Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om VentureLab - Sida 1 av 1

En Kartläggning Av VentureLab-företag Med Hjälp Av Affärsplattformen

Uppsatsens syfte är att med hjälp av Affärsplattformenkartlägga företag som genomgått VentureLabsinkubatorprocess. Studien grundas på insamling av primärdata genomkvantitativa enkätundersökningar. Den teori som används i uppsatsen är framtagen avMagnus Klofsten. Hans modell Affärsplattformen rörfaktorer som anses vara viktiga att arbeta med nystartadeföretag för att de ska lyckas växa och bliframgångsrika. Det empiriska materialet är insamlat från 24 företagsom tidigare varit inkubatorföretag hos VentureLab.

Betydelsen av humankapital och nätverk vid nyföretagande - En kartläggning av företag kopplade till VentureLabs inkubator

Syftet med uppsatsen är att kartlägga hur de företag som suttit på VentureLabs inkubator i Lund använt sig av humankapital, personliga nätverk samt industriella nätverk. Uppsatsen gör även en ansats att utreda om samband finns mellan dessa tre teorier och hur dessa påverkar entreprenören och dennes företag. Angående förhållningssättet gentemot arbetsprocessen användes en abduktiv ansats. Vad gäller direktiv för insamlande av empiri användes en kvantitativ metod. Empirin består i främsta mån av besöksintervjuer på företag kopplade till VentureLab.

Hjälpte Internet? - En studie om betydelsen av Internet för företag knutna till VentureLab.

SAMMANFATTNING Uppsatsens titel: Hjälpte Internet? - En studie om betydelsen av Internet för företag knutna till VentureLab. Seminariedatum: 2007-05-29 Ämne/Kurs: FEK 582 Kandidatuppsats, Företagsekonomi, 10 poäng (15 ECTS) Författare: John Ekström Anna Käck Jennie Monthelie Maria Olsson Handledare: Hans Landström Nyckelord: Småföretagare, entreprenörskap, Internet och småföretag, Internetsbetydelse, möjligheter med Internet Syfte: Att utvärdera om Internet bidragit till att de företagare som funnits i VentureLab vågat satsa på sina affärsidéer och kunnat lansera dem. Vi vill även förstå om användandet av Internet förändrats efter marknadslanseringen. Metod: Vi valde att utgå från en abduktiv ansats med kvantitativ forskningsmetod.