Sök:

Sökresultat:

213 Uppsatser om Webbplatser - Sida 2 av 15

Från svår till lätt svenska : en studie av tillgängligheten på svenska kommuners webbplatser för personer med lässvårigheter

Informationsteknik används idag i stor utsträckning för att sprida information och även våra myndigheter publicerar alltmer information på sina Webbplatser. Människor förväntas vara självständiga och kapabla att på egen hand finna den information de behöver, men faktum är att information på dessa Webbplatser kan vara otillgänglig för vissa användargrupper. Omkring en fjärdedel av den vuxna befolkningen i Sverige har lässvårigheter och det är inte självklart att de kan läsa och förstå det som är skrivet på myndigheternas Webbplatser.Syftet med denna uppsats är att studera om informationen på svenska kommuners Webbplatser kan anses tillgänglig för personer med lässvårigheter. Vidare utreds även vilka åtgärder som kan vidtas för att åtgärda brister i denna typ av tillgänglighetsanpassning, samt vilken information på kommunernas Webbplatser som är mest relevant att göra tillgänglig för personer med lässvårigheter genom översättning till lättläst svenska. Detta har gjorts genom att undersöka hur väl informationen motsvarar rekommendationerna för lättläst svenska och WCAG 1.0 riktlinje 14.

Användbarhet i ett vidare perspektiv: funna samband med kundens köpprocess

Många webbansvariga har ingen aning om varför människor besöker verksamheters Webbplatser och även om de skulle känna till det, ignoreras Webbplatserna att designas efter användarnas intresse. Webbplatsens struktur bör byggas ur ett användarcentrerat perspektiv, detta för att bättre möta användarnas förväntningar av webbplatsen. Målsättningen för webbutvecklare är att utforma användbara Webbplatser, vilka erbjuder användaren till att utföra uppgifter på ett så enkelt och snabbt sätt som möjligt. Där Webbplatser innebär så mycket mer än endast en kontaktyta gentemot kunden och där dålig användbarhet påstås vara densamma som inga kunder alls. Vi har genomfört en fallstudie, bestående av tre Webbplatser, vilka representerar webbärendena, tecknandet av en bilförsäkring och bokning av resa.

Designa webbplatser med hjälp av haloeffekten : en studie som behandlar visuella intryck av webbplatser samt tar fram kriterier för att mäta dessa intryck

Kan man kombinera två så vitt skilda synsätt som användbarhet och grafisk form på samma webbplats? Jag undersöker möjligheten att göra detta genom att ge användaren ett positivt visuellt första intryck för att sedan låta resten av webbplatsen präglas av användbarhet. Att det första intrycket färgar övriga intryck är ett fenomen som kallas haloeffekten (Hinton, 1993). Hur skapar man då ett positivt första intryck? Jag har utgått från en definition av estetik där begreppet är uppdelat i två dimensioner, klassisk och uttryckande (Lavie och Tractinsky, 2003).

En studie av Karlstads universitets studenters användning av video-centric webbplatser

Undersökningens avsikt är att granska video-centric Webbplatsers användning bland Karlstads universitets studenter, varför och hur studenter använder Webbplatserna. Undersökningen är baserad på Uses and Gratifications modellen..

Webbplatser för alla : Om tillgängligheten på folkbibliotekens webbplatser

The aim of this master thesis is to study if the websites of the Swedish public libraries are accessible to all people. According to the library law all people must have access to the public libraries and their information services. Today, when the Internet is one of the largest sources of information, it is important that all people, including those with different kind of disabilities, children, elderly, immigrants and people with old technical equipment, have access to the public libraries websites.We have in this study considered the graphic user interface, the language, the structure and the navigation possibilities at ten public library websites. We have from a checklist of our own, based upon the opinion of different experts such as Jacob Nielsen and Tommy Sundström, investigated the websites.The main finding of our study is that the websites are generally accessible even thou we found a lack of accessible for immigrants. Most of the websites had some pages in English, but none hade all pages in this language.

Responsiv webbdesign och plattformsoberoende webbplatser : Webbplatsanpassning med inriktning mot flexibilitet

Idag kommer det hela tiden nya enheter, alla med olika egenskaper, med möjlighet att koppla upp mot internet. Därmed blir det allt svårare för webbdesigners att anpassa Webbplatser för användarens behov och förutse i vilken kontext användaren brukar webbplatsen. Syftet med studien var att undersöka hur webbutvecklare kan implementera flexibilitet för Webbplatser, för att webbplatsen ska passa de olika enheterna, genom responsiv webbdesign. Vidare undersöks också hur användare upplever en webbplats utvecklad med responsiv webbdesign.Studien omfattar utvecklingen av en prototyp som också har används som grund för användartestning och kvalitativa intervjuer. Användartestningen omfattade test på en webbplats utvecklad med fasta mått samt testning av den responsiva prototypen.


IR - en förkortad information som ingen förstår? En användbarhetsstudie på Investor relations webbplatser

Titel: IR ? förkortad information som ingen förstår?Författare: Louise Davidson & Johan RoothHandledare: Britt BörjessonSidantal: 49 sidor exklusive bilagorKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitetTermin: Vårterminen 2008, period 2Syfte: Syftet är att utvärdera Solbergs kunders IR Webbplatser utifrån ett användarperspektiv. Med fokus på innehåll, logik/struktur och tillfredställelseMetod: Kvalitativ metod, användbarhetstester med personliga intervjuerMaterial: Användbarhetstester och efterföljande intervjuer med fem test- och intervjupersonerHuvudresultat: Vårt resultat visar att det största problemet med Investor relations Webbplatser inte handlar om strukturen eller logiken på sidan. Det är inte heller något större fel på det innehåll som presenteras. Utan det är förståelsen för Investor relations som bidrar till att sidans effektivitet och tillfredställelse inte är så hög.

Hur definierar och presenterar folkbiblioteken e-böcker på sina webbplatser? En innehållsanalys av folkbibliotekens webbplatser 2014

The purpose of this thesis is to see how the Swedish public libraries present e-books on their website. This study has tried to answer the following questions:1. How do the public libraries construct their definitions of the word e-book, and what patterns are there in the definitions?2. How is the e-book definition presented in the context of the public library websites?This study has formulated its own theoretical framework in regards to how you can categorize definitions in four different categories to help see the way a definition is constructed.

Tillämpning av kinematisk terrester laserskanning i järnvägsmiljö

Examensarbetet har gått ut på att genom kvalitativa undersökningar ta reda på hur grafisk form ochinformationsstruktur samverkar för att skapa användarcentrerade Webbplatser. Målet var att ta fram en grund för huranvändarcentrerade Webbplatser bör byggas. Denna grund är tänkt att fungera som riktlinjer för formgivare som villskapa användarcentrerad webbdesign.Studien visar att det viktigaste för att skapa användarcentrerad webbdesign är att involvera användarna kontinuerligti utvecklingsprocessen. Detta sker genom användartester och intervjuer med representanter för målgruppen. Vi harkommit fram till att graden av användbarhet spelar stor roll för hur målgruppen uppfattar webbplatsen som sådan,men också vilken uppfattning de får om företaget bakom..

Interaktivt konsultverktyg -vid utveckling av webbplatser

Denna rapport handlar om ett examensarbete utfört åt multimediaföretaget Animero. Det är ett litet företag med åtta anställda som jobbar med olika multimediaproduktioner med fokus på webb- och videoproduktion. Problemet för Animero var att det saknades en ordentlig kravspecifikation i projekten och att kunderna brukade utgå ifrån vad de själva tycker om istället för att tänka på dem som ska besöka webbplatsen. Vårt uppdrag blev att utveckla en applikation som ska ta fram underlag till en kravspecifikation vid beställning av Webbplatser. Applikationen ska samla in information om kundernas målgrupp, deras företagsidentitet och de funktioner de vill ha med på webbplatsen.


Användargenererat innehåll - Motivation, lojalitet och tillförlitlighet

Användargenererat innehåll är ett nytt område som är under ständig utveckling. Allt fler Webbplatser låter användaren delta med innehåll, därmed har användarna gått från att vara passiva konsumenter till aktiva producenter. Vi har valt att studera två Webbplatser, SvenskaFans.com och Sydsvenskan.se, utifrån två perspektiv - företagens och användarens. De användare som studerats är befintliga användare från respektive webbplats, vilket möjliggjorde en jämförelse mellan de bådas åsikter. Uppsatsen studerar användargenererat innehåll med inriktning på användares motivation, lojalitet och tillförlitlighet.

Resan startar på internet - Är Värmland med? : En studie av värmländska kommuners webbplatser för turism

Planerandet för resande i dagens samhälle inleds för merparten av världens turister på internet och andelen som gör det ökar ständigt. Informationssökande om platser och dess utbud samt bokning av reserelaterade produkter och tjänster utgör en stor del av planeringsfasen. Tidigare studier har visat att Webbplatser för turism överlag inte är anpassade efter det som turister efterfrågar på internet under planeringsfasen av en resa. Därför uppstår viss problematik.De värmländska kommunernas Webbplatser för besöksnäringen är i de allra flesta fall en del av de kommunala Webbplatserna. Studier om kommunala Webbplatser tillgänglighet visar på att mer än hälften av Värmlands kommuner placerar sig vid den nedre halvan av rankingen.

Ett digitalt köprum? -En studie av svenska köpcenters bruk av Internetmediet som specifikt uttryck

Uppsatsen studerar hur svenska köpcenter nyttjar Internetmediet genom sina Webbplatser. Detta studeras utifrån dels ett samhälleligt och dels ett rumsligt perspektiv. Det samhälleliga perspektivet används för att se hur starka band Webbplatserna har till den lokala kontext som de fysiska köpcentren är en del av. Det rumsliga för att se huruvida Webbplatserna kan skapa och upprätthålla en egen rumslighet, oberoende av själva köpcentret. Först kommer en bakgrundsdel där bland annat en övergripande studie av svenska köpcenters Webbplatser görs.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->