
Sökresultat:
622 Uppsatser om Volvo Cars - Sida 8 av 42
Gränslös kommunikation. Kommunikation i ett globalt företag under förändring
TitelGränslös kommunikation Kommunikationen i ett globalt företag under förändringFörfattareÅsa BorgKursExamensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap avancerad nivåHandledareAnnika BergströmTerminVT 2011SyfteAtt undersöka hur kommunikationen fungerat i ett globalt företag under förändring.Metod och materialKvantitativ enkätundersökning på ett totalurval av 138 mellanchefer på Volvo Business Services. 83 personer svarade vilket gav en svarsfrekvens på 60 procentHuvudresultatMed hjälp av en webbenkät har jag undersökt hur kommunikationen fungerat i det globala företaget Volvo Business Services under en förändring. Resultaten visade att en stor del av mellancheferna i företaget ansåg att informationen varit tillräcklig men att en betydande del ändå inte var nöjd med kommunikationen som gått ut. De upplevde då svårigheter att svara på frågor från anställda. Det visade sig även att mellancheferna föredrog att få informationen genom andra kanaler än de kanaler de fick.
Organisationens påverkan på förbättringsarbete : En fallstudie av fo?rba?ttringsarbete och fo?rslagsverksamhet vid Volvo Powertrain
This thesis was commissioned by Volvo Powertrain, where manufacturing and assembling of transmissions is performed, which is used in the company's trucks and buses. The thesis has consisted of a case study that intends to study the problem areas in the current proposed activities and continuous improvements in the assembly department in the Volvo Powertrain facility.In the current situation, the proposals that are submitted by the employees suggest mainly minor improvements. The proposals concern for example, labelling of materials boxes and holders for tools, which do not generate any significant profit for the company. Directors and executives want an increased amount of proposals with a more results-oriented type, in terms of reduced costs, time consumption and stops, and improved quality. The company would also deal with the problems that arise when implementing improvements in the production.
Viktoptimering av en jetmotorstruktur
För att vidareutveckla Volvo Aeros konkurrenskraft för stora fläktstrukturer undersöks nu möjligheten att integrera fläktutloppsledskenornas aerodynamiska och akustiska funktion med den lastöverförande funktion som konventionella mellanhus har. Som en del i detta vill nu Volvo Aero kunna skapa en första konstruktionsmodell, i ett tidigt konceptstadie, som har en låg vikt men som ändå uppfyller styvhetskraven som ställs på konstruktionen. Denna rapport avhandlar en optimeringsrutin för optimering av bypass-delen av mellanhuset i en jetmotor. Optimeringsrutinen är anpassad för Ansys och i de optimeringar som genomförts så har två av Ansys inbyggda optimeringsalgoritmer använts. Resultatet av användandet av dessa algoritmer visade att om man vill ha med modalkravet i analysen så måste man ha en god startkonstruktion för att optimeringen skall finna den bästa lösningen..
En studie av lagersituationen på Volvo Penta
Detta examensarbete har utförts på Volvo Penta Distribution Center (VPDC) i Vara somligger i Västra Götalands län och har funnits sedan 1975. AB Volvo Penta är ett företag inomVolvokoncernen som producerar båt motorer för fritidsbruk. Målet med examensarbetet är attge förslag på hur Volvo Penta skall optimera sitt lager, vilket i praktiken innebär att minskalager och lagerytor, samt att optimera inkommande material.För att kunna nå ovanstående mål har dessa frågor tagits i beaktning:? Vad krävs för att VPDC inte skall behöva förvara material i externa lager?? Hur skulle en optimal materialhemtagning se ut?? Hur många dagars färdigvarulager av Varamotorer är lämpligt att hålla?? Vilka besparingar finns att få, både vad gäller minskat ytbehov och färre transporter?? Behövs extern lageryta och hur många kvadratmeter skall det vara?För att kunna komma fram till förslag till dessa frågor har författarna intervjuat berördapersoner inom företaget, tagit del av och analyserat information berörande examensarbetetsamt studerat relevant litteratur. Även besök på ett av de externa lagren har gjorts för att få enbättre helhets uppfattning.Arbetet utmynnar i rekommendationer på hur VPDC skall arbetar med att minska sitt lager.Dessa rekommendationer innehåller även förslag på förändrad användning av prognoser,förslag till införande av nya rutiner samt riktlinjer för förbättrad kommunikation..
Finns det någon som lyssnar?: -Om kunskapsspridning vid repatriering
The purpose of this thesis is to study how organisations are working with repatriation of employees who have been working abroad, especially regarding how their experiences and competences are being utilised and transferred within the company. A qualitative abductive method is used, since the aim is to obtain an understanding of this phenomenon. The main source of information has been 21 interviews. The interviews were executed in two steps; a preliminary study with nine Swedish organisations was followed by our main study, containing 12 interviews with repatriates, their colleagues, and personnel employed at the International Assignment departments at Scania and Volvo. The conclusion of this thesis is that large Swedish companies, which have Swedish employees working abroad do not seem to be working with repatriation according to suggestions given by the theories, even though their performances are better than earlier research implies.
Volvo Ocean Race : En studie inom sponsring
Problem Intresset för sport är omfattande i världen och med sporten kommer möjligheter för företag att kommunicera med marknaden. Dessa möjligheter innefattar sponsring. Företag väljer olika sponsringsobjekt, sätter upp mål och aktiverar sin sponsring. I dagsläget finns det dock alltför många företag som investerar i sponsring utan eftertanke till objektets karaktär eller potentiella målsättningar. Dessutom brukar företagen enbart utöva varumärkesexponering vid sportevenemang.
Volvo Ocean Race Stockholm 2009 : Planeringen av ett evenemang i världsklass
It has become increasingly common for a city or region to use sporting and media events to promote themselves. But what is behind these events? What kind of organisation is necessary to plan and run them? In the summer of 2009 the internationally known Volvo Ocean Race will arrive in Stockholm. The race is eight months long and will be hosted in Stockholm for almost the whole of June. The City of Stockholm is behind the event and Stockholm?s marinas will be responsible for making sure that everything runs smoothly and on schedule.
Utredning av tvättning vid Volvo CE Components
Detta examensarbete är resultatet av en utredning av tvättning och rengöring av produkter som tillverkas på Volvo Construction Equipment Components AB i Eskilstuna. Arbetet är uppdelat på två huvudområden, tvättning i processen samt slutgiltig renhet. Skillnaderna mellan dessa är framförallt att det finns fastställda krav på den slutgiltiga renheten för artiklarna men en motsvarande märkning saknas för de olika tillverkningsstegen. Idag tvättas ungefär 70% av TMAs artiklar i en central tvättstation. I och med detta uppstår en hel del problem med ledtider och kvalitet.
Analys av produktkostnadsbegreppet på Volvo Aero Corporation
Ekonomistyrning innefattar arbete inriktat mot att uppnå företagets övergripande ekonomiska mål. En annan viktig del av företagets verksamhet är produktionsstyrning, som syftar till att styra och optimera företagets produktionsprocesser. För att ha ett väl fungerande styrsystem är det viktigt att ekonomistyrning och produktionsstyrning är integrerade, och strävar mot samma mål. Ett mätetal som påverkar både styrningen av ekonomi och produktion är produktkostnaden.Syftet med arbetet har varit att kartlägga hur produktkostnaden beräknas på Volvo Aero Corporation, kombinerat med hur den används och påverkar styrningen av företaget. Utifrån identifierade problem, och befintlig vetenskaplig teori, har förslag på förändringar av produktkostnadsdefinitionen tagits fram i syfte att få en mer rättvisande produktkostnad..
BRA Metodik - Balanserad ruttanpassning för mjölkrundetåg i JIT-organiserade monteringsavsnitt
This thesis aspires to construct a routing optimization method customized for Volvo Powerstrain?s manufacturing plant in Skövde, Sweden. In order to enforce Volvo?s own understanding and control of there own organization, as well as optimize the utilization of the in-house tow trains, the BRO methodology where created. The methodology where created from observations of the currents working environment, analysis of order data as well as a comparison with two similar producing factories.
Investeringsuppföljningar : - En fallstudie på Volvo Construction Equipment i Braås
Titel: Investeringsuppföljningar ? En fallstudie på Volvo Construction Equipment i BraåsSeminariedatum: 2011-06-01Ämne/kurs: 2FE13E:3Författare: Aleksandar Stamenkovic och Donald BergströmHandledare: Anders JerrelingExaminator: Fredrik KarlssonNyckelord: Post-audits, Capital Budgeting, Investments, Performance Evaluations, ROI, RI, AARRSyfte: Syftet med detta ämnesfördjupande arbete är att förklara de problem som uppstår när avsaknad av investeringsuppföljning föreligger, samt att förklara för hur rutiner av uppföljningar kan organiseras.Metod: Valet föll på att göra en kvalitativ fallstudie gällande Volvo Construction Equipment i Braås. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer har utförts med fyra stycken respondenter på anläggningen. Detta ämnesfördjupande arbete har utförts enligt en deduktiv metod och en diskussion förs angående arbetets validitet och reliabilitet.Teori: Den teoretiska referensramen behandlar relevant teori gällande investeringar och uppföljning, vidare behandlas även kortfattat de metoder som används för att bedöma investeringars lönsamhet på Volvo Construction Equipment i Braås.Empiri: Det empiriska avsnittet redovisar data från de semistrukturerade intervjuerna som fördes med personal på anläggningen i Braås. Dessa bestod av ekonomichefen, controllern samt två projektledare.Slutsats: Resultaten som presenteras behandlar komplexiteten med att följa upp investeringar enligt dess faktiska kassaflöden och förkastar därmed en sådan uppföljning för Volvo Construction Equipment i Bråas.
Användarupplevelse av ett komplext infotainmentsystem i en bil. En verklighetsbaserad studie av gränssnittet mellan människa och fordon
In recent decades here has been a huge development in information technology (IT), where we humans are increasingly using IT in our daily lives, ranging from social media to music streaming services; this has also been a reflection of the technologies developed to our cars. Infotainment systems have become an increasingly regular feature in modern cars where the high degree of integration such as navigation, mobile and Internet has become more common and more sought after. Despite this, relatively little research problemized User Experience of a complex infotainment system in a car. This study thus has the intention to consider the relevance of reality based tests by examining how the user experiences a complex infotainment system in a car. We asked ourselves; How do the user experience a complex infotainment system in a car? We conducted our qualitative study, an interview with researchers in the field of vehicle and road safety and designed a number of system-related activities in a test session where we observed three users.
A Scenario Analysis of Nissan Diesel?s Purchasing Department Integration into Volvo 3P
Problem Discussion: Nissan Diesel became a part of the Volvo Group in the end of March, 2007. A year has passed and the integration process is making progress but it is perceived to lack some momentum. Our sponsor would like to understand if there are any potential barriers to the integration process. (Haspeslagh, et al., 1991) and (Pablo, 1994) presents two different sets of determinants that can be used to decide the level of integration; ?difference in organizational culture? and ?strategic task? (Pablo, 1994) and ?Need for Organizational Autonomy? and ?Need for Strategic Interdependence? (Haspeslagh, et al., 1991).
Jämförelse mellan ISO 14001 och miljöarbetet på Volvo Aero Corporation
Allt större och större andel företag väljer att presentera och förmedla varor och tjänster via e-handel. En viktig aspekt vid e-handel är att kunden känner förtroende för e-handelsapplikationen och företaget. Denna rapport redogör för vilken inverkan multimediala inslag har för förtroendet av en e-handelsapplikation, vid initialt användande. En undersökning har genomförts med hjälp av en kooperativ utvärdering av fyra e-handelsapplikationer vilka innehåller olika typer av multimediala inslag har.Resultatet av undersökningen visar att multimediala inslag inverkar positivt på förtroendet för e-handelsapplikationer. Däremot finns indikationer på att för hög grad av multimedialt inslag inverkar negativt på förtroendet för e-handelsapplikationer..
Analys av nötningsfenomen i pappersbaserat friktionsmaterial för våta kopplingar
Våta kopplingar används i automatiska transmissioner för att överföra vridmoment. De primära komponenterna i en våt koppling är de oljesmorda pappersbaserade friktionslamellerna och separationslamellerna gjorda av stål. Volvo Construction Equipment (Volvo CE) utvecklar och bygger automatiska powershifttransmissioner med våta kopplingar till sina anläggningsmaskiner. Volvo CE och Luleå Tekniska Universitet (LTU) bedriver tillsammans forskning om våta kopplingar som involverar pappersbaserade friktionsmaterial. De två vanligast förekommande materialen i produktion, i detta examensarbete benämnda som material A och B, testades i en testrigg på LTU.