Sök:

Sökresultat:

14 Uppsatser om Eye-tracker - Sida 1 av 1

Framväxten av den icke-euklidiska geometrin

The purpose of the project was to make a system that could extract data from a mobile eye tracker and make it comparable with data from visual stimuli. The produced system was programmed in Java and provided all the necessary parts that were required to achieve the purpose. This provides a foundation for further research to determine whether the eye tracker is sufficiently accurate to diagnose Parkinson?s disease..

Logotypanalys i Rörlig Bild med hjälp av en Eye-Tracker

Många undersökningar har gjorts inom marknadsföringsområdet med hjälp av Eye-tracker. Gemensamt för majoriteten av dessa undersökningar är att de har gjorts på statisk reklam såsom reklam i tidningar och reklambanderoller på hemsidor. Relativt få undersökningar har gjorts där reklamen är integrerad i den rörliga bilden.I denna rapport undersöks logotyper i rörlig bild med hjälp av en Eye-tracker där syftet var att undersöka relationen mellan fixering av blick på, tidigare kännedom om och hågkomst av logotyper. En studie genomfördes på 12 testpersoner som fick titta på ett filmklipp medan en Eye-tracker registrerade deras ögonrörelser. De fick därefter svara på en enkät som handlade om logotyperna som presenterats i klippet.Resultatet visar att personer kommer ihåg logotyper som de har fixerat blicken på och samtidigt har tidigare kännedom om i större utsträckning än logotyper som de inte har någon tidigare kännedom om.

TECHNOLOGY MEETS THE EYE : Utveckling av system för att jämföra eye tracking data med visuellt stimuli

The purpose of the project was to make a system that could extract data from a mobile eye tracker and make it comparable with data from visual stimuli. The produced system was programmed in Java and provided all the necessary parts that were required to achieve the purpose. This provides a foundation for further research to determine whether the eye tracker is sufficiently accurate to diagnose Parkinson?s disease..

Design och konstruktion av kaross till ögonstyrt arkadspel

Tobii Technology AB is a global leading company in eye tracking. The technology is a part of acomputer screen called an eye tracker. It enables computers to follow eye movement whichfurther make it possible to control the computer by only using your eyes.The mission was to develop an arcade game for eye controlled games that Tobii can use in theirmarketing or as a tool when doing researches about the interest in the technology amongst gamecompanies. The product realization involved designing an innovative, functional and futuristiccase which gathered the existing hardware and software to build the final prototype. In order toattract users it was important to focus on the visual expressions.Initially, the project started off with an information retrieval which contained interviews, fieldstudies, tests and literature studies.

Spelifiering som motivationshöjande hjälpmedel för fysisk aktivitet

In today?s world there are plenty of technological tools and methods available with the purpose to increase peoples motivation for a healthier lifestyle. One such tool is a so-called activity tracker which uses sensors to log the user's everyday life and present it as automatic feedback. Gamification is a new and successful method to motivate and engage people in fulfilling tasks by using game elements and mechanics. In this study, five participants were instructed to use the activity tracker and pedometer Fitbit Flex daily for three weeks. Halfway through the study the participants were ranked and listed against each other in a ranking list in order to evoke competition.

Ungdomars perception av partikeleffekter i digitala FPS-spel

Denna text undersöker om unga datorspelare uppfattar perifera dynamiska specialeffekter i virtuella spelmiljöer av FPS-spel. Texten går igenom tidigare forskning om perception och hur partikeleffekter i spel har utvecklats de senaste 20 åren. I undersökningen har det tillverkats en spelprototyp som använts för att testa hur spelaren spelat spelet. Därefter har spelaren svarat på en enkät som analyserats tillsammans med gjorda fältobservationer. Resultaten från undersökningen visar att spelare uppfattat specialeffekter i spel.

Opera i Stockholm, Stadsgårdskajen

This thesis was developed as an assignment from Ludosity Interactive where the goal was to develop a copy of the Xbox Live Indie Games-marketplace from the Xbox 360. Ludosity Interactive had a necessity to easily test a game's attractiveness to potential customers using testing people from outside the company in a simulated Xbox Live Indie Games test environment; excluding this developed system there is no other way to do such an analysis without actually releasing the game on the Xbox Live Indie Games marketplace and then analyze the resulting sales from the product.The finished system had to be similar to the original system to the degree that a user could see past the interface itself and use the system just as he/she would have used the real marketplace. It also had to be easy to change and add games to the system so that Ludosity Interactive easily could show the games and the data that they deemed interesting for their tests. The final product was developed using C#, XNA and XML together with an Agileinspired development method in combination with Pivotal Tracker. This report describes how this product was developed..

Annonser i nättidningar ? kvalitet och placering i målorienterad sökning

This study investigated how banner ads, depending on its quality and placement,can capture a user's attention while searching for editorial content in an online newspaper. Furthermore, the user's search strategy was also studied to see whether it varied depending on the placement of an ad. An experiment was conducted where 20 subjects searched for articles in a Swedish online newspaper while their eye ovement was recorded with a headmounted eye?tracker. In each search task the online newspaper contained either a low quality ad or a high quality ad.

Simulation av Xbox Live Indie Games gränssnittet

This thesis was developed as an assignment from Ludosity Interactive where the goal was to develop a copy of the Xbox Live Indie Games-marketplace from the Xbox 360. Ludosity Interactive had a necessity to easily test a game's attractiveness to potential customers using testing people from outside the company in a simulated Xbox Live Indie Games test environment; excluding this developed system there is no other way to do such an analysis without actually releasing the game on the Xbox Live Indie Games marketplace and then analyze the resulting sales from the product.The finished system had to be similar to the original system to the degree that a user could see past the interface itself and use the system just as he/she would have used the real marketplace. It also had to be easy to change and add games to the system so that Ludosity Interactive easily could show the games and the data that they deemed interesting for their tests. The final product was developed using C#, XNA and XML together with an Agileinspired development method in combination with Pivotal Tracker. This report describes how this product was developed..

ONBEAT/OFFBEAT : En o?gonro?relsestudie av audiovisuell synkronisering

Senare forskning har bo?rjat ja?mfo?ra etablerade principer inom filmklippning med ro?n fra?n kognitionsforskning. Ny teknik go?r det mo?jligt att pa? ett adekvatare sa?tt ta del av a?ska?darens upplevelse och interaktion med ro?rlig bildmedia. Tidigare studier som tas upp i texten har varit inriktade pa? visuella aspekter, hur brott mot videoredigerings- principer pa?verkar a?ska?darens o?gonro?relser.

Att mäta matsvinn i skolkök : en jämförande studie av 13 metoder att mäta matsvinn

Ungefär en tredjedel av maten som produceras i världen slängs. I Sverige slängs över 1,2 miljoner ton mat varje år. En stor del av det är så kallat matsvinn, onödigt matavfall som skulle kunna använts om den hanterats annorlunda. Matsvinn påverkar miljön och samhällsekonomin med förluster genom hela livsmedelskedjan och genom den avfallshantering matsvinnet ger upphov till. Matavfall kan användas för produktion av biogas, kompost och värme men det är bättre att reducera produktionen än att återanvända eller omvandla produkten. Svenska skolkök slänger runt 30 000 ton mat varje år, varav drygt hälften beräknas vara matsvinn.

Anpassning av kaross- och mätutrustning för sampassnings aktiviteter

Examensarbetet inriktade sig på att utifrån ett antal definierade problemställningar somframkommit under projektarbetet, finna lösningar och förslag på hur Saab skall lyckas medatt utföra sampassnings analys i processutrustningen. De problem som definierades underprojektarbetet var bland annat att finna mätutrustning som är bättre lämpad att utföramätningar i processutrustningen än en Faro arm och att titta på konstruktionsförbättringarsom kan underlätta och snabba upp mätningen av processutrustningen och att med detförslag på mätutrustning och föreslagna konstruktionslösningar analysera om deergonomiska förutsättningarna blivit bättre. När det gäller mätutrustningen så är LeicaAbsolute Tracker AT901 ett mätsystem som skulle fungera alldeles utmärkt, dettamätsystem skulle lösa åtkomsten för mätning av stöd och styrningar på ett ergonomisktsätt. Mätsystemet klarar de uppsatta kraven i grundkravspecifikationen och har denmätnoggrannhet som efterfrågas. klarar en tuff arbetsmiljö att mäta i, är portabel i detavseendet att den är tillräckligt lätt att hantera och har en idrifttagnings tid som också ärenligt uppsatta krav i grundkravspecifikationen.

Utveckling av elektronik och solpanel till portabel solcellsdriven lampa

Syftet med detta projekt har varit att utveckla en solpanel och elektroniken till en portabel solcellsdriven lampa. Huvuddelarna i systemet är en solpanel, en ljuskälla, ett batteri och ett USB-uttag för att användaren ska kunna ladda t.ex. en mobiltelefon. Målet har varit att leverera produktionsunderlag för en färdig slutprodukt.En solcell är en halvledare som direkt omvandlar solljusets energi till elektrisk energi i form av likström. Den spänning och ström som alstras av en solcell är beroende av ljusinstrålningen, temperaturen, cellens effektivitet och belastning.

Att se men inte höra : Ett eye-trackerbaserat hörseltest för spädbarn

En hörselnedsättning är en kommunikationsstörning som starkt påverkar en bebis utveckling på många områden, inte bara ljudperception och talad kommunikation. I Sverige screenas idag alla bebisar redan på BB, för att så tidigt som möjligt upptäcka medfödda skador. Dessa metoder har dock informationsbegränsningar angående hörselnedsättningens grad och frekvensberoende. När bebisar är ett halvår gamla kan den observerande audiometriska metoden Visual Reinforcement Audiometry (VRA) användas för att utreda hörselnedsättningen. Metoden baseras på att en audionom gör en subjektiv bedömning om bebisen reagerar och vänder huvudet till följd av presenterade ljudstimuli med känt frekvensinnehåll och känd ljudtrycksnivå.