
Sökresultat:
223 Uppsatser om Visby hamn - Sida 15 av 15
Ökad bioenergianvändning för LRF:s medlemmar på Gotland :
I rapporten "Marknadsläget på Gotland för biobränsle från skogsråvara" (Rapport i kursen Bioenergi C) framkom vissa möjligheter för lantbrukare på Gotland att ta del i bioenergimarknadens utveckling på Gotland.
Ökad användning av biobränsle förbättrar miljön och ger fler jobb och stärkt lönsamhet i jord-, skogs- och landsbygdsföretag på bränslemarknaden. Genom att integrera framåt i bränslekedjan till lantbrukarägda värmeanläggningar får lantbruket större del av produktionskedjans förädlingsvärde.
Gotlands totala produktiva skogsmarksareal uppgår till 125 000 hektar vilket utgör 41 % av landarealen. Övervägande delen av skogen är privatägd (85 %), näst största ägarkategorin är Visby Stift med drygt 5 %.
Kalk, prästkragar och oändlighet
PROBLEM
Området idag ses som ett problemområde eftersom stora delar av i första hand
industriområdet har tillåtits att förfalla. På Ön har en förvandling till
modernare stadsbebyggelse påbörjats men utvecklingen verkar ha stannat upp. Det
ger intryck av det är svårt att gå vidare och knyta ihop alla de påbörjade
projekten. Stora delar är helt stängda för allmänheten, vilket innebär att
kustens stora grönstråk bryts här. Här är det vare sig grönt eller tillgängligt.
Malmö stad har angett detta område som ett omvandlingsområde för blandad
stadsbebyggelse.
En studie av två havsnära områdens offentliga platser och attraktivitet
Syftet med denna studie är att undersöka hur vattennära områden det vill säga
Västra Hamnen och Norra Älvstranden, som tidigare använts som hamn- och
industriområden idag fungerar med sin nya användning genom att titta på vad som
gör dem attraktiva och för vem. Vidare är syftet att ta reda hur tillgängliga
de är för allmänheten genom dess offentliga platser. Studien har ett
typo-morfoligiskt förhållningssätt vilket betyder att den sociala
sammansättningen studerats i områdena samt den fysiska strukturen genom att
offentliga platser undersökts samt bebyggelsestrukturen.
Sjönära områden anses vara attraktiva för en mångfald av människor men studien
visar att det överlag är resursstarka personer som bosätter sig i Norra
Älvstranden och Västra Hamnen. Att områdena är attraktiva samt att det överlag
är en viss grupp människor som bosätter sig i områdena exemplifierar en
problematik kring hur tillgången till områdenas offentliga platser fungerar.
Studier kring de offentliga rummen har uppmärksammat att stråken i dessa
områden är betydelsefulla för att en mångfald av människor och inte bara de som
bor där ska kunna orientera sig till de attraktiva vattennära områdena och
känna sig välkomna till exempelvis de offentliga kajstråken.
Staden mellan vägar och spår : att skapa möjligheter för blandstad på Marieholm
Sammanfattning Analys Marieholm ligger i ett storskaligt landskap i Göta älvs dalgång endast 3km nordöst från Göteborgs centrum. Denna lokalisering sågs som ocentral när området exploaterades i början av 1900-talet. Sedan dess har Göteborg vuxit och Marieholms läge anses nu mer centralt. Den industriella användningen har format området vilket får en rad konsekvenser. Kommunikationerna domineras av bil och tågtrafik med motorvägen mot Karlstad som det dominerande inslaget.
Staden mellan vägar och spår - att skapa möjligheter för blandstad på Marieholm
Sammanfattning
Analys
Marieholm ligger i ett storskaligt landskap i Göta älvs dalgång endast 3km
nordöst från Göteborgs centrum. Denna lokalisering sågs som ocentral när
området exploaterades i början av 1900-talet. Sedan dess har Göteborg vuxit och
Marieholms läge anses nu mer centralt. Den industriella användningen har format
området vilket får en rad konsekvenser. Kommunikationerna domineras av bil och
tågtrafik med motorvägen mot Karlstad som det dominerande inslaget.
Södra Hamnen- en stadsdel i Helsingborg, Handbok i fysisk planering
Sammanfattning Helsingborg är i behov av att växa. Detta beror bl.a. på dess geografiska placering i centrum av Öresundsregionen. Som en av de större städerna i denna till innehållet växande landsdel är framtidsutsikter extra goda. Av den anledningen förutspås befolkningsantalet fortsätta stiga och behoven öka.
Södra Hamnen-en stadsdel i Helsingborg, Handbok för fysisk planering
Sammanfattning Helsingborg är i behov av att växa. Detta beror bl.a. på dess geografiska placering i centrum av Öresundsregionen. Som en av de större städerna i denna till innehållet växande landsdel är framtidsutsikter extra goda. Av den anledningen förutspås befolkningsantalet fortsätta stiga och behoven öka.
Södra Hamnen- en stadsdel i Helsingborg, Handbok i fysisk planering
Sammanfattning
Helsingborg är i behov av att växa. Detta beror bl.a. på dess geografiska
placering i centrum av Öresundsregionen. Som en av de större städerna i denna
till innehållet växande landsdel är framtidsutsikter extra goda. Av den
anledningen förutspås befolkningsantalet fortsätta stiga och behoven öka.
Södra Hamnen-en stadsdel i Helsingborg, Handbok för fysisk planering
Sammanfattning
Helsingborg är i behov av att växa. Detta beror bl.a. på dess geografiska
placering i centrum av Öresundsregionen. Som en av de större städerna i denna
till innehållet växande landsdel är framtidsutsikter extra goda. Av den
anledningen förutspås befolkningsantalet fortsätta stiga och behoven öka.
Tema : Barnvänligt - att ge plats för barn
Barn använder sig aktivt av den fysiska omgivningen i sin vardag. Utemiljön är av särskilt stor betydelse då denna kan erbjuda speciella förutsättningar för lek, upplevelse och utveckling. För att utemiljön ska kunna tillföra barnet något positivt krävs att den är tillgänglig och användbar. Vuxna underskattar ofta vissa platsers betydelse och uppfattar inte alltid vidden av de konsekvenser som en markanvändning kan få för barnet. Syftet med detta examensarbete är att utreda vilka komponenter som ger en utemiljö som främjar barnets hälsa, utveckling och upplevelse, samt att tillämpa de nyvunna kunskaperna inom ett aktuellt nybyggnadsprojekt.
Tema: Barnvänligt - att ge plats för barn
Barn använder sig aktivt av den fysiska omgivningen i sin vardag. Utemiljön är
av särskilt stor betydelse då denna kan erbjuda speciella förutsättningar för
lek, upplevelse
och utveckling. För att utemiljön ska kunna tillföra barnet något positivt
krävs att den är tillgänglig och användbar. Vuxna underskattar ofta vissa
platsers
betydelse och uppfattar inte alltid vidden av de konsekvenser som en
markanvändning kan få för barnet. Syftet med detta examensarbete är att utreda
vilka
komponenter som ger en utemiljö som främjar barnets hälsa, utveckling och
upplevelse, samt att tillämpa de nyvunna kunskaperna inom ett aktuellt
nybyggnadsprojekt.
Samhällets generella syn på barn och deras villkor är en utgångspunkt för om &
hur barnens behov hanteras i samhällsplaneringen.
?Utveckla Arkösund! ? ett förslag till bebyggelse, planstruktur och utveckling av skärgårdssamhället Arkösund i Norrköpings kommun?
Sammanfattning Arkösund är ett samhälle beläget på Vikbolandet i Östergötlands skärgård och utgör Norrköpings kommuns enda större semesterort vid havet. Ortens avstånd till Norrköping är cirka 50 kilometer. Med sin skärgårdsmiljö och marint förknippade aktiviteter är samhället en stor tillgång för kommunen. Arkösund har i dagsläget en permanent befolkning på drygt 200 personer. Arkösunds utveckling tog fart kring mitten på 1890-talet när en järnvägsförbindelse till Norrköping, den så kallade Vikbolandsbanan, iordningställdes.
?Utveckla Arkösund! ? ett förslag till bebyggelse, planstruktur och utveckling av skärgårdssamhället Arkösund i Norrköpings kommun?
Sammanfattning
Arkösund är ett samhälle beläget på Vikbolandet i Östergötlands skärgård och
utgör Norrköpings kommuns enda större semesterort vid havet. Ortens avstånd
till Norrköping är cirka 50 kilometer. Med sin skärgårdsmiljö och marint
förknippade aktiviteter är samhället en stor tillgång för kommunen.
Arkösund har i dagsläget en permanent befolkning på drygt 200 personer.
Arkösunds utveckling tog fart kring mitten på 1890-talet när en
järnvägsförbindelse till Norrköping, den så kallade Vikbolandsbanan,
iordningställdes. Tanken var att hamnen i Arkösund skulle komplettera
Norrköpings hamn, som var belagd med is under den kalla delen av året. Den
nyöppnade järnvägslinjen lade grunden till en positiv utveckling av samhället.