
Sökresultat:
1020 Uppsatser om Vignette experiment - Sida 22 av 68
Väggfärgs inverkan på affekt, färgupplevelse och minnesprestation.
Syftet med denna studie var att se om ljus respektive mörk väggfärg hade någon inverkan på affekt och minnesprestation samt hur väggfärgen upplevdes/skattades. Ett experiment med en 2 (färg) x 2 (kön) mellanpersonsdesign genomfördes där 34 försökspersoner (20 män och 14 kvinnor) deltog. Resultatet visade att den ljusblå väggfärgen skattades som ljusare och skrikigare, jämfört med den mörkgrå väggfärgen som skattades som mörkare och diskretare. Inga signifikanta könsskillnader påvisades och inga signifikanta effekter av väggfärg på affekt och minnesprestation erhölls. Resultaten visade dock att försökspersonerna återhämtade sig emotionellt över tid samt att minnesprestationen samvarierade med affekt..
Birino AB : Arbetsprocesser - verktyg för förändring
Assignment Birino AB are aware of the fact that their work tasks can be improved. The author?s assignment is to identify one task and improve it with relevant tools.Purpose See if the authors can improve health and effectiveness by changing the work task.Method The authors have conducted qualitative interviews, a quantitative survey and an experiment to see how the change worked in practice. The data the authors have collected will then be presented with relevant theories to answer our research questions/issues.Conclusion The authors have done a work process that can be used as a tool for change and improvement of health and effectiveness. This process can be implemented in different companies and not just the company that the authors have chosen to work with. .
En resa bland planeterna med Lova, Melker och Pixi. : Ett undervisningsmaterial inom astronomi för årskurs ett till tre.
Vi har under vår verksamhetsförlagda utbildning, utifrån egna erfarenheter och genom att läsa forskning fått en förståelse för att barns föreställningar om naturvetenskapliga fenomen inte stämmer överens med verkligheten. Det har också gett oss en uppfattning om att det saknas läromedel inom astronomi för barn i de yngre åldrarna. Grundat utifrån detta valde vi att utveckla ett läromedel inom astronomi.Läromedlet är tänkt att vara lättillgängligt och lättanvänt för lärare, samt att läromedlet ska uppfylla ett av de centrala kraven i Lgr 11 för årskurs 1 till 3 inom naturvetenskap: ?Jordens, solens och månens rörelser i förhållande till varandra. Månens olika faser?.För att kunna ta reda på vad ett bra läromedel är och på så sätt få tips till vårt eget så genomfördes en enkät på våra partnerskolor.
En enkel förbättring av stränder inom Visual Effects
Om man vill skapa ett realistiskt hav inom Computer Graphics är det viktigt att man har snygga övergångar till andra material. Ett exempel på detta är stränder och det är precis där fokusen på den här studien har legat. Studien gick ut på att hitta en enklare lösning på att visuellt förbättra stränder inom Computer Graphics. För att göra detta så testade två olika metoder i olika experiment. Den ena tekniken som testades var att simulera partiklar för att få fram en bättre strandlinje och de andra var att skapa en shader för att förbättra den.
Faktorer som påverkar barns läsutveckling
AbstractThe purpose of the study was to examine if manual signs used as support to spoken and written language can be a god mnemonic for learning of word-pictures. I performed my study as an experiment in which I made a Memory game with word-pictures. I played the game with the children twice. The first time, we played without manual signs and the second time I used sign as a support. I observed the children and noted the words they learned to read with and without the support of manual signs.
Finns det genvägar för bearbetning av hotstimuli
För att undersöka resursallokering av processresurser vid informations-bearbetning av hotstimuli har ett ?Dual Task? experiment utförts med spindelrädda försöksdeltagare. Uppgiften bestod av att respondera på olika probe-stimuli som exponerades, direkt på bilder av olika djur (däribland spindlar), med olika tidsintervall. Latens och träffsäkerhet mättes, för ett mått på prestation, och EKG användes för att kontrollera att spindel-bilderna faktiskt utlöste rädsloresponser. Resultaten visar att större processresurser allokerades till spindelbilderna jämfört med alla de övriga bildkategorierna, men att denna differentiering inte verkar ske innan en kognitivt kontrollerad bearbetning och utvärdering av stimulus ägt rum.
Kontrollarkitekturers generaliseringsförmåga vid yt-täckning
I dagens samhälle finns det en mängd olika maskiner för att underlätta ardagssysslorna, såsom batteridrivna dammsugare och gräsklippare. Gräsklippardomänen används i detta projekt, för att undersöka vilken av monolitisk och hierarkisk kontrollarkitektur i en batteridriven gräsklippare som har bäst generaliseringsförmåga. Gräsklippardomänen används som testdomän därför att det finns en oändlig mängd olika yt-fromer. Med generalisering menas hur bra gräsklipparen klipper på ytor som den nyligen eller aldrig tränats på. Experiment har utförs på båda kontrollarkitekturerna i en simulator.
Statusbedömning av asynkronmotorer
Induction motors, often referred to as the workhorse of the industry, play an important role in production today. Therefore, it's important to diagnose any faulty induction motor prior to failure to avoid costly and time consuming production stops.This thesis compares methods for diagnosing induction motors in operation, MCSA, Park's vector approach and the standard method used by Swedish industries today. By simulating broken rotor bars and short-circuit in one of the windings, each method is tested and the results are compared using matlab.The results need further verification due to uncertainties of the condition of the test motor, even though the experiment gives a hint of the different advantages of each method. A combination of the methods should be able to tell if the motor needs further examination..
ROUTERMJUKVAROR BASERADE PÅ ÖPPEN KÄLLKOD : Jämförelsestudie mellan open source routrar
En router kan i dagsläget bestå av vanlig X86/PC-hårdvara vilket medför att hårdvaran inte är lika låst som den hos vanliga hårdvaruroutrar. Vidare kan dessa X86/PC-routrar köras med öppna programvaror. Många gånger är även dessa programvaror gratis och det gör att dessa mjukvaruroutrar är billiga att införskaffa. Detta arbete har studerat ett urval av tre mjukvaruroutrar för att se ifall det fanns några skillnader mellan dem. Det som undersöktes var prestanda, funktionalitet och support.
Blomgren - en mönsterkollektion
This report is about the exam project; Blomgren- a collection ofpatterns. During eight weeks I have from the family Blomgren, whowas my grandfather?s family with siblings and parents, produced fivepatterns for textiles into interior and space. In addition to thefamily as an inspiration, I have taken into account of the collection?sname - as a word and the meaning of the word.
Text och tal vid inlärning
Att använda samplat tal i datorprogram blir allt vanligare vilket leder in på frågan om detta är av godo. Kan tal och text kombineras i en datorapplikation för att skapa effektivare inlärning eller bör en sådan kombination undvikas? För att utreda detta studerades teorier rörande inlärning, cues, kognitiva flaskhalsar samt automatisk informationsbehandling. Utifrån dessa teorier drogs slutsatsen att en kombination av text och tal inte ger en effektivare inlärning. För att undersöka detta empiriskt genomfördes ett kvantitativt experiment med 60 experimentdeltagare i åldrarna 11-13 år.
Skolan som läromedel
Syftet med vårt arbete har varit att undersöka om kunskaperna hos våra elever ökar inom ritningsläsning, genom att eleverna befinner sig i en miljö med ett verkligt objekt.
Vi har utfört ett kvasiexperiment med två grupper, där den ena har fungerat som kontrollgrupp. Kontrollgruppen har genom hela experimentet befunnit sig i en traditionell klassrumsmiljö, medan försöksgruppen i halva experimentet har befunnit sig i miljön med det verkliga objektet.
Genom att jämföra provresultaten mellan grupperna, har vi fått fram ett kvantitativt resultat, där eleverna i försöksgruppen förbättrade sina resultat betydligt, i motsats till eleverna i kontrollgruppen. Det tyder på att fler elever i försöksgruppen, fick sina lärstilar tillgodosedda i det verkliga objektet..
Utvinning av kontrakt i C++ för användning i dokumentation
Detta arbete syftar till att undersöka hur kontrakt kan utvinnas från programkod för att skapa dokumentation som andra programmerare kan använda för att förstå hur programkoden ska användas. Kontrakt i kod fungerar både som ett sätt att hitta fel och som dokumentation så om den försvinner, exempelvis vid kompilering, kan koden bli oanvändbar för andra.I arbetet görs en implementation vilket resulterar i ett program som kan hitta kontrakt i C++-kod och skapa XML-utdata med information om kontrakten. Programmet kan skapa mer avancerad dokumentationen genom förståelse för hur kontrakt fungerar i samband med arv. En utvärdering genom experiment av programmet visar att det har potential att bli ett användbart verktyg som underlättar återanvändning och dokumentering av programkod, men den nuvarande implementationen kan bara hantera en lite del av C++ och är därför inte praktiskt användbar..
Testing and optimization of Unicorn Fluid-Structure Interaction solver for simulating an industrial problem
In industry applications, such as power supply plants, the issue of interaction between fluid and structure is always presented. More precisely, the fluid flow affects the structure by applying force(s) on it and vice versa. As a result, the structure can move (vibrate) or deform. A good understanding of this problem can help to design the system in term of safety, stability and efficiency.This project aims to optimize and test the Unicorn FSI solver from the FEniCS project [1] to simulate the interaction of fluid and structure in an experiment, which was carried out at Vattenfall Research and Development. The target is to improve the Unicorn FSI solver to cope with a real industrial problem.
Valtrötthet på den svenska fondmarknaden? : En experimentell studie av svenska bankkunders fondval
Allmänhetens uppfattning är att desto fler valmöjligheter det finns desto bättre är det. Men är det verkligen så i alla olika valsituationer vi ställs inför? (Iyengar & Lepper 2000) Utifrån tidigare forskning testar vår uppsats om människors valmöjligheter, ett experiment där vi ser hur människor gör sina val på den svenska fondmarknaden. De fick välja mellan ett mindre (limited) urval eller ett större (extensive) urval av fonder. Utgångspunkten i uppsatsen är två olika forskningsartiklar från Iyengar & Lepper (2000) samt Iyengar & Jiang (2003) där de testar hur människor gör sina val när de får olika stora utbud att välja bland. I deras forskning kommer de fram till att även om människor tycker att det är roligare att ha många valmöjligheter så blir det oftare val gjorda eller saker köpta om de har mindre saker att välja bland.