Sök:

Sökresultat:

21 Uppsatser om Web analytics - Sida 2 av 2

Bilder från dödsbädden : En kontextualisering och funktionsstudie av två postuma barnporträtt

This essay, Pictures from a death-bed, expands on the pictorial genre called post mortem portraits, a field with long history in the western society. A post mortem portrait is an artwork where the artist paint or photograph the model after her or his dead. My survey delineates to treat two specific pictures, one from the seventeenth century and one from the twentieth century. Both of them are portraits of dead boys on their death-beds, but the first one is a painting and the other one is a photo. By this survey I wanted to find both similarities and differentials between the pictures; if they were made by the same reasons, if you could see anything different between the portraits by children and by the portraits of adults, and finally, if there were any cultural or religious connections between the pictures and their existents.

Carpe Diem -En studie i användandet av realtids BI

Bakgrund: Information har länge varit en viktig resurs för företagen och Business Intelligence har gjort det möjligt för dem att analysera stora mängder data. En annan resurs som företagen värdesätter är tid och på senare år har tekniken möjliggjort att BI-systemen inte bara kan hantera stor mängder data utan även göra det på kort tid, eller i realtid.Frågeställning: Vad räknas in i begreppet realtids BI?Kan realtids BI användas för att skapa tidsbaserade konkurrensfördelar?Syfte: Kartlägga begreppet Realtids BI samt identifiera möjliga användningsområden för denna inom den tidsbaserade konkurrensteorin.Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi intervjuat konsulter och leverantörer inom Business Intelligence.Resultat och slutsatser: Studien visar att det inte finns någon klar definition av realtids BI, men två huvudspår har identifierats. (1) Realtidsanalys med innebörden att data finns tillgänglig för analys när användaren så kräver, samt (2) att realtidsdata uppdateras i nära realtid, vilket kan variera från några sekunder upp till ett par timmar.Dessa två spår inom realtids BI finner användningsområde inom olika områden av den tidsbaserade konkurrensteorin. Realtidsanalys kan användas för att uppnå den externa tidsprestationen i det att företaget snabbare kan identifiera rådande marknadstrender och har då möjligheten att snabbare uppdatera sitt produktutbud.

Skillnader mellan mobiltelefon- och datoranvändning av samma webbplats

Idag använder vi mobiltelefoner mer och mer för att surfa på webbplatser. Det vi för 15 år sedan gjorde med dator gör vi idag med lätthet med en mobiltelefon, till exempel bankärenden och bokar tågbiljetter. I denna studie görs en undersökning på skillnader i hur samma webbplats används på dator respektive mobiltelefon. I uppsatsen betraktas beteenden som längd på besök, vilka knappar som klickas på, hur ofta besök avslutas respektive avbryts. Undersökningen tar hänsyn till hur webbplatsen är utformad med hänsyn till de riktlinjer som idag finns för användarvänlighet på en webbplats.

Informationsanpassning på kapitalmarknaden : En studie inom Investor Relations

Investor Relations is a function used by companies to compete for capital by creating relations with investors. It is a young function, earlier practiced by the same people who had responsible for exercising the Public Relations.Investor Relations has evolved a great deal lately but there are still no concrete theories behind the function. The aim though is clear and there are literature explaining how to practice the different parts. The most research within Investor Relations uses the theory of Relationship Marketing. Lately the two authors Hägg and Preiholt have started to examine what they call Financial Marketing since Investor Relations is about relations between actors on financial markets primarily.In this paper, we examine the aspect of information in Investor Relations.

Barns lärande i naturvetenskap : Pedagogers syn på naturvetenskapen och lärandet

Organisationer samlar oerhört mycket information som kan användas som stöd vid strategiskt beslutfattande. Det finns många olika verktyg som kan användas för att analysera informationen och skapa det beslutunderlaget som krävs för ett informationsbaserad strategiskt beslut. Verktygen förutsätter en rationell beslutsprocess där olika alternativ vägs och analyseras med resultatet att bästa möjliga beslut fattas. Business Analytics (BA) är ett paraply begrepp som innehåller olika verktyg och processer för att analysera och bearbeta information som bygger på den rationella beslutsprocessen.Företag kan delas in i två olika kategorier: de som fokuserar/säljer sina produkter till slutkonsumenter (B2C) och de som fokuserar/säljer sina produkter till företag (B2B). Litteraturen kring hur BA används som beslutstödssystem fokuserar på B2C organisationer som Amazon.com, Netflix eller Google, medan det finns väldigt lite skrivit kring hur B2B organisationer utnyttjar BA.

Vill du bli min vän? : En fallstudie av implementeringen av relations-marknadsföring hos ett företag i musikbranschen

Denna examensuppsats är ett resultat av en observationsstudie utförd på ett svenskt företag, verksam inom musikbranschen. Uppsatsens teoretiska utgångspunkter är relationsmarknadsföringsteori och konvergensteori. Relationsmarknadsföring, även förkortat RM utgår från nätverksteori och idén om att kommunikation flödar mellan noder (som exempelvis utgörs av personer, organisationer och till och med datorer) sammankopplade av relationer i ett nätverk. Konvergensteori bygger på konvergens vilket innebär att två tidigare åtskilda ting går samman till en enhet. Utifrån detta är uttrycket konvergenskultur sprunget.

<- Föregående sida