
Sökresultat:
569 Uppsatser om Western Sahara - Sida 3 av 38
Risk- och Mervärdesanalys som verktyg vid jämförelser av dagvattensystem: Fallstudie av handelsområdet Solbacken
För att dagvatten ska ses som en resurs behövs verktyg för att lyfta fram mervärden som genereras av dagvattensystemet. Med anledning av detta var syftet med denna studie att utveckla en metodik för att kunna jämföra olika dagvattensystem, med avseende på mervärden och risker.Vad som utgör mervärden och hur de genereras varierar från fall till fall. Därutöver uppkommer svårigheter vid mervärdesbedömningar eftersom de beror på vilket perspektiv bedömaren har samt i vilket syfte analysen genomförs. I den här studien har mervärde definierats som:Ett värde, för en individ, organisation eller miljön, utöver objektets huvudsakligen tänkta funktion.Mervärdena och riskerna delades in under fem olika kategorier: miljö, ekonomi, teknik, hälsa och sociokulturellt. Mervärdesanalysen som utvecklades baserades på faktainsamling via en enkät samt en arbetsgrupp som sedan kunde sammanställa och utvärdera svaren.
The Value of Relationships in a Chinese-Western Business-to-Business Context: An Investigation on Relationship Bonds, Adaptation, Trust and Commitment
The purpose of this study is to improve the understanding of the dynamics behind Chinese-Western buyer-supplier relationships. The study takes on a partially inductive approach by commencing with exploratory in-depth interviews. The main body of the study consists of a cross-sectional survey. Data has been collected through an on-line questionnaire. The theoretical review consists of industrial relationships with specific accounts on the role of adaptation, trust and commitment; a stream of literature in cross-cultural relationships deriving from Hofstede?s culturalist legacy with specific reference to Chinese-Western relationships, including studies on relationship bonding, and the role of guanxi.
En granskning av det postkoloniala perspektivet i läromedel i historia
The essay examines and compares three different textbooks used in gymnasieskolans A- course from a postcolonial perspective. The method used in the essay is a qualitative analysis. Edward Said?s postcolonial theories are used as a tool to facilitate the analysis of the textbooks. The purpose of the essay is to examine how the textbooks depicts different parts of the world, are they depicting a multicultural world view, or are the textbooks assuming a western perspective in their description of the world.
Översättning av Western Aphasia Battery ? Revised samt en jämförande studie med A-ning med personer med afasi
New tools for the assessment of aphasia are important for bothclinical work and research. To see how they relate to already existing testscan increase their usefulness. Western Aphasia Battery ? Revised was translatedto Swedish and compared with the Swedish aphasia test A-ning, partlyto compare content and partly to see how sixteen people aged between 22and 92 with aphasia performed on the tests. The subtests did not correspondcompletely and the type of items included varied a lot.
Svenska buddhismbilden : En kvalitativ innehållsanalys av buddhism i läroböcker för Religionskunskap 1
Western scholars have long sought to grasp the essence of and explain Buddhism. Western representation of Buddhism has been in a manner that reflects their concerns and interests. In addition to this it is also known that Buddhism in Sweden is seen in a favorable way. This study tries to locate where this positive attitude toward Buddhism stems from and if it is represented in this manner in Swedish textbooks. Therefore three textbooks of upper secondary class of religion are to be examined, not only to see if there is a positive attitude towards it, but to see in what manner Buddhism is depicted in Swedish schools on the whole.
Bistånd, fattigdom, HIV/AIDS och religion : ? religionens makt över könsroller och normer kring sexualitet och dessas inverkan på amerikanskt bistånd till bekämpningen av HIV/AIDS och fattigdom i Afrika söder om Sahara
Denna uppsats försöker besvara om det finns ett samband mellan religiösa normer kring kön och amerikanskt bistånd. Den önskar även lyfta fram den problematik detta kan innebära samt hur detta påverkar kvinnor i Afrika söder om Saharas möjlighet till en minskad risk för HIV samt ett liv bort från fattigdom.Det problem som uppsatsen önskar lyfta fram är att då religion får makt i samhället kan den påverka politik, vilket kan i få stora konsekvenser. Den söker även klarlägga hur denna politik, framförallt i förhållande till kvinnor, hindrar dessa från utveckling.Genom jämförande litteraturstudier med material från internationella organisationer såväl som från det amerikanska biståndsorganet, forskare och samhällsdebattörer försöker detta klargöras. Diskussionen leder slutligen till en slutsats att den kristna religionens normer kring kön och sexualitet spelar roll och påverkar det amerikanska biståndsarbetet med att bekämpa fattigdom och spridningen av HIV/AIDS i Afrika söder om Sahara. Den kristna tron får makt över dessa aspekter, vilket bidrar till att kvinnokroppen blir politisk, genom den makt som religion kan legitimera.
EU:s påverkan på västra Balkan : Det regionala samarbetet Ett fall av europeisering?
The general aim of this paper is to describe how the European Union can affect and transfer their conditionality politics to the Western Balkan countries. A specific purpose of this study is to describe and explain what we in this paper consider to be a specific additional membership criterion, regional cooperation that has been especially designed for this region. The point of departure for this paper is Europeanization theory that will be used to study the European Union?s impact on non EU-members in Europe. The theoretical Europeanization mechanisms are taken from Heather Grabbes ?Europeanization model?.
Externa aktörer och transitionsstater En studie om EU som en inflytelserik aktör och transitionsstater på Västra Balkan
In this thesis I discuss about economical and political transition in countries that is consecutively being induced by influential external actors. Looking closer on the role of the EU as a dynamic transitional force, with the intention of examining to what extent the EU can pursuit its interest and modify the economical as well as the political structures of transition countries. With relations to four transition states on the Western Balkans, more precise Bosnia-Herzegovina, Croatia, Serbia-Montenegro and Macedonia (FYROM), I have examined the influential position of the EU. Another feature that is discussed is the approach of the EU and the cause of it in respect to the Western Balkans. Since the end of the crises in Kosovo the EU was given the leading roll in stabilizing and reconstructing the Western Balkans.
En skildring av hur tredje världen framställs inom ett urval av västerländsk barnlitteratur utifrån en postkolonial teori : En kvalitativ textanalys
In recent years, the characterization of the Third World and its inhabitants in West-originated children?s books has been subject to debate. Media attention around a selection of books has generated discussions on how this relates and aligns with Sweden?s national teaching curriculum. The objective of this study is to explore how a selection of authors, born in Western countries, have characterized and presented the Third World and its inhabitants in its literature.
Identitet och svenskhet : En diskursiv granskning av svenska läroböcker i historia
This thesis is concerned with how identity is connected to historical writings and what normsshapes the perspectives of history. The purpose of this study is to investigate the possibilitiesfor identification offered in history books used for history teaching. This study is concernedwith what role the nation plays and how it shapes the conception of history, with the hope ofcounteracting negative attitudes towards those not being identified as ?Swedish? in the historytelling.The study was conducted through discourse analysis. The material for this analysis consistedof three history books directed towards 4-6th graders.The study shows how identity is created through putting ?us? against ?them?.
?Att ikläda sig ansvar? Inhemskt aktörskap i Skandinavisk Pingstmission i Tanganyika 1932-1945
A common phenomena in descriptions of Western mission initiatives to the South is theoverrepresentation of depictions of the missionaries and underrepresentation of theindigenous people. It is fair to say that there is a need for new perspectives. This thesisinvestigates the agency of the indigenous people in the Scandinavian Pentecostal mission inTanganyika 1932-1945. It highlights roles and areas of their participation which seldomoccur in western mission biographies, but were tanganyikan people played a crucial part,such as evangelisation, church planting and the forming of contextualized theology. Thepentecostal theology and mission praxis contributed to a large degree to shape that agency..
Det (väst-) europeiska samarbetet - från säkerhetsdilemma till stabil fred
In this essay the morphing of the interstate relations in the post-World War II Western Europe is taken in to consideration in discussing how these relations were stabilized and consolidated through community cooperation to achieve a state of stable peace. It concludes that the early 1900's of Western Europe comes close to being conditioned by Herz's security dilemma and then continues to analyze the development from this state to one of stable peace. In this analysis pivotal features of the ECSC, EEC and the EC are being scrutinized through the use of Boulding's Stable Peace theory and developments of the very same, in separate case studies, in order to account for the Communities? influence on the peace process.In doing this, conclusions are drawn that external pressures can be very effective in creating an incentive to move beyond an initial state of conflicting self-images and that a stabilizing process has got to provide a long term solution in order to sustain a trustful relationship. In order to provide this long term solution the community cooperations suggests that locking in through institutionalization, harmonization, and the creation of a state of irrevocable interdependence are highly effective..
Demokrati i Afrika söder om Sahara : ? en region med unika förutsättningar?
Demokrati har i olika former under närmare 2500 år varit en del av de politiska system som existerat i världen. Under årens lopp har det som idag klassas som en demokrati utvecklats från det antika Grekland, som handlade främst om fria mäns rösträtt till mer komplexa former som inkluderar bland annat mänskliga rättigheter. Att demokratin dessutom högst troligt inte bara spridits mellan platser och samhällen utan troligen uppstått i olika former helt oberoende av tidigare demokratier gör demokratin till ett något komplext och svårdefinierat fenomen (Dahl, 1998:7-9).Fördelningen av demokrati geografiskt sett har även den varierat, från att främst existera i västvärlden har demokrati nu börjat spridas och även förekomma i övriga delar av världen, så som utvecklingsländer, dock under olika förutsättningar och former. Den demokratiska utvecklingen i Afrika, och då speciellt afrikanska stater söder om Sahara, har dock hamnat något efter men fick under nittiotalet ett större genomslag genom en rad händelser, till exempel frigivningen av Nelson Mandela i Sydafrika. Antalet demokratier i hela Afrika var därför i slutet av nittiotalet mellan 9 och 17, beroende på hur begreppet definieras (Diamond, 1999:1-2).
Informationskompetens och användarundervisning i en sydafrikansk universitetskontext
The purpose of this Master?s thesis is to study howuniversity librarians in a South African context relate to theconcept of information literacy. We investigated differencesand similarities in approaches to user education andinformation literacy. We have based our study on thefollowing research questions: What are the prerequisites foruser education at the University of the Western Cape? Howdo these prerequisites influence librarians' approaches toinformation literacy and user education at the University ofthe Western Cape? We have used a sociocultural theoreticalperspective and Hofstede's cultural dimensions in orderto pay particular attention to the cultural and social contextof user education.
Tillväxtens moder - en afrikansk flicka? : En paneldatastudie av sambandet mellan jämlika utbildningsmöjligheter och ekonomisk utveckling i Afrika söder om Sahara
I den här uppsatsen undersöks sambandet mellan andelen flickor som avslutar grundskolestudieroch BNP per capita för 43 afrikanska länder. Baserat på paneldata för de berörda länderna undertidsperioden 1981-2010 så genomförs regressionsanalyser för att ge svar på frågeställningen.Resultaten gör gällande att det finns en signifikant negativ effekt som även står fast då olikakontrollvariabler tas i beaktande. En delstudie genomförs också där samma regressioner genomförsmen för en mindre andel av länderna där de mest oljeberoende har tagits bort från materialet. Dennadelstudie genererar inga signifikanta skillnader..