
Sökresultat:
112 Uppsatser om Viral- - Sida 6 av 8
Värdet och förtroendet av social feedback : För- och nackdelar vid köp av anhängare online
Denna studie behandlar företags köp av social feedback inom sociala medier. Vi har sett att flera aktörer väljer att köpa tjänster som ger sken av att de har ett stort antal anhängare. Det är även möjligt att köpa uppmärksamhet i hopp om att få synas framför miljontals användare och vi har undersökt om de gör rätt i att göra så. Vi har med hjälp av två exempel där en lyckad viral spridning genomförts och en enkätundersökning, granskat vad den allmänna åsikten är kring höga antalet anhängare. Spelar det någon roll för deras intresse kring företagen eller deras produkter? På så sätt kan vi se huruvida de aktörer som köper Likes och Followers gör rätt eller fel.
Epidemiology of viruses in the livestock in Tanzania : a minor field study with focus on Peste des Petits Ruminants virus
Peste des Petits Ruminants (PPR) is a disease of major socioeconomic impact. It is an acute and highly contagious viral disease of small ruminants caused by the agent Peste des Petits Ruminants Virus (PPRV), a Morbillivirus closely related to Rinderpest virus (RPV) which was declared eradicated from the world in 2011. PPR has a high morbidity and mortality rate and is characterised by high fever, nasal and ocular discharge, pneumonia, necrosis and ulceration of the mucous membranes and inflammation of the gastrointestinal tract causing severe diarrhoea. The role of wildlife in the epidemiology of the disease is still unclear. The disease is currently affecting sheep and goat in 70 countries worldwide and this year (2014) FAO has announced a program to eradicate the virus by 2030.
In Tanzania, the disease was first reported in 2008 and has since then spread to different parts of the country.
Porcine viruses in Uganda : a study of TTSuV and PPV4 in wild and domestic pigs
Uganda has the largest pig population in east Africa, and most of the animals are owned by smallholders. Infectious diseases among pigs have a devastating impact on the livelihood of these farmers, which are dependent on the proceeds from pig rearing. In a metagenomics study of the wild pig species bushpig (Potamochoerus larvatus), the porcine viruses Torque teno sus virus (TTSuV) 1and 2 and Porcine parvovirus 4 (PPV4) were detected. TTSuV1 and 2 are ubiquitous in the world?s swine population, and PPV4 has been found in USA and China, but neither of them has been studied in Africa previously.
Kaninen som produktionsdjur
The purpose of this report was to obtain an overview of rabbit meat production in the world, in terms of breeding and feeding. It examines how different feed components contribute to the health of the rabbit as well as the quality of the carcass, and the breeding strategies that are most common in the major producing countries. The production of rabbit meat in Sweden is at present not very large, but it is gaining ground, and that is why this paper mainly deals with the rabbit production abroad. This report also examines the disease Rabbit Viral Haermorrhagic Disease (RVHD) in Sweden, where this disease can cause big problems.
The rabbit (Oryctolagus cuniculus) is very special, both in its reproduction and digestion. There is no specific mating season and the digestive tract is designed to digest forage efficiently.
Rift Valley fever : dess orsak och verkan samt risken för spridning till Europa
Rift Valley fever (RVF) är en zoonotisk, vektorburen sjukdom som orsakas av ett Phlebovirus och sprids med hjälp av myggor. RVF är epizootiklassad och drabbar framförallt får, getter och nötkreatur varav unga individer är känsligast för infektionen. Symptomen utgörs av massiva aborter, hepatit, encefalit, hemorrhagisk feber och ökad dödlighet, särskild bland nyfödda djur. Den zoonotiska aspekten är framförallt av betydelse för djurhållare samt yrkesgrupper såsom veterinärer och slakteriarbetare.
Denna litteraturöversikt syftar till att ge en överblick över utbredning, etiologi, patologi och epidemiologi samt besvara frågeställningen om en spridning till Europa utgör en risk.
Sedan upptäckten i Kenya 1930 har flera ödesdigra utbrott skett i södra och östra Afrika.
Improvement of positive strand assay used in detecting positive and negative RNA of hepatitis E virus
Background: Hepatitis E (HEV) is a small, non-enveloped virus that belongs to the viral genus Hepevirus. HEV is a positive sense single-stranded RNA virus and there is insufficient information regarding its replication. This is mainly because the virus has low capacity to grow in normally used cell cultures. Many specific strand assay detection studies have been done in order to understand more about HEV replication. Unfortunately, these assays have the disadvantage of giving false positive results.Aim: The aim of this project was to improve the positive strand assay to increase specificity and eliminate false positivity which is due to high sensitivity of the polymerase chain reaction (PCR).
Uppsägning vid alkoholmissbruk : Särskilt om arbetsgivarens rehabiliteringsansvar
TitelSecond Life som marknadsföringsforum ? en kartläggning av marknadsföringen i den virtuella världenFörfattare Malin BandhLina BäckeHandledare Susanne ÅbergNyckelord Varumärkeskapital, relationsmarknadsföring, viral marknadsföring, virtuella världar, Second LifeBakgrund och problem De virtuella världarna växer alltmer och antalet användare ökar. Företag är osäkra på hur marknadsföringen inom den virtuella världen fungerar och hur de kan etablera sig där.Syfte Syftet med denna uppsats är att kartlägga marknadsföringen inom den virtuella världen Second Life idag, samt hur företag kan gå tillväga med sin marknadsföring i den virtuella världen.Problemformulering Grundproblemet är att företag inte vet hur de ska marknadsföra sig i den virtuella världen Second Life i relation till den fysiska världen. Detta leder till frågeställningarna: Vilka faktorer bör företag ta i beaktning vid en etablering i Second Life? Använder företag Second Life för att skapa varumärkeskännedom eller för försäljning? Hur kan företag kommunicera ut sitt varumärke i den virtuella världen?Metod Uppsatsen är en kartläggning av den virtuella världen Second Life.
DIGITALA RUM OCH RUMSLIGA DIGITALISERINGAR - hur hemmet tar plats p? Instagram
In a world obsessed with the visual our homes have gone viral. Through the frame of Instagram family members seems switched to furnitures and the so-called smartphone surely opened the door to new, digital places. Social media has become part of the life of many and, as an effect, also of the way we do our homes. In the era of digitalization, the concept of sharing has gotten some new dimensions where the borders of private and public, here and there, becomes blurred. Why do people post pictures of their homes on Instagram? How is it performed and what boundaries are pushed in the process? These have been some of the main topics guiding this thesis.
Infectious bronchitis in Brazil : a minor field study in Bastos municipality, Sao Paulo
Infectious Bronchitis (IB) is a highly contagious viral respiratory and productiondepressant disease distributed world wide. The disease is caused by the InfectiousBronchitis Virus (IBV), a positive RNA strand Avian Coronavirus within thegenus Gammacoronavirus. Due to a combination of high mutation rate and atendency of recombination a constant emergence of new genotypes and serotypesis seen. In Brazil, a country with an extensive poultry production and majorproblems with disease control, the diversity of circulating strains are wide andoutbreaks of clinical disease despite intensive use of vaccines are common. Theaim of this study was to investigate the presence of IBV and to identify genotypesof isolated IBVs in a limited number of layer flocks in Bastos, São Paulo, as partof the screening for circulating genotypes in the country.
"Hur ser du på reklam?" -Vilka faktorer påverkar spridningen och viljan att se reklamfilmer på YouTube
BakgrundBarns rättigheter i relation till förskolans matsituationer är i fokus i denna studie. Forskningen pekar på flera betydelsefulla begrepp som exempelvis ömsesidigt perspektivtagande, erkännande av barnet som person, barnsyn, barnperspektiv och pedagogers förhållningssätt, vilka beskrivs som viktiga då barnen utvecklar sin förståelse för demokrati. Förskolans ledande styrdokument synliggör och förtydligar det ansvar som vilar på förskolans pedagoger för barnens demokratiutveckling.SyfteSyftet med studien är att skapa kunskap kring hur demokrati, med specifik fokusering på barns rättigheter, kommer till uttryck i matsituationen i förskolan. Mer specifikt fokuseras i studien på hur förskollärare resonerar kring barns rättigheter i relation till förskolans matsituationer.MetodFör att samla empiri till den här studien har en kvalitativ halvstrukturerad intervju använts som metod. Vid genomförandet av intervjuerna användes få och öppna intervjufrågor.
Metodjämförelse mellan instrumenten Vitros 5,1 FS och QuikRead CRP för analysen P-CRP
In studies of serum, in the early 1930s, from patients with pneumonia, a factor was found. It could agglutinate certain pneumococcal species. This factor, which later became known as C-reactive protein (CRP), increased sharply during the early and middle stages of the disease. CRP was identified as an acute phase protein and found especially in bacterial infections. CRP is synthesized in the liver by stimulation of interleukin 6 (IL-6), which is produced by the monocytes, and consists of five non-covalently bound subunits.The aim of this study was to compare two different analytical instruments (Vitros 5.1 FS Ortho-Clinical Diagnostics and QuikRead CRP Orion Diagnostica) for CRP analysis.
Snacka om Spotify
Titel: Snacka om Spotify Författare: Fredrik Ahlbäck och Daniel Erlandsson Handledare: Christine Tidåsen Nivå: Kandidatuppsats, Marknadsföring (15hp), VT 2010 Nyckelord: Word of Mouth, Sociala medier, Twitter, Facebook, Blogg Frågeställning: Hur har Spotify använt sig utav sociala medier och Word of mouth? Syfte: Syftet med vår studie är att förklara hur sociala medier och WOM har använts utav Spotify. Denna uppsats kommer alltså att vara en fallstudie om företaget Spotify men för att få ett bredare perspektiv och en djupare förståelse så kommer vi även att undersöka hur kunderna har uppfattat WOM kring Spotify. De sociala medierna vi kommer undersöka och titta närmare på är Facebook, Twitter och bloggar. I avseendet WOM kommer vi både att titta på viral marknadsföring, vilket är WOM på internet, men vi kommer också att titta på WOM offline.
En uppföljning av analysresultat (serologi och virus) av EAV på seminhingstar i Sverige år 2002 och 2005. :
EVA, Equine Viral Arteritis, was diagnosed for the first time in 1953 in USA. The disease gained international interest in 1984, when there were several outbreaks of abortion at Thoroughbred studs in USA. EAV, Equine Arteritis Virus, is an RNA virus in the Arteriviridae family. There is only one serotype of EAV but several strains and the strains have different virulence. EAV is transmitted in two different ways: by aerosols, or by venereal transmission.
Konsten att låta andra göra jobbet : En fallstudie av Apollo
Bakgrund:Idag används många olika tekniker för att fånga uppmärksamheten hos vår tids upptagna människor. Det är inte längre tillräckligt för en annons att innehålla fina bilder och en bra slogan, det vill säga att enbart förlita sig på traditionella marknadsföringstekniker. Företag som vill försäkra sin överlevnad måste idag använda sig av nya och alternativa medier på ett innovativt sätt. Något som också har blivit allt vanligare är att använda sig av marknadsföring med hjälp av word-of-mouth (WOM) ? en sorts marknadsföring som förlitar sig på att konsumenter delar med sig av sina erfarenheter och åsikter om en viss produkt, tjänst eller varumärke till sina medkonsumenter.Syfte:Genom en explorativ undersökning samt parallell användning av kvalitativa och kvantitativa undersökningsmetoder vill vi genomföra en fallstudie på en utav Sveriges största aktörer inom destinationsbranschen ? Apollo.
Ett nytt nätverk i en ny kontext : Hur Bhappi ska etablera sig på marknaden för sociala nätverk
Internet har blivit en viktig del i dagens samhälle, både för företag och enskilda individer där möjligheten till möten med andra människor har skapat en ny kontext. Det som den senaste tiden har vuxit och engagerat många är användandet av sociala nätverk, så kallade communities. I denna uppsats undersöker utredarna, på uppdrag av Bhappi, hur en ny aktör ska arbeta för att ta sig in på marknaden för sociala nätverk. Uppsatsens syfte är således att kartlägga marknaden för sociala nätverk samt undersöka på vilket sätt som Bhappi.com ska arbeta för att etablera sig och värva nya medlemmar.Utredarna har för att kunna besvara syftet använt sig av en kvalitativ metod bestående av en litteraturstudie, fokusgruppintervjuer samt enskilda intervjuer. Dessa empiriska data har vidare analyserats utifrån en av utredarna själva utformad modell som baserats på teorier inom marknadsföring, nyetablering av tjänster samt litteratur om sociala nätverk.Resultaten av utredningen visar på att intresset för Bhappis huvudsyfte gör din röst hörd finns, där affärsidén grundar sig att utforma rapporter efter diskussioner och enkäter som medlemmarna har varit med och format.