Sök:

Sökresultat:

21 Uppsatser om Erfarenhetsćtervinning - Sida 1 av 2

Ungdomar och historiekultur. En studie av gymnasieelevers intresse för och förstÄelse av historia. Youth and Historical Culture. A study of High School StudentsŽInterest for and Understanding of History

Syftet med examensarbetet var att göra en kvalitativ historiedidaktisk studie av gymnasieelevers intresse för historia i allmÀnhet och förstÄelse av en specifik historiekulturell artefakt i synnerhet. Detta Àr inte minst intressant med hÀnsyn till lÀroplanens riktlinjer om undervisningens anpassning och beaktande av elevernas erfarenhets- och livsvÀrld. En klass i respektive Historia A, B och C ? sammanlagt Ättio elever ? fick lÀsa historikern, författaren och akademiledamoten Peter Englunds essÀ ?Om fattigdomens historia?. DÀrefter fick de svara pÄ ett frÄgeformulÀr med öppna frÄgor om lÀsningen och deras förhÄllande till historiekultur i stort.

Risk- och vĂ€sentlighetsbedömning : Ålders och erfarenhets pĂ„verkan pĂ„ revisorernas professionella omdöme

Vi har undersökt Ă„lder och erfarenhets pĂ„verkan pĂ„ revisorers risk- och vĂ€sentlighetsbedömning. Tidigare studier om risktagande och dess relation till Ă„lder och erfarenhet har visat blandade resultat, somliga forskare menar att det finns en positiv korrelation medan andra menar det motsatta. Denna uppsats grundas pĂ„ en casestudie som har utförts pĂ„ Ă„tta svenska revisorer. Åldersspannet bland revisorerna i studien Ă€r 24 till 67 Ă„r. UtifrĂ„n ett fiktivt företag har revisorerna tagit fram ett vĂ€sentlighetsbelopp, samt bedömt vilka riskomrĂ„den som finns i resultat- och balansrĂ€kningen.

Vad blir det för rastaktivitet idag? : Rastverksamhet utifrÄn erfarenhets- och upplevelsebaserat, experimentellt och utforskande förhÄllningssÀtt

VÄr studie grundar sig pÄ att undersöka hur rastverksamhet och meningsfulla aktiviteter kan skapas utifrÄn upplevelse- och Àventyrspedagogik dÀr fokus inriktas mot erfarenhets- upplevelsebaserat, experimentellt och utforskande förhÄllningssÀtt. VÄra mÄl Àr att öka elevers motivation och attityd för vistelse ute pÄ rasten samt synliggöra skolans utemiljö och olika omrÄdens möjligheter för skapande av rastaktiviteter. VÄr utgÄngspunkt i studien Àr en nulÀgesanalys som genomfördes i en intervju med tre verksamma fritidspedagoger och utifrÄn nulÀgesanalysen skapades syfte och mÄl. Utvecklingsarbetet grundar sig pÄ rastaktiviteter och morgongymnastik som genomfördes under fem veckor i kombination med vÄr verksamhetsförlagda utbildning dÀr vi medverkade bÄda tvÄ under rastaktiviteterna, en aktiv och passiv roll. De som fick delta i rastaktiviteterna var Ärskurs tvÄ och tre pÄ frivillig grund.

Skulle det vara jobbigt att arbeta med nÄgon som har demenssjukdomen demens? : En kvantitativ studie av socionomstudenters attityder, kunskaper och erfarenheter

I denna kvantitativa C-uppsats analyseras en webbaserad enkÀt som 167 socionomstudenter vid Uppsala Universitet hösten 2011 besvarat angÄende demens och demensproblematik. Uppkomsten av denna studie fÄr sin grund i mÀnniskors bemötande av varandra och att det finns en bakomliggande orsak i form av olika grad av kunskap och erfarenhet som uttrycks i en attityd till nÄgonting, i detta fall demenssjukdom. Det Àr av vikt att fÄ veta vad socionomstudenter, som Àr en grupp som kan komma i kontakt med individer som har demenssjukdom eller lider av demensproblematik, har för attityder till, kunskaper om och erfarenheter av demens för att pÄ sÄ sÀtt kunna se eventuella brister i ett möte. Uppsatsen tar sin utgÄngspunkt i den teoretiska referensramen skapad för studiens syfte och som genomsyrar den: tre specifika teman i förhÄllande till demens, attityder till, kunskap om och erfarenhet av demens. Det var Àven utifrÄn dessa teman som enkÀtstudien utformades. SÄledes undersöker uppsatsen frÄgestÀllningarna, vilken kunskap, vilka attityder och i vilken utstrÀckning socionomstudenterna har erfarenhet av demens och demensproblematik. FrÄgestÀllningarna har analyserats med hjÀlp av univariatanalys och bivariat analys.

En jÀmförelse av 6 aktuella bostadsomrÄden i Sverige med uttalad inriktning pÄ hÄllbart stadsbyggande

Under det senaste a?rhundradet har det dykt upp ma?nga miljo?problem som har lett till att vi idag ma?ste fokusera mer pa? en ha?llbar utveckling av va?ra sta?der.Allt fler ma?nniskor va?ljer att bo i sta?der och da?rfo?r a?r det viktigt fo?r va?r framtid att stadsplaneringen blir sa? ha?llbar som mo?jligt.Denna rapport beskriver och va?rderar 6 olika ha?llbara stadsdelar i Sverige. Dessa har identifierats och va?rderats utifra?n 6 ha?llbarhetsaspekter som anses vara viktiga.Studierna har begra?nsats till ha?llbar utveckling inom stadsplanering, de pa- rametrar som tas upp i examensarbetet ?En ja?mfo?relse av 6 aktuella bo- stadsomra?den i Sverige med uttalad inriktning pa? ha?llbart stadsbyggande? a?r; Transport, Social Ha?llbarhet, Gro?nskande Utomhusmiljo?, Ha?llbara Transporter, Ha?llbart Energisystem, Miljo?anpassade Bosta?der & Lokaler, Ha?llbart Vatten & Avlopp och Ha?llbar A?tervinning. .

Fosfora?tervinning genom alkalisk lakning av fo?rbra?nt avloppsslam

Projektet har underso?kt mo?jligheten att med basisk lakning skilja ut fosfor fra?n fo?rbra?nt avloppsslam. Basisk lakning ja?mfo?rt med sur lakning ger ett sa?mre fosforutbyte. Men basisk lakning lo?ser samtidigt ut la?gre ma?ngder tungmetaller, vilket go?r att metoden med basisk lakning kan vara mer la?mpad om slutanva?ndningen a?terfo?r den lakade produkten till naturenGenom att variera parametrarna tid, temperatur och koncentrationer av reagenser gavs resultat i form av de effektivaste fo?rutsa?ttningarna fo?r ett ho?gt fosforutbyte.

Energikartla?ggning av pelletsproduktion : vid Stora Enso pa? Gruvo?n

Idag a?r fossila bra?nslen fortfarande de fra?msta energika?llorna runt om i va?rlden. Enligt ma?nga experter kommer snart inte produktionen kunna tillfredssta?lla efterfra?gan av olja. Da?rfo?r bo?r o?verga?ngen till alternativa bra?nslen ske sa? fort som mo?jligt.

Att fÄnga kunskap och erfarenhet

Att ta tillvara pÄ de erfarenheter och kunskaper som genereras i enorganisation Àr nÄgot som, enligt oss, bör ses som en sjÀlvklarhet. VÄrt syftemed uppsatsen Àr att ge Siemens Enterprise and Communication AB (SEC)en teoretisk referensram pÄ hur man gör detta, samt att vi som författareskaffar oss en djupare förstÄelse för detta problem.SEC Àr en ganska nybildad organisation dÄ de för inte allt för lÀngesedanbröt sig loss frÄn kontoret i Köpenhamn och skapade ett eget kontor iMalmö. PÄ grund av att deras organisation Àr sÄ pass ny har SEC uttryckt ettintresse om vad teorin sÀger om erfarenhet och kunskap inom organisationer.Vi har intervjuat tre avdelningschefer pÄ företaget för att fÄ en bild av derasnuvarande arbete med kunskap och erfarenhet, samt vad de har förförhoppningar pÄ framtida kunskaps- och erfarenhetshantering.DÄ vi tycker att Knowledge Management (KM) Àr den teori som liggerproblemet nÀrmst om hjÀrtat Àr det utifrÄn den vi valt att bygga vÄr uppsatskring. Till hjÀlp har vi valt att anvÀnda en berÀttelse om hur det kunde ha gÄtttill nÀr SEC implementerar KM i sin organisation. BerÀttelsen hjÀlper till attbelysa problemomrÄdet samtidigt som den avslöjar hur organisationen Àruppbyggd.Uppsatsen kommer inte visa nÄgon fÀrdig mall för hur erfarenhets- ochkunskapshantering skall gÄ till utan tenderar snarare till att, med hjÀlp av ennarrativ ansats, lyfta fram de punkter som KM litteraturen hÄller somviktigast..

Analytisk granskning : Ur ett revisorsperspektiv

Bakgrund: Revisorns arbetsmetoder utvecklas och förÀndras i anpassning till Àndrade förutsÀttningar för revisorns arbete. En analyserande granskning, analytisk granskning, har under senare Är fÄtt en allt större betydelse under alla faser av revisionen. Analytisk granskning kan vara ett effektivt sÀtt för revisorn att granska tillförlitligheten i kundens redovisningssystem och riktigheten i Ärsredovisningen.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att ge innebörd Ät begreppet analytisk granskning ur ett revisorsperspektiv och att utreda hur revisorn anvÀnder sig av analytisk granskning under revisionen.Metod: Studien genomfördes som en kvalitativ intervjuundersökning. Intervjuer genomfördes med 15 revisorer pÄ sex olika revisionsbyrÄer. AvgrÀnsningar: Studien behandlar inte revisionsbyrÄ- eller kontorseffekter och inte heller hur enskilda revisorers erfarenhets- och personlighetseffekter pÄverkar anvÀndandet av analytisk granskning.Slutsats: DÄ revisorerna lÀgger skilda innebörder i begreppet analytisk granskning bör begreppet indelas i underbegrepp sÄ att en större förstÄelse kan uppnÄs.

AnvÀndning av komposterat rötslam i anlÀggningsjord : En undersökning av innehÄll och lÀckage till recipienten

Att bromsa klimatfo?ra?ndringarna och ta hand om dagens miljo?problem pa? ett sa?dant sa?tt kommande generationers mo?jligheter att uppfylla sina behov inte ha?mmas a?r en av de sto?rsta utmaningarna som ma?nskligheten sta?llts info?r. En del i problematiken a?r att minska beroendet av utvinning av nya resurser och i sta?llet a?teranva?nda de resurser som redan finns integrerade i samha?llet fo?r att kunna fra?mja, samt skapa, fungerande kretslopp. Na?ringsa?mnen som fosfor och kva?ve, som finns i avloppsslam, kan exempelvis utvinnas och a?teranva?ndas.

Kompetent eller upptagen bolagsstyrelse? : Parallella styrelseuppdrags pÄverkan pÄ företagets vÀrde

PÄ senare tid har styrelsearbetet blivit mer komplext och tidskrÀvande. Detta till trots förekommer det att styrelseledamöter innehar flera parallella styrelseuppdrag. Enligt vissa kan parallella uppdrag medföra fördelar för bolaget i form av erfarenhets- och kunskapsutbyte. Samtidigt menar andra att det istÀllet leder till att ledamöterna tar pÄ sig för mÄnga uppdrag för att kunna fullgöra sina Ätaganden. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om det finns nÄgot samband mellan antalet parallella styrelseuppdrag i en bolagsstyrelse och bolagets vÀrde för bolag noterade pÄ Stockholmsbörsen.

Bedo?mning av byggnadsmaterial inom miljo?certifiering fo?r byggnader : En ja?mfo?relse mellan BREEAM, LEED, Miljo?byggnad och Svanen

Syftet med arbetet a?r att underso?ka hur byggnadsmaterial behandlas inom BREEAM, LEED, Miljo?byggnad och Svanen samt inom byggvarudatabaserna Basta, Byggvarubedo?mningen och SundaHus. Med hja?lp av systemens bedo?mningskriterier har relevant information bearbetats och sammanfattats i en diskussion samt ett grafiskt resultat.Resultatet har visat att BREEAM-SE sta?ller ho?ga krav med ba?de standardiserade livscykelanalyser, kemiskt inneha?ll, dokumentation, avfallshantering, emissioner och tillverkning. LEED sta?ller krav pa? a?tervinning, a?teranva?ndning och emissioner men na?mner inte utfasningsa?mnen eller fullsta?ndig materialdokumentation.

Har LÀraren nÄgot att lÀra sig av Clownen? : En diskursanalytisk och jÀmförande studie mellan teaterclownens teknik och den sÄ kallade relationella pedagogikens synsÀtt pÄ undervisning

Syftet med studien var att utforska och uppmÀrksamma vissa aspekter i clownens agerande och uttryck som enligt mig kan bli en tillgÄng för lÀrare. Genom en diskursanalytisk ansats studerade jag hur den sÄ kallade relationella pedagogikens sÀtt att formulera pedagogik som en frÄga om mellanmÀnskliga möten kan kopplas samman med teaterclownens teknik. Genom att identifiera/skapa gemensamma diskurser inom dessa tvÄ till synes skilda begreppsomrÄden blev det möjligt att förstÄ teaterclownens teknik som just ett erbjudande för lÀraren att möta eleverna pÄ nya sÀtt. De viktigaste aspekter som jag funnit i detta möte handlar om: det nödvÀndiga med mötet; det kontrollerbara och ickekontrollerbara;att se den andra; att avvakta, ge tid och att visa sig. Genom vidare resonemang kring dessa kopplingar mellan den relationella pedagogiken och teaterclownens teknik, ges nÄgra förslag pÄ hur lÀraren kan förhÄlla sig och eventuellt agera i en undervisningssituation.

Vad fÄr jag ut av det?: en frÄga om meningsfullt arbete i
estetiska arbetsprocesser

Syftet med denna studie har varit att undersöka vad det Àr som gör att elever kan uppleva det som meningsfullt att arbeta med de olika delarna i estetiska arbetsprocesser. SlöjdÀmnet och bildÀmnet i grundskolan innehÄller processer dÀr eleven sjÀlvstÀndigt utvecklar idéer. Vilka förutsÀttningar krÀvs för att det ska bli meningsfullt för eleverna att utveckla sina idéer, vilja genomföra dem med omsorg, och Àven pröva resultatet i ett socialt sammanhang eller för sin egen erfarenhets skull. Forskare beskriver de estetiska Àmnena som viktiga för den personliga identitetsutvecklingen, och att eleven fÄr möjlighet till kreativitetsutveckling genom att följa ett arbete frÄn ?ax till limpa?.

Att dansa som vinden : En studie om förskollÀrares uppfattning om estetiska lÀrprocesser och hur de kan uppnÄs.

Denna studie handlar om hur förskollÀrare uppfattar estetiska lÀrprocesser. Undersökningens syfte Àr att ta reda pÄ nÄgra aktiva förskollÀrares uppfattning om estetiska lÀrprocesser i förskolan och hur dessa kan uppnÄs. Studien utgÄr frÄn en empiriinsamling baserad pÄ intervjuer. Intervjuerna, utifrÄn en kvalitativ forskningsansats, visar att de intervjuade förskollÀrarna har olika förestÀllningar om vad estetiska lÀrprocesser innebÀr.

1 NĂ€sta sida ->