Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Arbetsplatskommunikation - Sida 1 av 1

Tre enkla mått på arbetsplatskommunikation och deras samband med teamklimat och utmattningssyndrom bland sjukvårdsanställda

Studien bestod av två delstudier. Syftet med delstudie 1var att undersöka kriterievaliditeten hos tre frågor rörandeArbetsplatskommunikation (kommunikationsfrågorna) och syftet meddelstudie 2 var att testa dess samband med utmattningssyndrom.Delstudierna baserades på enkätmetodik, där respondenterna för delstudie1 (n=83) var anställda inom primärvård och försäkringskassa ochrespondenterna för delstudie 2 (n=2223) var sjukvårdsanställda.Resultaten för delstudie 1 visade starka positiva samband mellan två avkommunikationsfrågorna och de testade kriterievariablerna från TeamClimate Inventory (TCI), vilket implicerar att dessa kan användas somsurrogatmetoder för TCI. Resultaten från delstudie 2 visade delstvärssnitts- och longitudinella samband mellan kommunikationsfrågornaoch utmattningssyndrom, dels att kommunikationsfrågorna prediceradeframtida utmattningssyndrom. Resultaten implicerar att välfungerandeArbetsplatskommunikation motverkar utveckling av utmattningssyndrom..

Attityd och dialogicitet i äldreomsorgens texter : Evaluerande språk i dokumentationen på ett vårdboende

Undersökningen handlar om den skriftliga dokumentationen vid ett vårdboende. Den typ av dokumentation som studeras består av journalanteckningar, skrivna av personalen på vårdboendet. Dokumentationen handlar om de personer som bor på vårdboendet, så kallade brukare. Syftet är att undersöka hur skribenterna använder sig av evaluerande resurser i dokumentationen, beskriva och kategorisera användningen av evalueringarna och jämföra dem med de riktlinjer för dokumentation som finns i Socialtjänstlagen. Evalueringar är språkliga resurser som används för att uttrycka exempelvis värderingar, bedömningar, attityder och förhållningssätt.Den teoretiska utgångspunkt som uppsatsen grundar sig på kan beskrivas som en kombination av dialogism och systemisk-funktionell grammatik.

Internkommunikation på arbetsplatsen - sett ur medarbetarnas perspektiv

Problem och syfteOrganisationer's interkommunikation är idag viktigare än någonsin och detta vetorganisationer och företag själva om. Det satsa's mer och mer på professionella resurser somska ta hand om informationen inom företaget. Ändå klagar medarbetarna på att informationenär bristfällig. Vad beror detta på? Med utgångspunkt från detta är vårt syfte att undersöka huren organisation kan optimera den interna kommunikationen med hänsyn till medarbetarna'suppfattning.MetodMed hjälp av samtalsintervjuer har vi intervjuat olika medarbetare på olika arbetsplatser omdera's syn på internkommunikationen på respektive arbetsplat's.