Sökresultat:
863 Uppsatser om Word-of-Mouth - Sida 5 av 58
The Purchase Decision Process Revisited: The Role of the Internet on Swedish Consumer Behaviour
The aim of the thesis was to provide further understanding on how Swedish consumers use the Internet as an information source in their purchase decision process. The subject was investigated from different perspectives: gender, product type and information type. The authors used a quantitative approach, and a survey (n=120) was conducted. It was concluded that men and women are equally influenced by traditional word-of-mouth, but more men than women search for product information online and they are more likely to let their purchase decision to be influenced by it. Women tend more to trust commercial sources.
Vem i hela världen kan man lita på? Om den personliga bloggen som marknadsföringskanal, dess trovärdighet och framtid
I Sverige har massmediemarknaden under de senaste årtiondena ökat explosionsartat. I ett allt mer växande reklambrus har annonsörerna fått svårt att nå och påverka konsumenterna med sina budskap. Till följd av detta söker annonsörer nya sätt att kommunicera med marknaden. En form av marknadsföring som fortfarande anses kunna nå konsumenterna är word of mouth marketing, där företag uppmuntrar och underlättar för konsumenter att prata med varandra om produkter och varumärken i olika kommunikationsforum. Ett högaktuellt och växande sådant forum är den personliga bloggen.
Customer delight genom informationsspridning av juridiska kunskaper : En fallstudie av en hemelektronikbutik
Denna kandidatuppsats är skriven i syfte att analysera hur väl företaget ONOFF i Södertälje informerar sina kunder om deras konsumentköprättigheter och hur missnöje vid okunskap kan förebyggas. Uppsatsens problemformulering är därmed hur väl informerar företag sina kunder och hur de kan klara av diskussionen med kunder om deras rättigheter enligt konsumentköplagen.Genom enkätundersökning mättes kundernas kunskaper om konsumentköplagen samtidigt som ONOFFs chef intervjuades för att få information om hur ONOFF informerar sina kunder om deras rättigheter. Dessutom undersöktes informationskällor från ONOFF som broschyrer och deras hemsida.Genom undersökningen har det framkommit att kunder inte alls är speciellt medvetna om vilka rättigheter de har. Personalen utbildas för att kunna informera korrekt men informationskällorna är inte fullständiga och kunder verkar inte angelägna att vilja ta emot juridiska kunskaper. Genom bland annat använda sig av teorier om Word of mouth och Customer delight kan ONOFF eventuellt minska missnöje..
Företagsbloggar som kommunikations- och marknadsföringskanal
Mitt syfte med studien är att övergripande presentera hur företagsbloggar kan användas som kommunikations- och marknadsföringskanal för att skapa goda relationer med sina kunder. Jag kommer även att redogöra för andra aspekter som jag tror är viktiga för att nå framgång och förtroende i användningen av företagsbloggar. Nedan följer mina frågeställningar för studien; ?   Hur kan förtagsbloggar användas som kommunikations- och marknadsföringskanal samt hur kan den fungera som relationsskapare??   Hur kan man som bloggare skapa en förtroendegivande image??   Hur kan företagsbloggen fungera som Word of Mouth kanal??   Vilka aspekter är viktiga att tänka på för att nå framgång med sin företagsblogg?De teoretiska utgångspunkterna för min studie består av; ?företagsbloggar som kommunikations- och marknadsföringskanal?, ?strategisk kommunikation och retorik?, ?relationsmarknadsföring? samt ?Word of Mouth och Buzz Marketing?. Jag valde att utföra min studie med en explorativ ansats då jag ville ta reda på hur företagsbloggar kan användas som kommunikations- och marknadsföringskanal i praktiken.
Mycket snack och lite verkstad - En longitudinell studie av NPS och konsumentbeteende
The Net Promoter Score (NPS) has been claimed to be the single most reliable indicator of firm growth and has gained wide adoption among companies in a broad range of industries. This is despite a lack of rigorous scientific testing. The purpose of this study is to examine the predictive strength of the question "How likely are you to recommend [.] to your friends and colleagues " that the metric is based on: how well does it actually predict future consumer behavior Furthermore, the report aims to create a greater understanding of the factors that explain a person's word of mouth (WOM) intention and which behaviours cause that intention to change. A longitudinal study was conducted of 304 consumers' WOM intention regarding two non-carbonated drinks and their subsequent WOM and purchase behavior. The analyses show that the behaviors are captured by the metric to some extent.
Facebook ? en plattform för relationsmarknadsföring? : Hur resesamordnare använder Facebook som hjälpmedel i sin relationsmarknadsföring
Titel: Facebook - en plattform i relationsmarknadsföring? ? Hur resesamordnare använder Facebook som hjälpmedel i sin relationsmarknadsföring.Nivå: C- uppsats i FöretagsekonomiFörfattare: Linnea Granberg, Erika IllerbrandHandledare: Per-Arne WikströmDatum: 2012 majSyfte: Syftet med undersökningen är att kartlägga hur resesamordnare använder Facebook i sin relationsmarknadsföring. Vi vill undersöka varför företagen har valt det arbetssätt de har idag? Hur ser det ut i praktiken? Hur tror företagen att deras arbetssätt påverkar relationerna med kunderna?Anledningen till val av ämne var att Facebook är ett relativt nytt verktyg inom marknadsföringen. Vi vill undersöka hur företag i dagsläget kan använda sin Facebooksida i sin relationsmarknadsföring.Metod: Vi har använt en deduktiv metod då vi har utgått från tidigare forskning och sedan applicerat denna på empirin.
Missnöjeshantering i svenska banker - En fallstudie av Skandinaviska Enskilda Banken (SEB)
I denna uppsats undersöks hur användarna på det virtuella nätverket facebook väljer att framställa sig själva samt vad som ger social status därpå, och detta ur ett genusperspektiv. Facebook är ett socialt virtuellt nätverk som baserar dig på relationer förankrade utanför internet, och har på en mycket kort tid nått en stor spridning. Facebook är därför en social arena som möjliggör nya möjligheter men även begräsningar i presentationen av jaget. Uppsatsens resultat baseras på en innehållsanalys av statusuppdateringar och bilder från facebook, som analyserats utifrån relevant sociologisk teoribildning. De resultat som framkommit ur analysen tyder på att den framställning som görs av användarna på facebook är en idealiserad och ytlig sådan, där båda könen strävar efter att framstå som populära, framgångsrika och lyckade.
Swisha varandra : Förtroendet för kommunikationskanaler och dess påverkan på användandet av Swish
Utvecklingen av teknologin har lett till att mobiltelefoner har fått ett utökat användningsområde, och ett av dessa är mobila betaltjänster. En av de mobila betaltjänsterna på marknaden är Swish, som skapad genom ett samarbete mellan de svenska storbankerna. För att konsumenter ska acceptera och börja använda en ny tjänst krävs det ett förtroende hos konsumenterna för tjänsten, och detta förtroende byggs med hjälp av det som kommuniceras om företaget. Denna studie har undersökt de olika kommunikationskanalernas påverkan på konsumenters beslut att använda Swish och hur detta är kopplat till förtroende. Studien har utförts i form av en enkätundersökning och resultatet av undersökningen visade att de kommunikationskanaler som konsumenter har förtroende för är även de som påverkar deras beslut i störst utsträckning.
För den goda sakens eller smakens skull?: En studie om vad som driver konsumenter i valet av ekologiskt vin
Concerns for the environment and our impact on it are becoming more prevalant; however, we rarely act accordingly. Consumers mainly choose products based on perceived personal benefits despite the environmental motives that increasingly affect them. The purpose of this thesis is to identify the major drivers behind the purchase of ecological wine. A quantitative study was conducted, using Theory of Planned Behavior (TPB) as an initial starting point. The subsequent model was then completed with three variables: environmental concern, feelings and word-of-mouth.
Låt inte gästen få sista ordet. : En kvalitativ studie om hur tjänsteföretag inom besöksnäringen arbetar och skulle kunna arbeta med Sociala medier, WOM och eWOM
Internet har utvecklats snabbt de senaste åren och med utvecklingen har sociala medier blivit en stor del av Internet. Sociala medier innebär all form av kommunikation som sker på Internet så som exempelvis Tripadvisor, Facebook, Twitter, Booking.com eller Instagram. Konsumenter som väljer att kommentera upplevelser och produkter på sociala medier ökar. Enligt forskning så litar framtida konsumenter mer på andra konsumenters kommentarer än vad de litar på företagets marknadsföring över deras produkt/tjänst. Kommentarer som skrivs på olika sociala medier lämnas ofta obesvarade av tjänsteföretagen.
Missnöjeshantering i banker : En fallstudie av Sala Sparbank
Titel:                       Missnöjeshantering i banker - En fallstudie av Sala SparbankSeminariedatum:   19 januari, 2012Institution:             Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling, Mälardalens HögskolaNivå:                       Magisteruppsats i företagsekonomi, 15 hpFörfattare:             Odhiambo Opee och Charlotte SkinnarHandledare:           Carl G ThunmanNyckelord:             Klagomål, banker, missnöje, Word-of-Mouth, Sala SparbankSyfte:                      Syftet med denna uppsats är att beskriva missnöjeshantering hos Sala Sparbank. Uppsatsen undersöker hur studieobjektets missnöjeshantering överensstämmer med en egenutvecklad modell för missnöjeshantering. Resultatet av uppsatsen förväntas utmynna i en reviderad modell för missnöjeshantering samt att utreda om Sala Sparbank kan förbättra sin missnöjeshantering.Metod:                    En egen modell utvecklades utifrån den teori som samlats genom litteratursökning i artiklar, böcker och olika internetsidor. Modellen och teorin låg sedan till grund för de tre fokusgruppintervjuer som genomfördes. Resultatet bearbetades genom ?klipp och klistra? metoden och analyserades sedan utifrån modellen.
En Kock i Spåret - En kvantitativ studie om effekten av inkongruenta sponsringssamarbeten på hög- och låglojala kunders respons till varumärken
The increased media clutter requires of brand managers to be innovative and creative in their choices of marketing communications in order for brands to be salient in the minds of consumers. Recent studies emphasize incongruent marketing as a means of "standing out" from this competitive clutter and reaching existing and new potential customers. The aim of this thesis is to examine the effects of brand incongruent sponsorships (sponsorships which are incongruent with established brand associations) on consumer response to well-established brands from the perspective of high and low levels of loyalty. A quantitative survey was conducted and the results show that incongruent sponsorships improve brand attitude, brand interest and brand credibility, while not affecting ad attitude, purchase intention and word-of-mouth intention for customers of low loyalty. For highly loyal customers the findings were that brand attitude, brand interest, brand credibility, purchase intention and word-of-mouth intention remained unchanged while ad attitude decreased.
Förtroendets betydelse : en studie av fastighetsmäklares syn på förtroende i förmedlingsprocessen
 Syfte:Uppsatsens syfte är att ge en bild av fastighetsmäklares syn på förtroendets betydelse under förmedlingsprocessen.Metod:Studien är uppbyggd kring en kvalitativ metod med intervjuer. Teorin grundas på tidigare forskning och litteraturstudier.Resultat & slutsats:Förtroende är ett abstrakt uttryck, som är unikt för varje individ. Kundens förväntningar på den utförda tjänsten är fastighetsmäklarens viktigaste styrredskap i strävan efter nöjda och återkommande kunder. Fastighetsmäklarna i studien är alla väl medvetna om betydelsen av ett förtroendeingivande arbetssätt.Förslag till fortsatt forskning:En idé till fortsatt forskning är att undersöka fastighetsmäklarnas passivitet när det gäller återkoppling efter avslutad affär. Vilka konsekvenser får det?Uppsatsens bidrag:Arbetet ger en bild av förtroendets betydelse i förmedlingsprocessen.
Sociala medier- en länk mellan producent och konsument
Abstract Titel: Sociala medier - En länk mellan producent och konsument Författare: Tero Marjamäki, Henrik Svensson Handledare: Lars Palm Examinator: Lennart Andreasson Utbildningssäte: Högskolan i Halmstad Sektion: Hälsa och Samhälle Kurs: Medie och kommunikationsvetenskap,61-90p Delkurs: C-uppsats, 15p År: 2007 Syfte: Studiens syfte är att undersöka, utforska och analysera sociala medier, dess innebörd och innehåll Metod: Som kunskapsteoretisk utgångspunkt används ett explorativt förhållningssätt, med abduktion som slutledningsprocess. Kvalitativ metod har tillämpats i studien i form av mailintervjuer Slutsatser: Tidigt i arbetet kunde vi uppdaga att det rådde meningsskiljaktigheter vad gällde definitionen och synen på sociala medier. Vissa forskare samt några utav våra respondenter ansåg att sociala medier var någonting fult, nästan förkastligt som inte hör hemma i marknadsföringsvärlden. Medan andra forskare samt ett antal utav våra respondenter ansåg att sociala medier var en länk mellan producent och konsument,2sociala medier var arenor för samtal. Några ansåg även att sociala medier var en helt naturlig uppkomst då vanlig reklam inte längre påverkar människor i samma utsträckning som tidigare.
Bloggar : En trovärdig marknadsföringskanal?
Vi vill reda ut vilka olika faktorer som kan ha betydelse för bloggar som trovärdig marknadsföringskanal.Vi har använt oss av en kvalitativ ansats för att få en djupare förståelse för bloggar som ett marknadsföringsverktyg. Genom en deduktiv metod har vår teoretiska referensram utgjort utgångspunkten för vår empiriska data. Vårt empiriska material har vi samlat in genom sex genomförda personliga intervjuer med bloggrelaterade personer. Därefter har vi ställt vårt resultat i relation till vår teori och utifrån vår frågeställning fört en diskussion.Företag kan inte styra vad bloggaren skriver och det är viktigt att bloggen får behålla sin personliga karaktär, då det styrker trovärdigheten för denne som marknadsföringskanal. Bloggen ska inte verka i säljande syfte, utan mer som rekommendationer till läsarna. Bloggare kan i vissa sammanhang agera som opinionsledare och besitter förmågan att påverka en stor grupp av människor.