Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Bagagehantering - Sida 1 av 1

RFID inom bagagehantering - Utmaningar kring ett införande på svenska flygplatser

Ur ett globalt perspektiv blev under 2014 ungefär 7 av 1000 resväskor försenade isorteringsprocessen, vilket resulterade i 24.1 miljoner resväskor. Kostnaden kopplattill detta är stor hos många flygbolag, då det innebär manuell hantering. Ett steg motlösningen av misskött bagage är Radio Frekvent Identifikation (RFID) som börjardyka upp på flygplatser runt om i världen som ett komplement till denstreckkodslösning som finns idag. En fullständig implementering av ett RFID-systemöver samtliga flygplatser i världen skulle göra att hela industrin sammanlagt skullekunna spara $760 miljoner USD årligen i kostnader kopplat till försenat ochborttappat bagage.Tidigare studier visar att ett införande av ett RFID-system inom Bagagehantering påen flygplats har medfört fler fördelar än nackdelar inom olika aspekter somexempelvis minskade kostnader och effektivare processer. Vilket leder till fråganvarför har inte svenska flygplatser infört detta? Denna studie har som syfte attundersöka vilka utmaningar som finns kring ett införande av ett RFID-system inomBagagehantering på svenska flygplatser.

Självbetjänad bagageinlämning: Ett produktutvecklingsarbete för Sveriges flygplatser och dessas bagagehantering

Denna rapport är resultatet av examensarbetet som utförts i samarbete med Swedavia Swedish airports och Luleå tekniska universitet. Bakgrund och målsättning Flygplatsen strävar efter att automatisera arbetsmoment som innehar arbetsmiljöproblem samt kräver resurser. Idag finns väl utbyggda automatiska sorteringsanläggningar för bagage vilka har krav på dimensioner och vikt. Bagage som inte klarar dessa krav klassas som specialbagage och kräver extra manuell hantering både vid inlämning samt i sorteringsskedet. Bedömning av vilka bagage som är specialbagage görs subjektivt av personal.

Fo?rba?ttringsfo?rslag pa? automatisering av bagagehantering

This report will outline a proposal for the improvement of the baggage sorting facility at Arlanda airport. Swedavia is a state owned company group that operates, owns and develops airports in Sweden. One of their main roles is to create accessibility needed to facilitate and streamline the work at the airport.Swedavia is constantly working to develop new solutions and enhancements that will help to standardize and automate the work at airports without major impact on climate and above all adapt these solutions to work.The project has been aimed to identify and isolate the problem at the check-in counter, investigate the possibility of setting a speed control on the DC motor driving the luggage conveyer belt at the check-in desk so that the luggage does not lose tracking already there, as well as evaluate the new sorting systems planned to be introduce in the upcoming refurbishment of the sorting area.To determine the parameters that are used to regulate the speed of the baggage conveyor belt, information about the inputs and outputs that participated in the process was gathered. Information was collected both practically and theoretically. Process was followed and monitored by the supervisor of the company, and a theoretical study was done separately on my own.