Sök:

Sökresultat:

5030 Uppsatser om Arbetsmiljökunskaper - Sida 1 av 336

Arbetsmilj?preferenser bland IT-anst?llda och deras upplevelse av en god f?retagskultur

Sedan Covid-19 utbrottet har distansarbetsm?jligheter f?tt en ?kad popularitet. Denna f?r?ndring har skapat ett ?kat behov av forskning inom detta omr?de. D?rf?r syftar denna studie till att genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer ge insikter om IT-anst?lldas preferenser av arbetsmilj?, s?rskilt i j?mf?relse mellan kontorsarbete och distansarbete.

Kvinnliga chefer inom logistikbranschen - En kvalitativ studie om utmaningar med homosocialitet och glastak f?r kvinnliga chefer inom den mansdominerade branschen logistik

Sedan Covid-19 utbrottet har distansarbetsm?jligheter f?tt en ?kad popularitet. Denna f?r?ndring har skapat ett ?kat behov av forskning inom detta omr?de. D?rf?r syftar denna studie till att genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer ge insikter om IT-anst?lldas preferenser av arbetsmilj?, s?rskilt i j?mf?relse mellan kontorsarbete och distansarbete.

Genus och olika kunskaper i geografi. : En studie om förhÄllandet mellan ett antal elevers uppfattningom sina kunskaper i geografi,och deras olika lek- media- och resvanor.

SammanfattningSyftet med uppsatsen var att undersöka vilka uppfattningar flickor och pojkar hade om sina kunskaper i geografi. UtifrÄn att allt som vi som individer möter pÄverkas vÄra kunskaper, har jag studerat om det fanns nÄgot förhÄllande mellan geografiska kunskaper, lek-, media- och resvanor och kön. Det empiriska materialet utgÄr frÄn en enkÀtundersökning utförd pÄ fyra klasser i Ärskurs nio. Eleverna fick besvara frÄgor om sina lek- media- och resvanor och frÄgor pÄ natur- och kulturgeografi med antagandet att de tillgodogjort sig mÄl att uppnÄ i geografi. Analysen av resultatet, med utgÄngspunkter i berÀknandet av chi2-vÀrdet och i genuskontraktet och genussystemet, visade pÄ att en kvalitativ skillnad mellan pojkars och flickors lek- och mediavanor reflekteras i deras geografiska kunskaper.

Att lÀra demokrati - en kvalitativ textanalys av lÀroböcker i samhÀllskunskap

Syftet med studien Àr att bidra till ökad förstÄelse för skolans demokrati- och vÀrdegrundsuppdrag. FrÄgestÀllningen behandlar bÄde kunskapssynen och vilken typ av demokrati som framstÀlls i lÀroböcker i samhÀllskunskap för gymnasiet. Detta för att förtydliga vad som menas med skolans demokratiuppdrag. Genom att studera lÀroböcker i samhÀllskunskap, utifrÄn kvalitativa metoder identifieras vilken typ av demokrati som framstÀlls. Studien utgÄr frÄn tvÄ kunskapstyper, i-kunskaper och om-kunskaper.

YrkeslÀrares kunskaper kring elever med neuropsykiatriska diagnoser

YrkeslÀrare ska vara kunniga i sitt hantverksyrke, de ska kunna förmedla kunskaper pÄ ett pedagogiskt sÀtt och möta elever med olika förutsÀttningar och behov. Syftet med denna studie var att ta reda pÄ om yrkeslÀrare upplever att de har kunskaper att bemöta elever med neuropsykiatriska diagnoser och hur pÄverkar skolans kunskapskrav bemötande av elever med neuropsykiatriska diagnoser. Fyra verksamma yrkeslÀrare inom gymnasieskolan djupintervjuades utifrÄn en kvalitativ ansats med inspiration av fenomenografin. Resultatet visar att yrkeslÀrarna upplever att de inte har den kunskap de skulle vilja ha kring neuropsykiatriska diagnoser för att bemötande ska bli bra..

LÀrande medarbetare : En studie om att medvetandegöra medarbetares kunskaper

Svenskt StÄl Aktiebolag (SSAB) Oxelösund AB, Division GrovplÄt ingÄr i koncernen SSAB Svenskt StÄl AB och Àr nordens största tillverkare av grovplÄt. Detta examensarbete handlar om hur utvalda medarbetare pÄ SSAB Oxelösund AB tillÀgnat och befÀst sina kunskaper, dÄ det Àr tÀnkt att de i förlÀngningen ska föra vidare sina kunskaper inom företaget. Examensarbetet fokuserar pÄ hur medarbetarna uppfattar sitt lÀrande och hur det de tillskansat sig dem.Medarbetarna uttrycker att deras erfarenhet omvandlats till kunskap i samband med reflektion över nyupplevda hÀndelser. De beskriver att lÀrandet Àr en kontinuerlig process som sker över tid samt att de lÀr sig i gemenskapen med andra mÀnniskor. Medarbetarna har befÀst sina kunskaper dÄ de antingen formulerat och verbaliserat eller praktiserat sina kunskaper.

Upplevda för- och nackdelar av personalinhyrning.

Arbetsmiljöverket har under 2008 och 2009 gjort inspektioner hos Hudiksvalls kommun. Arbetsmiljöverket konstaterade i samband med dessa inspektioner att chefer och arbetsledare saknade kunskaper om arbetsmiljölagen och dess föreskrifter. En utbildningsplan inom kommunen var lagd under 2009 för att rÀtta till dessa brister. Hudiksvalls kommun har en önskan att veta om utbildningen i det systematiska arbetsmiljöarbetet gav förbÀttrade kunskaper inom omrÄdet. För att ta reda pÄ om utbildningen gav förbÀttrade kunskaper har en undersökning gjorts mellan tvÄ grupper, varav den ena inte har gÄtt arbetsmiljöutbildningen.

En studie om kommunal vÄrdpersonals kunskaper om och attityder till MRSA och dess hygienrutiner

Syftet med studien var att undersöka vad vÄrdpersonalen inom kommunens sÀrskilda boenden hade för kunskaper om och attityder till MRSA och dess hygienrutiner. Studien hade en beskrivande och jÀmförande design. Genom ett bekvÀmlighetsurval valdes tvÄ kommunala boenden ut, ett i GÀstrikland och ett i HÀlsingland. EnkÀter lÀmnades ut till vÄrdpersonalen (n= 109), varav 88 besvarades. EnkÀten innehöll 13 pÄstÄenden och 13 attitydfrÄgor angÄende personalens kunskaper om MRSA och dess hygienrutiner.

Vad i min packning anvÀnder jag och vad borde jag fÄtt med mig?

Det stÀlls idag större krav pÄ studie- och yrkesvÀgledarna och deras kunskaper dÄ det sker stora förÀndringar i vÄr omvÀrld, arbetsmarknad och utbildningsvÀsende. Vi vill med denna studie klargöra vilka kunskaper inhÀmtade frÄn studie- och yrkesvÀgledarprogrammet, yrkesverksamma studie- och yrkesvÀgledare anvÀnder sig av i sitt yrke inom grund- och gymnasieskola. VÄrt syfte Àr ocksÄ att undersöka vad som möjliggör och begrÀnsar anvÀndandet av dessa kunskaper. Vi kopplar följande frÄgor till vÄrt syfte; Vilka kunskaper frÄn studie- och yrkesvÀgledarprogrammet anvÀnder vÀgledare sig framförallt av i yrkeslivet pÄ grundskola och gymnasieskola? Vilka faktorer begrÀnsar och möjliggör anvÀndandet av kunskaper som studie- och yrkesvÀgledare besitter? Anser sig studie- och yrkesvÀgledare sakna nÄgon kunskap, som borde ingÄtt i deras utbildning, i sÄ fall vilken? De begrepp och teorier vi anvÀnt Àr Bourdieus Habitusteori, Social Cognitive Career Theory samt begreppen organisationskultur och yrkesroll.

Verksamma lÀrares uppfattningar om elevers kunskaper i
matematik

Syftet med vÄr studie var att beskriva verksamma lÀrares uppfattningar om elevernas kunskaper och undervisningsmetoder i matematik. Bakgrunden kommer behandla vad styrdokument, tidigare forskning och lÀrandeteorier sÀger om elevers kunskaper och undervisningsmetoder i Àmnet matematik. Studien bestÄr av fyra kvalitativa intervjuer som genomfördes med verksamma lÀrare i LuleÄ kommun. Samtliga av de intervjuade lÀrarna har uppfattningen om att elever har svaga baskunskaper i matematik och majoriteten anser att elevernas kunskaper i matematik har försÀmrats under deras yrkesliv, framförallt ses en försÀmring sedan mitten av 90-talet. Vad gÀller undervisningsmetoderna sÄ har hÀlften anvÀnt sig av samma metoder genom hela yrkeslivet och de resterande har varierat undervisningsmetoderna..

Kunskaper och kompetenser för hÄllbar utveckling: FörskollÀrares mening om kunskaper och kompetenser för hÄllbar utveckling

Syftet med studien Àr att analysera och diskutera förskollÀrares mening om vilka kunskaper och kompetenser barn bör ges möjlighet att utveckla för att bidra till en hÄllbar utveckling. Studien Àr genomförd med hjÀlp av kvalitativa intervjuer dÀr sju pedagoger pÄ tre olika förskolor i Norrbottens lÀn deltog. Studien utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv dÄ pedagogernas mening om kunskaper och kompetenser i relation till en hÄllbar utveckling diskuteras. Resultatet visar pÄ olika kunskaper och kompetenser som pedagogerna menar att barnen bör ges möjlighet att utveckla för att bidra till en hÄllbar utveckling. Pedagogerna lyfter dessa pÄ olika sÀtt vilket tyder pÄ att de brinner för olika delar av perspektivet hÄllbar utveckling, delar som de tillsammans synliggör i relation till varandra..

SprÄkutveckling i en meningsfull kontext : NyanlÀnda elevers tidigare kunskaper och erfarenheter i undervisningen

Denna studie har som syfte att undersöka hur man skapar ett meningsfullt sammanhang i svenska som andrasprÄksundervisningen av nyanlÀnda elever genom att koppla undervisningen till elevernas tidigare kunskaper och erfarenheter. För att undersöka det formulerades följande frÄgestÀllningar:PÄ vilket sÀtt kopplas undervisningen till elevernas tidigare kunskaper och erfarenheter?Vilka förutsÀttningar fÄr eleverna att anvÀnda sina tidigare kunskaper och erfarenheter i det sprÄkutvecklande arbetet?Hur förhÄller sig lÀraren till elevernas tidigare kunskaper och erfarenheter och vilken betydelse för elevernas sprÄkutveckling tillskrivs dessa av lÀrarna?Detta undersöktes genom observationer av lektioner och intervjuer med lÀrare. Resultatet visade att man under lektionerna kopplade sprÄkundervisningen till elevernas tidigare kunskaper och erfarenheter till viss del, och dÄ frÀmst till tidigare lektionsmoment med undervisande lÀrare, men Àven till erfarenheter frÄn elevernas tid i svensk skola och till viss del erfarenheter i andra miljöer. Resultatet visade vidare att det finns potential och utrymme för att dessa kopplingar kan bli starkare, framför allt kopplingarna till elevernas kulturella, etniska och sprÄkliga bakgrund.

Skillnader mellan pojkar och flickors rökvanor och kunskaper om rökning bland ungdomar i Ärskurs 9

Syftet med enkÀtstudien var att undersöka skillnader mellan pojkar och flickors rökvanor och kunskaper om rökning bland ungdomar i Ärskurs 9. Ett frÄgeformulÀr delades ut till elever i Ärskurs 9 i en ort i nordöstra SkÄne. NÀr undersökningen genomfördes var 73 elever nÀrvarande och deltog frivilligt i studien. EnkÀten som eleverna fick besvara bestod av tvÄ delar, rökvanor samt kunskaper om rökningens skadeverkan. Studien visade att det fanns skillnader mellan pojkars och flickors rökvanor och kunskaper om rökningens skadeverkan.

Systematisk Arbetsmiljöutbildning i en svensk kommun

Arbetsmiljöverket har under 2008 och 2009 gjort inspektioner hos Hudiksvalls kommun. Arbetsmiljöverket konstaterade i samband med dessa inspektioner att chefer och arbetsledare saknade kunskaper om arbetsmiljölagen och dess föreskrifter. En utbildningsplan inom kommunen var lagd under 2009 för att rÀtta till dessa brister. Hudiksvalls kommun har en önskan att veta om utbildningen i det systematiska arbetsmiljöarbetet gav förbÀttrade kunskaper inom omrÄdet. För att ta reda pÄ om utbildningen gav förbÀttrade kunskaper har en undersökning gjorts mellan tvÄ grupper, varav den ena inte har gÄtt arbetsmiljöutbildningen.

Kunskap och attityd om hiv/aids hos svenska niondeklassare

Syftet med denna undersökning var att göra en studie om kunskaper och attityder om hiv/aids hos svenska niondeklassare. Dessutom ville vi undersöka vilka eventuella skillnader det finns avseende genus samt svensk respektive utlÀndsk bakgrund kopplat till elevernas kunskaper och attityder. Detta intresseomrÄde har vi undersökt med hjÀlp av en kvantitativ enkÀtstudie pÄ tvÄ olika skolor. Vi kan i vÄr undersökning se en tendens att flickor med utlÀndsk bakgrund inom undersökningsgruppen har sÀmre kunskaper Àn övriga elever. BetrÀffande attityderna inom undersökningsgruppen fanns generellt sett en positiv attityd gentemot hivsmittade.

1 NĂ€sta sida ->