Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Bloggläsande - Sida 1 av 1

Skönlitteraturens psykologi, ett relevant fÀlt för pedagogisk forskning

Sko?nlitteraturens psykologi a?r ett fa?lt som behandlar effekterna av att la?sa sko?nlitteratur pa? det ma?nskliga psyket. Inom detta fa?lt har en, fra?mst nordamerikansk, forskning fokuserat pa? korrelationen mellan ett la?sande av sko?nlitteratur och en o?kad empati. I fo?religgande text har vi fo?rso?kt sammansta?lla denna forskning och med hja?lp av en grupp yrkesverksamma pedagoger pa? en ho?gstadieskola i Malmo? diskuterat, dels hur undervisningen med sko?nlitteratur och empati ser ut idag och dels vilket sto?d det finns fo?r ett empatiarbete med hja?lp av fiktion, ba?de fra?n skolans ledning och i styr- och ma?ldokumenten.

Produktkalkylering som beslutsunderlag

Syftet med produktkalkylering att sammanstÀlla kostnader för ett kalkylobjekt under hela förÀdlingsprocessen för att senare övergÄ till att vara ett underlag för beslut inom flera olika omrÄden i ett företag. Kalkylunderlaget mÄste sÄledes visa en korrekt spegling av kalkylobjektets kostnader för att företagsledningen ska kunna ta de beslut som krÀvs för att nÄ en högre lönsamhet samt tillvÀxt. De direkta kostnaderna kan enkelt hÀrledas frÄn redovisningen till produkten, dock framstÄr de indirekta kostnader som en svÄrare upp-gift. Fördelningen av material- och tillverkningsomkostnader berÀknas genom varierande fördelningsnycklar vilket skapar en pÄlÀggsats som lÀggs pÄ produktkostnaden. Eftersom pÄlÀggsatsen Àr likadan pÄ alla produkter oavsett om intensiteten i förÀdlingsprocessen varierar kraftigt, leder detta till att produktkalkylen inte speglar den verkliga kostnadsbil-den pÄ ett rÀttvisande sÀtt för kalkylobjekten.Syftet med denna uppsats var att studera hur en annorlunda fördelning utav omkostnader i den traditionella pÄlÀggsmodellen inom produktkalkyleringen kan skapa en mer rÀttvi-sande kostnadsbild av en produkt.