Sök:

Sökresultat:

7 Uppsatser om Eldrift - Sida 1 av 1

Jämförelse mellan biogas- och eldrift för busstrafiken i Borlänge & Dalarna

Detta examensarbete är en förstudie för att undersöka möjligheter och hinder med utveckling av applikation till mobila enheter. Rapporten innehåller ettcase med Patrafee1, ett företag som jobbar med immaterielrätt och som är intresserad av att hitta en lösning till deras klienter som ger möjlighet att få tillgång till deras portfölj med ärenden inom immaterialrätt utanför kontorets väggar.Förstudien är tänkt som att fungera som tekniskt underlag till beslutsfattare som stöd i ett beslut om att starta ett projekt och vilken plattform som är mest lämplig.Genom teoretiska studier och genom att utveckla prototyper visar denna förstudie alternativet med en webbapplikation skulle man uppfylla kraven..

Marknadsundersökning : Alternativa drivmedel och deras efterfrågan

Syftet med uppsatsen är att göra en marknadsundersökning på drivmedel, som har till ändamål att klarlägga den rådande marknaden liksom hur marknaden kan komma att se ut i framtiden. Med drivmedelsmarknad avses distributionskedjan och kostnader för drivmedel ur slutkonsumentens perspektiv, samt slutkonsumenternas efterfrågan på förnybara drivmedel.För att komma fram till syftet har vi tittat på vilka drivmedel som finns, vilken tillgänglighet de har och vilka kostnader som användningen av varje drivmedel medför. För att titta på marknadens efterfrågan på förnybara drivmedel har vi intervjuat ett transportföretag och ett landsting om hur de ställer sig till miljövänligare drivmedel och kostnaderna dessa medför. Vi genomförde då en kvalitativ undersökning genom att intervjua Caland Transport AB och Landstinget i Värmland.Marknadsundersökningen på drivmedel omfattar de fossila bränslen bensin, diesel och naturgas, biobränslen etanol, metanol, biogas och vätgas, samt Eldrift. Vi har tagit reda på kort om drivmedlets aktuella/potentiella produktion liksom energiinnehåll (produkt), men har lagt fokus på distributionskedjan (plats) och kostnader (pris) ur slutkonsumentens perspektiv.

Nytänkande inom miljöbilsområdet

SammanfattningDagens bilar är ofta överdimensionerade och har ofta topphastigheter på över 200 km/h. Detta är hastigheter som väldigt få personer någonsin kör i och som dessutom är olagliga i Sverige och i de flesta av Europas länder. Överdimensioneringen resulterar i många fall i en lägre effektivitet vilket ger en högre bränsleförbrukning.Syftet med detta projekt var att reda ut hur medelsvensken använder sin bil och utefter detta ta reda på vilken typ av drivlina som är bäst anpassad ur miljösynpunkt och dimensionera denna.För att ta reda på hur medelsvensken använder sin bil gjordes en litteraturstudie över svenskars körvanor. Från denna kunde det fastställdas att den genomsnittliga bilresan i Sverige var 17 kilometer lång och att en Svensks dagliga genomsnittliga resväg var 40 kilometer. En kravspecifikation ställdes upp med svenskars körvanor som grund där det bland annat fastställdes att bilens räckvidd för Eldrift skulle vara minst 80 kilometer, detta för att kunna täcka majoriteten av befolkningens dagliga resväg.En seriehybrid med navmotorer valdes som det lämpligaste drivsystemet, och för att dimensionera detta användes en Toyota Prius Five som modell för en standardbil.

Transportsfordon för rullstolsburna

A vehicle that carries a person sitting in a wheelchair has been rebuilt. The original vehicle was provided with a petrol engine, hydrostatic drive and a mechanical steering rod, making it noisy and hard to maneuver. The purpose with this project was to convert the vehicle to make it more environmental and easier to drive.A new design has been proposed where an electrical drive has replaced the noisy combustion engine and an electrical motor with joystick control has replaced the manual steering.The project was divided into two parts. One mechanical part where the construction of the drive and steering were to be decided. The other part involved programming the microprocessor and implementation of all the necessary electrical for the control system of the vehicle.

Utveckling av eldrift för bandklaffar i Renholmens enstycksmatare

Prestationsmätning används för att mäta anställdas prestationer och ett sätt att utvärdera dessa är genom att använda feedback. Feedback ger möjlighet att diskutera individers styrkor respektive svagheter och kan användas för att påverka ett beteende och framförallt för att påverka en individs arbetsinsats. När feedback ska förmedlas är det viktigt att återkoppling är anpassad efter personen som ska ta del av den för att feedbacken ska bli så effektiv som möjligt. Mottagaren av feedbacken bör se detta som något positivt för att förstå hur dennes handlingar påverkar både sin egen och hela organisationens prestation. Hur feedback förmedlas inom olika professioner kan variera på grund av att olika professioner också utvärderas på olika sätt.

Elhybridteknik i bandvagnssystemet : Den militära nyttan i logistikfunktionen

Fossila bränslen är ändliga resurser och FMV menar i sin Tekniska Prognos 2013 att Försvarsmakten redan nu bör planera för en omställning till alternativa tekniker till dagens förbränningsmotor. Den teknik som verkar mest lämplig som interimslösning mellan framtidens vision om ren Eldrift och förbränningsmotorn är elhybridteknik. Uppsatsen undersöker hur Försvarsmaktens logistikfunktion påverkas om bandvagnssystemet skulle övergå till seriehybridteknik. Uppsatsens ansats är kvalitativ med en kombination av textstudier, intervjuer samt ett frågeformulär som besvaras av totalt tre personer fördelat på Amf1, FMTS och I19 där samtliga innehar mångårig erfarenhet av bandvagnssystemet. Formulären kompletteras med intervjuer med dessa personer samt personer på BAE Systems som bidrar med teknisk expertis.

Att behålla kontrollen : En kvalitativ studie av hur en driftcentral påverkas vid störningssituationer

Elektricitet är mycket centralt i dagens samhälle och många av samhällets funktioner är beroende av en fungerande Eldrift. I och med detta är det mycket viktigt att driftcentralen hos ett elnätsföretag har förmågan att behålla kontrollen vid en storstörning. En storstörning som fenomen är någonting som inte inträffar speciellt ofta, men när det väl händer drabbas driftcentralen hårt.Syftet med studien var att beskriva det sammansatta kognitiva system som driftcentralen på Utsikt Nät, Tekniska Verken AB, utgör vid en störningssituation och identifiera kritiska punkter som påverkar det sammansatta kognitiva systemets beslutsfattande och förmåga att bibehålla kontroll över processen vid störningsdrift. Studien genomfördes som en etnografisk studie och bestod av observationer och intervjuer. Observationerna syftade till att skapa en förståelse för hur detta sammansatta kognitiva system fungerar vid normaldrift.