Sök:

Sökresultat:

633 Uppsatser om Visuella arbetssätt - Sida 3 av 43

Notationen i visuella programmeringssprÄk: utveckling utifrÄn ett kognitivt synsÀtt

Vi lever i en vÀrld dÀr mjukvaror spelar en allt större del i vÄrt vardagliga liv. Nya mjukvaror utvecklas stÀndigt, och de blir allt mer omfattande och komplexa. Komplexiteten i dagens mjukvaror gör att stora system inte helt kan förstÄs av en person. Objektorientering, komponenter och högnivÄsprÄk Àr nÄgra av de tekniker som programmerare förlitar sig pÄ för att kunna hantera stora mÀngder av information. Visualiseringar anvÀnds idag i ganska liten utstrÀckning för att förenkla utvecklingsarbetet av mjukvara, vilket Àr konstigt dÄ mÀnniskans hjÀrna Àr starkt visuellt orienterad.

Autostereoskopiska skÀrmar i moderna spel

3d-skÀrmar Àr en spÀnnande teknik som har fÄtt en ny vind pÄ senaste tiden med artiklar som 3DeeShell till iPhone och Wazabees 3d-lösningar till PC.NÀr dessa 3d-skÀrmar anvÀnds till att visa spel i 3d sÄ stöter spelutvecklare pÄ problem nÀr de ska utveckla visuella effekter sÄsom anti-aliasing och billboarding, dÄ dessa tekniker kanske inte Àr anpassade till 3d-skÀrmens funktionalitet.Undersökningen i detta arbete söker att finna nÄgra svar pÄ hur dessa tekniker fungerar tillsammans med dessa 3d-skÀrmar och det kommer att redogöras för nÄgra ÄtgÀrder för att förbÀttra kvalitéen pÄ dessa visuella tekniker..

Alternativmedicinens grÀnser : En analys av grÀnserna för alternativmedicinska behandlingar pÄ lekmÀns och hÀlso- och sjukvÄrdspersonals respektive omrÄden

Problemformulering och syfte: UtifrÄn de oenigheter som rÄder kring effekten av valkampanjer anser vi att det Àr intressant att undersöka Moderaternas arbete med den visuella identiteten. Syftet med denna studie Àr dÀrför att undersöka hur Moderaterna arbetar med sin visuella identitet för att Äterspegla förÀndringarna i partiet.Metod och material: Detta Àr en fallstudie som grundas pÄ kvalitativa textanalyser och intervjuer.Huvudresultat: Studien visar pÄ betydelsen av en stark visuell identitet, för att organisationen ska kunna nÄ ut med sitt budskap ? för att en organisation ska kunna nÄ framgÄng krÀvs bÄde ett bra budskap och en god presentation av detta. Moderaterna försöker av denna anledning att hela tiden förÀndras och Äterspegla politikens innehÄll i sin visuella identitet. Studien visar ocksÄ pÄ att det Àr viktigt att kommunicera rÀtt för att kunna genomföra lyckade förÀndringar samt att det ingÄr mÄnga strategiska val inom politisk kommunikation dÄ mÄlgruppen Àr bred..

Variation i lÀromedel : En analys av sinnespreferenser i lÀroböcker i spanska

De perceptuella preferenserna utgör en del av Dunns lĂ€rstilsmodell. Syftet med detta examensarbete Ă€r att med hjĂ€lp av kvantitativ innehĂ„llsanalys undersöka den procentuella andelen visuella, auditiva, kinestetiska och taktila övningar i lĂ€roböcker i spanska för Ă„rskurs 6. I samband med detta lyfts olika exempel pĂ„ kinestetiska och taktila övningar fram. Övningarna undersöks Ă€ven utgĂ„ende frĂ„n om de Ă€r multisensoriska eller stimulerar ett sinne. UtgĂ„ende frĂ„n resultaten ur undersökningen kan konstateras att de visuella övningarna Ă€r överrepresenterade i samtliga undersökta lĂ€roböcker.

Tro i en obönhörlig rymd : LivshÄllningen i PÀr Lagerkvists Pilgrim pÄ havet

Syftet med denna uppsats Àr att genom textanalys av fem lÀroböcker i skolÀmnet svenska visa vilka lÀrstilar, ur ett perceptuellt perspektiv, som frÀmst gynnas i böckernas övningar. VÄr undersökning Àr dÀrmed utförd med tre kategorier av lÀrstilar: auditiv, kinestetisk och visuell. Den Àr frÀmst av kvantitativ karaktÀr men har Àven kvalitativa inslag.     Resultatet visar att lÀrstilarna inte varieras sÀrskilt mycket i de analyserade lÀromedlen, dessutom finns det en avgörande mÀngd övningar anpassade för den visuella lÀrstilen i majoriteten av böckerna. De slutsatser vi kunnat dra Àr att det Àr den visuella lÀrstilen som framförallt gynnas, varpÄ de övriga tvÄ hamnar i skymundan. Det kan ocksÄ konstateras att fyra av de fem analyserade lÀroböckerna har ett relativt liknande innehÄll och upplÀgg..

Re-design av Titanpriset : Hur man utformar en designlösning som tillfredsstÀller intressenternas behov

Det visuella uttrycket har lÀnge varit viktigt inom grafisk formgivning eftersom det förmedlar sÄ mycket mer Àn ögat ser. Ett varumÀrke representerar inte bara namnet pÄ företaget utan ocksÄ dess syfte och idé. DÀrför ska den visuella profilen utstrÄlar organisationens visioner pÄ ett tydligt sÀtt och ge betraktaren en skön helhets upplevelse. MÄnga gÄnger hjÀlper det att frÀscha upp ett varumÀrkes visuella profil för att pÄ sÄ sÀtt kunna lansera företaget pÄ nytt och i viss mÄn Àven öka dess konsumtion.Detta examensarbete redovisar för produktionen och designprocessen kring re-design av Sveriges KommunikationsbyrÄers (Komm!) specialpris Titanpriset. Komm! tyckte Titanpriset behövde fÄ en egen identitet och gav mig i uppgift att skapa detta.

PÄverkar barns fritidslÀsning lÀsförmÄgan? : En studie med elever i Är 4, om deras litteraturlÀsning och nyttjande av visuella medier pÄ fritiden.

VÄrt syfte med detta arbete var att undersöka om barns lÀsvanor av olika texter pÄ fritiden pÄverkar deras lÀsförstÄelse och lÀshastighet. Vi har utifrÄn syftet stÀllt tvÄ frÄgor:· PÄverkar barns lÀsvanor pÄ fritiden deras lÀsförstÄelse och lÀshastighet?· Finns det skillnader i barns lÀsförstÄelse och lÀshastighet, beroende pÄ vilken typ av text de konsumerar (sÄsom skönlitteratur, eller nya visuella medier) eller att de aldrig lÀser skönlitteratur pÄ fritiden?Till grund för vÄr undersökning Àr 23 elever i Ärskurs fyra. Metoden vi anvÀnt Àr, kvalitativ dÀr vi har genomfört intervjuer för att fÄ fram urvalsgrupper. För att fÄ reda pÄ elevernas lÀs- förstÄelse och lÀshastighet, fick eleverna lÀsa en saga och svara pÄ frÄgor som hade anknyt- ning till texten.Resultatet av de olika urvalsgrupperna genomsnittliga poÀng Àr redovisade i diagram.

Att göra vindar vackra : en studie i att skapa estetisk vindkraftutvinning

Vindkraften stĂ„r inför en omfattande utbyggnad de nĂ€rmaste Ă„ren och dess visuella pĂ„verkan i landskapet kommer att bli pĂ„taglig. Ämnet Ă€r intressant att ta upp eftersom landskapets utformning Ă€r landskapsarkitekters arbetsomrĂ„de. Uppsatsen undersöker de förutsĂ€ttningar och möjligheter som föreligger att arbeta med estetik kring utformningen av vindkraftverk och vindkraftparker. HĂ€r studeras vilka estiska förebilder som finns vid etablering av vindkraft idag samt hur exploatörer prioriterar det visuella i resursfördelningen. Landskapsarkitekters roll och deltagande i processen kring etablering av vindkraft samt vindkraftens nationella utveckling har ocksĂ„ berörts utifrĂ„n tvĂ„ platsspecifika studier..

Visuell kommunikation inom en butikskedja

Denna uppsats avser att söka, jÀmföra och analysera hur tvÄ butiker inom samma butikskedja, genom sin visuella kommunikation, kan ge kunden olika erfarenheter. Vi valde att begrÀnsa Àmnet till endast undersöka tre faktorer: skyltar, placering av varumÀrken och butikslayout. Vi bestÀmde oss för att jÀmföra tvÄ av Design Onlys butiker i Göteborg, som ligger i Nordstan och pÄ Fredsgatan dÀr vi uppfattar skillnader i den visuella kommunikationen Genom att med utsikt över hela kedjan frÄn Àgarnas visioner för hur butikskommunikatörer fungerar och slutligen hur kunderna uppfattar visuell kommunikation i butikerna, har vi kunnat dra slutsatser om hur vÀl företagets identitet matchar dess image..

Visuell kommunikation mot 50+-marknaden

Syfte med denna uppsats Àr att öka förstÄelsen för hur man kommunicerar visuellt för att attrahera segmentet 50+. Metod : Undersökningen har gjorts ur ett hermeneutiskt synsÀtt med intentionen att undersöka och beskriva vilka visuella attribut i reklam som tilltalar en 50+-marknad. För att fÄ en djupare förstÄelse för problemet har vi valt att göra djupintervjuer med tre fokusgrupper dÀr respondenterna alla tillhör 50+-marknaden. Som referensgrupp har vi valt ungdomar i Äldern 20-30 Är. Djup-intervjuerna kompletterades med enkÀter för att fÄ en bÀttre bild av de enskilda respondenterna och deras intressen och mediavanor.

Behövs bildundervisning i skolan? : om bildens marginalisering i den visuella kulturen

Denna undersökning stÀller sig frÄgan huruvida skolans bildundervisning behövs eller inte? Detta görs genom att inventera och diskutera tre stycken argument som bestrider bildÀmnets marginalisering, och dÀrigenom försvara bildundervisningens plats i skolan. Arbetet har sin uppkomst i ett politiskt beslut, vilket föranledde en ekonomisk försÀmring för VÀsterÄs Konstskola. Undersökningens didaktiska syfte Àr att synliggöra ungdomars relation till den visuella kulturen, och pÄ vilket sÀtt den kan kopplas till dagens bildundervisning.I den konstnÀrliga gestaltningen undersöks den visuella retorikens kraft. Genom blickar, poser visas bilder betydelsebÀrande funktioner och hur ett budskap kan förmedlas.

Visuella bildmaterial i matematiken

Under vardagen och förskolans verksamhet möter barn olika visuella bildmaterial som utforskas genom sinnena, de ser, kÀnner, luktar, lyssnar eller smakar. Barn utforskar och samtalar kring matematik som de möter i vardagen. UtifrÄn tidigare erfarenheter har vi oftast stött pÄ pedagoger och vuxna som inte tagit tillvara barnens egna medtagna bildmaterial. IstÀllet Àr pedagogerna fokuserade pÄ att skapa sina egna matematiska aktiviteter och material som baseras pÄ förskolans lÀroplan. UtifrÄn tidigare observationer i verksamhetsförlagd tid har vi uppmÀrksammat att vuxna och pedagoger oftast tar mindre hÀnsyn till barnens intressen till visuella bildmaterial som de stöter pÄ i vardagen.

Visuella representationstekniker för dramarelaterad forskning : FrÄn en etnografisk undersökning till en multimodal

Studiens syfte Àr att undersöka representation och kommunikation runt och i tre utvÀrderingar. De övergripande syftet Àr att undersöka olika visuella tekniker för representation av empiri i dramarelaterad forskning. UtvÀrderingarna Àr gjorda pÄ en estetisk linje med inriktning teater pÄ en gymnasieskola i Halmstad. De som har utvÀrderat Àr samtliga elever i utbildningens tre Ärskurser.Undersökningen har en hermeneutisk ansats med inspiration frÄn performance-, kritisk- och visuell etnografi. De etnografiska teorierna och tillvÀgagÄngssÀtten har anvÀnts för en rad övervÀganden gÀllande representation och hur olika former av estetisk gestaltning kan anvÀndas i forskningssammanhang.

SYMBOLER I SPELMILJÖER : Externa visuella referenser i spelvĂ€rldar

Detta arbete som utgÄr ifrÄn ett perceptions- och semiotiskt perspektiv undersöker om det Àr möjligt att med enbart visuella symboler i en 3D-miljö, referera till ett kunskapsÀmne utanför spelvÀrlden som spelaren Àr fördjupad i . Detta gjordes genom att producera en 3D-miljö av ett kontor och sedan placera ett flertal symboler frÄn nordisk mytologi och nordisk historik mellan 800- och 1000-talet i denna kontorsmiljö. Sedan fick respondenter utforska miljön och besvara en enkÀt i en kvantitativ undersökning dÀr frÄgor stÀlldes angÄende respondentens uppfattning om miljön, om de fann objekt i miljön "utstickande" och om de fann symboliska objekt och varför. Med detta arbete som grund kan framtida arbeten fördjupa sig ytterligare om symboler och hur de anvÀnds i spelmiljöer..

LÀrstilar och perception i lÀromedel : En textanalys av lÀroböcker i skolÀmnet svenska för Är 7 - 9

Syftet med denna uppsats Àr att genom textanalys av fem lÀroböcker i skolÀmnet svenska visa vilka lÀrstilar, ur ett perceptuellt perspektiv, som frÀmst gynnas i böckernas övningar. VÄr undersökning Àr dÀrmed utförd med tre kategorier av lÀrstilar: auditiv, kinestetisk och visuell. Den Àr frÀmst av kvantitativ karaktÀr men har Àven kvalitativa inslag.     Resultatet visar att lÀrstilarna inte varieras sÀrskilt mycket i de analyserade lÀromedlen, dessutom finns det en avgörande mÀngd övningar anpassade för den visuella lÀrstilen i majoriteten av böckerna. De slutsatser vi kunnat dra Àr att det Àr den visuella lÀrstilen som framförallt gynnas, varpÄ de övriga tvÄ hamnar i skymundan. Det kan ocksÄ konstateras att fyra av de fem analyserade lÀroböckerna har ett relativt liknande innehÄll och upplÀgg..

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->