Sök:

Sökresultat:

7 Uppsatser om Varmvalsning - Sida 1 av 1

FE-analys av krökningsproblematik vid varmvalsning av band i
förparet

MEFOS är en samarbetspartner i EU-projektet AwiCCo (Advanced Width and Camber Control) där ett av delmålen är att konstruera ett nytt inledarsystem som förhindrar krökning av varmvalsade band. Under november 2006 kommer MEFOS att sätta upp en prototyp av detta inledarsystem i sin försökshall där utförliga tester kommer att genomföras. Prototypen består av sex rulledare som på ingångssidan mäter de krafter som krävs för att förhindra ämnets förflyttning i sidled. Utifrån dessa mätningar försöker man förhindra krökningen av ämnet genom att momentant justera valsskevningen. Målet med mitt examensarbete har varit att skapa en FEM modell som simulerar valsning av band med denna prototyp som inledare och att med denna modell undersöka relationen mellan krökning och valsskevning och vilka krafter som rulledarna utsätts för.

Analys av förvridning vid hålning av rör : Analysis of metal torsion in rotary piercing

Hålningsprocessen är det inledande bearbetningssteget vid Varmvalsning av sömlösa rör. Det är en tvärvalsningsprocess i vilken ett cylindriskt ämne valsas mellan två dubbelkoniska val¬sar över en plugg. Valsarna är snedställda med en viss mat¬ningsvinkel, vilken ger upphov till en axiell drivkraft genom ver¬ket. Hela denna pro¬cess är roterande. Detta i kombination med bl.a.

Möjligheter till förbättrad valsekonomi

Den största enskilda verktygskostnaden för tillverkning av varmvalsade band är kostnaden för valsar. Valsarna slits under valsningsprocessen och måste med jämna mellanrum slipas för att tillfredställande produktegenskaper skall innehållas. Livslängden för en vals bestäms av dess belastning, geometri och materialegenskaper, när de inte uppfyller kravet på mått eller hållfasthet måste de skrotas och ersättas. Kostnaden för valsar liksom produktiviteten påverkas således av flera faktorer. Valsmaterial, tillverkningsteknik för valsar, valsslipmaskiner, mätmetoder liksom metoder att utnyttja valsarna utvecklas hela tiden.

Hållfasthetsvariationer i bandände hos varmvalsade höghållfasta stål

Varmvalsade HSLA-stål (high strength low alloy) uppvisar normalt en lägre hållfasthet i sista änden av bandet. Denna s.k. ändeffekt har länge varit känd och flera undersökningar har genomförts för att utvärdera hur mycket de sistametrarna minskar i hållfasthet. Materialet som undersökts i detta examensarbete är Domex 700MC. DX 700MC är ett extra höghållfast kallformningsstål och dess typiska egenskaper är: ? Utmärkt formbarhet i förhållande till sin höga hållfasthet.

Modell för att prediktera när tertiära glödskalsproblem uppstår

SSAB Tunnplåt har i Borlänge en produktionsanläggning innehållande varmvalsverk, kallvalsverk, normaliseringsanläggning, betsträckor, spaltsträckor, klippsträckor och ytbeläggningslinjer m.m. Genom hela Varmvalsningsprocessen bildas oxid på den varma stålytan s.k. glödskal. Under pågående processer avlägsnas glödskalet för att ej påverka slutproduktens ytfinish och materialegenskaper. Fastän ytan spolas ren från glödskal före varje valsning händer det att det finns glödskalsproblem i form av grov yta på de färdiga banden.

Optimering av stjärtändar på oklippta varmvalsade band genom att före värmning justera hörngeometrin på ämnen

Detta projekt har genomförts för att studera möjligheterna med att justera ämnesgeometrin före valsning för att minimera tillväxten av tungor som bildar stjärtändar i bandets sistaände. Olika justeringar har utvärderats genom att ämnen har justerats med hjälp av gasskärning och sedan valsats i förpar och färdigverk. Ett delmål var att förenkla efterföljande behandlingar där långa stjärtändar är ett hinder. Resultaten visar att stora skillnader på längden hos tungorna kan åstadkommas med mindre justeringar hos ämnena. Längden på stjärtändarna minskade med upp till 70 % på band som valsats till en tjocklek av 15,02 mm och 75 % på band som valsats till en tjocklek av 12,02 mm. Effekten av att valsa ämnen med dessa justeringar var att en midja bildades i slutet av bandet där bredden linjärt avtog innan det att stjärtänden uppstod.

Avlägsning av valshud från formatplåt

Ferruform AB i Luleå tillverkar chassikomponenter till Scanias lastbilsproduktion. Vid avdelningen för Stålkonstruktioner utförs förädling av plåt till ett antal olika produkter. De processer som utförs på plåten är huvudsakligen skärning, klippning, formning, svetsning samt ytbehandling. Som ämne används varmvalsad formatplåt som köps in från två stora leverantörer. Formatplåten har ett oxidskikt på ytan som kallas för valshud.