Sök:

Sökresultat:

622 Uppsatser om Volvo Cars - Sida 12 av 42

3D modellen som informationsbärare

Scania står mitt i införandet av ett nytt CAD- och modellarkivsystem. Med införandet av dessa system öppnar sig nya möjligheter att hantera artikelinformation grafiskt som tidigare inte funnits. Med de nya systemen, Catia V5 och Enovia LCA, finns nu möjligheten att inleda processen mot att få 3D-modellen till informationsbärare.Examensarbetet syftar till att utvärdera och kartlägga möjligheterna för 3D-kravsättning med hjälp av FT&A modulen i Catia V5, för att få 3D-modellen som informationsbärare på Scania. FT&A modulen (Functional Tolerancing & Annotation) som utvärderats i arbetet kan bäst beskrivas som en mått- och toleranssättningsmodul för 3D-modellen. I utvärdering undersöktes förutom FT&A kompabiliteten mot Scanias ritningsstandarder, hur FT&A kravsatta modeller kan sparas ner i Enovia.För att få bättre förståelse för hur det dagliga arbetet med ritningar bedrivs på Scania genomfördes en undersökning med Scania medarbetare där nyckelpersoner från selekterade avdelningar intervjuades.

Tillverkningsmetoders påverkan på en transmissions vikt och tillverkningskostnad

Volvo Powertrain, VPT, i Köping tillverkar idag växellådor för tunga fordon. Till medeltunga fordon köper Volvo växellådor från bland annat underleverantören ZF. Volvo vill undersöka scenariot att ta fram AMT - växellådor för medeltunga fordon. I-shift modellen AT2412, som är dimensionerad för en max belastning på 2400 Nm och anpassad för tunga lastbilar, skulle kunna fungera även i medeltunga fordon men är då överdimensionerad och onödigt tung.Med tanke på kommande utvecklingsprojekt behöver Volvo öka sin kunskap hur val av tillverkningsmetoder påverkar vikt och tillverkningskostnader. Det behövs för att öka förståelsen för hur olika prioriteringar ska göras med avseende på vikt och tillverkningskostnader.

Utveckling av affärsmodeller på laddningsmarknaden : En studie av elbilsladdning i Sverige

This paper covers a study of the Swedish charging market for electric vehicles from both the perspective of stakeholders and car owners. By interviewing representatives of four key stakeholders on the market; commercial parkings, malls, service stations and working places, data regarding their business models of today is examined. At present electricity is provided for free, but all stakeholder point out that this business model is not sustainable in the long run. The result of the interviews shows that electricity won?t be offered for free in the future ? the question is which factors affect how long it will take for the different stakeholders to find a suitable business model.

Morgondagens projektledning

Detta examensarbete genomfördes på Volvo CE i Eskilstuna under våren 2013. Kursen, KPP230, på Mälardalens högskola har omfattningen 15 högskolepoäng. Programmet författarna läser heter innovation, produktion och logistik med inriktningen entreprenörskap och företagande.Uppgiften var att utmana några projektdeltagares arbetssätt på Volvo CE med fokus på de första stegen i projektmodellen vad gäller maskininvesteringar för att undersöka om det gick att få deltagarna mer innovativa, entreprenöriella samt mer engagerade, motiverade och inspirerade.Fyra kreativa övningar har genomförts, först i en pilotgrupp och sedan i en projektgrupp på Volvo. För att kunna koppla detta till verkligheten fanns möjligheten att vara delaktiga i ett projekt där målet var att fyra monteringsavdelningar skulle bli en eller två. Intervjuer av de anställda har genomförts för att få reda på hur de arbetar och vad de tycker om arbetsklimatetDet visade sig att projektgruppen blev mer kreativ, innovativ och tillät sig själva att tänka på andra sätt än tidigare när de kreativa övningarna genomfördes.

Delegering av arbetsmiljöuppgifter : En studie av gällande rätt och delegeringsrutiner på Volvo Personvagnar AB

Volvo Personvagnar AB (Volvo PV) ingår sedan 1999 i Ford Motor Company. I ett så stort företag som Volvo PV är det självklart omöjligt för en enskild individ att ensam bedriva det totala arbetsmiljöarbetet och därför krävs det att uppgifter och ansvar fördelas till medarbetare ute i organisationen som har möjlighet att överblicka arbetsmiljön och åtgärda eventuella brister, om sådana skulle uppkomma. När uppgifter fördelas ner i organisationen krävs mycket tydliga rutiner och instruktioner för att ledningen skall kunna säkerställa att arbetet bedrivs effektivt och att eventuella problem åtgärdas.Syftet med denna uppsats var att redogöra för gällande rätt kring delegering av arbetsmiljöuppgifter och vilka rekvisit som finns för att kunna genomföra en rättsligt giltig delegering. Studien av gällande rätt låg sedan till grund för en analys av Volvo Personvagnars delegeringsordning och rutinerna för denna. Det konstaterades att delegeringen av arbetsmiljöuppgift inte automatiskt innebär att den sommottagit uppgiften även är den som har straffansvaret vid en olycka.

Reducering av analystid vid svetssimulering

I detta arbete har en studie gjorts för att undersöka en metod i MSC.Marc för att reducera analystiden vid svetssimulering. Arbetet är utfört åt Volvo Aero. På Volvo Aero utförs svetssimuleringar vilka är väldigt tidskrävande. Dessa görs för att kunna förutsäga formförändringar och spänningar i modellerna. Eftersom svetssimuleringarna kan vara väldigt tids och minneskrävande finns det mycket att vinna om man kan förkorta beräkningstiden.

Danmarksplass : förslag till ett stadsrum

Danmarksplass is situated just outside the centre of the city of Bergen on the Norwegian west coast. It was built in the 1930´s as a result of an architecture competition won by the prominent Norwegian architect Ole Landmark. Danmarksplass was originally meant to function as a local square, but its location next to Fjösangerveien, a road that caters for most of the through traffic in the Bergen valley today and is part of one of the main European roads, E39, would prove it difficult for that idea to prevail. Along with the ever increasing car traffic, Danmarksplass has more and more become a very busy traffic junction. Nowadays the car is the sole ruler of Danmarksplass.

Kontrollreducering av mätmaskinsoperation : TEC Assy PW2000, Volvo Aero Corporation, avd. 9856

Real-time systems are required to answer to external stimuli within a specified time-period. For this to be possible, the systems behaviour must be predictable. The use of active databases in real-time systems introduces unpredictability in the system, e.g. due to their use of active rules. The behaviour in active databases is usually specified in ECA-rules.

Utvärdering av ModFix : Byggnation av modulära fixturer integrerat i Process Simulate

Syftet med detta projekt är att utvärdera ModFix som verktyg och arbetsmetoden för att skaps fixturer med ModFix. ModFix är ett verktyg som är integrerad i Siemens simuleringsmiljön Process Simulate och används för att skapa modulära fixturer. Målsättningen med arbetsmetoden där fixturer skapas med ModFix är att ledtiden och mantimmarna för att skapa fixturer ska reduceras med 50 % i jämförelse med Volvo Cars nuvarande arbetsmetod där fixturer skapas med Catia V5.ModFix-verktyget består av tre funktioner. Dessa funktioner är; Configuration Administrator, Fixture Designer och Modular Fixture Mapping Report. Configuration Administrator är ModFix´s administrationsverktyg och används för att skapa de fixturbaser och fixturkonfigurationer som senare används för att skapa modulära fixturer med Fixture Designer.

Insidan ? en gemensam konstruktion, utsidan ? en välarbetad fasad : En jämförelse av hur Volvo och Land Rover framhäver det unika hos varumärkena i samband med reklamkampanjerna för XC60 och Freelander 2

Bakgrund: För att vara kostnadseffektiv och utveckla nya bilmodeller i snabb takt använder sig bilföretag av produktplattformar. En produktplattform är ingen fysisk produkt utan varieras med olika komponenter beroende på vilka delar på bilmodellerna som skall vara unika respektive vilka delar som skall vara gemensamma. Nackdelar med flera gemensamma komponenter är att slutprodukterna blir identiska i flera avseenden, vilket försvårar varumärkets arbete med att göra produkterna unika och skilja de från konkurrenternas. En konflikt uppstår således mellan produktplattformens strävan efter gemensamma komponenter och varumärkets arbete med att göra produkten unik.Syfte: Syftet med uppsatsen är att utifrån de gjorda fallstudierna på bilmodellerna Volvo XC60 respektive Land Rover Freelander 2 som producerats på en gemensam produktplattform analysera och jämföra varumärkenas och bilmodellernas benägenhet att förmedla vad som är unikt i samband med en reklamkampanj.Genomförande: Uppsatsen är genomförd med en kvalitativ ansats, där intervjuer har genomförts. Den empiriska studien är uppbyggd av två deskriptiva fallstudier och jämförelser har gjorts mellan fallen för att se skillnader.Resultat: Uppsatsen har kommit fram till att varumärket är av stort värde för företag eftersom två identiska produkter producerade på en gemensam produktplattform kan säljas som två unika produkter.

Besparingsmodell för produktivitetshöjande arbete inom skärande bearbetningsteknik

The market is developing and a growing competition increases pressure on companies to maintain their competitive advantage. Working with cost savings is a way to enhance earnings in a short term but also in a longer perspective. Volvo Powertrain Production Köping has an overall goal; to reduce costs by nine percentages in three years. To achieve the goal, Volvo Powertrain Production Köping works with World Class Manufacturing where the Department of Processing Technology constitutes an important part.Volvo Powertrain Production Köping lacks a standard for how savings within the metal cutting tool area are to be calculated. This makes it difficult to control and monitor their business outcome but it also causes difficulties in controlling the tool suppliers? outcome.

Kartläggning av spånproblem i GG8 : avdelning 9460 Volvo Aero Corporation

Real-time systems are required to answer to external stimuli within a specified time-period. For this to be possible, the systems behaviour must be predictable. The use of active databases in real-time systems introduces unpredictability in the system, e.g. due to their use of active rules. The behaviour in active databases is usually specified in ECA-rules.

Ett kandidatexamensarbete inom lättviktskonstruktioner .

Due to recent legal enactments regarding carbon dioxide emissions, the car industry is facing higher demands. An effective way of reducing these emissions is to minimize the weight of the vehicle. This thesis constitutes a feasibility study on whether or not it is applicable for the car industry to utilize an inner floor structure comprising composite materials. The principal was the projectSåNätt, in which the main participant was Volvo Cars Corp. In consultation with a reference group, consisting of delegates from the industry and KTH, a specification of requirements was produced.

Safe Sleeping Position

Project Safe Sleeping Position (SSP) contains all parts in a product development phase. The project comprises the whole cycle from idea to a complete product where all aspects are included. The scope is to develop an innovative solution for a common known problem and work with all parts within the man-machine-way. The result is an inflatable product which secures a child in the correct way for the seatbelt to work properly in the rearseat of a car. Ergonomics, technical extent, usability, design, construction, product solutions and market potential are some of all parts witch the project includes.

Termomekanisk analys av svarvstål : Volvo Aero Corporation

Real-time systems are required to answer to external stimuli within a specified time-period. For this to be possible, the systems behaviour must be predictable. The use of active databases in real-time systems introduces unpredictability in the system, e.g. due to their use of active rules. The behaviour in active databases is usually specified in ECA-rules.

<- Föregående sida 12 Nästa sida ->