Sök:

Sökresultat:

1153 Uppsatser om E-­handel - Sida 1 av 77

Införande av e-handel i smÄföretag

Att starta en e-handel kommer inte enbart med fördelar, utan det finns en hel del problem man kommer att stöta pÄ. Det Àr betydligt omstÀndligare Àn man tror och Àr man inte redo för konsekvenserna kan det skada företaget.Uppsatsen handlar om hur smÄföretag pÄverkas vid införandet av en e-handel. MÄlet Àr att ta fram riktlinjer och ett beslutsunderlag Ät företag. Vi har genom anvÀndningen av SWOT-analys, omvÀrldsanalys, litteraturstudier, intervjuer, och jÀmförelser kommit fram till de problem och möjligheter som uppstÄr vid införandet av e-handel. Vilka riktlinjer som ska anvÀndas och hur en webbsida ska designas vid införandet av e-handel.Analysen Àr riktad mot bageribranschen och resultatet Àr generellt..

Skillnad i reklamationshanteringen - före och efter införande av e-handel?

Flertalet renodlade e-handelsföretag gÄr i konkurs medan de som utvidgat verksamheten frÄn traditionell handel till att omfatta Àven e-handel verkar klara sig bÀttre. AnvÀnder sig handlarna av samma hantering för reklamationer vid öppnandet av e-handelsplatsen som de traditionellt gör? Vi formulerade hypotesen: Strukturen av reklamationsflödet Àndrar sig inte vid införandet av e-handel. Genom att undersöka de sekventiella reklamationsflödena per företag kunde vi utlÀsa om det fanns nÄgon skillnad och möjligen varför. Vi genomförde en fallstudie pÄ tvÄ företag och resultatet visar att företagen medvetet har sÄ lika hanteringar för reklamationer som tidigare som möjligt.

Avgörande faktorer nÀr smÄföretag investerar i elektronisk handel

Företag letar efter att effektivisera informationsutbytet genom elektronisk handel och fler smÄföretag vÀljer att investera i olika lösningar för att erhÄlla fördelarna med elektronisk handel. Trots nackdelar och barriÀrer anser de intervjuade smÄföretagen som har investerat att det Àr fördelarna som övervÀger och de Àr positiva till en fortsatt investering. De avgörande faktorererna nÀr smÄföretag vÀljer att investera i elektronisk handel och de erfarenheter och resultat företagen har erhÄllit genom investeringen har varit en del av syftet i arbetet..

Elektronisk handel i VÀstra Götalands lÀns kommuner

Den offentliga sektorn har sedan mitten av 1990-talet arbetat med att införa elektronisk handel. ProblemstÀllningen i denna rapport syftar till att ta reda pÄ hur stor del av kommunerna i VÀstra Götalands lÀn som infört elektronisk handel. Det resultatet skall sedan jÀmföras med de tidigare undersökningar som gjorts för att se om nÄgon förÀndring skett. Andra frÄgor som stÀlls Àr vilka konsekvenser kommunerna sett med elektronisk handel och vilka orsaker som finns till att införa elektronisk handel.Det resultat som framkom var att ungefÀr 24 % av kommunerna infört elektronisk handel och att ytterligare 51 % har planer pÄ att göra det vilket Àr en ökning jÀmfört med tidigare gjorda studier. De konsekvenser som elektronisk handel medför kan bÄde vara fördelar och nackdelar.

Elektronisk handel i den kommunala sektorn

Arbetets syfte Àr att belysa hur lÄngt den kommunala sektorn i SkÄne och Blekinge lÀn har kommit med elektronisk handel. Uppsatsen baseras bl.a. pÄ litteraturstudier om elektronisk handel i allmÀnhet, dess anvÀndningsomrÄden, dess fördelar respektive nackdelar samt Toppledarforums och Svenska Kommunförbundets intresse av kommunernas arbete med denna handel. Jag har genomfört intervjuer med insatta personer frÄn kommunerna i min mÄlpopulation, om de respektive kommunernas ak-tiviteter kring elektronisk handel. I intervjuerna har respondenterna bl.a.


E-handel i Automationsföretag

Syfte:Elektronisk handel Àr ett vÀxande fenomen i affÀrsvÀrlden. Att förstÄ företagens avsikt med e-handelsanvÀndning Àr viktigt för bÄde akademiker sÄvÀl som praktiker. Företag, organisationer och till och med kommuner har börjat bedriva e-handel för att automatisera, effektivisera och pÄ sikt spara pengar i sina verksamheter. Syftet med denna studie Àr att empiriskt beskriva e-handelns utveckling och anvÀndning i Sverige och specifikt inom den teknologiska industrin som arbetar med automation. Metod:Denna studie behandlar e-handel i automationsföretag. Respondenterna ombads att validera betydelsen av e-handel genom webbaserade enkÀter.

Införandet av elektronisk handel: hur tar man sig över de hinder som finns?

Denna uppsats behandlar införandet av elektronisk handel mellan kommun och leverantör, vilka hinder som finns vid införandet samt vad man kan göra Ät dem. Studien Àr gjord utifrÄn ett implementatörsperspektiv. Undersökningen Àr gjord pÄ LuleÄ kommun och Àr utförd som en fallstudie. I min undersökning har jag kommit fram till ett antal framgÄngsfaktorer för införandet av e-handel samt att de saker som teorin sÀger Àr viktiga vid införandet stÀmmer överens med verkligheten, dock sÄ finns det vissa saker som Àr speciella eftersom det Àr en kommun det rör sig om..

FrÄn Traditionell handel till Elektronisk handel : med avseende pÄ Internethandel mellan specialvaruföretag och konsument.

MÀnniskan har under lÄng tid bedrivit handel med varor och tjÀnster. Genom att nya hjÀlpmedel för handel utvecklas, förÀndras handeln och dess former. Elektronisk handel kan bedrivas via Internet. Elektronisk handel via Internet medför flera fördelar, men ocksÄ nackdelar, problem, konsekvenser och risker för företag som inför/bedriver Internethandel.Det finns skilda meningar om huruvida specialvaror bör sÀljas via Internet, och om företag som tillverkar och/eller saluför denna typ av varor bör bedriva Internethandel mot konsument. En litteraturstudie och en intervjustudie har genomförts för att undersöka om det Àr lÀmpligt för specialvaruföretag att införa Internethandel mellan företag och konsument.

Avgörande faktorer nÀr smÄföretag investerar i elektronisk handel

Företag letar efter att effektivisera informationsutbytet genom elektronisk handel och fler smÄföretag vÀljer att investera i olika lösningar för att erhÄlla fördelarna med elektronisk handel. Trots nackdelar och barriÀrer anser de intervjuade smÄföretagen som har investerat att det Àr fördelarna som övervÀger och de Àr positiva till en fortsatt investering. De avgörande faktorererna nÀr smÄföretag vÀljer att investera i elektronisk handel och de erfarenheter och resultat företagen har erhÄllit genom investeringen har varit en del av syftet i arbetet..

Elektronisk handel : med fokusering pÄ vÀrdekedjan

PÄ bara ett par Är har elektronisk handel potential att radikalt förÀndra de ekonomiska och sociala förhÄllanden i samhÀllet. Internets snabba tillvÀxt kopplar samman individer och organisationer till ett stort globalt nÀtverk som representerar enorma möjligheter. Det talas om ett nÀtverkssamhÀlle och en nÀtverksekonomi.Elektronisk handel driver företag mot att bedriva affÀrer pÄ ett fundamentalt nytt sÀtt. Behovet av att dela information i realtid ökar tillsammans med förÀndringarna i vÀrdekedjan.Syftet med studien Àr att kartlÀgga elektronisk handel i allmÀnhet. Studien fokuseras pÄ hur elektronisk handel anvÀnds för att lÀnka samman företag, stora som smÄ, frÄn rÄmaterial till konsumenten.

Algoritmisk handel : och dess fördelar för affÀrsbankerna

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vilka fördelar det finns för affÀrsbanker att anvÀnda sig utav handelsalgoritmer inom aktiehandel jÀmfört med manuell handel. Genom att intervjua tre företag som verkar inom handel med vÀrdepapper skall jag försöka fÄ svar pÄ varför den algoritmiska handeln ökat och vilka dess fördelar Àr gentemot manuell handel. Undersökningen visar att en stor anledning till att företag ökar sin anvÀndning av handelsalgoritmer inom sin aktiehandel Àr för att det Àr mer kostnadseffektivt alternativ jÀmfört med manuell handel. Datorernas snabbhet och möjlighet att överblicka flera marknader och tusentals vÀrdepapper samtidigt gör att affÀrsbankerna kan göra fler affÀrer jÀmfört med manuell handel men med fÀrre mÀklare..

Kundförtroende vid e-handel : En studie om att skapa och upprÀtthÄlla förtroende

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur företag bör arbeta med att skapa och upprÀtthÄlla kundförtroende över internet. För att besvara syftet undersöker vi hur företag som bedriver e- handel arbetar med att skapa och upprÀtthÄlla kundförtroende. Vi kommer Àven att undersöka huruvida detta överensstÀmmer med konsumentens uppfattning av vad de anser Àr förtroendeskapande faktorer vid e-handel..

Algoritmisk handel - och dess fördelar för affÀrsbankerna

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vilka fördelar det finns för affÀrsbanker att anvÀnda sig utav handelsalgoritmer inom aktiehandel jÀmfört med manuell handel. Genom att intervjua tre företag som verkar inom handel med vÀrdepapper skall jag försöka fÄ svar pÄ varför den algoritmiska handeln ökat och vilka dess fördelar Àr gentemot manuell handel. Undersökningen visar att en stor anledning till att företag ökar sin anvÀndning av handelsalgoritmer inom sin aktiehandel Àr för att det Àr mer kostnadseffektivt alternativ jÀmfört med manuell handel. Datorernas snabbhet och möjlighet att överblicka flera marknader och tusentals vÀrdepapper samtidigt gör att affÀrsbankerna kan göra fler affÀrer jÀmfört med manuell handel men med fÀrre mÀklare..

Elektronisk handel

Elektronisk handel erbjuder företag nya sÀtt att göra affÀrer pÄ och Àr ett sÀtt för företag att bli mer konkurrenskraftiga. Elektronisk handel passar Àven den offentliga sektorn med ungefÀr samma fördelar som i nÀringslivet. Omfattande satsningar har de senaste Ären gjorts inom kommuner för att införa elektronisk handel. Trots att omfattande projekt har genomförts Àr det endast en brÄkdel av landets kommuner som infört elektronisk handel och Àven inom dessa kommuner Àr anvÀndningen begrÀnsad. Denna uppsats undersöker varför elektronisk handel inte anvÀnds i större utstrÀckning inom kommuner.

1 NĂ€sta sida ->