
Sökresultat:
1020 Uppsatser om Vignette experiment - Sida 32 av 68
ESTETISK VÄGPLANERING : Prestanda hos A*PS och Theta*
Arbetet undersöker prestanda och estetik hos A*PS och Theta* inom olika miljötyper, där miljötyper är ett generaliserat begrepp för spelmiljöer och innefattar en struktur samt ett antal blockerande objekt. Båda teknikerna är varianter av A*-algoritmen och används för att åstadkomma estetisk vägplanering. Vägplanering innebär att finna en kortaste väg från en punkt A till en punkt B i en graf. En populär grafrepresentation i spel är rutnät med blockerande och icke-blockerande noder. Ett problem med rutnät är att algoritmerna tenderar att planera sina vägar längst med kanterna och därav resultera i sicksackformade vägar.
Skyltfönstrets möjligheter - En kvantitativ studie om skyltfönster baserad på kreativitet och tid -
Store windows, as many earlier research studies indicate, is an important factor of the store atmosphere to attract customers into the store. In this study we have narrowed it down and chosen to focus on how different contexts of the store windows will effect customers' evaluation. The purpose is to find out how the context of high creativity and low creativity combined with different time aspect in store windows will affect store image, attitude, entering decisions and purchase intention toward the store. The results are based on a quantitative study where we did an experiment and a field study. The result shows that higher level of creativity is better than lower level of creativity in certain aspects.
Konstruktion av analysverktyg för studie av Nature of Science i fysikläroböcker - En studie av fem gymnasieläroböcker
I examensarbetet har läroboksserier inom fysik för gymnasienivån studerats med avseende på Nature of Science. Begreppet Nature of Science, NOS, handlar om naturvetenskapens epistemologi och de sammanhang som påverkar skapandet av ny kunskap inom naturvetenskap. Aspekter från andra vetenskapsområden som, historia, filosofi, ekonomi, och sociologi lyfts fram som viktiga i kunskapsutvecklingen av naturvetenskap. Som grund för studien har ett avgränsat avsnitt, som i examensarbetet benämnts vad är ljus, undersökts. Inom detta område har det studerats om och hur NOS används i läroböckerna.
Känslor och Social signaling påverkar våra donationsbeslut
Syftet med studien var att undersöka vad känslor spelar för roll för beslutet att donera pengar till välgörande ändamål. Dessutom undersöktes om motivet ?social signaling? (publikt/anonymt) har någon påverkan på beslutet att ge pengar till en välgörenhetsorganisation. I ett experiment fick försökspersoner fatta ekonomiska beslut om donation till Rädda Barnen. Resultaten visade att generellt är människor generösare när de fattade besluten publikt än anonymt.
Timmerkvalitet hos björk i blandskog med gran
Birch is the dominant deciduous tree species in Sweden but only 16 % is found in pure birch stands. The majority of the birch (51 %) is to be found in conifer dominated stands. Swedish forest land comprises approximately of 23 % mixed stands and one problem is that for mixed stands there are few management recommendations. The underlying aim of this thesis was to study the management of mixed forest stands of spruce and birch to achieve good timber quality of birch. The study was based on a literature study and measurement in a field experiment launched in 1998 by the Swedish University of Agricultural Sciences (SLU).
Att stödja elevens övning : om tajmad minnestränings påverkan på inlärning och motivation i distansundervisning med yngre instrumentalister
En hel del av forskning inom kognitiv neurovetenskap tyder pa? att effektivare uppla?gg av repetitionstillfa?llen fo?rba?ttrar inla?rningsprocessen hos eleverna, eller ra?ttare sagt hos ma?nniskor i alla a?ldrar.Uppsatsen handlar om yngre instrumentalelevers inla?rningsprocess i relation till hja?rnans minnesfunktioner och underso?kningen fokuserar fiolundervisning pa? nybo?rjarniva?. Jag har utfo?rt ett empiriskt experiment av tajmade repetitionstillfa?llen via interaktiva onlinebaserade samtal med tre yngre elever.Alla de tre eleverna har under projektens ga?ng a?stadkommit fo?rba?ttringar av de fa?rdigheter som stod i fokus vid de tajmade repetitionerna. Experimentperioden har haft positiv inverkan pa? elevernas motivation, men deras uppna?dda fo?rba?ttringar bedo?mer jag vara av icke besta?ende karakta?r.
Ljudsignalens inverkan på individens uppfattning av varningsmeddelanden
Uppsatsen behandlar ett antal teorier om vilken påverkan ljudsignaler har på
individen. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur individen påverkas av
ljudsignaler och kopplar ihop ljudsignaler som en teknisk produkt är avsedd att
förmedla. För att på bästa sätt kunna utforska fenomenet utfördes ett
experiment med hjälp av musikprogrammet Acoustica Mixcraft och åtta stycken
ljudsignaler, varav 16 personer deltog i undersökningen. Fastställning av data
presenterades i 3 tre- vägs ANOVA. Resultat på ? nivå redovisas, samt en
interaktion mellan faktorer.
Den ekologiska märkningens betydelse för produkten: Attityder och upplevelser
Ekologisk mat har blivit ett hett ämne. Då forskningen är tvetydig är det intressant att uppmärksamma vad människor faktiskt tycker. Studien bestod av två delar, en enkät där deltagarna fick skatta sina tankar kring ekologiska produkter, och ett kompletterande experiment där deltagarna fick skatta eko-märkt eller omärkt kaffe. Studien undersökte 133 högskolestudenters självskattade intresse för hälsa, miljö och tankar kring ekomärkning mot deras skattning av tre ekologiska produkter. Experimentet hade 43 deltagare och syftade till att undersöka om en halo-effekt förelåg hos märkningen på ekologiskt kaffe.
Smaken av en god recension : En studie i hur konsumenters smakupplevelsepåverkas av experters utlåtande
Consumer Information Processing (CIP) handlar om hur vi som konsumenter tar till ossoch påverkas av den information som ständigt omger oss vid en beslutssituation. Ämnethar länge varit i fokus för forskning inom marknadsföring då detta naturligtvisintresserar företagen i hög grad. Tidigare forskning hävdar att när vi som konsumentertar till oss av de intryck som omger oss, bearbetas dessa intryck tillsammans med dekunskaper vi har sedan tidigare (bottom-up processing och top-down processing).Studier har visat att information som tilldelas oss kan ha direkt påverkan på våra sinnenoch hur vi upplever en produkt.Denna studie undersökte hur olika typer av tilläggsinformation påverkade konsumentersupplevda smak av vin. Tolv testpersoner studerades i ett experiment bestående av tresteg där olika betyg presenterades på de viner testpersonerna bedömde. Resultatet avstudien visade att kvinnor i högre grad påverkas av negativ tilläggsinformation medanmän i högre grad påverkas av positiv tilläggsinformation..
En biologisk översyn av två vanliga konsumtionsvalsteoretiska antagande
Följande uppsats utgör en litteraturstudie över två vanliga konsumtionsvalsteoretiska antagande och deras biologiska rimlighet. De antagande som testas är: (A) En ekonomisk agent handlar som om hon maximerar en nyttofunktion. (B) Individen är självisk. Angående (A) dras slutsatsen att denna kan antas uppfylld. Antagande (B) är mer komplicerat.
Optimering av hålltidstabeller vid Normaliseringsugnen
Analyserna av hålltiderna i Normaliseringsugnen visar att i de flesta fall kan hålltiderna förkortas, beroende på om man väljer att godkänna värmebehandlingen vid en temperatur15C° eller 5C° under börvärdet. Om 5C° väljas kan det krävas att vissa ugnstider förlängs. Det finns ingen anledning att hålla övertid på plåtarna i ugnen, vilket kan leda till korntillväxt och ett sprött material. Undersökningen visar att övertiden ökar med plåttjockleken. Temperaturavvikelsediagrammet för värmebehandlingen visar att inom tjockleksintervallet 30mm - 50mm är temperaturdifferensen vid hålltidens slut störst gentemot börvärdet.
Application lifecycle management utvärdering av komponenter
Uppsatsen ger en överblick av vad synsättet Application Lifecycle Management (ALM) innebär. Enutvärderingsmodell beskriver de analyserade verktygens duglighet gällande ett antal funktionellaoch icke-funktionella krav. Modellen jämför kommersiella verktyg och uppsättningar med enmotsvarande uppsättning av Open Source verktyg. De huvudsakliga problemen idag är att de somnyttjar ALM-synsättet ofta blir begränsade till en kommersiell plattform, vilket får till följd att deinte kan bearbeta sådan data som inte stöds i plattformen. Ett annat stort problem är verktygenskostnad.
Uppförsäljning - en väg till ökade snittköp
The Swedish consumer electronic industry has recently experienced an increasingly intensive price war. The price war has forced some operators in the business to declare bankruptcy, as the only way to compete has been by driving down prices. A challenge that retail chains in the consumer electronics industry is facing is to increase their margins. If store personnel can success with upselling, the companies will increase their profits. The purpose of this paper is to examine if the sales people in the consumer electronic industry can influence the customer to buy a more expensive product and what the effects the upselling has on the customers' attitudes.
Leder den ökade alkoholkonsumtionen till fler trafikolyckor?
I denna studie undersöks huruvida den ökade alkoholkonsumtionen utgör ett problem för attuppnå Nollvisionen. Genom att använda experimentet med lördagsöppna Systembolagestimeras effekterna av en ökning i alkoholkonsumtion på trafikolyckor. Försöket med delördagsöppna Systembolagsbutikerna i sex län ledde till en ökad alkoholkonsumtion med 3,7procent. En Difference-in-Difference metod används för att jämföra effekterna av dennaökning på trafikolyckor i de sex försökslän med utvecklingen i en kontrollgrupp. Resultatenvisar att konsumtionsökningen har ökat det totala antalet trafikolyckor i försökslänen med8,5±2,6 procent i jämförelse med kontrollgruppen.
Implikationer av tjänsteföretagets utfästelser för kunders reaktioner i felsituationen
The characteristic of services as an effort carried out in a "moment of truth" implies a risk for failures. This study sheds new light on how alternative offerings that customers are initially exposed to can affect satisfaction and loyalty in the service failure and recovery context. More specifically, two aspects of the initial offering are studied: promised general service quality and the presence of a promise about a specific product attribute. Based on a presentation of the main theoretical perspectives, hypotheses are formulated and a scenario-based experiment in a hotel setting is designed to explore these. The results indicate that a higher level of promised service quality can result in more positive evaluations of satisfaction and stronger word-of-mouth intentions than for a lower level of promised service quality.