Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Branschblandning - Sida 1 av 1

Shoppertainment : "Going shopping is the new going to church" - Mackereth S.

Over the past 20 years, retailers have embraced new international trends, which created a strong economic growth. Experiences are one of the trends that will be a significant part of future retail. The purpose of this thesis is to find components that can provide a positive experience in a clothing store to the customer. We have used a qualitative method with an inductive approach and the empirical data is collected through interviews. Literature we have chosen focus on how an experience is created in clothing stores.

Bli upplevelserik på ett fik i en butik - branschblandning i svensk detaljhandel

Denna uppsats handlar om butiker i Sverige som utvidgat sitt sortiment till att omfatta varor eller tjänster från minst två traditionellt åtskilda branscher. Uppsatsförfattarna försöker systematisera dessa kombinationsbutiker, samt analysera vilka för- och nackdelar som finns. Med hjälp av ett antal fallstudier från svenska detaljhandelsföretag dras slutsatser om kombinationsbutikernas karakteristika. Kombinationsbutiker tycks skilja sig åt på flera punkter, bland annat med avseende på avsikter, ägarförhållanden och valda kundsegment. Skalekonomi, möjlighet till differentiering och upplevelseskapande samt ökad kundtillfredsställelse är några av de fördelar med kombinationsbutiker som särskilt framhålls.