Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Bildningsämne - Sida 1 av 1

PÄ spaning efter mÄlstyrning : Hur upplevs mÄlstyrning i en svensk kommun?

Bakgrund: MĂ„lstyrning Ă€r ett styrsĂ€tt som anvĂ€nds i nittio procent av Sveriges kommuner. Enligt forskare i Ă€mnet mĂ„lstyrning inom offentliga verksamheter har det emellertid ofta pĂ„pekats en rad problem som att mĂ„l ofta Ă€r vaga och att det rĂ„der brist pĂ„ dialog mellan politiker och tjĂ€nstemĂ€n. Tidigare undersökningar har frĂ€mst fokuserat pĂ„ mĂ„lformulering och befunnit sig pĂ„ en övergripande nivĂ„. Detta arbete studerar hur chefer inom bildnings- och socialförvaltning upplever mĂ„lstyrning inom en svensk kommun. Detta pĂ„ grund av att det inte har gjorts i samma utstrĂ€ckning samt för att se hur styrsĂ€ttet fungerar för de som anvĂ€nder mĂ„lstyrning i verkligheten.Syfte: Syftet med studien Ă€r att undersöka hur mĂ„lstyrning upplevs som styrmetod av förvaltningschefer och verksamhetschefer inom en svensk kommun.Metod: För att kunna besvara syftet har en deduktiv fallstudie gjorts pĂ„ tvĂ„ förvaltningar, bildnings- och socialförvaltningen, inom en kommun i Östergötland.

Pedagogisk dokumentation : Med Projektmodellen som arbetsverktyg

Pedagogisk dokumentation Àr ett högprioriterat Àmne inom landets förskolor. Uppsala kommun har gett VÄrd & bildning i uppdrag att ta fram ett arbetsverktyg som Àr önskvÀrt att samtliga pedagoger inom kommunens förskolor anvÀnder sig av. Arbetsverktyget ska ge pedagogerna stöd i arbetet med pedagogisk dokumentation.Syftet med denna studie Àr att undersöka hur förskollÀrare upplever att Projektmodellen Àr ett stöd i den pedagogiska dokumentationen utifrÄn infallsvinklarna: förskollÀrarnas syn pÄ verksamheten, etiska stÀllningstaganden, ramfaktorer som pÄverkar samt Projektmodellen som arbetsverktyg. Infallsvinklarna Äterkopplar kontinuerligt till pedagogisk dokumentation och Projektmodellen.Metoden som vi anvÀnt oss av vid datainsamling Àr samtalsintervjuer med ett urval bestÄende av 10 stycken förskollÀrare pÄ fyra förskolor dÀr samtliga har gÄtt kommunens fortbildningskurs i pedagogisk dokumentation. Resultatet visar att VÄrd & bildnings arbete med att utbilda personalen i pedagogisk dokumentation i samband med implementeringen av en ny arbetsverktyg upplevdes som efterfrÄgat, dock hade det varit önskvÀrt om samtliga pedagoger pÄ en förskola hade gÄtt kursen samtidigt i den mÄn det var möjligt.

Med historiskt perspektiv pÄ matematiken- Den kunskapsteoretiska grunden till ett historiskt perspektiv i matematikundervisningen

I skolans styrdokument, Lpo/Lpf 94 liksom i kursplanerna i matematik för grundskolans senare Är och gymnasieskolan, anges bl.a. att matematiken skall ge eleverna ?insikt i Àmnets historiska utveckling, betydelse och roll i vÄrt samhÀlle?. En studie av de teoretiska stÄndpunkter och argument som ligger till grund för formuleringar som denna visar att ett historiskt perspektiv pÄ matematikundervisningen framförallt kan motiveras utifrÄn tvÄ olika kunskapsaspekter, Ä ena sidan matematiken som bidragande till elevernas bildning och medborgerliga kunskaper, Ä andra sidan matematiken som bidragande till elevernas förstÄelse inte endast för ?skolmatematik? utan ocksÄ för de matematiska strukturer som finns integrerade överallt i vÄr kultur via teknik och infrastruktur.En studie av matematikhistoriens roll i undervisningen dels utifrÄn ett bildnings-, dels ett förstÄelseperspektiv, visar att det finns ett flertal motiv för att ta in historiska exempel och problemi matematikundervisningen.