Sök:

Sökresultat:

1834 Uppsatser om Visual perception - Sida 52 av 123

Deco Retro : Designprocessen för att skapa ett varumärke

Denna rapport redogör för skapandet av varumärket Deco Retro. Samt den tillhörandedesignprocessen för att skapa en visuell identitet och profil för varumärket. VarumärketDeco Retro togs fram som ett undervarumärke till Kitsch Sweden AB som behövde ettvarumärke som passade deras nuvarande och framtida produkter. Deco Retro ska bidra meden stärkt identitet och värde för de produkter som ska säljas under varumärket. Designarbetetkring varumärket strävade framförallt efter att kommunicera den idé, identitet och de värdensom under projektet tagits fram för varumärket, samtidigt som det ska ha bidragit med enestetiskt tilltalande grafisk design.

Utvecklingen av öga-handkoordination hos för tidigt födda barn från 10 månader till 18 år

Forskning visar att för tidigt födda barn har problem inom en rad kognitiva områden. Denna undersökning syftar till att belysa utvecklingen av öga-handkoordination med hjälp av data insamlade vid 10 mån, 5 ½ och 18 års ålder inom Stockholm Neonatal Project. Resultaten visade på skillnader i öga-handkoordination mellan prematurfödda och kontroller vid alla mätpunkter. Endast ett svagt samband mellan Griffiths? D-skala vid 10 månader och senare testningar med VMI fastställdes.

GPU accelerated SPH simulation of fluids for VFX

Fluids are important to the Visual Effects Industry but extremely hard to control and simulate because of the complexity of the governing equations. Fluid solvers can be divided into two categories, those of the Eulerian point of reference and those of the Lagrangian. Both categories have different advantages and weaknesses and hybrid methods are popular. This thesis examines Smoothed Particle Hydrodynamics, a Lagrangian method for physically based uid simulations. To allow the artist the exibility given by shorter simulation times and increased number of iterations, the performance of the solver is key.

Katana databas 1.0

The task to this thesis has been to create an application, Katana-databas 1.0, for analysing c-code. The generated output gets stored in a data structure which content in the end of the program run gets written in a textfile which gets used by Katana. It's a tool for reverse engineering, developed by Johan Kraft at Mälardalens institute.Katana-databas has got the following limitations. (1) It can only handle preprocessed files, meaning it doesn't contain any rows beginning with "#". (2) Only complete files can be handled.

Sinnesintryck av tredimensionella objekt : En undersökning som rör färger och känslor

Syftet med det här arbetet är att utforska och undersöka hurvida man kan koppla eller associera känslor till ett tredimensionellt objekt genom att manipulera dess färg och mönster. De processer som användes vid val av färger och mönster är baserade på forskning kring färgteori och färglära. Mönstren var även baserade på semiotik, produktutveckling och ?emotional design?.Undersökningen genomfördes i form av en semi-strukturerad intervju där 17 informanter medverkade. Resultatet påvisar att färg och mönster uppfattas på olika sätt från individ till individ men att majoriteten av objekten fick känslor associerade till sig.

Modern teaterteknik - en analys av automatiserat övermaskineri

Ett nytt musik- och teaterhus byggs vid Munksjön i centrala Jönköping. Dit ska Smålands Musik och Teater (SMoT) flytta sin verksamhet. Den nya byggnaden kommer att innehålla ett flertal scener varav två av dessa scener ska utrustas med ett automatiserat övermaskineri: Teaterscenen och Konsertscenen. De ska utrustas med samma system fast den senare i en mindre omfattande installation. Detta arbete innehåller en studie av ett generellt system och en analys av dess delfunktioner.

FÄRRE LJUD, FLER BILDER : Hur perceptionen av den upplevda mängden ljud kan påverkas av bild

Det här är en studie i om bilder i dataspel kan förändra uppfattningen om antalet ljudsekvenser som spelas upp. Faktorerna som har ändrats i varje test är förhållandena mellan antalet ljudsekvenser och antalet bildobjekt som presenteras. Flera olika ljud skapades till undersökningen, som skiljde sig i karaktär i syfte av att ge mer nyanserade resultat. 20 personer gjorde test där de fick lyssna på ljud med och utan koppling till bilder. De blev sedan tillfrågade hur många ljudkällor de kunde höra.

That's the way the cookie crumbles : En kvalitativ fallstudie av hur förpackningsförändringar kan påverka ett varumärkes image.

Syftet är att undersöka hur en förpackningsförändring påverkar ett varumärkes image. Det varumärke som undersökts är Gille som genomförde förpackningsförändringar under 2012. Detta är en fallstudie med ett kvalitativt tillvägagångssätt genom strukturerad samtalsintervju, kvalitativ textanalys och fokusgrupper. I teorikapitlet presenteras de teoretiska utgångspunkter som ligger till grund för studiens problemområde; att kommunicera ett varumärke, att särskilja ett varumärke samt att kommuncera via förpackningen. Studien visar att majoriteten av fokusgruppsdeltagarnas bilder av varumärket förbättrades i samband med förändringarna. Resultaten visade att den bild varumärket vill kommunicera och den bild deltagarna hade inte stämde överens, vilket indikerar på ett glapp mellan varumärkesidentiteten och imagen. Förpackningsförändringarna resulterade även i svagare varumärkesassociationer, då ingen av respondenterna kunde koppla de nya förpackningarna till varumärket. .

Ett starkt varumärke når fram

Den ökade betydelsen av att som företag ha ett starkt varumärke för att synas på marknaden har inneburit att det läggs ner allt mer tid och resurser på varumärkeshöjande aktiviteter inom företagen. Den växande virtuella världen och den ökade handeln på Internet har i kombination med vikten av ett starkt varumärke skapat en komplicerad situation. Vagabond är ett svenskt varumärkesproducerande skoföretag som har ställts inför de möjligheter och svårigheter som den ökade Internetanvändningen har inneburit. Expansionen genom försäljning via återförsäljare på Internet har inneburit att svårigheterna med att kontrollera hur varumärket framställs på olika sidor på Internet har ökat. Den totala skokonsumtionen har ökat de senaste åren och konkurrensen på skomarknaden har blivit stor, vilket bidrar till att vikten av att sticka ut blir allt större.Syftet med vår studie är att förklara hur det varumärkesproducerande företaget, i vårt fall Vagabond, arbetar med att framställa och bevara sitt varumärke och vidare hur de Internetbaserade återförsäljarna resonerar kring sina produkters varumärken.

Digital doggy bag : iPhone applikation som tar med dina mat- och dryckupplevelser

In this project an iPhone application for storing food and drink experiences was developed with focus on an easy interaction design. The already existing market of similar applications were studied and evaluated to extract their positive and negative features. Interviews with experts within the food and drink business where made in the pre study to get a good perception of how to divide and categorize the sections in the application. To optimize the usability, workshops with potential users with different technical experiences where continuously held during the development of the design.During the development two variants of development environments where evaluated. The final result of the application was developed in the environment that made the best impression and seemed to be the best alternative.The resulting product has a thought out design meant to be easy to understand, even for the first time users.

Dans på distans: en studie i Telepresence production

Telepresence production handlar om att kommunicera med video och audiobaserad teknologi i realtid över distans och att generera en känsla av närvaro fastän man fysiskt är på olika platser. Forskningsområdet är ett tvärvetenskapligt ämnesområde som innehåller datalogi, socialpsykologi, kognitiv psykologi och perception så väl som konst och storytelling. Den här uppsatsen behandlar främst den process som utformning av ett videomedierat möte innebär. Det finns olika variabler som sägs påverkar upplevd närvaro, men då människors upplevelser är subjektiva är det en stor utmaning att söka generella slutsatser. Uppsatsen är avgränsat till att endast behandla yttre faktorer.

Registrering och avel för brunstvisningsförmåga hos mjölkkor

Dairy farmers using artificial insemination (AI) are dependent on effective oestrus detection. In Sweden, AI is used for a majority of all dairy cows and oestrus synchronisation with hormones is not allowed. There are reports of declining ability to express oestrus with higher levels of milk production. This makes oestrus detection more difficult. Several aids for oestrus detection have been developed, for instance pedometers and mounting detectors.

Kulturella värden, tro, levnadssätt och livsstil : faktorer som påverkar sjuksköterskans möte med muslimska patienter

There are over 1,5 billion Muslims living on earth and the religion is one of the world´s most increasing. Sweden is a country with a cultural diversity where about 300 000 Muslims lived in 1999. Today, the requirement for knowledge about caring for Muslims and the need of culturally competent nursing care are increasing.The aim of this study was to define cultural factors which the nurse has to recognize to be able to give culturally competent care to the Muslim patient. The method that has been used was a The Sunrise Model, which illustrates Leininger´s theory of culture care diversity and universality, provides a theoretical framework for the study. The results are presented on the basis of Leininger´s three cultural factors; cultural values, beliefs and lifeways.

Hemma i världen(globen?) En studie av social förändring och identitet

In this thesis my purpose is to study the mechanisms and discourses that are the foundations for identification processes, in a contemporary society characterised by increased mobility. By means of a fictitious life history, I relate to this problem constantly through the work. At the beginning of the essay I discuss the traditional, western, philosophical view of the self and its surroundings, which eventually leads me to focus on the theories of the sociology of knowledge. From this perspective I choose to examine globalisation processes and mobility, to create an understanding of how these two, changes the circumstances for the individual identification. In my concluding argument I stress that all research or all studies concerning identification processes must take into account that these identifications always take place with regard to time/place which also means, that it takes place both in real space and in imaginary space.

Wo lai zi ruidian (Svennebanan i Taiwan)

Mitt projekt Wo lai zi ruidian (Svennebanan i Taiwan) handlar om att göra en kollektion mönster som beskriver min fem månader långa vistelse i Taiwan. Mönstren ska ge känslan av ett annat land där målet är att människor i Sverige ska kunna föra in element av, eller känslan av Taiwan i sitt hem. Mönstren appliceras på produkter som för tanken till ett vardagsliv i Taiwan; digitaltryckts bomullsvara uppsytt till sittpuffar och stickade filtar. Kollektionen består av sju olika mönster som tillsammans beskriver min upplevelse, energin och kaoset från vardagen i ett annat land. My project Wo lai zi ruidian (Svennebanan in Taiwan) is a collection of patterns that tell a story about the five months I spent living in Taiwan.

<- Föregående sida 52 Nästa sida ->