
Sökresultat:
3459 Uppsatser om Yrkesförberedande program - Sida 40 av 231
A comparison of commercial scent lures in attracting Raccoon dogs (Nyctereutes procyonoides)
The invasive species raccoon dog (Nyctereutes procyonoides) is currently under establishment Sweden and it is vital to discover invading individuals to prevent colonization. The use of wildlife cameras to discover dispersing raccoon dogs have been implemented in the north-European raccoon dog management program. In this study, I test the ability of four commercially available scent lures to attract raccoon dogs to camera stations. The study was conducted in the Ă
land Islands where raccoon dogs are abundant and the results could improve the effectiveness of the camera stations used in the program. I used 12 sites with five camera stations in each and tested the four lures and one control with no lure in each site.
FjÀrran eller nÀra Hur gÄr det ?
SAMMANFATTNING
Elever som gÄr Estetiskt program med inriktning animation, har flyttat till Eksjö frÄn hela landet eftersom det Àr riksintag. Hur gÄr det dÄ för dessa elever som ger sig ivÀg hemifrÄn redan vid 15-16 Ärs Älder? En del flyttar lÄngt, och har bara möjlighet att Äka hem under de lÀngre loven. Andra behöver inte flytta lika lÄngt och kan utan problem Äka hem varje helg.
Under min praktik pÄ Eksjö gymnasium sÄg jag att flera av dessa elever har problem med sin situation. Kan det vara deras separation frÄn hemmet och den stora omstÀllning detta kan föra med sig, som var orsaken till problemen? Finns problemen i större utstrÀckning hos de elever som flyttat ?lÄngt? jÀmfört med dem som flyttat ?kort?? Kanske finns det andra orsaker till problemen.
Det kanske kan vara sÄ att en del elever ser en chans att komma hemifrÄn genom att söka ett program med riksintag, vilket kan betyda att man inte har det genuina intresset för detta program.
Det litterÀra spÀdbarnet ? en undersökning av folkbibliotekens program för de allra yngsta barnen
The objective for this Master?s thesis is to study literary programs for infants at six Swedish public libraries, their relevance and importance for infants and how the infant?s perspective in the program design and implementation is taken into consideration. The questions I pose are: In which way do the programs take the infants need for development and their literary prerequisites into consideration? Which functions can the programs have for infants? I have used a qualitative method, based on deep interviews with six library staff, working with literary programs. A model was developed based upon Daniel Stern?s theories of the interpersonal world of the infant together with Joseph Appleyard?s reading development theory.
Vad ska du bli nÀr du blir stor? Studie- och yrkesval hos elever pÄ gymnasiets studieförberedande program
Sammanfattning
Kristina Adolfsson
Anna Thelander
Vad ska du bli nÀr du blir stor?
Maj 2006
Det finns mÄnga faktorer som pÄverkar elevers val av yrken och studier. Idetta examensarbete har vi velat ta reda pÄ hur eleverna sjÀlva anser sig ha blivit pÄverkade till detta val.
Syftet med detta arbete Àr att undersöka vilka faktorer som pÄverkar och har betydelse i valet till eftergymnasiala utbildningar för elever som gÄr ett studieförberedande program pÄ gymnasiet. Vi ville ocksÄ ta reda pÄ vad de vÀrderar som viktigt i kommande yrkesrollsamt vikten av studievÀgledning de fÄtt innan sitt val.
I vÄr undersökning har vi anvÀnt oss av kvantitativ metod och gjort en enkÀt undersöking bland avgÄngselever pÄ de studieförberedande programmen pÄ en gymnasieskola. LitteraturgenomgÄngen utgÄt frÄn frÄgestÀllningarnas olika omrÄden.
GeneraliseringsförmÄga vid genetisk programmering
I detta arbete undersöks hur bestraffningsmetoder för att bestraffa storleken pÄ GP-program pÄverkar generaliseringsförmÄgan. Arbetet grundar sig pÄ ett arbete som Cavaretta och Chellapilla gjort, dÀr de undersöker skillnaden i generaliseringsförmÄga mellan bestraffningsmetoden ?Complexity Penalty functions? och ingen bestraffningsmetod.I detta arbete har nya experiment gjorts med ?Complexity Penalty functions? och ?Adaptive parsimony pressure?, som Àr en annan bestraffningsmetod. Dessa bestraffningsmetoder har undersökts i samma domÀn som Cavaretta och Chellapilla och ytterligare i en domÀn för att ge en bÀttre bild av hur de generaliserar.I arbetet visar det sig att anvÀndningen av nÄgon av bestraffningsmetoderna ?Complexity Penalty functions? och ?Adaptive parsimony pressure? oftast ger bÀttre generaliseringsförmÄga hos GP-program.
Frihetsbegreppets utveckling i Folkpartiets program 1967-1997
Denna uppsats studerar utvecklingen av begreppet frihet i Folkpartiets partiprogram mellan 1967-1997. Undersökningen tar hÀnsyn till partiprogram och program om nÀringslivspolitik samt utbildningspolitik. Det olika sammanhang som frihet presenteras i relateras till tre typer av frihet och idealtyper om socialliberal och nyliberal frihet.FörÀndringen av synen pÄ frihet gÄr till en viss del frÄn en frihetssyn dÀr alla skall ha möjlighet att förverkliga sin egen potential till en frihetssyn dÀr Folkpartiet anser att individerna skall fÄ spendera sina egna resurser efter eget huvud. Trenden Àr en övergÄng frÄn en socialliberal politik till en nyliberal politik. De tendenser dÀr detta blir tydligast Àr i synen pÄ friskolorna och Äsikterna om hur befolkningen bör bli beskattade och vilket syfte som beskattningen har.
Matematikundervisning i gymnasiet: om klassrumsplacering,
antal hemarbetstimmar samt antal fystimmar korrelerar med
matematikbetyg
Syftet var att undersöka om det fanns nÄgra tydliga mönster i elevernas synpunkter pÄ den matematikundervisning som bedrivs vid gymnasieskolan. Fanns det nÄgra samband mellan dessa mönster och elevernas valda programinriktning och korrelerade antal hemarbetstimmar, antal fystimmar samt klassrumsplacering med matematikbetyget? Undersökningen gav att tydliga mönster framtrÀdde i de flesta frÄgor rörande matematikundervisningen och korrelationen mellan klassrumsplacering, antal hemarbetstimmar samt antal fystimmar och matematikbetyg ökade i högre Ärskurser. Undersökningen baserades pÄ en blandmetod bestÄende av en enkÀt innehÄllande trettiotre frÄgor vilka analyserades med dataprogrammen Minitab och Excel. Urvalet begrÀnsades till tre program vid Strömbackaskolan i PiteÄ vÄrterminen 2005.
MC.d.o.t : Motion capture data och dess tillgÀnglighet
HÄrdvara kan bli gammal, program kan sluta utvecklas, filer som skapats frÄn sÄdan hÄrdvara respektive mjukvara kan bli oanvÀndbara med tiden. Samt att hÄlla ordning pÄ mÄnga individuella filer kan i lÀngden bli jobbigt för anvÀndare. Med en databasorienterad lagrinsgslösning kan olika API:er anvÀndas för att göra data kompatibel med flera olika verktyg och program, samt att det kan anvÀndas för att skapa en centraliserad lösning för att enkelt hÄlla ordning pÄ information. Bland databaser finns det tvÄ primÀra grupperingar: SQL och NoSQL. Detta arbete Àmnar undersöka vilken typ som passar för att hantera motion capture data.
Queeridentitet och hÀlsa
FolkhÀlsovetenskapligt program.
Yrkespersonlig utveckling pÄ Musikhögskolan i Malmö - En undersökning av lÀrarstudenters tankar kring sjÀlvreflektion i lÀrarrollen.
The aim of this thesis is to investigate whether personal development, from the professional perspective, could be a relevant part of the music education department at Malmö Academy of Music. The thesis explores whether students would gain a better understanding of the professional teacher's role through personal development, and also the kind of educational structure that would be most suitable to achieve this understanding. A qualitative focal group interview was used as a method, and the participants where four students at Malmö Academy of Music. The results show that the students generally would be open-minded to integrate personal development in their educational program, and they also have a lot of interesting ideas regarding how a framework for the integration of personal development in the educational program could be structured. A number of suggestions how to integrate self reflection in the educational program are presented in the thesis.
Flickor Àr bÀttre Àn pojkar! : En kvantitativ studie gÀllande gymnasieelevers motivation till skolarbete ur ett socialt klass- och könsperspektiv
SyfteSyftet med vÄr studie Àr att undersöka vilken betydelse social klass och kön har för elevernas motivation till sitt skolarbete. FrÄgestÀllningarna vi anvÀnt oss av Àr, vilken typ av motivation har eleverna pÄ studieförberedande program?, vilken typ av motivation har eleverna pÄ yrkesförberedande program?, vilken typ av motivation har pojkar? och vilken typ av motivation har flickor?MetodVi har med hjÀlp av enkÀter genomfört en undersökning med 100 sistaÄrselever frÄn fem olika gymnasieskolor i StockholmsomrÄdet. 50 elever frÄn studieförberedande och 50 elever frÄn yrkesförberedande program, könsfördelningen Àr helt jÀmn. EnkÀtsvaren har bearbetats statistiskt i statistikprogrammet SPSS, signifikansnivÄn Àr i denna studie 95%.ResultatDet finns ett statistiskt sÀkerstÀllt samband mellan motivation och kön.
Analytisk modellering och numerisk implementering av riktad sprÀngverkan
Syftet med detta examensarbete Àr att ta fram en analytisk modell för riktad sprÀngverkan med konisk geometri. Modellen har testats och anvÀnts i ett egenskrivet program i C som simulerar förloppet. Programmet ska kunna hantera mÄnga olika modeller av RSV. Den frÀmsta anledningen att ta fram en analytisk förenkling av problemet Àr de lÄnga exekveringstiderna i de motsvarande tre-dimensionella strömningskoderna. En annan anledning Àr att strömningskoderna ofta har svÄrigheter att simulera strÄlbildningen i en konisk RSV.
Application Service Provider, lever modellen upp till förvÀntningarna?
Allt sedan datorer började anvÀndas som en resurs i företag har mindre företag sett de höga kostnaderna dessa fört med sig. I slutet av 1990-talet skapas en modell som möjliggör att hyra program frÄn en Application Service Provider, ASP. Med ASP-modellen följer ett flertal förvÀntningar och fördelar om vad modellen kan tillföra i framförallt mindre företag. De ska till exempel till lÀgre kostnader fÄ tillgÄng till program som kan öka deras konkurrensförmÄga. Denna rapports frÄga Àr om modellen lever upp till dessa förvÀntningar hos kunderna.Vid intervjuer som genomfördes med fem olika företag framkom bland annat att ASP-modellen kan möjliggöra ett minskat behov av egen IT-personal och att internt kunna ge anvÀndarsupport.
Arbetet inom skolan för att förebygga mobbning
My purpose in this work was to find out how staff in a middle sized school uses its local Equal treatment plan in its work against bullying. But also to see how the use of a standardized anti-bullying program works to prevent bullying. I have interviewed the principal, teachers, and what we in Sweden call a ?fritidspedagog? and the members of the anti-bullying team to get answers to my questions.  The conclusion of this study is that the school follow and work according to what the Equal treatment plan states, both in terms of prevention, as in working with actual bullying cases. The school has also followed the National School Agency's recommendations on what should be the local Equality plan, but also to follow up and revise it each year. The interview shows that the staff at the school placed great emphasis on talking and discussing with students about how to behave towards each other, they also brought up things that happened at one time and talked about this. The staffs were very committed to work towards the prevention of bullying and the same was true with the school's headmaster.
SMS i TV : ett sÀtt att skapa interaktion i TV?
The purpose with this essay is to examine the phenomenon SMS in TV. Partly by identify the communication process behind the phenomenon and partly by describing it in a editorial and technical point of view. We have analysed the communication process regarding scientific theories in communication, interaction and convergence. With a qualitive approach we have fulfilled four interviews and two small ethnographical field observations. Objects for the interviews and observations have been two Swedish produced debate-programs, broadcasted in TV; Diskus in TV4 and Debatt in SVT2.