Sök:

Hur kunden blir till företagets säljare med word-of-mouth marknadsföring - En fallstudie av företaget Apple och produkten iPod


Titel: ?Hur kunden blir till företagets säljare med word-of-mouth marknadsföring ? en fallstudie av företaget Apple och produkten iPod? Författare: Louise Alm och Martina Bengtsson Handledare: Jesper Falkheimer och Mats Heide Problem: Det existerar ett mediebrus på marknaden idag med alla företag som slåss om konsumenternas uppmärksamhet. Traditionell marknadsföring med TV-reklamer, tidningsannonser och liknande räcker inte längre till för att nå igenom detta brus. Företag tvingas därför hitta andra metoder för att stå ut ur mängden och en som har visat sig framgångsrik är marknadsföring genom word-of-mouth. Risken med denna metod är att den inte uteslutande är av positiv natur och om den hanteras fel eller överdrivs kan negativ word-of-mouth uppstå, något som kan få förödande konsekvenser för ett företags image. Syfte och frågeställningar: Vi vill med denna uppsats utreda hur word-of-mouth används som marknadsföringskanal och hur metoden kan användas i kommunikationen mellan företag och dess kunder. Vi har valt företaget Apple som fallföretag för studien. Därmed bildas syftet med denna uppsats. Följande frågeställningar har vuxit fram utifrån vår problembakgrund: ? Hur kan företag använda sig av word-of-mouth som en framgångsrik marknadsföringskanal? ? Hur har Apple använt sig av denna metod för att marknadsföra produkten iPod? Metod: Eftersom vår uppsats är skriven ur ett strategiskt organisationsperspektiv ligger vår fokus av informationsinsamlingen på de intervjuer vi har genomfört med PR-byråer, experter inom word-of-mouth och Apple. Förutom vårt empiriskt insamlade material har vi i vår studie tagit del av forskningen kring word-of-mouth marknadsföring, buzzmarketing, relationsmarknadsföring och varumärkeslojalitet. Även en mängd fakta om företaget Apple och deras produkt iPod har kommit till nytta för vårt uppsatsskrivande. Slutsatser: Vi tror att företag, för att nå igenom mediebruset och därmed synas för konsumenterna, behöver använda sig av en tvåvägskommunikation. Marknadsföringsmetoderna word-of-mouth och buzz skapar en möjlighet för företag att nå konsumenterna genom förändringsagenter och opinionsledare i samhället. Här låter företagen kunden själv bilda sig en uppfattning om dem, med viss påverkan, och hoppas sedan på att kunden ska komma till företaget. Vid lyckad word-of-mouth byggs en relation upp mellan kunden och produkten, tjänsten, varumärket eller företaget som leder till en varumärkeslojalitet på lång sikt. Vi kan konstatera att de på Apple använder sig av marknadsföringsmetoderna word-of-mouth och buzz. Dock har vi, på grund av allt hemlighetsmakeri, inte kunnat få en primärkälla på hur detta går till rent praktiskt. Våra sekundärkällor visar dock att Apple har varit framgångsrika med metoderna, framförallt vid lanseringen och den fortsatta marknadsföringen runt iPoden. Word-of-mouth sprids runt iPoden på hemsidor, bloggar och i bekantskapskretsar och buzzmarketingkampanjer hjälper till att ge konsumenterna något att tala om. Nyckelord: Apple, iPod, mediebrus, word-of-mouth marknadsföring, buzzmarketing, relationsmarknadsföring och varumärkeslojalitet.

Författare

Louise Alm Martina Bengtsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..