Sök:

Sökresultat:

363 Uppsatser om Vehicle lighting - Sida 13 av 25

Ett svenskt system i fjärde generationens krigföring

Stridsfordon 90 togs fram för att möta en reguljär motståndare på vårt eget territorium. Dagens krav och förutsättningar är annorlunda då striden främst genomförs i konfliktzoner utomlands, men även på vårt eget territorium. Motståndaren vi möter nyttjar andra metoder för att genomföra sin strid och agerar på ett annorlunda sätt än vad vi är övade vid.Syftet med arbetet är att undersöka hur ett förband med stridsfordon 90 lämpar sig i strid på dagens stridsfält mot en irreguljär motståndare. För att ta reda på detta så beskriver jag fjärde generationens krigföring och stridsfordon9040Cför att sedan kunna analysera och jämföra den taktiska nivån utifrån de grundläggande förmågorna.Användningen av strf 90 och mekskytteplutonens taktik mot en 4GW motståndare är lämpliga att användaapligt på den taktiska nivån. Mekskytteplutonens taktik är flexibel och sätter få begränsningar mot taktiken hos en anfallande 4GW motståndare..

Metafor - Tao : En komparativ studie i metaforik mellan prekonfuciansk tanketradition och svensk nutid

Metaphors and their use as a rethorical vehicle are examined. Two texts, one in Chinese and one in Swedish, are compared and analyzed to determine the extent to which the associations they create successfully capture the author's intent. Seecondarily, a shift from the assumptions that rhetorical analyses often assume (read: antiquity and Aristotles) to a more abstract internal human platform is suggested. Neurological and cognitive research is cited in support of this shift.The essay examines the question: How can metaphoric contribute to conveying the communicator's intention? By comparing metaphorics used by an historical Chinese rhetor with those used by a contemporary Swedish rhetor.

Fundament för kompaktkran : En universell lösning

This thesis describes the universalization, improvement and further development of acompact crane support frame for flatbed trucks. The work has been conducted at Eloch Fordonsteknik AB (henceforth EFAB) in Uppsala.The aim of the work has been to shorten the assembly time of the product. By doingso, the product can be kept on shelf, which in turn results in shorter lead time. Thishas been done by universalizing the support frame to be compatible with most of thechassis EFAB works with. Additionally, the entire construction has been made lighter,which will make it a more attractive choice for customers.A pre-study was conducted and information was gathered internally, as well asexternally, in order to ascertain that no limitation or possibility was overlookedduring the course of the project.One such limitation has been the geometry of the truck bed that the support frameshall be compatible with.

Design och Implementering av en IntuitivKontrollmetod för Larvbandsdrivna UGV:er

SammanfattningDenna uppsats beskriver design och implementering av en mer effektiv metod att styrakameraförsedda radiostyrda markfordon (UGV av engelskans Unmanned GroundVehicle). Det åstadkoms genom att införa samma kontroller som är vanliga i actionspel iförsta persons perspektiv, så kallat Free Look Control (FLC). Miljontals spelare kommeratt känna igen och vara bekväma med styrprincipen, vilket borde reducera dengenomsnittliga träningstiden samt förbättra prestationsförmågan. FLC gör det möjligt föroperatören att kontrollera kamerans läge direkt istället för via fordonet den sitter på.Detta görs genom att i mjukvara sammankoppla fordonets och kamerans rörelser.Utöver författandet av denna uppsats byggs en fungerande UGV-prototyp som kanstyras enligt både FLC och dagens standard, Tank Control (TC). Detta gör det lätt attdemonstrera skillnader mellan metoderna.Arbetet utförs åt institutionen Flyg- och systemteknik inom FOI, Totalförsvaretsforskningsinstitut, för att demonstrera och marknadsföra konceptet att använda FLC förstyrning av obemannade markfordon.Nyckelord: Odometri, Kalman filter, UGV, Unmanned Ground Vehicle, obemannademarkfordon, FLC, Free Look Control, FPS, First Person Shooter, fjärrstyrning..

En undersökning av ITs nytta för transportorganisationer

Målet med studien har varit att ta reda på hur man med hjälp av IT kan stödja enimplementering av IT-baserad planering inom transportbranschen, mer specifikt ruttplaneringsamt se vad som krävs för att reducera den stora mängd komplexitet som omger den. I fleraartiklar från Computer Sweden diskuteras det att man med hjälp av IT-stöd kan minskakostnaderna, öka inkomsterna och arbeta på ett mer klimatsmart sätt. För att få kunskap omområdet har Gayialis och Tatsiopoulos artikel Design of an IT-driven decision and supportsystem for vehicle routing and scheduling använts som kunskapskälla och som ett anpassatteoretiskt ramverk efter vår studie. Vidare har litteraturstudier utförts inom logistikområdet.För att bygga upp en empiri har en kvalitativ intervju genomförts samt en undersökning avbranschanpassade IT-lösningar. Resultatet av datainsamlingen blev en punktlista på komplexaparametrar som måste hanteras av den undersökta transportorganisationen för att uppnåeffektiviseringsvinster med hjälp av IT-baserad transportplanering.

Elhybridteknik i bandvagnssystemet : Den militära nyttan i logistikfunktionen

Fossila bränslen är ändliga resurser och FMV menar i sin Tekniska Prognos 2013 att Försvarsmakten redan nu bör planera för en omställning till alternativa tekniker till dagens förbränningsmotor. Den teknik som verkar mest lämplig som interimslösning mellan framtidens vision om ren eldrift och förbränningsmotorn är elhybridteknik. Uppsatsen undersöker hur Försvarsmaktens logistikfunktion påverkas om bandvagnssystemet skulle övergå till seriehybridteknik. Uppsatsens ansats är kvalitativ med en kombination av textstudier, intervjuer samt ett frågeformulär som besvaras av totalt tre personer fördelat på Amf1, FMTS och I19 där samtliga innehar mångårig erfarenhet av bandvagnssystemet. Formulären kompletteras med intervjuer med dessa personer samt personer på BAE Systems som bidrar med teknisk expertis.

Belysning av en badmintonplan

Badminton är en inomhussport som människor i alla åldrar och på alla nivåer kan utöva. Ju högre nivå sporten utövas på ju mer krav ställs på belysningen. I många badmintonhallar används idag armaturer som bidrar till bländning och som inte ger en god synkomfort. Badminton är världens snabbaste racketsport vilket gör att kraven på belysningen är hög. Utan tillräckliga riktlinjer gällande belysningsanläggningens utformning som ska säkerställa en god belysning för spelarna kan det bli svårt för dessa att hinna uppfatta fjäderbollen, då spelet går väldigt snabbt och mycket rörelser sker på badmintonplanen.Syftet är att öka förståelsen för vilka faktorer som är viktiga att ta hänsyn till vid planering av ny belysning i badmintonhallar.Metoderna som användes i studien var observationer, ljusmätningar, intervjuer och enkätundersökningar.

Högeffektslysdioder. Möjligheter och förutsättningar för högeffektslysdioder som belysningskälla - ett demonstrationsbygge

This report examines the prerequisites for LEDs to replace other technologies indifferent applications. How does the different technologies for light generationwork and what are the advantages and disadvantages? The various technologieslimitations and characteristics provides the opportunities for the LEDs.This report describes a test-construction built to examine what practical arrangementscan be built with modern light emitting diodes, in order to showsome of the possibilities. The construction consists of three different applications,a high power lamp based on cold white LEDs, one based on warm whiteLEDs for the evaluation of the light characteristics and a RGB-LED based lampable to mix any colors quickly and seamlessly. The test construction also containsthe essential peripherals including control-electronics, optics and a custombuilt watercooling solution.The potential for LEDs is huge but it is complicated to build LED based applicationsdue to the limitations which mainly includes the electronics and theneccesary cooling.

Skadeanalys och omkonstruktion av HMS Belos A-ram

In order to rescue a distressed submarine crew, the Swedish Navy is able to use a deep submergence rescue vehicle, DSRV. This mini submarine ascends, docks to the downed submarine and picks up the whole crew. The submarine rescue ship HMS Belos has a special crane located in the aft of the ship to lift the surfaced DSRV aboard, which then docks on to the on board pressure chambers located below deck. During inspections the aforementioned crane has shown to have problems with cracks in the structure, most of them located in the bolted joint between the top part of the crane and the two leg parts. A simulation of the forces acting on the structure in heavy sea condition was conducted; these values were then used as input values in a Finite Element Method, FEM, analysis of the joint.

Användarupplevelse av ett komplext infotainmentsystem i en bil. En verklighetsbaserad studie av gränssnittet mellan människa och fordon

In recent decades here has been a huge development in information technology (IT), where we humans are increasingly using IT in our daily lives, ranging from social media to music streaming services; this has also been a reflection of the technologies developed to our cars. Infotainment systems have become an increasingly regular feature in modern cars where the high degree of integration such as navigation, mobile and Internet has become more common and more sought after. Despite this, relatively little research problemized User Experience of a complex infotainment system in a car. This study thus has the intention to consider the relevance of reality based tests by examining how the user experiences a complex infotainment system in a car. We asked ourselves; How do the user experience a complex infotainment system in a car? We conducted our qualitative study, an interview with researchers in the field of vehicle and road safety and designed a number of system-related activities in a test session where we observed three users.

Ackumulation av CO2 och CH4 i istäckta boreala sjöar : Hur förändras ackumulationen i sjöar påverkade av avverkning jämfört med referenssjöar?

The aim of this report was to quantify the accumulation of carbon dioxide (CO2) and methane (CH4) in ice-covered lakes in winter (October-March) during three consecutive years, and to assess whether the concentrations of DIC and CH4, as well as the ratio DIC:CH4 differs between years and between lakes affected by clearcutting and untreated reference lakes. Water- and gas samples were collected from four boreal lakes (two affected by clearcutting and two untreated reference lakes) located in Västerbottens inland in spring. The lakes were found to accumulate on average 91, 55, and 84 mgCm-2d-1 during winters 2012-2013, 2013-2014, and 2014-2015, mostly originating from CO2. The concentrations of DIC (autumn and spring) were higher in the affected clear-cut lakes compared to reference lakes for all years, including the reference year (2012-2013) before clear-cutting. No such difference was found for CH4 or the ratio DIC:CH4.

INFÄSTNING AV LED-ARMATUR

The thesis was performed at the lighting company Zpecta AB. Zpecta needed to develop alternative attachment of their LED-luminaire Capella. Today Capella attaches in metal ceilings with four magnets. Zpecta got indications from their customers that there was a need for other attachments. The purpose is to determine the customer?s requirements and the interfaces that are considered for Capella.During the thesis, Capella was only on the market for testing and evaluation.The thesis was initiated to create a specification.

Energimässig jämföelse med investeringskalkyl av två förskolor

This thesis includes an energy survey of the Herrgården pre-school, which has a modern heating- and ventilation system, and a comparison with Östers pre-school which has an older system. An energy survey of Östers pre-school has already been done by a group of three students and all the calculations and values have been collected from that survey. As of today, both pre-schools are heated thru district heating. It will be much easier to make smart and feasible energy-saving-measures by first conducting the energy survey.Herrgården pre-school in Gävle houses 81 children, therteen teachers, one cleaner and one cook. It was finished in the middle of 2009 and the staff has been very pleased with the in-door climate.

Robot-Assisterad Gradningscell med Force Control

This thesis includes an energy survey of the Herrgården pre-school, which has a modern heating- and ventilation system, and a comparison with Östers pre-school which has an older system. An energy survey of Östers pre-school has already been done by a group of three students and all the calculations and values have been collected from that survey. As of today, both pre-schools are heated thru district heating. It will be much easier to make smart and feasible energy-saving-measures by first conducting the energy survey.Herrgården pre-school in Gävle houses 81 children, therteen teachers, one cleaner and one cook. It was finished in the middle of 2009 and the staff has been very pleased with the in-door climate.

Förbättrad tillgång till referensmaterial vid röntgentolkning

This thesis includes an energy survey of the Herrgården pre-school, which has a modern heating- and ventilation system, and a comparison with Östers pre-school which has an older system. An energy survey of Östers pre-school has already been done by a group of three students and all the calculations and values have been collected from that survey. As of today, both pre-schools are heated thru district heating. It will be much easier to make smart and feasible energy-saving-measures by first conducting the energy survey.Herrgården pre-school in Gävle houses 81 children, therteen teachers, one cleaner and one cook. It was finished in the middle of 2009 and the staff has been very pleased with the in-door climate.

<- Föregående sida 13 Nästa sida ->