Sök:

Sökresultat:

11 Uppsatser om Exekveringstid - Sida 1 av 1

Utvärdering av evolutionära algoritmer för temporal enhetstestning

Testmetoder för tidskritiska applikationer har ofta bara omfattat statiska testmetoder där slutsatser kring applikationens Exekveringstider och beteende dras utifrån studier av programkod och underliggande hårdvara. I detta arbete undersöks en dynamisk testmetod för framtagning av indata som med framgång använts i tidigare arbeten för bestämning av extrema Exekveringstider hos applikationer. Detta arbete utvärderar tre varianter av denna testmetod för att försöka finna indata till applikationer som kan ge en inom ramen för applikationens möjligheter godtycklig Exekveringstid. Detta för att förbättra möjligheterna att styra testning av denna typ av applikationer.Arbetet har visat att två av de tre algoritmvarianterna har lyckats tämligen väl med att komma närmare det mål som sattes upp som Exekveringstid men inga närmare slutsatser har kunnat dras kring vilka parametrar som påverkat dessa varianters effektivitet..

SAT doku Att lösa Sudoku med moderna SAT-lösare

Sudoku är ett mycket populärt pusselspel som härstammar från Japan. Sudokuproblemet har visats vara NP-fullständigt och det finns därför troligen inget effektivt sätt att lösa stora pussel. På senare år har det skett mycket forskning kring SAT-lösare. I denna rapport prövades olika SAT-lösare från ?International SAT-Competition? för att undersöka om det existerar en korrelation mellan Exekveringstid och svårighetsgradering samt för att avgöra vilken av dessa som är effektivast för att lösa pussel av olika svårighetsgrad och storlek.

Vector Displacement Mapping

Kontext: Displacement Mapping är en teknik som används inom 3D-spel för att skapa detaljrikedom i geometri utan att behöva triangelobjekt bestående av oönskad geometrikomplexitet. Tekniken har även andra användningsområden i 3D-spel, till exempel terränggeometri. Tekniken skänker detaljrikedom genom att i samband med tesselering förskjuta geometri i en normalriktning eller längs annan specificerad riktning. Vector Displacement Mapping är en teknik liknande Displacement Mapping där skillnaden är att Vector Displacement Mapping förskjuter geometri i tre dimensioner. Mål: Syftet med arbetet är utforska Vector Displacement Mapping i sammanhanget 3D-Spel och att antyda att tekniken kan användas i 3D-spel likt Displacement Mapping.

Vector Displacement Mapping

Kontext: Displacement Mapping är en teknik som används inom 3D-spel för att skapa detaljrikedom i geometri utan att behöva triangelobjekt bestående av oönskad geometrikomplexitet. Tekniken har även andra användningsområden i 3D-spel, till exempel terränggeometri. Tekniken skänker detaljrikedom genom att i samband med tesselering förskjuta geometri i en normalriktning eller längs annan specificerad riktning. Vector Displacement Mapping är en teknik liknande Displacement Mapping där skillnaden är att Vector Displacement Mapping förskjuter geometri i tre dimensioner. Mål: Syftet med arbetet är utforska Vector Displacement Mapping i sammanhanget 3D-Spel och att antyda att tekniken kan användas i 3D-spel likt Displacement Mapping. Arbetet jämför Vector Displacement Mapping med Displacement Mapping för att urskilja skillnader i Exekveringstid mellan teknikernas centrala skillnader.

Utvärdering av en tidsoptimeringsteknik? : Optimering av utvalda if-satser i språket C

Det här examensarbetet beskriver en specifik optimeringsteknik och undersöker dess förmåga att öka exekveringshastigheten. Optimeringstekniken ersätter villkorliga hopp i form av if-satser med ovillkorligt hopp. Ett program har utvecklats som mäter Exekveringstiden för flera små programkoder, som både använder respektive inte använder optimeringstekniken, så att de kan jämföras med varandra. Med hjälp av mätresultaten från programmet har optimeringstekniken utvärderats. Resultaten visar att optimeringstekniken inte kan öka exekveringshastigheten i de flesta av testerna, men i några specifika fall kan optimeringstekniken öka exekveringshastigheten..

Stored procedures i en CMS miljö

I det här arbetet undersöks det ifall ett CMS som befinner sig på webben kan få bättre Exekveringstid ifall databaskod ifrån webbapplikationen istället flyttas till databasen i form av stored procedures. Det har skapats 4 stycken testapplikationer för att testa procedurernas effektivitet jämfört med hur det fungerar originellt. Testapplikationerna skickar en slumpad text till Wordpress funktionerna som har hand om inmatningar till databasen. Textsträngarna matas då in i databasen via antingen procedurer eller databaskod i webbapplikationen beroende på vilken version av Wordpress det är. I det här arbetet förklaras varför det kan vara intressant att använda sig av stored procedures och vilka för och nackdelar det finns med dem. Resultatet av det här arbetet tyder på att det kan finnas anledningar till att använda sig av procedurer vid större projekt men kan anses som överflödigt vid mindre arbeten. .

Tillämpning av Component Object Model vid utveckling av webbapplikationer med Active Server Pages

Denna studie undersöker om, och i så fall hur, utvecklingen av webbapplikationer med ASP kan förbättras genom tillämpning av COM-objekt. För att göra detta används fyra jämförelsekriterier som tagits fram utifrån fördelar och nackdelar med ASP respektive COM-objekt. Dessa kriterier avser att jämföra ASP och COM-objekt i Exekveringstid av scriptkod, återanvändning av funktionalitet, inkapsling av databasrelaterad kod och prototyputveckling. Det resultat som erhållits av genomförandet visar att utvecklingen av webbapplikationer med ASP kan i olika situationer tillämpa COM-objekt för att: förbättra Exekveringstiden av scriptkod, förenkla återanvändningen av funktionalitet och göra ASP-koden mer strukturerad genom att kapsla in databasrelaterad kod. Vad gäller prototyputveckling anses dock ASP vara bättre anpassat, då COM-objekt kräver noggrann planering av gränssnittet och dessutom är beroende av ett testprogram för att kunna testa prototypen..

Implementation och prestandaanalys av radarsignalbehandlingsalgoritmer på GPU

Det här examensarbetet utvärderar om det är möjligt att använda en eller flera GPUs för att under realtidsförhållanden utföra radarsignalbehandling i ett pulsdopplerradarsystem. En kedja med radarsignalbehandlingsalgoritmer som används för att utföra detektion har implementerats med CUDA och sedan prestandaanalyserats med fokus på låg Exekveringstid. Två CFAR-detektionsalgoritmer, CA- och OS-CFAR, har inkluderats i analysen. För CFAR-algoritmerna har flera alternativ formulerats och implementerats för att utvärdera hur de bäst kan anpassas för att exekvera på en GPU.Prestandaanalysen av de implementerade algoritmerna visar att det är möjligt för det tänkta systemet att använda grafikkort för att utföra radarsignalbehandlingen i realtid. Implementationslösningar har presenterats både för CA- och OS-CFAR som uppfyller tidskraven för systemet, i vissa fall med god marginal.

En analys av fem skriptspråk - Egenskaper och utveckling

SammanfattningSkriptspråk har under det senaste decenniet fått en ökad spridning, både gällande användare och gällande användningsområden. Från att huvudsakligen ha använts till enklare dagliga administratörsuppgifter används idag skriptspråken inom många områden där tidigare enbartsystemspråk var ett alternativ. Denna uppsats undersöker och granskar fem skriptspråk: PHP, Perl, Ruby, Tcl och PostScript. Målet är att undersöka språkens egenskaper och se på skillnader språken emellan. Vi jämför också skriptspråken mot systemspråket C, som dock inte granskas för sig.

En analys av fem skriptspråk - Egenskaper och utveckling

Skriptspråk har under det senaste decenniet fått en ökad spridning, både gällande användareoch gällande användningsområden. Från att huvudsakligen ha använts till enklare dagligaadministratörsuppgifter används idag skriptspråken inom många områden där tidigare enbartsystemspråk var ett alternativ. Denna uppsats undersöker och granskar fem skriptspråk: PHP,Perl, Ruby, Tcl och PostScript. Målet är att undersöka språkens egenskaper och se påskillnader språken emellan. Vi jämför också skriptspråken mot systemspråket C, som dockinte granskas för sig.

CRL2ALF : En översättare från PowerPC till ALF

Realtidssystem ställer hårda krav på dess ingående mjukvaras temporala beteende. Programmen måste bete sig deterministiskt och ge svar inom satta tidsgränser. Med hårda krav följer större behov av verktyg att testa koden med. WCET (Worst Case Execution Time)-analys har som mål att finna en övre gräns för ett programs Exekveringstid. SWEET (SWEdish Execution Time) är ett verktyg för WCET-analys utvecklat av en forskargrupp vid Mälardalens Högskola.PowerPC är en klassisk processorarkitektur som utvecklades av Apple, Motorola och IBM och släpptes 1991.