Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Bokhandlar - Sida 1 av 1

Uthyrning av säljyta : Ett tabu i den svenska bokbranschen?

Under hösten 2006 genomförde Piratförlaget en kampanj för boken ?Edward Finnigans upprättelse? där förlaget hyrde säljplatser i ett 20-tal Bokhandlar. Detta var helt nytt i bokbranschen och beskrevs som kontroversiellt av branschtidningen Svensk Bokhandel. Uppsatsens syfte är att undersöka hur uthyrning av säljyta i butik uppfattas av svenska Bokhandlare och förlag samt vilka effekter det kan få för sales promotion. Då bokbranschen ser annorlunda ut än övriga dagligvaruhandeln anser vi att det är intressant att sammankoppla uthyrning av säljyta till sales promotion vilket, enligt vår uppfattning, inte används i någon större omfattning i bokhandeln.Uppsatsens teoretiska bakgrund består i huvudsak av Sudhir & Raos (2006) teori som behandlar fördelar och nackdelar med ?slotting allowances?, vilket är den engelska termen för uthyrning av säljyta.

Till glädje och vinst: en jämförande studie i urval av skönlitteratur inom bokhandlar och bibliotek med avseende på faktorer som marknad, efterfrågan och kvalitet.

The aim of this thesis is to investigate how purchasingmanagers in bookshops and public librarians reason withregards to their selection of fiction literature. Nineinterviews have been conducted in this qualitative studymade in the spring of 2013; four librarians, four bookmerchants, as well as a market director of a major chain ofbookstores. Our focus has been particularly directed toascertaining what influence the cultural-political mission oflibraries have had on the process of selection, as well as theextent to which factors such as demand and quality play apart in both organizations. We have been interested inseeing how libraries and bookstores compare with regards tothese factors, because of obvious differences in their goalsand purposes. Librarians see both the benefits and flaws intheir way of working, as well as in the way in whichbookstores conduct their business, and vice versa, that theyare often successful in cooperating, like when arrangingvisits from authors etc.

Ett hus utan böcker är som en kropp utan själ : Faktorer för en traditionell bokhandels överlevnad på en konkurrenssatt marknad

År 1970 övergick Sverige från att ha fasta bokpriser till fria eftersom de fasta bokpriserna ansågs strida mot konkurrensrätten. Detta var 1900-talets viktigaste händelse i den svenska bokbranschen Därefter började allt fler traditionella Bokhandlare att samarbeta och utvidga sin utbud för att generera fördelar inom företaget.Böcker har däremot inte alltid sålts genom de traditionella Bokhandlarna och nu mera har man allt flera konkurrenter än tidigare vilket gör att de befinner sig på en mogen marknad. De två senaste aktörerna som trätt in på marknaden är stormarknader och Internet som med bland annat låga priser anses som ett hot för de traditionella Bokhandlarna. Då de gamla konkurrensmedlen är satta ur spel måste de traditionella Bokhandlarna satsa på relationer och lojalitet för att åtminstone behålla sina befintliga kunder och där av få långsiktig överlevnad.Vi kommer här att undersöka från både säljarens och konsumenternas perspektiv för att kunna se vilka marknadsföring strategier Bokhandlarna använder sig av och hur de kan skapa långsiktig lojalitet hos deras kunder.I vår undersökning har vi valt att jämföra en stor bokhandel med en medelstor och två små för att få en inblick om vilka strategier de olika Bokhandlarna använder sig av. Vi kan understryka att det krävs olika faktorer för att traditionella Bokhandlar skall kunna skapa långsiktlig lojalitet hos deras kunder.

I förlagens klor? : En studie av förhållandet mellan bibliotek och förlag

Det finns drygt 300 professionella förlag i Sverige med regelbunden utgivning. I Litteraturutredningen 2012 slås fast att både koncentrationen och integrationen har ökat på den svenska bokmarknaden under de senaste åren och den största aktören på bokmarknaden är Bonnierförlagen. Jättens monopolliknande ställning på bokmarknaden ger emellanåt upphov till en samhällsdebatt. Bonnierkritiker menar att Bonnierförlagens utgivning är begränsad till säkra storsäljare, vilket är ett hot mot mångfald och det fria ordet. Dessutom har Bonnier större möjlighet till marknadsföring jämfört med mindre förlag vilket i förlängningen gör att Bonnierböcker efterfrågas i större utsträckning.Ett intressant spörsmål är varför folkbiblioteken inte är involverade i denna debatt.