning loading scenarios has been carried out. The resulting needs regarding the torque has been considered in order to determine the required gear ratios for different motor options.

Simulator med fordonsdynamik i ett motorstyrsystem

Klimatfrågan har ökat intresset för förnyelsebar energi inom både elproduktions- och transportsektorn. Från elproduktionens sida är vindkraft den teknik som växer snabbast. När vindkraft inkluderas i elkraftsystemet medför det att intermittens uppstår på elproduktionssidan. För transportsektorn har det diskuterats mycket kring elektrifiering av personbilen, som skulle kunna bli både ett miljövänligt (om elproduktionen kommer från förnyelsebar energi) alternativ till dagens konventionella bilar och ett sätt att reglera elproduktionen då en stor andel vindkraftsturbiner adderas till elproduktionssystemet. Syftet med detta examensarbete är att undersöka och analysera påverkan på den elektriska lastprofilen på grund av plug-in hybrid elektriska fordon (PHEVs) och effekten av en sådan förändrad last på produktionen i ett elsystem bestående av termiska anläggningar och vindanläggningar.