Sök:

Sökresultat:

49 Uppsatser om Vincent Robin d\\\\\\\'Arba - Sida 3 av 4

Svenska sociala medietjänster : En studie om svenska sociala medietjänsters uppkomst och hur de gynnas av det svenska klimatet

AbstractTitle: Swedish social media services (A study about Swedish social media services birth andhow they benefit from the Swedish climate)Number of pages: 38Author: Robin SchwabeggerTutor: Else NygrenCourse: Media and Communication Science CPeriod: Fall 2009University: Division of Informatics and Media, Uppsala University.Purpose/Aim: To see if the Swedish advantage or interest in developing new social mediaservices and networks has anything to do with our society. With society I mean our culture,attitudes and history. Do people, especially young people, have a more positive attitudetowards the Internet and has the fact that we, as a country, were among the first to use theInternet anything to do with it.Material/Method: Data collected from books, newspapers and articles from several sites onthe internet. I?ll use the information I?ve gathered to try to find an answer to my givenproblems for the paper.

Goodwill och nedskrivningsprövningen : En kvalitativ studie utifrån ett investerar- och analytikerperspektiv

SammanfattningInledning: Syftet med denna studie är att studera hur analytiker och investerare förhåller sig till goodwill i stort och nedskrivningsprövningen i synnerhet. På grund av regeländringarna som skedde 2005, då börsnoterade företag inom EU tvingades göra årliga nedskrivningsprövningar av goodwill istället för avskrivningar, tycker vi att detta är av intresse att studera.Teoretisk referensram: Den inleds med en förklaring av goodwill och teori kopplad till denna post. Teorin fortsätter sedan med en beskrivning av regeländringarna som skedde vid skiftet från avskrivningar till nedskrivningar. Därefter kommer teori kring de finansiella rapporterna och dess koppling till goodwill. Till sist behandlas nedskrivningsprövningen och teori förenad till denna.Metod: Vi har genomfört en kvalitativ studie bestående av semistrukturerade telefonintervjuer med tre fondförvaltare och två analytiker.

Robin Hood och Hemtjänsten : En förstudie om Företagshälsovårdens arbete med arbetsmiljöfrågor inom hemtjänstbranschen

Occupational Health Service (OHS) has an important role in society. It is designed to prevent illness and strengthen the health of workers. OHS operations and development are currently being studied at the School of Technology and Health at the Royal Institute of Technology in Sweden. One of the industries studied is the home maker service. During the 2010s were such employees one of the most ill groups in Sweden.This master's thesis in occupational environment development and change management focus on examining the special knowledge an OHS and its clients in one home maker service need to strengthen the workers of the industry and find out how the interaction between OHS and home maker service works and how it could be evolved.A qualitative study was conducted in a Swedish city on the basis of an organizational perspective.

På andra sidan av medarbetarskapet : En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektiv

Titel: På andra sidan av medarbetarskap - En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektivDatum: 2014-06-03Nivå: Kandidatuppsats, företagsekonomiInstitution: EST ? Ekonomi, Samhälle & Teknik | Mälardalens HögskolaFörfattare: Linus Linder, Maria Vestin och Robin Karlsson-HolmHandledare: Angelina SundströmNyckelord: Medarbetarskap Frågeställning:-          Hur uppfattas implementeringen av medarbetarskap i Eskilstuna kommun?-          Vilka effekter har sättet att arbeta med medarbetarskap fått för medarbetaren?Syfte:Syftet med denna studie är att beskriva medarbetarskap samt att synliggöra de eventuella fördelar och brister som finns i det praktiska arbetet med medarbetarskap.Metod: Studien har insamlat data genom kvalitativa intervjuer för att den upplevda verkligheten, åsikter, erfarenheter och upplevelser om ämnet medarbetarskap ska synliggöras. Eftersom studien avser att beskriva och skapa förståelse för hur medarbetaren upplever processen av medarbetarskap intervjuades endast personer som deltagit i en-dagsutbildningen Modigt medarbetarskap på Eskilstuna kommun.Slutsats: Analysen pekar på att arbetsplatsträffarna behöver utvecklas vad gäller effektivitet och kvalitet då det är då samtalet om medarbetarskap sker. Analysen tyder också på att medarbetarskapet skapar värde för medarbetare, kollegor, arbetsgivare samt externa parter såsom kunder, besökare, medborgare eller samarbetspartners. En förutsättning för ett fungerande medarbetarskap har visat sig vara tydlighet från chef och ledning, närmaste chefens närvaro i verksamheten samt öppenhet medarbetare och arbetsgivare emellan.

Motivation och belöningssystem : Veckopendlare inom den svenska byggbranschen

SammanfattningTitel: Motivation och belöningssystem ? Veckopendlare inom den svenska byggbranschenFörfattare: Robin Hillström, Olle Johansson, Peter LarssonProgram: Civilekonomprogrammets controllerfördjupningExaminator: Karin JonnergårdHandledare: Anders JerrelingInstitution: Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Växjö Bakgrund och problem: Antalet långvariga veckopendlare har mer än fördubblats mellan åren 1975 och 2005, deras beteende att veckopendla kan påverkas av flertalet faktorer och behöver kompenseras finansiellt eller av en inre belöning. Belöningssystem är ett styrverktyg och har ökat i betydelse och det råder motstridigheter kring belöningssystemets olika funktioner. Det råder även motstridigheter av vad som kan förklara mänskligt beteende.Syfte: Syftet är att besvara frågeställningen genom att beskriva och förklara vilka faktorer som motiverar anställda som veckopendlar inom byggbranschen i Sverige. Vi vill även belysa hur arbetsgivare motiverar sina anställda genom att identifiera hur de befintliga belöningssystemen ser ut.Metod: Vi har valt en empiridriven, kvalitativ forskningsstrategi.

Partnerskapets påverkan : Vilken påverkan har revisionsbolagens ägarstruktur på revisionens kvalitet?

Examensarbete, Civilekonomprogrammet, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, 4FE03E Examensarbete Redovisning 30 hp, VT 2011Författare: Robin Lexander och Mikael ÖggesjöHandledare: Professor Sven-Olof Yrjö CollinTitel: Partnerskapets påverkan ? Vilken påverkan har revisionsbolagens ägarstruktur på revisionens kvalitet?Bakgrund: Revisorslagen (2001:883) reglerar att 75 procent av rösterna i ett revisionsbolag skall ägas av kvalificerade revisorer. Lagen innebär konkret att revisionsbolagen ägs av individer verksamma inom bolaget, och detta fenomen benämns populärt partnerskap. Forskning om revision belyser dock sällan revisionsbolagens ägande, vilket medfört att det finns en begränsad kunskap om hur revisionsarbetet påverkas av partnerskapet.Syfte: Uppsatsens syfte är att förstå och förklara hur olika aspekter i revisionsbolagens partnerskap påverkar revisionens kvalitet, för att på så sätt kunna uttala oss om vilken inverkan partnerskapet har på denna variabel. Metod: För att utreda hur partnerskapet och dess struktur påverkar revisionskvaliteten görs tre olika empiriska datainsamlingar: dokumentgranskning, intervjuer och enkätundersökning. Datan som samlas in är både kvalitativ och kvantitativ, och uppsatsen har både ett deduktivt och ett induktivt angreppssätt. Slutsats: Studiens resultat visar att partnerskapet påverkar revisionskvaliteten positivt, där en större andel partners av totalt antal anställda leder till en högre revisionskvalitet.

Kan probiotica vara ett komplement vid behandling av Helicobacter pylori-infektion?

Helicobacter pylori (HP) är en mycket vanlig bakterie och 50 % av jordens befolkning bär på denna bakterie.  1982 bevisade australiensarna Barry Marshall och Robin Warren att bakterien kunde överleva i magens sura miljö. Bakterien orsakar kronisk inflammation genom att skada slemhinnan i magsäcken och tolvfingertarmen och kan ge upphov till magsår. Efter upptäckten av H. pylori har Världshälsoorganisationen (WHO) deklarerat bakterien som en klass 1-carcinogen. H.

Kontrollerad interaktion för kreativare möten : Summit Flexiwall

During the spring semester 2012 Robin Westlund has accomplished ?Controlled interaction for more creative meetings - Summit Flexiwall? with the individual focus on social communication based on visual interaction in future office. The project was a part of the course Degree Project for degree of Bachelor of Science in Innovation and Design Engineering (MSGC12) which includes 22,5 ECTS Credits. The course is a part in the program Innovation and Design Engineering program within the Faculty of Technology and Science at Karlstad University.Assigner of the project was Moelven Eurowand AB with their head office in Örebro. The company manufactures and assembles entire room solutions for offices.

Hur arbetar hamburgerkedjor för att möta konsumenters krav på miljömässigt ansvarstagande? : en CSR-studie kring Max och McDonald?s miljöarbete i Sverige

SammanfattningTitel: Hur arbetar hamburgerkedjor för att möta konsumenters krav på miljömässigt ansvarstagande? - En CSR- studie kring Max och Mcdonald?s miljöarbete i Sverige.Nivå: C- uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare: Robin Enmark & Adam Pettersson BergströmHandledare: Agneta SundströmDatum: 2012-06Syfte: Syftet är att utreda och analysera utreda och analysera hur det miljöarbete som Max och McDonald?s bedriver i Sverige genomförs. Hur de förmedlar detta till sina konsumenter, hur konsumenterna uppfattar detta och hur kunderna belönar detta, utreds också.Metod: Data har samlats in både via en kvantitativ enkätundersökning med konsumenter och genom en kvalitativ intervju med Max hållbarhetschef.Resultat & slutsats: Max och McDonald?s arbetar på olika sätt för att möta konsumenters krav på miljömässigt ansvarstagande. Max har valt en strategi som går ut på att vara ledande inom miljöarbete men det är samtidigt en riskfylld strategi då den ställer höga krav att upprätthålla.

Pole Position : En komparativ studie om hur Volvo kan anpassa sitt positioneringsarbete på grund avskillnad i varumärkesuppfattning

Titel: Pole Position ? en komparativ studie om hur Volvo kan anpassa sitt positioneringsarbete på grund av skillnad i varumärkesuppfattning.Författare: Robin Karlsson och Robert WibergHandledare: Thomas HelgessonNivå: Kandidatuppsats i marknadsföring, 15 HP, vårtermin 2012Nyckelord: Varumärken, varumärkesidentitet, varumärkesuppfattning, märkeskännedom, positionering, positioneringsstrategierProblemställning: Hur kan ett företag, verksamt på olika geografiska marknader, anpassa sitt positioneringsarbete på grund av skillnad i varumärkesuppfattning?Syfte: Syftet med denna uppsats är att utifrån den teoretiska referensramen genom kvantitativ och kvalitativ forskning förklara hur ett företag, aktivt på olika geografiska marknader kan positionera sig på de olika marknaderna på grund av skillnad i varumärkesuppfattning.Metod: I uppsatsen har vi haft en abduktiv ansats och en kvalitativ datainsamlingsmetod. Vi har jämfört ett företags verksamhet i två länder och har således utfört en komparativ uppsats.Teoretiskt perspektiv: Inledningen av den teoretiska referensramen beskriver varumärken i allmänhet. Teorin övergår sedan till en förklaring av varumärken ur ett internt- samt externt perspektiv. Avslutningenav teorin belyser ämnet positionering och strategier för ändamålet.Empiriskt perspektiv: Empirisk data är insamlad genom en kvalitativ intervju med Volvo Personvagnar AB i Sverige och en intervju via mailmed motsvarigheten i Brasilien.

Två världar i samma byggnad : En fallstudie om ojämn könsfördelning inom akademin på Mälardalens högskola

Titel: På andra sidan av medarbetarskap - En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektivDatum: 2014-06-03Nivå: Kandidatuppsats, företagsekonomiInstitution: EST ? Ekonomi, Samhälle & Teknik | Mälardalens HögskolaFörfattare: Linus Linder, Maria Vestin och Robin Karlsson-HolmHandledare: Angelina SundströmNyckelord: Medarbetarskap Frågeställning:-          Hur uppfattas implementeringen av medarbetarskap i Eskilstuna kommun?-          Vilka effekter har sättet att arbeta med medarbetarskap fått för medarbetaren?Syfte:Syftet med denna studie är att beskriva medarbetarskap samt att synliggöra de eventuella fördelar och brister som finns i det praktiska arbetet med medarbetarskap.Metod: Studien har insamlat data genom kvalitativa intervjuer för att den upplevda verkligheten, åsikter, erfarenheter och upplevelser om ämnet medarbetarskap ska synliggöras. Eftersom studien avser att beskriva och skapa förståelse för hur medarbetaren upplever processen av medarbetarskap intervjuades endast personer som deltagit i en-dagsutbildningen Modigt medarbetarskap på Eskilstuna kommun.Slutsats: Analysen pekar på att arbetsplatsträffarna behöver utvecklas vad gäller effektivitet och kvalitet då det är då samtalet om medarbetarskap sker. Analysen tyder också på att medarbetarskapet skapar värde för medarbetare, kollegor, arbetsgivare samt externa parter såsom kunder, besökare, medborgare eller samarbetspartners. En förutsättning för ett fungerande medarbetarskap har visat sig vara tydlighet från chef och ledning, närmaste chefens närvaro i verksamheten samt öppenhet medarbetare och arbetsgivare emellan.

Förutsättningar för värdebaserad prissättning : En fallstudie av den svenska anläggningsbranschen

Titel: Förutsättningar för värdebaserad prissättning: en fallstudie av den svenska anläggningsbranschen.Datum för slutseminarium: 2014-06-03.Program: Marknadsföringsprogrammet.Författare: Robin Sörensson, Albin Sköld och Jakob Sköld.Handledare: Peter Caesar.Examinator: Dr. Pejvak Oghazi.Nyckelord: Prissättning, värdebaserad prissättning, värdeskapande, värdeappriopriering.Syfte: Syftet med denna studie är att identifiera interna och externa faktorer som påverkar prissättningen samt beskriva vilka förutsättningar för tillämpning av värdebaserad prissättning dessa faktorer ger upphov till.Teoretiskt ramverk: Det teoretiska ramverket utgår från de två olika dominerande synsätten på värdeskapande och värdeappriopriering. Forskning på prissättning i förhållande till dessa synsätt hämtas i huvudsak från Porter (1980), Dutta et al. (2003) och Hallberg (2008).Metod: Studien bygger på en kvalitativ datainsamling genom intervjuer med personer inom ett utvalt fallföretag inom anläggningsbranschen och fyra av deras återförsäljare.Empiriskt resultat: Empirikapitlet innehåller den kvalitativa datan som samlats in genom intervjuerna och presenteras i form av en tabell samt preliminär dataanalys.Analys: Utifrån empirin och det teoretiska ramverket har externa och interna faktorer som påverkar utformandet av en prissättningsstrategi identifierats. Dessa faktorer har också delats upp i drivkrafter och hinder för att klargöra vilka förutsättningar för en tillämpning av värdebaserad prissättning som finns.

Företagens sociala ansvarstagande och dess inverkan på kunders beteende : En kvantitativ studie på sparbankskunder

Titel: Företagens sociala ansvarstagande och inverkan på kunders beteende- En kvantitativ studie på sparbankskunderNivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare: Axel Svensson och Robin StoltHandledare: Agneta SundströmExaminator: Jens Eklinder FrickDatum: 2015 ? juni Syfte: Syftet med studien är att förklara och testa om det finns ett positivt samband mellan kunders beteende och sparbankernas arbete med filantropi, strategisk filantropi och Corporate Citizenship. Ett delsyfte är att beskriva vilka specifika aspekter av dessa CSR-perspektiv som påverkar kundernas beteende i störst utsträckning.Metod: Studien utgår från en deduktiv hypotetisk forskningsansats och kvantitativ forskningsmetod. Data har samlats in genom enkäter vilka delats ut på tre olika sparbankskontor. Analys av data sker i programmet SPSS för att kunna undersöka sambandet mellan sparbankernas sociala ansvarstagande och dess inverkan på kundernas beteende.Resultat & slutsats: Resultatet visar att positiv korrelation på en statistiskt säkerställd nivå föreligger mellan samtliga av våra testade CSR-perspektiv och kundernas beteende.

Feta kontra magra mejeriprodukter vid primärprevention av hjärt- kärlsjukdom. En systematisk översiktsartikel

Sahlgrenska Academyat University of GothenburgDepartment of Internal Medicine and Clinical NutritionAbstractTitle: Whole fat versus low-fat dairy products for primary prevention of cardiovascular disease. A systematic review.Author: Josefine Lindqvist, Robin Järnmark, Mathilde OhlinSupervisor: Mette AxelsenExaminer: Anna WinkvistProgramme: Dietician study programme, 180/240 ECTSType of paper: Examination paper, 15 hpDate: 2014-04-09BackgroundResearch indicates that dairy products seems to have a protective impact on the incidence of cardiovascular disease regardless fat content. Paradoxically the Nordic nutrition recommendations recommend an exchange of full fat dairy product to low-fat dairy products.ObjectiveThe aim of this review is to investigate whether the variation in fat content of dairy products have any bearing on the onset of cardiovascular disease. With regard to common risk markers for cardiovascular disease the outcome measures hypertension, hyperlipidemia and weight gain is examined.Search strategyThe searches were made in the databases Medline (23/1-14) and Scopus (6/2-14).Selection criteriaRestrictions: Human Studies, Adults, Randomized Controlled Trials, English.Data collection and analysisTwo RCTs were included. Validation of the separate studies was performed with SBU's review template for individual studies and GRADE was used for summarizing the evidence of outcome measuresMain resultsThe two included studies examined the outcome measures blood pressure, weight and blood lipids.

Ett Färgat Köpbeteende : En studie om färgers påverkan på konsumenters uppfattning av märkning

Titel: Ett Färgat KöpbeteendeNivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare: Martin Myhrman & Robin UppmanHandledare: Jonas KågströmDatum: 2015 - 05Syfte: Bakgrunden till att vi har utfört denna studie är att forskning om färgers påverkan på beslutsfattande inom ämnet marknadsföring är begränsad, tidigare forskning har även pekat på att vidare forskning borde beröra vilka faktorer som skulle kunna påverka konsumenters uppfattning om genmodifierade produkter. Således är vårt syfte:?Syftet med denna uppsats är att undersöka hur färgkodad märkning kan kompensera för den negativa uppfattningen som kan råda kring genmodifierade livsmedel.?Metod: För att besvara vårt syfte har vi valt att utföra ett experiment. Studien genomfördes på 120 respondenter på en högskola i Sverige, testpersonerna utförde ett smaktest där de tre olika betingelserna var märkta med olika färger (röd, blå och grön). Den data vi fick in analyserades sedan med hjälp av statistikprogrammet IBM SPSS Statistics 22, därefter har vi tolkat och diskuterat resultaten.Resultat & Slutsats: Vårt huvudsakliga fynd är att röd färg på negativ märkning genererar lägre betalningsvilja än grön och blå färg, vårt resultat korroborerar tidigare forskning som bland annat menar att röd färg bidrar till en aggressivare sinnesstämning och ett mer analytiskt tänkande.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->