Sök:

Sökresultat:

655 Uppsatser om Volvo Ocean Race - Sida 13 av 44

Kartläggning av spånproblem i GG8 : avdelning 9460 Volvo Aero Corporation

Real-time systems are required to answer to external stimuli within a specified time-period. For this to be possible, the systems behaviour must be predictable. The use of active databases in real-time systems introduces unpredictability in the system, e.g. due to their use of active rules. The behaviour in active databases is usually specified in ECA-rules.

Safe Sleeping Position

Project Safe Sleeping Position (SSP) contains all parts in a product development phase. The project comprises the whole cycle from idea to a complete product where all aspects are included. The scope is to develop an innovative solution for a common known problem and work with all parts within the man-machine-way. The result is an inflatable product which secures a child in the correct way for the seatbelt to work properly in the rearseat of a car. Ergonomics, technical extent, usability, design, construction, product solutions and market potential are some of all parts witch the project includes.

Termomekanisk analys av svarvstål : Volvo Aero Corporation

Real-time systems are required to answer to external stimuli within a specified time-period. For this to be possible, the systems behaviour must be predictable. The use of active databases in real-time systems introduces unpredictability in the system, e.g. due to their use of active rules. The behaviour in active databases is usually specified in ECA-rules.

Kalkyleringsmodell för val av förpackningsställe vid Volvo
Personvagnar AB i Göteborg

Denna rapport beskriver ett examensarbete utfört på Volvo Personvagnar i Göteborg. Examensarbetet är avslutningen på civilingenjörsprogrammet i Industriell Ekonomi vid Luleå tekniska universitet. Volvo Cars Customer Service, hädanefter refererat till VCCS, är en enhet inom Volvo Personvagnar. VCCS ansvarar för eftermarknaden, med distribution av reservdelar och tillbehör. Varje artikel som levereras från VCCS ska vara förpackad i Volvos originalemballage enligt en given förpackningsinstruktion.

Förbättrad förbränningsstabilitet i EBK för turbofläktmotor RM12 genom förändrad motorreglering : Improved afterburner combustion stability for turbofan engine RM12 by modified engine control

The engine of JAS 39 Gripen, RM12, has recently been equipped with a new flameholder and a new engine inlet. This change has caused an increased noise level from the engine when the afterburner is in use. The noise level reaches its peak when the afterburner is partially used. The problem is thought to be unstable combustion in the regions around the flameholder. A solution to the problem has been proposed by Volvo Aero.

Konceptframtagning av inspektionspluggar till flygmotorer

This report describes the results of the project "Concept development of jet engine inspection plugs" carried out in the spring of 2008. The work was done at the department of product definition at the company Volvo Aero in Trollhättan. The objective of the work was to develop concepts for a "Volvo-unique" inspection plug. The work is part of Volvo Aero's focus on proprietary (self-developed) technologies. Inspection plugs can be found on virtually all aircraft engines and gas turbines.

Bullerreduktion av hytt på Volvodumprar : Undersökning, mätning och analys

Too high levels of noise lead to various health problems and cost society billions of SEK peryear. In this thesis we have examined a model of the A40E articulated hauler at VolvoConstruction Equipment in Braås. We have tried to reduce cabin noise in an articulated hauler,while also providing a way on how to proceed with a machine when the cabin does not measureup to the sound requirement. The best way to find leaks were with a reference source of model4205 and its speaker HP 1001 from Brüel & Kjaer in the cab and then walk around and listen towhere the reference source was more prominent. In this way, we found that the edges and theplugs were sensitive areas.

Framtagning av standardiserad metod för kunskapsåterföring: för avdelning 9931

Volvo Aero är ett av sex företag inom Volvo Group. Alla anställda inom Volvo Group och i och med det alla på Volvo Aero medverkar i det strukturerade verksamhetsutvecklingsarbetet, VU. Arbetet sker i grupper för att uppfylla syftet att ?förbättra och utveckla verksamheten så att vi når våra egna ?ribbor? och de huvudmål vi enats om på medarbetarseminarierna?. Central produktionstekniks strategiska fokus är ?Effektiva standardiserade arbetssätt och metoder? och utgör målsättning för avdelningens VU-arbete.

Mätning av överföringsfel : - Anpassning av växellåda och utveckling av provmetod

Det här examensarbetet behandlar överföringsfelet mellan cylindriska kugghjul och har gjorts på Volvo Construction Equipment AB Component Division i Eskilstuna. Överföringsfelet är det drivna kugghjulets läge i förhållande till det läge som det skulle ha om överföringen vore perfekt, antingen som vinkelavvikelse eller tangentiell avvikelse på delningsdiametern. Överföringsfelet anses vara en viktig excitationsmekanism för ljud från kugghjul. Examensarbetet behandlar fyra delar:- Litteraturstudie avseende mätning av överföringsfel.- Utveckling av provmetod för mätning av överföringsfel i befintlig kuggprovrigg.- Mätning av ljud, vibrationer och överföringsfel med utvecklad provmetod.- Undersökning av mätrepeterbarheten.Volvo CE konstruerar anläggnings maskiner. De som arbetar med sådana maskiner använder ofta maskinen under hela sin arbetsdag vilket gör att det ställs höga krav på förarmiljön.

Hinder och drivkrafter för implementation och tillämpning av miljöledningssystemet ISO 14001 hos småföretag

Pica is a behavior that can be seen in several animal groups. In cats, it means that they are eating, chewing or licking on material that is non-food. In this study the data was collected through an online survey. In total 522 responses, of which 26% of the cats were exhibiting pica. It was found that 28% of the housecats and 26% of purebred cats exhibited pica.

Modularisering av konstruktionsunderlag

Volvo Bussar i Säffle producerar de flesta kundanpassade bussarna som tillverkas inom Volvokoncernen. Kundanpassningarna medför att många timmar behöver läggas på stolsmontering, och ibland behöver även omkonstruktion utföras, under offertritningsprocessen som idag sker i 2D-CAD. Korta ledtider för offertritningarna leder till att ritningarna inte blir tillräckligt exakta med de nuvarande metoderna och arbetsverktygen.Målet från Volvo är att en parameterstyrd modul för stolsplaceringen skall utvecklas i 3D-CAD. Modulen skall också inkludera konstruktionsparametrar för bussens golv.Den parameterstyrda modulen måste vara snabbarare och pålitligare än de nuvarande metoderna i 2D-CAD. Därför måste layouternas signifikanta mått kunna ändras lättvindigt.

Förlustsänkning i drivlina : En simuleringsmodell av hjulaxel till anläggningsmaskiner

Med ökad fokus på miljöpåverkan och bränsleekonomi vill Volvo Construction Equipment öka verkningsgraden på sina anläggningsmaskiner. På avdelningen för drivlineutveckling jobbar man bland annat med att sänka förlusterna i växellåda och hjulaxel på hjullastare och dumper. För att underlätta detta arbete har en simuleringsmodell som beskriver förluster i hjulaxlar tagits fram. Denna rapport beskriver framtagning av modellen, verifiering av modellen och vilka framtida användningsområden modellen lämpar sig för.Simuleringsmodellen är uppbyggd av ett antal komponentmodeller. Komponentmodellerna innehåller formler för respektive komponent i hjulaxeln.

Gaffeltruckfri produktion : En studie genomförd vid Volvo Construction Equipment

Volvo Construction Equipment är en del i koncernen Volvo Group. Volvo Group som är en av de ledande aktörerna i världen på transportlösningar. Volvo Construction Equipment utvecklar och tillverkar anläggningsmaskiner i samtliga världsdelar utom Afrika och Oceanien och levererar produkter till kunder över hela världen. I Braås i Småland finns Volvo Construction Equipments huvudanläggning för utveckling och tillverkning av ramstyrda dumprar, inom vilket segment de är världsledande.Gaffeltrucken är den maskin som orsakar flest anmälda arbetsplatsolyckor i Sverige och i snitt anmäls cirka 750 olyckor per år. Företag har med anledning av denna säkerhetsrisk och produktivitetsbegränsningar i allt större utsträckning börjat studera alternativa lösningar för den interna materialhanteringen.

Verifiering av VACWELD mot NASGRO : Livslängdsberäkning av svetsar

I dagens samhälle krävs bra och billiga lösningar till det mesta. Detta gäller i högsta grad inom flygindustrin där komponenters tillverkningskostnad och vikt ska vara så liten som möjligt. Det går dock inte att uppfylla detta till kostnad av funktion eller tillförlitlighet. Ett sätt som ska tillgodose kriterierna är att använda svetsade delar istället för gjutgods.Detta har Volvo Aero i Trollhättan tagit fasta på och i syfte att effektivisera beräkningsgången för bland annat svetsar har avdelning 7162, Hållfasthet och Strukturdynamik, påbörjat ett projekt som ska ta fram ett underlag till detta. Bland annat har ett eget sprickpropageringsprogram för svetsar, VACWELD, skrivits och används som en del av beräkningsprocessen.På uppdrag av Volvo Aero i Trollhättan har examensarbete med syfte att verifiera VACWELD genomförts.

Intranät på Volvo : riktlinjer för informationsstruktur

Detta arbete har haft som målsättning att belysa och behandla möjligheter och problem vid utformande av informationsstrukturer i intranätsammanhang. Arbetet har genomförts i samarbete med Volvo Lastvagnar Komponenter i Skövde. En fallstudie har gjorts där Volvos intranät utvärderats. Dessutom har ett experiment genomförts där samband mellan katalog- och länkstruktur klargjorts. Undersökningens syfte är att uppnå en länkstruktur som tillåter användarna att utföra sitt arbete effektivt och att uppnå en katalogstruktur som inte är förändringsbenägen.

<- Föregående sida 13 Nästa sida ->