Sökresultat:
2477 Uppsatser om Visuell problematik - Sida 15 av 166
Vad läser barn? : En visuell textanalys av genus och etnicitet i tre läseböcker
Syftet med denna studie är att i tre läromedel analysera hur genus och etnicitet konstrueras och framställs med hjälp av text och bild i olika sociala kontexter. Detta sker genom en visuell textanalys av tre läseböcker skapade för årskurs Fk-3 tryckta mellan 2000- 2007. De böcker som analyseras i studien är Vi läser. Andra boken, Läs med oss. Mer om Ola, Elsa, Leo och de andra samt Kom och läs! Mer om Moa och Mille B.
Offentligt samhällsarbete i Örebro - en deskriptiv studie
Syftet med vår studie var att beskriva och söka kunskap om det offentliga samhällsarbetet i Örebro kommun . Problemområdet var hur utförarna av samhällsarbete förklarar social problematik, hur samhällsarbetet utförs, samt på vilket sätt medborgarna är delaktiga. Empiri insamlades genom en kvalitativ intervjustudie. Respondenterna var fyra offentligt anställda samhällsarbetare i Örebro. Resultaten analyserades med utgångspunkt i marxistisk teori och strategier samt principer för samhällsarbete.
Befälspraktik på utlandsregistrerade handelsfartyg : En kvalitativ studie om intresse och problematik kring fartygsförlagd utbildning på utlandsregistrerade handelsfartyg i svensk regi
Den pågående utflaggningen av den svenska handelsflottan har orsakat problem för svenska sjöbefälsstudenter att erhålla tillräckligt med fartygsförlagd utbildning på grund av ett minskat antal svenskflaggade fartyg.Genom en inledande kvalitativ intervjustudie undersökte vi intresse och eventuell problematik kring möjligheten att förlägga fartygspraktik på utlandsregistrerade fartyg i svensk regi.Vi fann att rederierna var intresserade av svenska befälselever på fartyg med viss svensk besättning, eftersom eleverna då sågs som en rekryteringstillgång. Flaggstatens bestämmelser kunde, beroende på land, vara ett hinder för svensk elevverksamhet. Elevkostnaden i sig var inget större hinder för rederierna att tillhandahålla praktik. Ett uteblivet sjöfartsstöd gjorde dock att kostnaden, i grund och botten, ändå var den enskilt största anledningen till problematiken kring befälspraktik på utlandsregistrerat tonnage..
Visuell Perception : En studie av visuella faktorer kring ett musikaliskt framträdande
The essay investigates the visual element as seen by the audience and artist to be of greatest importance to a musicalperformance. The study was conducted in the form of a field work which included doing interviews with artists, surveys of the audience and interpretive observations of live performance. The fieldwork was conducted in three different environments in which I found myself on the spot and performed the various stages included in the field work. It was done to create a surface that could be used in an essay, and through that use this material to compare and analyze my results and in the end be able to answer my questions. I started from eight different factors which all could beexperienced visually on stage.
Visuell presentation, mentala modeller och operatörsgränssnitt
Detta examensarbete behandlar operatörsgränssnitt som har konstruerats av ingenjörer på ABB Atom. De operatörer som skall arbeta med dessa operatörsgränssnitt har intervjuats i en undersökning för att undersöka den visuella presentationen genom bildelement, färg och text. Mentala modeller har studerats för att avgöra hur väl konstruerade operatörsgränssnitten är. Resultaten visar att undersökandet av mentala modeller är ett utmärkt verktyg för att undersöka och ta reda på hur man kan förbättra operatörsgränssnitten..
Metoder för och bemötande av barn med ADHD
I denna studie undersöktes hur man som pedagog kan bemöta barn med ADHD-problematik
och vilka arbetsmetoder man kan använda sig av. Materialet är framtaget med hjälp av
litteraturstudier och intervjuer.
Studien fokuserar på två frågeställningar: 1) Hur bemöter pedagoger barn med ADHD? 2)
Vilka arbetssätt/metoder används för att främja barn med ADHD?
I undersökningen intervjuades fem pedagoger och det framgick att de alla hade ungefär
samma uppfattning om hur man som lärare bör bemöta barnen, men de hade olika metoder för
arbetet med varje enskilt barn. Samtliga pedagoger poängterade vikten av struktur och
individuellt utformade aktivitetsscheman och menade att detta är de viktigaste delarna i
arbetet med barn med ADHD-problematik. De ansåg att barnen mår bra av en god struktur i
vardagen.
Slutsatsen av studien är att pedagogen bör utforma en strukturerad läromiljö och tillgodose
individens behov för att varje barn ska kunna utvecklas och må bra i vardagen.
Målet i Sverige AB/Luleå: en kvalitativ studie av fem ungdomars upplevelser av coachers vision och arbete
Ungdomar belastade med psykosocial problematik är något som berör oss alla. Det är av stor betydelse att dessa ungdomar snabbt får det stöd och den hjälp de är i behov av för att komma till rätta med sina problem. Kan inte ungdomars behov tillgodoses finns risken att samhället senare får betala ett högt pris i form av missbruk, kriminalitet och/eller social utslagning. Inte minst får den drabbade själv betala ett högt pris. Syftet med denna uppsats var att kartlägga arbetet i en öppenvårdsverksamhet, Målet i Sverige AB/Luleå (Målet) som arbetar med ungdomar belastade med psykosocial problematik.
Målet i Sverige AB/Luleå: en kvalitativ studie av fem ungdomars upplevelser av coachers vision och arbete
Ungdomar belastade med psykosocial problematik är något som berör oss alla.
Det är av stor betydelse att dessa ungdomar snabbt får det stöd och den
hjälp de är i behov av för att komma till rätta med sina problem. Kan inte
ungdomars behov tillgodoses finns risken att samhället senare får betala ett
högt pris i form av missbruk, kriminalitet och/eller social utslagning. Inte
minst får den drabbade själv betala ett högt pris. Syftet med denna uppsats
var att kartlägga arbetet i en öppenvårdsverksamhet, Målet i Sverige
AB/Luleå (Målet) som arbetar med ungdomar belastade med psykosocial
problematik. Genom intervjuer synliggjordes fem ungdomars upplevelser av
verkamhetens arbete med självkänsla, relationer samt yrkesidentitet.
Det (o)synliga lärandet : Upplevelser om arbetet med kompetensutveckling och lärande i arbetslivet
Studien behandlar kompetensutveckling och lärande i arbetslivet genom upplevelser från individer som arbetar med detta. Intresset för kompetens och lärande ökar samtidigt som forskning kring planerat lärande har minskat. Forskning belyser planering som en avgörande faktor men uppföljning nämns mindre. Studiens syfte är att undersöka hur personer som arbetar med kompetensutveckling beskriver sina upplevelser kring kompetensutveckling och lärande i arbetslivet. Studien innehar en hermeneutisk ansats.
KBT på behandlingshem : Utkomst av behandling för unga kvinnor med multimodal psykiatrisk problematik.
Den psykiska ohälsan ökar bland unga kvinnor och därmed också behovet av evidensbaserade effektiva behandlingsmetoder. Kognitiv beteendeterapi (KBT) är den behandlingsmetod som visat sig vara effektivast för en rad olika psykiatriska problem. För unga kvinnor med multimodal problematik är inte alltid poliklinisk-behandling tillräcklig utan en institutionsbehandling kan vara nödvändig. Forskningen av institutionsbehandlingar ger slutsatsen att de ska grundas på kognitiva och inlärningsteoretiska principer även om väldigt få studier gjorts på målgruppen; unga kvinnor med multimodalproblematik. Målet var att göra en sådan studie och se hur självskadebeteende, mående, psykofarmaka användande och behovet av sluten psykiatrisk vård påverkas hos unga kvinnor med multimodalproblematik som genomgått en KBT behandling på ett behandlingshem.
Estetiska kommunikationsformer i förskolan
Syftet med vår undersökning har varit att få en ökad förståelse för vilken betydelse de estetiska kommunikationsformerna har i det pedagogiska arbetet och vilket syfte de estetiska kommunikationsformerna har i den pedagogiska verksamheten. Genom undersökningen ville vi därigenom öka kunskapen om hur arbetet med de estetiska uttrycksformerna kan utvecklas i förskolan. Våra frågeställningar har varit: Vilken betydelse har de estetiska kommunikationsformerna i det pedagogiska arbetet? Vilket syfte har de estetiska kommunikationsformerna i den pedagogiska verksamheten? De teorier som vi använt oss av berör våra centrala begrepp som är; auditiv, visuell, kinestetisk, multimodalitet, pedagogroller och miljö. Dessa har kopplats till, samt ifrågasatt resultatet av pedagogernas beskrivning av sitt arbete med de estetiska kommunikationsformerna.
Homo adopticus - Policydiskurs, visuell verklighet och utilitarism
I den här uppsatsen argumenterar jag för att den internationella adoptionsinstitutionen kan studeras som en del av ett kulturellt system av prestationer och motprestationer vilka följer reciprocitetsprincipen och uttrycker maktrelationer och exploaterande praktiker. I första hand är detta en uppsats som syftar till att utjämna relationen Vi-Dom. I andra hand en inbjudan till diskussion; inte EN punkt för diskussionen...Please email Cidah789@hotmail.com for the English version..
4D - Visuell Produktionsplanering i anläggningsprojekt
Att använda Building information model (BIM) innebär att man bygger upp en komplett 3D-modell varifrån man genererar ritningar genom att göra en önskad genomskärning i modellen. Detta medför att om en revidering behöver göras i modellen så ger det utslag i samtliga utplockade ritningar, vilket innebär mindre jobb med tidsbesparing som följd.För att skapa en 4D-modell krävs att man importerar en 3D-modell och en tidplan till ett 4D-modelleringsprogram. Masshantering med data för schakt- och fyllnadsmassor kan användas till förbättringar av tid- och resurshantering med en exaktare 4D-modell som följd.4D ger stora kommunikationsmässiga fördelar vid byggmöten då samtliga deltagare på ett enklare sätt kan styra hur projektet ska planeras för att hålla rätt kvalité och levereras i rätt tid.Inom anläggningsprojekt framställs plan, profil- och tvärsektionsritningar tillsammans med data för masshantering från 3D-modellen. BIM för anläggningsprojekt är inte lika omfattande som BIM för byggprojektering då möjligheterna med t.ex. 4D - visuell produktionsplanering inte nyttjas.
Grönt det nya Svarta : Transportföretag och Miljöansvar - paradoxalt
Förutsättningarna för arbete inom CSR (Corporate Social Responsibility) ser olika ut från bransch till bransch. Idag föreligger det problematik kring uppfattningen vad CSR innefattar. En underrubrik till CSR är miljöansvar. Författaren Subhabrata (2008) diskuterar hur miljöpåverkande företag, exempelvis transportföretag, kan vara miljömedvetna trots verksamma i en smutsig bransch.Examensarbetet ämnar förstärka och utveckla tidigare forskning inom området miljöansvar genom att empirisk belysa paradoxen mellan ett transportföretag och deras miljöansvar. Utifrån denna paradox ämnar examensarbetet till att ge en ökad förståelse för hur transportföretag ska kunna kommunicera sitt miljöansvar trots den problematik som föreligger.Insamlad primärdata utgör den huvudsakliga källan och har skett genom kvalitativa intervjuer samt en kvantitativ enkätundersökning.Den teoretiska referensramen består främst av Beckmann och Morsings (2006) teori, strategisk CSR kommunikation.
Vems plats är det? En studie om medborgarinflytande i den svenska planeringsprocessen
Denna uppsats har som mål att identifiera en problematik
gällande medborgarinflytandet i den svenska planeringsprocessen
genom att undersöka vilka gruppers berättelser,
bilder och föreställningar om Staden som väljs
ut att bli representativa.
Arbetet har utifrån detta konstruerat ett teoretiskt ramverk
där adekvata begrepp definieras och förklaras. Dessa
ligger sedan till grund i forskningsöversiktens redovisning
av vad olika aktörers föreställningar av platser är förankrade
i, vilka aktörer som påverkar dessa, samt vilka konflikter
som uppkommer vid en planeringsprocess.
Arbetets empiri består av samrådshandlingar från två
detaljplaneprocesser från Karlskrona innerstad och
lokalpressens bevakning av dessa. Analysen har skett genom
en kvalitativ innehållsanalys, och resultatet av denna
belyser att det finns en problematik angående medborgarinflytandet
i vilka individer och grupper som får sin
berättelse, föreställning att bli representativ för platsen,
och de gruppers och individers berättelse, föreställning
som exkluderas..