Sökresultat:
6052 Uppsatser om Vetenskapliga bibliotek - Sida 36 av 404
Den fysiska miljön och barns lärande: En undersökning av barnavdelningen på Kungsbacka huvudbibliotek
The starting point for the present study is that the physical environment can enhance the learning processes of children. We want to contribute to more focus being placed on this within library and information sciences. Our main aim is to illustrate how the physical environment can facilitate the learning of children. In order to achieve our aim, we examine a concrete physical environment, namely the children?s department at the main library in Kungsbacka.
Vuxna personers upplevelse av att leva med diabetes typ 2. : En litteraturstudie
Diabetes typ 2 är en kronisk och allvarlig sjukdom och är en av de vanligaste ämnesomsättningssjukdomarna.Den kan leda till en rad olika komplikationer som neuropati, mikro-makrovaskulära förändringar i stora och små blodkärlen. Att leva med en kronisk sjukdom kan innebära stora utmaningarför den drabbade personen och dennes livsföring. Syfte var att beskriva vuxna personers upplevelse av att leva med en kronisk sjukdom som diabetes typ 2.Systematisk litteraturstudie användes som metod och vetenskapliga artiklar söktes i databaserna CINAHL, PubMed, PsycINFO samt genom manuell sökning och elva vetenskapliga artiklar inkluderades i studien. Dessa granskades och kvalitetsbedömdes. Resultatet visade att personer upplever sjukdomen på olika sätt beroende på kön och kulturell bakgrund.Fem teman framkom vid analys av resultatet: Positiva och negativa upplevelser av sjukdomen, hälsoupplevevelsen av sjukdomen, coopingstrategier samt diabetikers vårderfarenhet.
Att upptäcka det oväntade : En studie av begreppet serendipitet och dess förekomst på det digitala folkbiblioteket
The purpose of this study is to examine if digital public libraries are serendipitous environments. Serendipity in this instance is defined as finding something unexpected and valuable, while searching for something else.A survey was conducted at two Swedish digital public libraries, where the patrons were asked to fill in a questionnaire online. The questions were based on the work on serendipitous digital environments by Lori McCay-Peet, as well as considerations of human factors that could possibly influence serendipity.The result indicate that a majority of patrons experience serendipity at the digital library, although it?s still more common to do so at the physical library or on other web sites. The result also confirms the importance of taking human factors into account when studying serendipity.
Injektionsteknik vid subkutan injektion : replikation av en litteraturstudie
Bakgrund: Till sjuksköterskans kärnkompetens hör att kunna arbeta säkert och evidensbaserat. För att detta ska vara möjligt måste sjuksköterskan i sitt arbete ständigt vara medveten om att eftersträva senaste kunskap i sitt handlande. Detta görs genom att inhämta och tillämpa senaste forskningsrön, vilket kan göras genom en litteraturstudie. Annersten och Willman har tidigare genomfört en litteraturstudie där frågeställningen var hur en subkutan injektion bör ges för att uppnå rätt dos på rätt plats med minsta möjliga komplikationer. Slutsatsen som drogs var att den subkutana fettvävnadens tjocklek är avgörande för vilken längd nålen bör ha för att läkemedelsdosen ska distribueras till rätt vävnad.
Ämnesintegration år 7-9 ? finns det överhuvudtaget?
Denna undersökning syftar till att ta reda på om man arbetar ämnesintegrerat i år 7-9 i de samhällsorienterade ämnena samt vilka pedagogiska och vetenskapliga teorier/teoretiker man stödjer sin undervisning på I arbetet framgår också vilka möjligheter och/eller svårigheter pedagoger ser med detta arbetssätt samt om de använder sig av det i sin undervisning. För att få svar på frågorna har vi gjort en kvalitativ undersökning i form av åtta intervjuer med fyra kvinnliga samt fyra manliga So-pedagoger på två 7-9 skolor i två skilda kommuner i södra Sverige. Genom litteratur om pedagogiska teorier och lärande vill vi med detta arbete förmedla kunskap om ämnesintegration/tematiskt arbetssätt. Vidare utgår vi från skolans olika styrdokument för att få veta vad dessa säger om tematiskt arbete. För att få en djupare kännedom om ämnesintegration har vi även gjort en historisk tillbakablick gällande läroplaner och kursplaner.Resultatet av undersökningen visar att samtliga åtta pedagoger använder sig av tematiskt arbetssätt, om än i varierad utsträckning.
När ansvaret lämnas åt eleverna : En studie av elevkommunikation i skuggan av ett paradigmskifte
Nyare klassrumsforskning visar att arbetet i klassrummet idag mer sällan leds av läraren i helklassundervisning, utan istället organiseras som bänkarbete, gruppsamtal och grupparbeten. Samtidigt är det preciserat i Lpf94 att elever själva ska ta ansvar för sitt lärande och resultat i förhållande till kurskriterier. Min undran utifrån detta var hur eleverna förvaltar dessa lärandesituationer och hur ansvarstagandet kan se ut i kommunikation elever emellan. Syftet med uppsatsen är att försöka förstå vilka möjligheter och begränsningar för lärande som skapas, genom att beskriva och analysera elevers kommunikation i en lärandesituation. Kommunikationen som undersökts är tre autentiska gruppsamtal mellan elever arbetande med en rapport i religionskunskap.
Det mångspråkiga skolbiblioteket : En viktig fråga i teorin men en icke-fråga i praktiken?
While almost 23 percent of the students in the Swedish upper secondary school are foreigners, only a fraction of the school libraries? collections consists of literature written in other languages than Swedish or English. This study examines how five school librarians experience the task of working with literature composed in foreign languages in the multicultural and multilingual school of today. The results of the qualitative interviews are analyzed in relation to the legislation and policy documents that the school libraries are working by, and also in relation to the theoretical framework of sociocultural theory and the theories on second language acquisition developed by linguist Jim Cummins.The study shows that while multilingualism is discussed as an important matter in the legislation and policy documents that the school libraries work by, the librarians in this study largely view the question of foreign literature as peripheral. Most part of the librarians connects first language reading to leisure-time activities rather than curricular activities, and stresses that the Swedish language should be prioritized in Swedish schools.
VARDAGSPUSSEL! En litteraturstudie om att som vuxen leva med celiaki i vardagen
Syftet med denna studien var att undersöka huruvida den glutenfria dieten för
celiakipatienter påverkar det dagliga livet. Frågeställningen är: Hur är det att som
vuxen leva med celiaki i vardagen? Hur påverkar kostomläggningen och
tillgänglighet av glutenfri kost det dagliga livet och den privata ekonomin? Elva
vetenskapliga artiklar granskades och resultaten i dem tematiserades i fem olika
teman. Dessa teman var måltider i hemmet, måltider utanför hemmet, vardagslivet
och sociala aktiviteter, copingstrategier samt ekonomi och tillgänglighet.
Resultaten diskuteras med Carnevalis omvårdnadsmodell som teoretisk
referensram. Celiakipatienters inre och yttre resurser balanseras mot kraven som
finns för att klara det dagliga livet.
Den svenska bibliotekssektorns synsätt på en övergång till SAB-systemet och DDC
The SAB-system (Klassifikationssystem för svenska bibliotek) was created almost a hundred years ago and has often been viewed as insufficient among many academic libraries. KB (Kungliga Biblioteket) has therefore decided to change to DDC (Dewey Decimal Classification) which means that the Swedish libraries are now facing a challenge that involves a change to a new classification system. This is a comparable situation that occured when the SAB-system was created. The aim of this Master?s thesis is to examine the Swedish library sector´s approach to a new classification system, first to the SAB-system and then to DDC.
Bookcrossing ? Ett äventyr! En fenomenografisk studie av bibliotekariers uppfattningar av bookcrossing
The purpose of this investigation is to study how librarians experience bookcrossing. We focused on the two following questions: Which variations are there in librarians conceptions of bookcrossing as literature exchange and reading support activity? Which variations are there in librarians conceptions of bookcrossing compared to other methods of literature exchange and reading support? Bookcrossing is an international book club where you share your books by leaving them at public places. The thesis is focused on librarians? conceptions and not the conceptions of members of bookcrossing.
Forskningsframställning och forskningsförbindelse i Biblioteksbladet 2001?2011 : En kritisk diskursanalys
In this two years master?s thesis I examine the library?s representation of research and its influence upon the relationship between the library practice and the research practice. I also intend to find out what controls the representation and if it is possible to see changes in the representation over time. My source material has been texts published in the Swedish library journal ? and social domain ? Biblioteksbladet during the last decennium (2001?2011).
Ett skratt kan göra livet lite lättare : En systematisk litteraturstudie om humorns betydelse för cancersjuka patienter
Bakgrund: Cancersjuka patienter kan uppleva en svår och tung tillvaro. Patienterna kan ha ett behov av att avdramatisera situationen och få en stund av lättnad (Birgegård & Glimelius, 2002). Humor kan tillföra något positivt i tillvaron samt underlätta i svåra situationer. Skratt kan öka välmående och bidra till en känsla av lättnad (Holland & Sheldon, 2000). Syfte: Att beskriva betydelsen av humor för cancersjuka patienter.
Så funkar avdelning C: en kvalitativ undersökning av användbarheten av SAB-systemets religionsavdelning i dagens svenska samhälle
The purpose of this thesis was to find out whether the main class C (religion) in the Swedish classification system Klassifikationssystem för svenska bibliotek is well adapted to classify materials published in or imported to Sweden, and handled by Swedish libraries today. The questions we put to ourselves were:1. How easy to understand, and how useful is the main class C religion today?2. What, in the main class C, is satisfactory?3. What, in the main class C, is inconsistent, anachronistic or incorrect?4. What, in the main class C, is in need of change or renewal?The method that was used was a number of interviews with librarians and cataloguers. We have interviewed eight librarians from six different libraries, of different types, but all with a relatively large collection of religious materials.Though all of our respondents have expressed a feeling that all the major religions deserve equal treatment in the classification system and a similar division of space, after some pondering on the subject, our respondents have agreed that a larger space for Christianity is warranted considering the composition of the current collections and publication. Our respondents have in some cases expressed that there is a lack of instructions as to how the subdivisions of the main class C (religion) is meant to be used.
Barn och ungdomars upplevelser av separation sett ur ett omvårdnadsperspektiv. : Systematisk litteraturstudie.
Syftet med denna studie var att belysa barn och ungdomars erfarenheter, upplevelser och eventuella risk-och skyddsfaktorer i samband med föräldrarnas separation. Undersöka betydelsen av goda familjerelationer och vilka möjliga stödåtgärder sjuksköterskor kan använda för att hjälpa barn och ungdomar som inte mår bra av en separation.Metoden var utformad som en retrospektiv systematisk litteraturstudie och sökningar gjordes i databaser, framförallt via Högskolan Dalarna bibliotek. I resultatet framkommer hur barn upplever separationer, både positiva och negativa aspekter. Bra relationer både inom och utom familjen är viktiga för barnen vilket framkommer genomgående i arbetet. Umgängesföräldern har en viktig roll för barnen.
Bokbussen ? från dåtid till nutid. En studie om bokbussens utveckling i Sverige
The aim of this master thesis is to investigate the mobile library development in Sweden since the start in Borås, Sweden in 1948. We have concentrated on three six-year periods. Our aim has been to describe a part of the mobile library development. We wanted to research the background of the said development. To do this we also studied the library and overall development in Sweden during the same years.