Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Fordonsdator - Sida 1 av 1

GIS-stöd för tunga rundvirkestransporter på väg

För att framföra en timmerlastbil med 74 tons bruttovikt i svensk trafik,krävs ett tillstånd från Trafikverket. Tillståndet består av ett dokument somvisar vilka vägar och broar fordonet får trafikera och vilka regler som gällernär man kör lastbilen.Skogsbolaget Sveaskog startade ett examensarbete med syfte att skapamöjlighet att i realtid presentera för lastbilsföraren vilka vägar och broarsom är en del av transportdispensen. Detta skulle ske genom att utveckla ettkartstöd för lastbilens Fordonsdator med anslutning till GPS för attvisualisera dispensdokumentet med de angivna vägsträckorna och broarna.Resultatet av examensarbetet är ett kartstöd som använder tjänster frånArcGIS Online för att presentera geografisk information för användaren.Bakgrundskartan består av en grundkarta från ArcGIS Online. Övergrundkartan ligger ett GIS-skikt med vägar och ett annat skikt med broar.Information om huruvida fordonet för närvarande färdas på en väg somingår i tillståndet eller inte, samt information om regler som gäller för broarpå vägavsnittet, presenteras för föraren i realtid. Denna informationuppdateras vid varje uppdatering av GPS-positionen..

Undersökning av Södra-transportörernas användande av KOLA-systemet

The purpose of this study was to create a picture of Södra´s round wood transporters usage, and positive or negative experiences of the KOLA-system. The KOLA-system, owned and managed by SDC, is a program for handling timber orders and displaying their locations on digital maps. The study was conducted as a twenty-three question internet-based survey. Of those asked to complete the survey, 57 percent chose to answer the questions. The results of the study indicated that several of the transporters found the system quite good and used it to a large extent. The system also had many deficiencies however, and there was clear potential for further increasing the usage of the system.

Implementering av ISOBUS Virtual Terminal på fordonsdatorn CCP XS

Modern agriculture equipment are more computer based today, and many equipments use a terminal in the tractor where the driver have the opportunity to make adjustments to the equipment. This is the reason why ISO developed a new standard called ISOBUS. It is a communication standard based on CAN specially adapted for griculture equipments. The purpose of the standard is that it should be ossible to equip a tractor with a standard terminal called Virtual Terminal that can be used to control the equipment. The use of the terminal should be independent of the manufacturer of the tractor as well as of the equipment.The purpose of this report is to ?nd a solution of how to use CC Systems on-board computer, CCP XS, as a Virtual Terminal.

Precision vid operatörskalibrerat väglagersystem

Transportkostnaderna ökar mer än övriga kostnader i skogsbruket och det är angeläget att sänka dem. För att kunna optimera transporterna krävs god kännedom om virkesvolymerna på respektive avlägg. SDC:s (Skogsbrukets DataCentral) rutin för beräkning av väglagrets virkesvolymsaldo har varit att subtrahera av VMF (VirkesMätnings Föreningen) inmätt volym från skotarrapporterad volym. Men eventuella fel kan ackumuleras p.g.a. utebliven eller felaktig skotarrapportering, sortimentsförskjutning eller försenad inmätning.

Skördarnavigering kring skyddsvärda objekt med GPS-stöd : en navigeringsstudie utförd vid Siljansfors försökspark

GIS i kombination med GPS börjar användas allt mer i det moderna skogsbruket och då främst till traktplanering och inventering. Tidigare försök har visat att utrustningen även kan användas som navigeringshjälpmedel i skördare. Siljansfors försökspark har under en tid koordinatsatt försöksytor med hjälp av en DGPS mottagare och lagrat detta i ett Geografiskt Informations System (GIS). De vill nu se på vilket sätt denna geografiska information kan användas tillsammans med en GPS i en skördare för att hitta och skydda deras försöksytor. Detta examensarbete syftar till att undersöka hur noggrant en skördarförare kan gallra intill skyddsvärda objekt, endast med GPS och digitalt kartunderlag som hjälpmedel.