
Sökresultat:
876 Uppsatser om Word decoding - Sida 5 av 59
Att skapa en motkultur : En religionspsykologisk undersökning av Livets Ord som religiös minoritet i en sekulär kulturell kontext
In this textual analysis I have examined the book Att följa Jesus by Ulf Ekman and information from Word of Life's official website. The aim of this study is to see how a religious leader is shaping the identity of the groups members after a certain pattern that differs from the surrounding, secular society. The research focus of this essay includes several aspects: how a culture is formed in a religious minority in contrast to the prevailing cultural context; how the material can be explained by Paul Pruyser?s theory on the psychological worlds; how what Ulf Ekman writes about distinguishing themselves from the environment differs from how other religious minority groups distinguish their identity; and, how the psychological world, expected behavior, and context of Word of Life can be structured by Valerie DeMarinis? model of assessment. I have placed Word of Life in a realistic illusionistic world developed from Paul Pruyser?s theory of psychological worlds.
GI-metoden ? bluff eller vägen till ett hälsosamt liv? : En studie om hur medier marknadsför hälsobegreppet Glykemiskt index
AbstractTitle: The GI- method ?bluff or the path to healthy life?Number of pages: 41Tutor: Lowe HedmanAuthor: Annika WestlundCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Fall 2006University: Division of Media and Communications Studies CPurpose/Aim: The aim of this essay was to investigate how the site GI viktkoll describes glycemic index on their website. The intention was also to investigate how the media presented GI through articles and how they used doctors and dieticians to appear trustworthy. Another aim was to investigate what effect GI viktkoll could have on its readers.Method/Material: I have chosen a qualitative method where I did a discourse analysis of the articles which were presented on the GI viktkolls website during a period of three weeks. This was my main method in the essay.
UNDER TV? M?NAR En semantisk kartl?ggning av m?ne som ett kigo
This essay will examine the seasonal word known as kigo ?? which mainly appears
in the japanese haiku. The purpose is to offer a suggestion of how a systematic explanation of the semantic peculiarities of kigo could be conducted. The object of this semantic analysis is the kigo tsuki ? (moon).
Fokus på mottagarna? : En analys av Krisberedskapsmyndighetens forskningsrapporter vid kriskommunikation
SAMMANFATTNINGDenna studie är en analys av Krisberedskapsmyndighetens forskningsrapporter ifråga om deras perspektiv på mottagarna vid kriskommunikation. Studien har två syften, dels att undersöka vilken roll forskarna ger mottagarna i de nuvarande studierna, dels att reflektera hur forskningen skulle kunna kompletteras i framtiden. Krisberedskapsmyndigheten är den myndighet som ansvarar för att vara samordnande myndighet i en krissituation, planera inför kommande kriser och att samla in kunskap om kriser.Denna studie använder sig av mottagarperspektivet encoding/decoding för att undersöka Krisberedskapsmyndighetens forskningsrapporter. Encoding/decoding perspektivet ser på mottagarna som aktiva och komplexa i tolkningen av meddelanden. Perspektivet menar attolika mottagare kan tolka information på olika sätt beroende på vilken bakgrund mottagaren har.
Semantisk särdragsanalys: behandlingsmetodens effekt på benämningsförmågan hos tre personer med ordfinnandesvårigheter till följd av afasi
Semantic feature analysis (SFA) is a treatment technique used foraphasic word finding difficulties after stroke. The method has earlier beenevaluated with positive outcome regarding words that have been trainedduring intervention while more varied results have been presented regardinguntrained words. The aim of this study was therefore to evaluate the effectsof the method on naming in untrained nouns and verbs, in both confrontationnaming and in discourse. The present study is the first to evaluate SFA withSwedish-speaking persons. A single-subject design was used.
Fastighetsmäklarföretagets marknadsföring och tilläggstjänster i tjänsteerbjudandet
En av de största affärerna vi gör i livet är förmodligen då vi köper bostad. Idag råder det en relativt hård konkurrens bland både fastighetsmäklarföretag och fastighetsmäklare. Det gäller därför att leverera tjänsten bättre än konkurrenterna, för att kunna bli ett framgångsrikt fastighetsmäklarföretag på dagens marknad. Ett lyckat koncept kan då vara word-of-mouth, det vill säga rekommendationer. Studier visar att rekommendationer påverkas av kundlojaliteten som i sin tur påverkas av kvaliteten som tjänsten erbjuder, tillfredställelsen kunden känner samt kundnyttan.
Pojkars och flickors brinnande intressen : En analys av 10 elevtexter ur ett genusperspektiv
The main purpose of this study is to analyze texts written by pupils during the national test in the subject Swedish for grade 9 in order to identify and illustrate how they have met the instructions for the writing task including genre. The texts have been analyzed using Palmér & Östlund-Stjärnegårdh?s (2005) model for student text analysis. This model has been supplemented by studying word and sentence length, as well as indexes for level of readability (LIX) and word variation (OVIX) in order to illustrate possible differences in a gender perspective. The results of this study are in line with previous research, as the girls? texts are longer and more descriptive, while the boys? texts are shorter and show a wider range of word variation.
Hur kunden blir till företagets säljare med word-of-mouth marknadsföring - En fallstudie av företaget Apple och produkten iPod
Titel: ?Hur kunden blir till företagets säljare med word-of-mouth marknadsföring ? en fallstudie av företaget Apple och produkten iPod? Författare: Louise Alm och Martina Bengtsson Handledare: Jesper Falkheimer och Mats Heide Problem: Det existerar ett mediebrus på marknaden idag med alla företag som slåss om konsumenternas uppmärksamhet. Traditionell marknadsföring med TV-reklamer, tidningsannonser och liknande räcker inte längre till för att nå igenom detta brus. Företag tvingas därför hitta andra metoder för att stå ut ur mängden och en som har visat sig framgångsrik är marknadsföring genom word-of-mouth. Risken med denna metod är att den inte uteslutande är av positiv natur och om den hanteras fel eller överdrivs kan negativ word-of-mouth uppstå, något som kan få förödande konsekvenser för ett företags image.
Det gömda könet ? fittan, vaginan och snippan. En studie om diskursiva problem runt kvinnans kön i Sverige.
In Sweden today it is problematic to talk about the woman's sex. Many women are embarrassed over their sex, nor do they have particularly strong knowledge of their sex or its functions. Language difficulties also contribute to problems for Swedish women when they come in contact with a professional who works with the female sex. In our study we have researched which denomination is most commonly used for the female sex and also how the public sees the word ?fitta?.
Ludwig Wittgenstein som folkskollärare
This paper studies the philosopher Ludwig Wittgenstein during his years (1920?26) as an elementary school teacher in remote Niederösterreich, Austria. The paper gives a survey of his life, and also a brief account of three of his main works: Tractatus Logico-Philosophicus, Philosophical Investigations and Remarks on the Foundations of Mathematics. Attention is given to his alphabetical word list, Wörterbuch für Volksschulen, published for educational use in elementary schools. The study is focused on Wittgenstein?s educational practise, and establishes a connection between his experience as a teacher and his late philosophy..
Tv-twittande : En studie om konsumenters engagemang via sociala medier
Denna studie syftar till att ge en bild av varför konsumenter väljer att engagera sig i interaktionen genom företags kanaler på sociala medier. Det empiriska underlaget insamlades genom en kvantitativ studie i form av en enkätundersökning samt en kompletterande textanalys av inlägg skrivna på Twitter. Studien undersökte fyra bakomliggande processer till engagemang. Dessa engagemangsprocesser är socialisering, samvärdeskapande, lärande och word-of-mouth. Undersökningarna visar att socialisering och word-of-mouth är de största bakomliggande processerna till konsumenters engagemang i jämförelse med lärande och samvärdeskapande.
Felix - förstärkning av ett varumärke : En receptions- och innehållsanalys av reklamkampanjen "Var dag"
Denna uppsats är en studie av företaget Felix reklamkampanj ?Var dag?, en reklamkampanj i syfte att stärka Felix varumärke. Syftet med denna uppsats är att komparativt undersöka hur producentledet konstruerar och respondenterna uppfattar kampanjen ?Var dag?. Vidare vill vi undersöka hur kampanjen kan tänkas påverka Felix?s varumärke.
Språkförmågor hos barn som deltar i läsfrämjande aktivitet
In a school for children from 6-9 years in a small town in the southeast of Sweden, is areading activity program in progress since 8 years. The original purpose of this program wasto enhance the student?s reading interest. All of the students read at least one book a week andthen they review the book in front of the class.The purpose of the present study was to examine vocabulary, word retrieving, narrative skillsand grammatical abilities in children in this school. The objectives were to investigate if thechosen language abilities in these children were different compared to normative data andearlier studies in children at comparable ages.
Kognitiva förmågor som förklarar utveckling av läsförståelse från första till andra klass
Bokstavskunskap, ordavkodningsförmåga och fonologisk medvetenhet inklusive RAN (rapid automatized naming, benämningshastighet) har i tidigare studier visats vara prediktorer för den tidiga läsförmågan. Syftet med föreliggande studie var att kartlägga vilka kognitiva förmågor som kunde predicera utveckling av läsförståelse. Stort fokus lades på fonologisk medvetenhet i föreliggande studie. Metoder att mäta fonologisk medvetenhet utvärderas och diskuteras. Deltagarnas resultat från första klass jämfördes med deras prestation i andra klass.
Sociala medier som marknadsföringskanal : En fallstudie i resebranschen
Syftet med den här uppsatsen är att studera hur mindre företag i resebranschen kan använda sociala medier som en framstående marknadsföringskanal för att öka kännedomen om företagets varumärke, samt skapa ett gemensamt värde för både kund och företag.De huvudsakliga teorier som ligger till grund för den här studien är sociala medier, sociala medier som marknadsföringskanal, varumärket, segmentering, strategi, krishantering, marknadsföring och kundservice, kundrelationer och värdeskapande, word of mouth, samt framtid..