Sök:

Sökresultat:

1386 Uppsatser om Variable transport delays - Sida 52 av 93

Fuktvandring i putsade lättbetong- och tegelfasader : En undersökning om hur fukt vandrar och beter sig mot en putsfasad av två olika material med olika porositeter.

I dagsläget finns en stor mängd byggnader i Sverige där fasaden består av puts direkt anliggande mot antingen lättbetong eller tegel. Dessa fasader kan skapa problem för brukaren p.g.a. fukttransport via putsen direkt in i konstruktionen. Problemen som kan uppstå som följd av dessa konstruktioner är inte bara estetiska utan kan även påverka inomhusmiljön. Syftet med detta arbete var att undersöka om det gick att med ny teknik visa de resultat som framkommit från erfarenheter från praktiskt arbete samt undersöka hur en renovering påverkar de fasader som består av puts direkt mot lättbetong eller tegel.

Hållbar stadsutglesning. Om människors inköpsresor och färdmedelsval före och efter etableringen av Allum köpcentra

External shopping malls in the context of urban sprawl have, according too much of the previous research, had a negative connotation when it comes to urban planning and a sustainable society. In recent years, some of this research on the issue has changed course towards that it might be some positive opportunities and elements in this development, given that it follows certain patterns. This latter development is what we have chosen to look deeper into in our study, Sustainable urban sprawl.The shopping mall Allum in Partille center has been the subject of this case study, to explore how people's shopping habits and travels in connection with these purchases has been affected by the establishment of an external shopping mall from a sustainability perspective.The method we used was a questionnaire distributed at workplaces in Partille. The collected data were then analyzed by using some of the dominant urban planning theories, for thus underpin our analysis. We have supplemented the study with a collection of information on existing and planned shopping centers in Gothenburg region.Our study shows that external shopping centers located in already developed areas, with an existing social structure, can help to create a more compact city with fewer and shorter shopping trips, and more sustainable transport choices when purchasing goods and services..

Gis och realtids-GPS på renar : renens habitatanvändning i brukad skog - två vintersäsonger i Vilhlemina Norra Sameby

This study is commissioned by the Swedish University of Agricultural Science (SLU - Department of Forest Resource Management) in coorporation with Sveaskog and Vilhelmina Norra Sami reindeer herding community. The purpose of this study is to analyse movement patterns and habitat use of reindeers during two winter seasons (2005/2006 and 2006/2007) in areas affected by forestry activities such as clearcutting. This study examines the possibilities of analysing information from Reindeer husbandry plans and forest variable data from kNN and SMD, in relation to GPS collar points from reindeers by using Geographical Information System (GIS). Lack of knowledge and understanding between the reindeer industry and the timber industry has often led to heated debates. The possibilities of using this type of technique are very interesting and could increase knowledge concerning land-use issues to different resource users. The main results from analyses comparing SMD, kNN, data about clearcuts, and GPS collar points from reindeers indicates that clearcut areas, younger forest, coniferous forest on lichen-dominated areas and areas dominated by pine was preferred by reindeers during the winter period.

Den hållbara trädgården : - utifrån kunskaper om hållbar utveckling

Den mest använda definitionen av begreppet hålbar utveckling lyder: ?En hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov?. Definitionen kommer från rapporten ?Vår gemensamma framtid? från 1987. Hållbar utveckling omfattar ekonomiska, ekologiska och sociala aspekter samt samspelet och balansen mellan dem.

Fysisk aktivitet som fallprevention i särskilt boende - en litteraturstudie

Our population are ageing. As this happens more people will be in need of long term care facilities. We now know that some elderly people with certain background factors are more likely to be injured or sick. One of the four biggest background factors is fall propensity. Most of the reported falls come from long term care facilities, approximately 60 % of the care takers in long term care facilities fall one time or more each year.

Överföring av radiocesium till potatis vid olika nedfallstidpunkter :

Agricultural land could be polluted by radioactive substances after a fallout. We would then need information about the level of contamination to decide whether the crops could be utilized as food under these circumstances. In an experiment carried out during the 1990ies the retention of 134Cs in potato haulm and the transfer to the tubers were studied. The experiment was carried out during three consecutive years. The plants were cultivated in pots under field conditions and the artificial deposition was sprayed directly onto the potato haulm at different times during the growing season.

Partneringupphandling inom anläggningssektorn : Kommunernas intresse i Mälardalen

Partnering is a collaboration method where the contractor and the client work together, based on a mutual trust towards each other and with a common goal for the project. The method originates from the United States where it was early adapted by the U.S. Army Corps of Engineers. It later spread internationally where the United Kingdom and Denmark were early in Europe to see the potential with partnering, to help aid with the issues they were having where construction projects kept running late, going over budget and lacked in quality. By using partnering you can achieve a shorter building time, improved work relationships and enhanced efficiency and cost effectiveness.

Effekter av evenemang för lokala företag : En fallstudie av Skidskytte-VM i Östersund 2008

Evenemang är för många nationer och orter idag ett prioriterat område. I Sverige anses evenemang vara ett viktigt utvecklingsområde och en möjlig tillväxtgenerator för turismnäringen. Hur evenemang påverkar lokalsamhället och vilka effekter de får för det lokala näringslivet på en arrangörsort är områden där det behövs mer kunskap. Detta för att skapa rimliga förväntningar på evenemangets effekter och för att veta vilken nytta ett evenemang egentligen har för lokala företag. Syftet med denna studie är att undersöka effekter av evenemang för lokala företag.

Grovkrossning av stubbar : en produktivitetsstudie

The Swedish parliament has decided that Sweden should increase its usage of renewable fuel sources to a level of 50% of the total energy consumption in Sweden by the year 2020. One way to reach that goal may be to increase the usage of stumps as a bio-fuel. In Sweden stump harvesting is possible on about 5-10% of the total harvested area and thus contribute with 1,3 - 2,6 TWh per year. An increase stump harvest doesn't come without its drawbacks for the environment. When harvesting stumps a tracked excavator is used to pry the stumps from the ground and then cut the stumps into smaller pieces.

Moibl interaktion i kollektivtrafik

In this paper we take a look at digital applications to help the user with public transportation. The main goal was to evaluate the problem a user can face when aiming to use the public transportation system, and to create a application for Apple Iphone that can enhance and help the user, no matter if he is familiar with the local public transportation system, or if he is less familiar with it. The aim was that the user wouldnt need any previous knowledge to be able to use our application. We combined Location-Based Services with Realtime-travelinformation and trip planning to examine if this combination could make both of the two different user-groups satisfied. To understand the problematics a user faces when approaching the public transportation-scene, Scenario-Based Design is evaluated as a method to grasp this problem.

Styrning och nödbroms av ModuLith

The purpose of this project is to get a fully functional, automatic steering system and a variable breaking system with an emergency breaking function to an off road vehicle. This off road vehicle is supposed to work as an aid in military situations. A team of two, Sebastian Attervall and Nichlas Gustafsson, got an order from Jonas Nyårds and the PreeRunners Project to construct a steering system that could manoeuvre an off road vehicle without any human involvement. To make this possible the vehicle would be guided by onboard sensors, cameras and computers. The team where also assigned to construct an automatic breaking system, there also no human would be involved.

Optimal inkalvningsålder för rekryteringskvigor till mjölkproduktion : relaterat till data ifrån egen besättning

Heifer?s growth may be divided into three main phases: calf period, puberty and pregnancy. When the heifers are about three months old a critical period begins. This period ends when the heifer reach puberty and have her first oestrus at around 9-12 months of age. In the critical period the mammary gland starts to grow at a fast rate and Insulin-like growth factor-1 (IGF-1) transport the growth signals to the mammary glands.

Utmaningar och hinder i gränsöverskridande transportinfrastrukturplanering : En studie av TEN-T med Nordiska triangeln som exempel

Flera saknade länkar i Europas transportnät definierades på mitten av 1980-talet som nödvändiga att bygga för att bidra till att uppnå de EU-politiska målen om fri rörlighet inom gemenskapen, större och jämnare transportflöden inom och mellan medlemsstaterna, ekonomisk tillväxt, en friktionsfri och välfungerande inre marknad, hållbar utveckling samt territoriell, social och ekonomisk sammanhållning.EU och medlemsstaterna initierade mot denna bakgrund transportinfrastrukturprogrammet "Trans-European Networks for Transport", eller det transeuropeiska transportnätverket (TEN-T) på svenska, som en följd av Maastrichtfördraget 1992.I Norden ska den s.k. Nordiska triangeln, som både har pekats ut som ett särskilt prioriterat transportinfrastrukturprojekt i de nu gällande och sannolikt inom kort i de nya EU-riktlinjerna för TEN-T, bidra till att uppnå de ovanstående politiska målen. Syftet med projektet är att sammanbinda Norge, Sverige, Danmark och Finland via uppgraderade och gränsöverskridande vägar, järnvägar och maritim infrastruktur. Förutom att projektet anses förbättra förbindelserna för gods och passagerare inom Norden, skapas bättre möjligheter för större och snabbare transportflöden till och från Centraleuropa, Ryssland och de baltiska länderna.Det västra benet i den Nordiska triangeln, dvs. korridoren Oslo-Göteborg-Köpenhamn, har varit föremål för diskussion sedan 1980-talet då en högklassig motorväg, järnväg samt en fast förbindelse över eller under Öresund och Fehmarn Bält föreslogs av "European Round Table of Industrialists".Syftet med infrastrukturpaketet var att förbättra transportinfrastrukturen inom korridoren samt få en fast förbindelse till kontinenten.

Alternativa drivmedel i den svenska vägtrafiken år 2030 : En utvärdering av den svenska regeringens målbilder

The Swedish government has set up the overall goal that no net emissions of greenhouse gases can occur after 2050. A sub-target has been developed for road transports which states that the use of fossil fuels must be reduced with 80% to 2030 in order to be completely abolished to 2050. A public inquiry mapping how this can be achieved was handed in to the government late in 2013. The use of alternative fuels for road transport, both biofuels and electricity, is expected to give the biggest contribution to the reduction of the use of fossil fuels. The inquiry sets up a number of goals for how much the use of alternative fuels must increase to 2030 in order to reach the overall goal and which instruments that are needed in order to do so.The aim of this thesis is to evaluate how these goals can be reached and what the most likely obstacles that may hinder the reaching of these goals may be.

Ökad effektivitet inom svensk sågverksindustri - Kan ?One-stop shop? effektivisera det logistiska flödet?

Sågverksindustrins logistikkostnader är idag höga och utgör närmare en fjärdedel avslutpriset på produkten. Branschen möter nu konkurrens från andra delar av Europa ochkunderna ställer samtidigt högre krav på snabbare och mer flexibla leveranser. I Varberggörs sedan hösten 2009 en stor satsning för att effektivisera logistikflödet inom branschenför sågade trävaror vilket har resulterat i ett koncept som sedan 2011 går under namnetTimberbridge.Med utgångspunkt i de höga logistikkostnaderna inom sågverksindustrin är studiens syfteatt studera om samarbete mellan företag kan effektivisera sågverkens transport-ochlogistikupplägg från sågverk till kund. För att utreda detta genomfördes inledningsvis endjupintervju med en representant från Port of Varberg för att få relevantbakgrundsinformation. Dessutom har tidigare forskning inom olika teoretiska områdenstuderats och har sedan kombinerats med empirisk data från en undersökning i form avtelefonintervjuer med 29 svenska sågverk.Det insamlade datamaterialet har sedan analyserats och resultatet visar att Timberbridgehar goda förutsättningar för att bli en etablerad leverantör för svenska sågverk.

<- Föregående sida 52 Nästa sida ->