
Sökresultat:
1874 Uppsatser om Vertikal integration - Sida 12 av 125
Mitt och Ditt Sverige : Att vara invandrare i Samhall
The theme of this bachelor thesis in sociology has been developed through the perspective of ?grounded theory?, where the writers starting point touched the subject of integration in the organization Samhall in Sweden, an organization that hires disabled individuals that do not have enough working abilities to be hired any place else. From there, the methodology moved into a qualitative research through interviews with first generation immigrants hired at Samhall, where the result presented clear patterns of integration problems such as identification with an organization that does not have a normal way of working, the feelings of security which led to an unwillingness to leave the organization (which actually is the main goal of Samhall) and the stigmatized presumptions of the organization as such that makes it even harder to get a regular job on the open work market. These patterns were then put together with theories of stigma, cultural sociology and organizational identification, which three were the theoretical framework of this thesis. This study has contributed with an enlightenment of how it is to be an immigrant in a state governed organization and the consequences that follow when integrating an immigrant in a work disabled working environment. .
Om vägen till självförsörjning : En intervjustudie om eget företagande och integration
With a starting point in a project for reinforcing small scale business among immigrants in Sweden, carried out within Swedish for immigrants (sfi), the aim for this thesis is to examine the project from the view and experiences of the participants. Interviews with participants in the project have been inspired by the teoretical and methodological views of Grounded Theory.The interviews show that some participants want to start their own business, but almost as many don?t have that dream. The former group all have experience of being self-employed. They are aware of the difficulties but are nevertheless determined to proceed their dream.
Framställningar av svenskhet i media : - En diskursanalys av tidningsartiklar om invandring och integration
The media plays a key role in constructing identities and categories, as its messages influence the way we understand the world. In the debate on integration issues, categories such as ?Swede? and ?immigrant? are often treated as obvious and unproblematic. ?Swedish?, being the norm, is seldom defined and frequently appears with subtlety. This paper set out to study what characterizes Swedishness in newspaper articles on integration issues, and how it is represented in relations to immigrants.
Vi lever alla i en enda värld - Förskolan som integrationsprojekt
BakgrundI tidigare forskning har det framkommit att den svenska skolan och förskolan inte kommitsärskilt långt i sitt arbete med integration och utvecklande av interkulturelltförhållningssätt. Vidare visar tidigare forskning också att förskollärare i stor utsträckning använder sig av ett reciprokt eller kompensatoriskt arbetssätt. Här finns också belagt att förskolan som kulturell arena är en lämplig plattform för integration och för det förebyggande arbetet med att motverka dikotomier som exempelvis ?vi? och ?dom?.SyfteSyftet med studien är att undersöka ett pågående integrationsprojekt som syftar till att öka antalet möten mellan barn från segregerade områden i en kommundel i södra Sverige. Undersökningens huvudsakliga fokus kommer att beröra pedagogers, arbetsgivares och projektledares uppfattningar kring integration i förskolan samt vilka förväntningar som finns kring det pågående projektet.MetodFör att inhämta analyserbart material till studien har verktyget selfreport används.Selfreport innebär att respondenterna ombeds svara på frågor i löpande text.Respondenterna består av tre förskollärare, två arbetsgivare och två projektledare.Resultatet har sedan analyserats kvalitativt.ResultatResultaten visar att de tillfrågade pedagogerna, arbetsgivarna och projektledarna innehar liknande uppfattningar kring vad begreppet integration står för och de uttrycker att de tror att ökad integration leder till ökade möjligheter till lika villkor i samhället.
Sensus Barnmusikskola i Karlstad : Att nå ut för att främja integration och mångfald under perioden 2009-2012.
This is a study of Sensus Barnmusikskola ? Children?s School of Music, in Karlstad, Sweden?s attempts to facilitate integration and diversity in their operation. The Culture and Recreation Management in Karlstad town?s conditions to award the school their grant in 2009 was that Sensus Children?s school of Music should make targeted interventions in the socioeconomic exposed areas Gruvlyckan/Våxnäs and Kronoparken to increase the number of children with foreign background. This would according to the Culture and Recreation Management bring more integration and diversity in to the school?s operation.
Integration genom fotboll: Föräldrars, lärares och ledares uppfattning om ett integrationsprojekt
Landskrona är en stad där boendet är segregerat. Fotboll är en idrott som har stark dragkraft. Landskrona BoIS driver fotbollsfritids som ett samverkans- och integrationsprojekt, där vill man skapa en meningsfull fritidssysselsättning åt barn och ungdomar som vill spela fotboll. Samtidigt vill man skapa integrationsmöligheter..
Integration av invandrare - En komparativ studie av Sveriges och Danmarks integrationspolitik
Uppsatsen är en komparativ studie av dansk och svensk integrationspolitik. I uppsatsen ställs frågan om vilka åtgärder Sverige och Danmark vidtagit för att nå integration av invandrare och vad resultatet blivit av dessa. Uppsatsen fokuserar på fyra olika områden som kan anses indikera hur väl man i länderna lyckats med sitt integrationsarbete. Dessa områden är Arbete, utbildning, politiskt deltagande och bostadssituation, vilka har undersökts med hjälp av svensk och dansk statistik. Uppsatsen visar att invandrare på alla dessa områden ligger efter övriga invånare.
Sverige och smygrasismen : En retorisk analys av ämnena integration och invandring i svensk press
The purpose of this study was to investigate how three Swedish news publications writes about integration and immigrants. The news articles were analyzed with a rhetorical analysis. The method was supplemented with theories of media and ethnicity, agenda setting theory and gatekeeping theory. This study resulted in the conclusion that racist discourses are found in the three news publications, regardless of political color, writer or article genre. Many of the articles makes a clear division of "us and them", where "them" is defined by the text's "us", who are often Swedes.
Lyckade företagsförvärv: En studie på institutionella mekanismer vid integration av företagskulturer vid företagsförvärv utifrån institutionell teori och kognitiv dissonans teori
Det finns ett ökat intresse för företagsförvärv och huvudanledningen till det är att företag vill skapa synergieffekter. Många företag misslyckas med att göra företagsförvärv och tidigare studier visar på svårigheter vid integration. Bristande anpassning av strategi och ledarskap har inte gett förklaring till varför företag misslyckas med integrationer. Mänskliga och kulturella aspekter har visat sig vara relevanta att studera för lyckade integrationer.Studiens syfte är att öka förståelsen för institutionella mekanismer vid integration av företagskulturer vid företagsförvärv. Ett delsyfte är att identifiera framgångsfaktorer för en lyckad integration av företagskulturer vid företagsförvärv.
EU:s utvidgning mot öst - Regional integration och FDI
Syftet med denna uppsats är att granska effekterna av regional integration på FDI hos de länder som blev medlemmar i EU 2004 samt 2007. Utifrån teori gällande sambandet mellan regional integration och FDI, analyseras empirisk data över stock och flöden av FDI till de nya medlemsländerna i syfte att utreda förekomsten av investeringsalstring och/eller investeringsomfördelning inom denna integration av typen öst-väst där det råder stora skillnader i inkomstnivå mellan medlemsländerna. Analysen visar att FDI till de nya medlemsländerna, både från andra medlemsländer och tredje land, har ökat till följd av ländernas medlemskap i EU. Mätt i absolutvärde kan det konstateras att FDI från andra medlemsländer är avsevärt mycket större än FDI från tredje land. Vidare har de nya medlemsländerna upplevt investeringsalstring och investeringsomfördelning från andra medlemsländer samt investeringsomfördelning där FDI från EU15 flyttar från tredje land till de nya medlemsländerna.
Vikten av att välkomna alla : Hur arbetet med integrering uppfattas av fyra bibliotekarier på tre bibliotek i Stockholm
Mitt syfte med uppsatsen är att se hur bibliotekarier som arbetar dagligen med invandrargrupper, ser på sitt uppdrag med att främja integration samt hur arbetet med programaktiviteter kan ligga till grund för integrering. I undersökningen intervjuas 4 bibliotekarier på 3 biblioteket som arbetar mycket med integrering och invandrare som användargrupp. I resultatet framkommer det att arbetet med programaktiviteter kan främja integrering eftersom det bjuder in till både dialog och deltagande. Dock anser bibliotekarierna att det är möjligt att göra integrering till en del utav varje arbetsmoment som sker på biblioteket..
Medias skildring av det svenska samhället : En diskursanalys om integration och utanförskap
Denna uppsats syftar till att tydliggöra de mediala diskurser som finns om integration och utanförskap i tidningsartiklar. Tidningsartiklarna sträcker sig över två tidsperioder, 1996-1997 och 2006-2007. En frågeställning som uppsatsen försöker besvara är om analysens tidningsartiklar går att koppla till Ruth Levitas diskursmodeller om socialt utanförskap. Den centrala teoretiska utgångspunkten är ett postkolonialt perspektiv. Uttrycket ?vi och dem? utgör en röd tråd genom hela uppsatsen.
EU-OPINION I TIDER AV KRIG I EUROPA En kvantitativ studie om hur attityder till EU och europeisk integration f?r?ndrats under krigstid.
In the early morning of February 24th, 2022, Russian troops crossed the border to Ukraine which
started the full-scale war between Ukraine and Russia. Even though the war does not directly
involve the EU or member states of the union, it affects the lives of the European people. While
previous research has established that general attitudes towards the European Union and
European integration has changed in some countries within the Union since the start of the war,
the question remains how attitudes towards EU and European integration has changed across
EU. A second unanswered question is whether populations in Western and Eastern Europe have
responded differently, leading to a potential divergence or convergence in attitudes. The theory
?Rally around the flag? suggests that an outright war that border to EU will increase support for
the political leadership in EU.
Vertikal trädgård i kallt klimat : en undersökning av ståndort, växtval och vinteraspekt
I takt med att städer förtätas och befintliga grönytor försvinner växer behovet av att hitta innovativa och fungerande lösningar för annan typ av grönska i städer. Utomhusväxtväggar har kommit att bli ett allt vanligare fenomen i södra Europa och andra delar av världen. I det bistra svenska klimatet är dock ståndorten på vertikala ytor att betrakta som extrem och vissa växter som trivs på det horisontella planet har inte en chans att överleva i det vindutsatta läget med stora temperaturskillnader. Detta arbete syftar till att underlätta växtvalet så att det blir möjligt att skapa såväl fungerande som estetiskt tilltalande utomhusväxtväggar i framtiden. Genom studier av litteratur på ämnet samt intervjuer med aktiva inom området undersöker detta arbete huruvida det finns gemensamma egenskaper hos de arter som faktiskt kan överleva under de tuffa förhållandena.
Resultatet påvisar att vissa samband i härdighet och naturståndort går att se men att många faktorer har betydelse för växternas överlevnad och att för få växtarter ännu testats.
Barns utsagor om integration mellan förskoleklass och skola - med fokus på den sociala och lärande situationen
Vi har funnit skillnader i hur barnen upplever den sociala och lärandesituationen i de respektive verksamheterna, framför allt vad gäller sociala grupptillhörigheten och leken tillsammans med de äldre barnen. Resultatet genomsyras av att förskoleklassbarnen har olika förutsättningar gällande de sociala och lärande situationerna beroende på förskoleklassens organisatoriska hemvist..