Sök:

Sökresultat:

73 Uppsatser om Anskaffning - Sida 1 av 5

Processen vid anskaffning av standardsystem : I enlighet med SIV - metoden

Problematiken för Anskaffning av standardsystem inom en verksamhet kan bli omfattande,särskilt ifall företaget tar förhastade beslut, och därmed blir Anskaffningen en belastningistället för tvärtom. Metodutvecklingen för Anskaffningen av standardsystem är ett områdesom inte är utforskat i stor utsträckning. Idag finns det en generell metod som används vidAnskaffning av standardsystem. Metoden kallas för SIV-metod (Standardsystem iverksamheter) och har utvecklats av bl.a. Anders G.

Anskaffning av tjänstehundar inom polisen

Detta fördjupningsarbete handlar om Anskaffning av tjänstehundar till polisen och de aktuella problem som finns att hitta bra och lämpliga valpar. Fördjupningsarbetet beskriver de olika krav som ställs på hundarna, hur de lämplighetstestas och vad de bör ha för egenskaper för att vara lämpliga. Arbetet handlar även om fodervärdar och hur viktigt det är att få tag på bra fodervärdar till de blivande polishundarna. Att det inte finns någon statistik över kassering av hundar är ett stort problem och något som är under bearbetning..

Beslutsstödsmodell vid anskaffning av IT-stöd inom FMV

Dagens ökade krav på effektivisering och kostnadsmedvetenhet skapar behov av att enklare och mer affärsmässigt kunna anskaffa IT-stöd. Fler och fler företag på marknaden erbjuder sina kunder att köpa IT-stöd paketerat som tjänster levererade via Internet. FMV:s inriktning och strategi är att i allt större utsträckning köpa IT-stöd som tjänster då målet är att minska IT-kostnaderna. Problemet inom FMV är att arbetssättet och styrmodellerna inte anpassats till Anskaffning av tjänster vilket resulterar i svårigheter att styra och följa upp avtal samt problem att dimensionera och planera IT-projekten. Arbetet inleddes med en förstudie för att kartlägga hur IT-enheten arbetar.

Folkrättens inverkan på vapensytemutvecklingen för FM : En källa till effektivitet?

Försvarsmakten har p.g.a. av förändringar i folkrätten tvingats till omfattande förtida avveckling av vapensystem under de senaste 15 åren. Folkrätten är en av flera faktorer som påverkar utveckling och Anskaffning av vapen. Frågan är om det finns möjlighet att genom korrekt analys av folkrättliga indikatorer kunna förutsäga möjliga förändringar så att yttre effektivitet kan öka m h t utveckling/Anskaffning av nya vapen. Uppsatsen syftar till att analysera den svenska vapenutveckling och Anskaffning för FM utifrån ett folkrättsligt perspektiv för att besvara om förändringar i tillämpningar av folkrätt kan leda till ökad effektivitet avseende utveckling/Anskaffning av vapensystem.Henri Fayols teori om industriell och generell administration har använts för att analysera hur folkrätten inverkar på effektivitet inom vapenutveckling/Anskaffning med utgångspunkt från Fayols syn på hur planering och kontroll ska användas inom administrativa processer.Fayols syn på planering är att denna ska vara framåtblickande och att analysen sedan ligger till grund för verksamhetsplanen vilket leder till att man producerar det som marknaden efterfrågar dvs.

Kontraktsförändring vid offentlig upphandling : En undersökning gällande förekomsten av ?kravglidning? vid anskaffningar genomförda av Försvarets Materielverk

Försvarets Materielverk (FMV) är en civil myndighet som sköter all Anskaffning av materiel och tjänster åt Försvarsmakten (FM). Vid Anskaffning måste de rätta sig efter de upphandlingslagar som gäller i Sverige, bland annat Lag (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) samt Lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS). För att Anskaffningsprocessen ska bli lyckad krävs att FM tydligt definierar det behov de har gällande Anskaffning av varor och tjänster. Än viktigare är att FMV bryter ner behoven i väldefinierade och tydliga krav. Detta för att undvika missförstånd och tolkningar som kan leda till att den vara eller tjänst som levereras inte motsvarar behovet.

Svenska perspektiv på strategisk flygtransport

Uppsatsen avser studera vilken påverkan EU har haft på Sverige vad gäller Anskaffning avförsvarsmateriel. Vinklingen har varit en studie av förmågan strategisk flygtransport med de konkretafrågeställningarna: Vilka motiv framläggs i Sverige gällande Anskaffning av strategisk flygtransport och hurförhåller sig svensk inriktning vad gäller Anskaffning av strategiskt flygtransport gentemot den inriktning som EUhar genom EDA? Genom att studera officiella dokument och även jämföra Försvarsmaktens perspektivplaneringoch EDA:s LTV analyseras vilka motiv som framförs och vilken samstämmighet det finns mellan Sverige och EU.Avslutningsvis diskuteras om det finns någon problematik med den europeiseringsprocess som sker. För att fåförklaringar till hur de eventuella beroendena har kommit till uttryck har teorin runt europeisering använts, medfokus på mekanismer för ?top-down? och ?bottom-up?.

Små och medelstora företags val av standardiserat affärssystem - förslag till modell samt diskussionsunderlag

Standardiserade affärssystem kan beskrivas som informationssystem som integrerar företagsinformation. Affärssystem erbjuder till exempel en möjlighet till effektivisering avverksamhet och affärsprocesser. Dessa system kan också erbjuda prognosverktyg för analysav företagets affärsverksamhet. Standardiserade affärssystem har hittills framför allt riktatsmot större företag. Emellertid har flera aktörer nu aviserat en satsning för små och medelstoraföretag.Vid Anskaffning av standardiserade affärssystem är det viktigt att systemet verkligen fungerarväl utifrån med företagets behov och förutsättningar, till exempel när det gälleraffärsprocesser, organisation, med mera.

Integrerad projektstyrnings- och systemutvecklingsmodell för anskaffning och implementering av standardsystem

Arbetet med Anskaffning, anpassning och implementering av standardsystem är komplext med många faktorer att beakta. För att det slutliga resultatet av detta systemutvecklingsarbete skall bli så bra som möjligt krävs det därför att arbetet genomförs på ett strukturerat och metodiskt sätt. Det finns ett flertal olika systemutvecklingsmetoder att tillgå som stöd men systemutvecklingsmodeller behandlar generellt sett huvudsakligen tekniska aspekter och är avsedda att ge stöd i själva utvecklingsarbetet i ett systemutvecklingsprojekt. Projektstyrningsmodeller å andra sidan behandlar olika sätt att planera, organisera och följa upp projekt. Syftet med denna studie har därför varit att identifiera vilka övergripande steg som bör ingå i en arbetsmodell som integrerar projektstyrning och systemutveckling, istället för att behandla dessa som två separata delar.Utifrån analys av den litteraturstudie respektive den intervjustudie som utförts under detta arbete kan bland annat följande övergripande steg identifieras som bör ingå i en integrerad projektstyrnings- och systemutvecklingsmodell: förändringsstudie, projektstart och projektavslut..

Anskaffning av affärssystem : En beskrivande studie av anskaffningsprocessen.

I en konkurrenskraftig omvärld, finns det ett behov hos företag av väl integrerade informationssystem. Systemen har till uppgift att se till att aktuell information i verksamheten kommer alla till godo när personalen har behov av den. Idag har företag standardiserade affärssystem till sin hjälp för att hantera den information de har behov av i sin verksamhet. Studien har haft som syfte att beskriva hur Anskaffningsprocessen kan se ut på olika företag och att besvara följande frågor:·       På vilka grunder togs beslutet om införskaffande av ett nytt affärssystem?·       Har ledningen varit involverad i Anskaffningsprocessen?·       Ledde implementeringen till ett system företaget blev nöjda med?Studien har gjorts med en kvalitativ ansats, där halvstrukturerade intervjuer användes för att samla in empiri.

Studie av beslutsprocessen vid anskaffning av ett IT-system

Arbetet ett företag lägger ner för att komma fram till ett beslut om en större investering i till exempel nya maskiner är oftast omfattande och ett resultat av ett strukturerat arbete med klara strategier för att i största möjliga mån uppfylla behovet som orsakade Anskaffningen. Däremot har en investering i informationsteknologi av olika anledningar inte setts som vanliga investeringar utan ofta genomförts utan en ordentlig utvärdering. Med denna uppsats ville vi försöka ta reda på om det verkligen förhåller sig så att företag anskaffar IT-system utan att göra någon ordentlig analys av de problem eller behov som förorsakat Anskaffningen eller om de följde de metoder och modeller som finns tillgängliga för att komma fram till ett beslut om Anskaffning av ett IT-system. Vi utförde vår undersökning vid tre produktionsföretag som hade anskaffat liknande system. Vid vår analys valde vi att applicera förändringsanalysmetoden, FA/SIM och Simons vedertagna beslutsprocessmodell på det empiriska materialet.

Att välja standardsystem åt små företag : vidareutveckling av SIV-metoden för konsulter

Standardsystem idag är, även när det gäller de mindre systemen, så omfattande att det är svårt att välja det bästa systemet för en verksamhet om man inte vet vad man egentligen behöver. Risken är då stor att företaget får betala för onödiga funktioner eller inte får den funktionalitet i systemet som de anser vara viktig.När man blickar bakåt i tiden kan man konstatera att eftersom det framförallt varit större verksamheter som intresserat sig för standardsystem har även större delen av forskningen som gjorts inom området bedrivits med större Anskaffningsprojekt som bas. Exempel på en stor metod för Anskaffning av standardsystem är SIV-metoden. Valet av ett affärssystem på ett litet företag skulle bli enklare och ge ett bättre resultat med en Anskaffningsmetod som är mer anpassad till de mindre företagens behov. Eftersom vi antar att verksamhetsanalysen ska genomföras av utomstående krävs dessutom att analysmetoden lämpar sig för detta.

 Molnbaserade affärssystem :   Fördelar med en anskaffning av affärssystem som molntjänst

Studien redogör för vilka fördelar det finns med en Anskaffning av affärssystem som molntjänst vilket är ett nytt och fortfarande relativt outforskat område. IT-relaterade tidskrifter och artiklar skildrar molntekniken som ett fenomen vilken kommer förändra IT-industrin, molnteknikens påverkan jämförs med både pc-revolutionen och uppkomsten av elektriciteten. Det är denna studies syfte att undersöka vilka fördelar som i praktiken motiverar företag till att anskaffa ett molnbaserat affärssystem. Studien har avgränsats till att enbart fokusera på tre företag. Vi har även haft som avgränsning att endast använda oss av företag som använder ett heltäckande affärssystem över molnet.

Rekrytering och framgångsrikt företagande: En kvalitativ studie av rekryteringsprocess hos lönsamma företag

SammanfattningFörmågan till ständig utveckling och omställning är central när det gäller tillväxt både för företaget och för samhället. Denna kvalitativa studie består av en litteraturöversikt, en enkätundersökning, samt en fallstudie av ett framgångsrikt företag. Syftet med studien är att undersöka hur framgångsrika företag beaktar faktorer, som enligt forskning, har betydelse för framgångsrik rekrytering. Resultaten bygger på svar från enkätundersökningen som genomfördes med tolv framgångsrika företag i Jönköpings län med en omsättning på> 499 miljoner kronor, samt resultat från fallstudien i ett framgångsrikt företaget. Fallstudien omfattar analys av fallföretagets enkätsvar, en djupintervju, samt en dokumentanalys av fallföretagets rekryteringsdokument.

Undersökning av affärssystem lämpliga för mindre företag

I dagens verksamheter, med flera tillhörande affärsprocesser som sträcker sig över olika arbetsområden, finns det ett behov av väl fungerande IT-stöd som är anpassat för den enskilda verksamheten. Affärssystem är sådant IT-stöd som används för att stödja, förenkla, planera samt följa upp en verksamhet på. Med flera skilda funktioner som täcker de flesta affärsprocesserna, är förhoppningarna att optimera samt automatisera dem administrativa processerna för att i slutändan kunna lägga större fokus på själva kärnverksamheten.Studien syftar till att undersöka lämpliga affärssystem för mindre företag och även utreda tillvägagångssätten som finns för att välja och anskaffa ett affärssystem. På uppdrag av företaget Stockwine Group AB har vi fått möjligheten att undersöka ämnet på ett verkligt fall. En insikt som har uppkommit med studien är att det finns få allmänt erkända tillvägagångssätt vid Anskaffning av affärssystem, istället använder sig leverantörer samt konsultföretag av egna metoder.

Värdeskapande genom rätt säljerbjudande

De viktigaste egenskaperna för kunden i ett säljerbjudande var: pris, materialkvalité och leveranssäkerhet. Även relationen visade sig vara viktigt då kunderna ansåg att unika produktlösningar som åstadkoms gemensamt med leverantören skapade ett högt värde. De faktorer som genererade dessa egenskaper var: Anskaffning, teknisk utveckling, utförande och utgående logistik. Dessa aktiviteter måste alla stödja varandra och organiseras så att de gemensamt skapar högsta möjliga värde för kunden. Vi kom också fram till att leverantörens säljerbjudande kan delas in i två olika kunderbjudande beroende på hur kunden avser använda förpackningen.

1 Nästa sida ->