Sök:

Sökresultat:

60 Uppsatser om Desktop - Sida 1 av 4

Omvandlingen av en skrivbordsapplikation till en webbapplikation

This thesis investigates how a developer can move a Desktop application to the web environment. The investigation also includes finding out what are the limitations of a web application and what is not possible to move to the web from the Desktop. The question is whether there is any functionality that is gained or lost in the web application after the move.A survey has been conducted to find out what types of problems occur when moving an application from Desktop to the web. The authors of this thesis have developed two prototypes for a company who wants to move a limited part of their current Desktop application to the web in the future. The prototypes have been developed in Silverlight and ASP.NET.The survey has revealed that one of the disadvantages of web applications is the difficulty in working with local files and hardware on the computer.

Mobile-first eller Desktop-first, en studie av utvecklingslösningar för responsiv web design

The thesis analyzes two different approaches towards responsive web design, Mobile-first and Desktop-first. Responsive web design is a concept for websites whose design is customised based on the screen size. The analysis is performed by collecting views on the methods and also analyzing the usage of mobile and Desktop internet to create a prototype of a responsive website where both methods are beeing used.The main difference between the methods is the foundation, where one is designed for mobile and the other for Desktop. The thesis indicates that Mobilef-irst gives a better result for the mobile, which unlike the computer has poor performance, smaller screen and poor internet connection, therefore an advantage for the device that needs more focus to maintain a fast response. Desktop-first does not take this opportunity, but focus instead on the computer where the performance is better, which leads to a unnoticeable difference in response time.

Virtuella skrivbord i kommunal verksamhet

Today it?s common that companies and organizations are facing several challenges and problems when it comes to making their IT-environment more efficient. Some of these are the management of user?s computers and file security. Comput-er users are often tied to their personal computer due to personal programs and files.

Mobile first design vs. desktop first design : En jämförelse av en prototyp och en befintlig webbplats ur ett användbarhetsperspektiv

Detta examensarbete har haft till syfte att åskådliggöra eventuella skillnader och/eller likheter i den upplevda användbarheten vid användandet av en webbplats skapad via mobile first design och Desktop first design. Målsättningen med examensarbetet har varit att ta fram en hifi-prototyp, skapad utifrån mobile first design, som visualiserade ett designförslag för flygfotoföretaget HimlaFotos startsida. Jämförelsen har utgått ifrån en egendefinierad version av begreppet användbarhet baserad på ISO:s definition, där användbarhet består av tre faktorer; kraftfullhet, effektivitet och tillfredställelse. För att samla in data om den upplevda användbarheten har användartester genomförts. Flera likheter har identifierats gällande användbarhetsmåtten kraftfullhet och effektivitet, medan skillnader har funnits vid måttet för tillfredställelse.

Betydelsen av personligt varumärke hos chefer inom banksektorn

Today it?s common that companies and organizations are facing several challenges and problems when it comes to making their IT-environment more efficient. Some of these are the management of user?s computers and file security. Comput-er users are often tied to their personal computer due to personal programs and files.

Nätverkets och användarens påverkan på latens i en Virtual Desktop-miljö

I en värld där kraven på flexibilitet, säkerhet och hårdvaruoptimering är nyckelfaktorer när det kommer till att välja IT-miljöer för företag blir virtuella skrivbord mer och mer poulära. Med dessa miljöer finns det också problem när det kommer till användarupplevelsen om nätverket ifråga inte kan uppfylla de krav som ett sådant system ställer. I detta arbete undersöks implikationerna vissa nätverksvariabler kan ha för en Virtual Desktop-infrastruktur, VDI. För att belysa dessa problem har två tester utförts på en VDI miljö. Det första testet gick ut på att mäta latensen då skrivbordsmiljön renderades för klienten från virtualiseringsservern vid olika nätverksdiamterar.

Adaptiva gränssnitt: Desktop-first vs Mobile-first : En jämförelse av två strategier för att skapa adaptiva gränssnitt för webben

In recent years the development of mobile devices has made great progress and today they account for a large proportion of the internet usage. This trend poses new demands on web developers as more companies and product owners want to customize their services and products for this new market. In this study we examine the pros and cons of the strategies Desktop-first and mobile-first in the development of adaptive interfaces for the web. The study aims to create guidelines for situations in which each strategy fits well. The purpose of the study is to create an understanding of how these strategies can help developers and product owners to develop adaptive interfaces based on different goals and objectives.

Responsive web design : En studie i hur designkonceptet påverkar användbarheten hos en webbplats

The main topic of this thesis is to evaluate the impact on the usability of web pages when using responsive web design, a concept for developing web pages whose design adapts to the screen size being used. This is done by creating a responsive prototype based on an existing web site. A number of usability tests are conducted on the two versions of the site in order to compare the time to complete the tests and to observe the behaviour of the test participants. The tests are conducted on Desktop as well as on mobile devices with varying screen size.The number of test participants was relatively low, and so the quantitative result is not statistically valid. However, the conclusion is that the most effective combination is to use either of the sites on Desktop format.

Jämförelse av olika presentationsteknikers inverkan på precisionsbedömningar gällande avstånd i virtuella och verkliga miljöer

Denna rapport behandlar skillnader i bland annat visuell information (som olika djupledtrådar) vilka kan ha betydelse för den visuella upplevelsen och inverkan på till exempel precisionsbedömningar gällande avstånd i både virtuella och verkliga miljöer.Rapporten lyfter fram tre olika presentationstekniker som presenterar visuell information i olika utsträckning. Två av presentationsteknikerna, Desktop och CUBE, presenterar två virtuella miljöer. Den tredje presentationstekniken, Verklig, presenterar en verklig miljö. De tre presentationsteknikerna ställs mot varandra i en undersökning gällande eventuella skillnader i precisionsbedömningar (avståndsbedömningar mellan och på olika objekt). Resultatet visar att det föreligger signifikanta skillnader vad gäller precisionsbedömningar mellan den virtuella presentationstekniken Desktop och Verklig samt mellan den virtuella presentationstekniken CUBE och Verklig.

Kontextmedvetenhet som ett sätt att reducera Information Overload : Designriktlinjer för kontextmedvetna smartphone-applikationer

The main topic of this thesis is to evaluate the impact on the usability of web pages when using responsive web design, a concept for developing web pages whose design adapts to the screen size being used. This is done by creating a responsive prototype based on an existing web site. A number of usability tests are conducted on the two versions of the site in order to compare the time to complete the tests and to observe the behaviour of the test participants. The tests are conducted on Desktop as well as on mobile devices with varying screen size.The number of test participants was relatively low, and so the quantitative result is not statistically valid. However, the conclusion is that the most effective combination is to use either of the sites on Desktop format.

"Halfpipe Active Channel"- developing a secure communications protocol

With the advent of powerful multimedia capable mobile phones, the market for mobile services is flourishing. Zenterio AB's Halfpipe Active Desktop is a complete distributed mobile service platform a with a powerful server and platform-independent client. The communication between the client and server takes place over a GPRS-capable mobile network. The purpose of this thesis is to develop a secure communications protocol for use between the Halfpipe Active Desktop client and server. This is done by determining requirements, analyzing candidate protocols and then by designing the final protocol.

Byggprojektering med Autodesk Architectural Desktop och Tekla Structures

Kostnaderna för att bygga idag är höga och det krävs att byggbranschen effektiviseras för att sänka dessa. I takt med sökandet efter ständig effektivisering har verktygen utvecklats. Inom konstruktion har man på 25 år gått från att rita med penna och papper, till att bygga upp en tredimensionell modell i en dator. Idag ritar de flesta dock fortfarande i två dimensioner med programmet Autodesk Architectural Desktop, ADT, ett AutoCAD baserat program från Autodesk. Nu finns program som är objektbaserade, dessa bygger upp byggnaden i dess tredimensionella geometri.

Migration av distribuerad relationsdatabas för lagring i webbläsare

An increasing amount of companies and organizations are starting to implement the use of cloud computing in their business. This trend results in that software, which was previously sold and distributed to the customers whom then had to install the software on their own computers, now is being replaced with Software as a Service (SaaS). SaaS makes software available through the customers? browsers, which results in that the service providers only have to administer a single application. The process to migrate a distributed application to a service delivered as a SaaS lacks sufficient investigation; this paper will provide some guidelines for conducting such a pro- cess.

HTML5 på skrivbordet : En undersökning på Ida Infront

Webbapplikationer har o?kat i antal och anva?ndning i synnerhet de senaste a?ren sen tillkomsten av HTML5 som simplifierat processen. Ma?nga Desktopapplikationer idag a?r la?mplig fo?r en o?verga?ng till webb. Sa? a?r fallet hos Ida Infront, ett fo?retag med en produkt, iipax, utvecklad i Java som de har fo?r o?nskan att migrera till webbmiljo?.

Webbdesign och användbarhet för tablets : Designmönster och konventioner för ökad kompabilitet mot tablets.

Undersöknings syfte var att närmare ta reda på hur ett grafiskt gränssnitt för en och samma webbplats lämpligt kan anpassas för att ge en likvärdigt god användarupplevelse oberoende användaren använder sig av en vanlig dator eller en tablet.För att undersöka problemlösande designmönster prövades en teorisyntes baserad på befästa användbarhetsläror, så som metoder för visibility, affordance, mapping, begränsningar och feedback samt tekniker för grafisk gränssnittsdesign och navigation mot en fallstudie.Fallstudien utgjorde en del av ett större projekt, att ta fram ett koncept för en webbplats avseende ett arkitekturmagasin, att vara kompatibel med såväl en Desktop som en tablet avseende möjligheten att med gott resultat ta del av samma tjänstekoncept oberoende plattform.Fallstudien gjordes i flera steg genom att först skapa ett passande tjänstekoncept avseende webbplatsens syfte, för att sedan i iterationer skapa ett interaktions- och ett grafiskt ramverk. Under produktionen togs framför all två saker i beaktande; inputmöjligheter både för Desktop med mus och tablet med hand eller finger samt konceptuell modeller vad gällande navigation från både tablet och Desktopbruk. Iterationerna avslutades med användartester där fyra personer fick prova de framkomna koncepten.Resultatet och analysen av fallstudien pekar på att det finns riktlinjer vilka en designer kan och eventuellt bör följa för att få ett lyckat resultat.Bland dessa riktlinjer är finkänsligheten gällande input den klara skillnaden mellan en Desktop med en mus och en tablet med pekskärm. Därför bör alla interaktiva objekt alltid utformas och placeras så att de är lätta att aktivera oberoende metod för input.För ökad läsbarhet bör inte för liten text användas och dessutom tillkommer avvägning för navigation där det är viktigt att inte fastna i gamla webbdesignkonventioner med djupa hierarkier, utan i stället sträva mot en informationsarkitektur som möjliggör för enkel översikt och navigering.Analysen visar även på att överdådig grafik bör undvikas för att inte försätta användaren i en situation där den behöver fundera över hur den ska göra något snarare än vad..

1 Nästa sida ->