
Sökresultat:
548 Uppsatser om Virtual server - Sida 4 av 37
Den andra verkligheten : En teoretisk studie i jämförelsen mellan Virtual Reality och verklighet
Frågan om verkligheten och dess beskaffenhet har länge orsakat stor förbryllning hos människan, vilken historiskt sett har försökt förklarats på olika sätt. Inte minst genom olika slags gudaläror. Idag lever vi helt annorlunda än vad vi gjorde för exempelvis 1000 år sedan. Det är inte längre gudar som är den dominerande verkligheten ? det är IT-tekniken.
Flipped Classroom på högstadiet
Examensarbetet behandlar en jämförelse av Server Message Block 3.0 och föregångaren 2.1 i ett befintligt nätverk. Jämförelsen utfördes i fyra laborationsmiljöer bestående av fyra operativsystem: Windows Server 2008 R2, Windows Server 2012, Windows 7 ochWindows 8. Sammanlagt har fyra tester utförts: Förstudie, Test 1, Test 2 och Test 3. Förstudien utfördes för att testa nätverksprestanda mellan två datorer. De andra testerna satte SMB 2.1 och SMB 3.0 på prov.I Test 1 ansågs SMB 3.0 prestera sämre än SMB 2.1, för att bekräfta resultaten kontaktades Jose Barreto på Microsoft.
Peer-to-peer som företagslösning
Problemområde:
Idag är användandet av peer-to-peer (P2P) - applikationer såsom KaZaa, ICQ och
Seti@home utbrett bland privatpersoner. Användningen inom företag är dock ännu
i sin linda.
Vi kommer därför i den här uppsatsen utreda om ett eventuellt införande av P2P-
teknik i ett företagsnätverk ger några fördelar jämfört med en klassisk
Client/Server-lösning.
Hypotes:
Arbetet bygger på hypotesen: ?En P2P-lösning ger fördelar för företaget
jämfört med en Client/Server-lösning?
Genomförande:
För jämförelsen mellan P2P och Client/Server definierades och jämfördes fem
områden: Säkerhet, Användbarhet, Tillgänglighet, Bandbredd samt
Utrustningskrav.
Slutsats:
Inom områdena Användbarhet och Tillgänglighet ger en P2P-lösning klara
fördelar, däremot inom områdena Säkerhet och Bandbredd visar Client/Server-
lösningen istället klara fördelar. Området Utrustningskrav är oavgjort då det
inte
finns någon märkbar skillnad på lösningarna.
Säkerhetsproblemen är P2P-teknologins akilleshäl och det problem som är mest
troligt att stoppa stora investeringar i framtiden om det inte löses.
Slutsatsen av vår jämförelse blir sålunda:
För ett företag som redan har ett existerande Client/Server-nätverk är det inte
någon idé att helt byta system, däremot kan det vara av intresse att
introducera en applikation som möjliggör skapandet av så kallade Virtuella
Nätverk.
För ett helt nytt företag kan skapandet av ett P2P-nätverk vara ett väl så
intressant alternativ till Client/Server.
Praktisk utvärdering av OPC : Med inriktning mot DUGA
Denna rapport beskriver vilken kommunikationskvalitet i form av prestanda, tillförlitlighet och tillgänglighet som kan förväntas av datakommunikationsstandarden OPC. För att ta fram information om kommunikationskvalitén har en praktisk utvärdering i form av duglighetstester utförts. Den praktiska utvärderingen har gjorts med Bosch Rexroths OPC-server OPC.IwSCP och mot Bosch Rexroths styrsystem MTX High Performance. Rapporten ger svar på vilken kommunikationskvalitet som kan förväntas med specificerad OPC-server och styrsystem. Rapporten beskriver också hur några av parametrarna i OPC Foundations API:er påverkar kommunikationskvalitén.
Utveckling av webbaserad Outlookklient kopplad mot Exchangeserver
Ett nystartat företag ville skapa en hemsida som såg ut och fungerade som Outlook. Denna sida skulle senare kunna kopplas till Exchange eller något liknande e-postserverprogram. Under arbetets gång så installerades en labbserver med Exchange. När servern var färdig så skulle det gå att koppla upp företaget Teleriks webmaillösning för att sedan kolla om den klarar av Exchange. Målet var att en sida liknande Outlook, till utseende samt funktion, skulle skapas. Denna sida skulle sedan kopplas ihop med en fungerande Exchange server.
Användning av virtuella mötesplatser
Internet is used today as a traditional medium for information exchange and social interaction. One of these is virtual meeting places where people meet and exchange information, socialize and exchange knowledge with each other. The group has chosen to examine the factors affecting the use of web forums, one of the virtual meeting places that exist on the Internet today. And look at how people use the web forum today in the current situation and how to design a web forum.A survey was conducted to find out how people look at web forums today, 80 people participated, and they got to talk about what they think about different web forums regarding how and why the use these them. Guidelines on how a web forum should be designed were also developed.
Att arbeta tematiskt, ämnesintegrerat-fördel eller nackdel-sett ur ett lärarperspektiv
Examensarbetet behandlar en jämförelse av Server Message Block 3.0 och föregångaren 2.1 i ett befintligt nätverk. Jämförelsen utfördes i fyra laborationsmiljöer bestående av fyra operativsystem: Windows Server 2008 R2, Windows Server 2012, Windows 7 ochWindows 8. Sammanlagt har fyra tester utförts: Förstudie, Test 1, Test 2 och Test 3. Förstudien utfördes för att testa nätverksprestanda mellan två datorer. De andra testerna satte SMB 2.1 och SMB 3.0 på prov.I Test 1 ansågs SMB 3.0 prestera sämre än SMB 2.1, för att bekräfta resultaten kontaktades Jose Barreto på Microsoft.
Servervirtualisering : En jämförelse av hypervisorer
Virtualisering av servrar är på frammarsch och ser ut att bli ett mer och mer frekvent inslag i datacenter världen över. När virtualisering ska införas i en organisation eller företag är det därför viktigt att veta om sina behov och därifrån sedan välja en virtualiseringslösning som passar.Denna rapport presenterar en jämförelse av de tre hypervisorer som är ledande på marknaden för virtualisering; VMware ESXi, Citrix XenServer och Microsoft Hyper-V. Den första delen av jämförelsen innefattar granskning av funktionalitet hos hypervisorerna, så som stöd för gästoperativsystem och hårdvarustöd. Den andra delen av jämförelsen mäter prestandan på de tre hypervisorerna på gästoperativsystemen Windows Server 2008, Suse Linux Enterprise Server 11 och Ubuntu Server 8.04 LTS.Prestandatester utförs med SysBench och de komponenter som testas är processor, RAM-minne och hårddisk. Resultaten visar på varierande resultat för de olika hårdvarukomponenterna på de olika systemen som testats..
Val av plattform för IBM WebSphere Application Server och IBM WebSphere Portal - Microsoft Windows Server 2003 jämfört med Linux med avseende på prestanda ur ett tekniskt och administrativt perspektiv
Idag finns två dominerande teknologier bland operativsystemen på servrar hos företag ochorganisationer. Dessa båda är Windows Server och Unix/unixliknande operativsystem där Linux ärdet vanligast förekommande. Att välja operativsystem kan göras utifrån olika parametrar somprestanda, inköps- eller licenskostnad, driftskostnad och kompetens inom organisationen. IBMWebSphere Portal är en produkt som kan installeras på bland annat Windows Server och Linux.Uppsatsen ämnade att undersöka vilka skillnader som kunde påvisas mellan Linux och WindowsServer 2003 som plattform för WebSphere Portal och därmed också för WebSphere ApplicationServer med avseende på teknisk prestanda och administrerbarhet. Genom en förstudieidenti"erades de viktigaste tekniska prestandafaktorerna till processoranvändning, RAMminnesanvändningoch hårddiskaktivitet.
MyMusic ? e-shop för musik i Flash
This is the end report of my final exam at Medieteknik. It covers the planning, work process and review of a Flash based web application that I set out to do. The goal was to create a user friendly, interactive e-shop with embedded functionality for playing music, displaying rich media content and researching possible payment solutions, to enable buying music files online. The project involved creating the user interface, the programmatic functionality of a Flash client (an SWF file). Also, setting up an Apache HTTP Server and establishing a working ?bridge? between the Flash client and the web server with Flash Remoting components and AMFPHP.
3D-avatarskaparen
This project report shows the work around a mockup to a three-dimensional avatar-making application. An avatar-making application is a computer-based software program in which it is possible to create your own personal virtual character. The possibility to use three-dimensional avatars can in the future be essential for adding extra personal information or characteristics to social communication over the internet or over mobile phones. The problem of transforming a physical form and reconstruct it to a virtual basis has been an important problem to solve for many companies and software developers in the, for instance, virtual worlds area. Methods and ideas over making this transformation is the key throughout this project.
Team Foundation Server 2010 : En utvärdering av mätetal för projektkvalitet
På Trafikverkets centrala funktion IT används Team Foundation Server 2010 för projekthantering. Utifrån detta system det är det möjligt att få fram mätetal som visar information om olika projekt. I denna fallstudie undersöks, med hjälp av intervjuer, vilka av dessa mätetal som kan användas för att visa en relevant bild av kvaliteten på ett systemutvecklingsprojekt. En modell presenteras för hur olika mätetal skulle kunna vägas samman för att fungera som en siffra på ett projekts kvalitet/hälsa. Till sist utvärderas om mätetal från TFS är tillräckliga för att ge en bra bild av kvaliteten på ett systemutvecklings-projekt.
Att vara eller inte vara med : en studie av kommuners virtuella deltagande
In today's society, the internet is an important part of everyday life. Over recent years the number of electronic services has increased markedly. Communities such as Facebook, consume more of people's time than 5-10 years ago. How can public authorities benefit from these communities or are the municipalities not ready for this? The municipalities determine how their resources should be allocated based on the municipality's needs.
Centraliserad styrning av åtkomstlistor
Can the Danish "Aftalesystemet", a system with the intention to simplify the use of services within health care, be used in Sweden? This project has investigated the possibility by installing and testing the system and explored its functions to detect any eventual problems. Analyses were made of the system's graphical part and the underlying code to see in greater detail how the communication between units occurred, since no actual documentation of it existed. Discussions with the developers took place regarding how the current system works and how further development should continue. In order to test the system, a completely virtual environment was used.
MyMusic ? e-shop för musik i Flash
This is the end report of my final exam at Medieteknik. It covers the planning,
work process and review of a Flash based web application that I set out to do.
The goal was to create a user friendly, interactive e-shop with embedded
functionality for playing music, displaying rich media content and researching
possible payment solutions, to enable buying music files online. The project
involved creating the user interface, the programmatic functionality of a Flash
client (an SWF file). Also, setting up an Apache HTTP Server and establishing a
working ?bridge? between the Flash client and the web server with Flash
Remoting components and AMFPHP.