Sökresultat:
233 Uppsatser om VAT Directive - Sida 12 av 16
Gränsdragningen vid otillbörlig marknadsföring - Särskilt vid vilseledande reklam gällande utmärkande egenskaper
Companies and special interest organizations pays multiple millions each year in order to reach out with messages about that their products are biggest, best and most beautiful. The publicity happens among thing like TV, in brochures, on the Internet andin newspapers etc. places. This means that consumer permanently becomes affected of publicity, and is thereby in an exposed situation. Around the EU, the border of what to consider undue or not, have been in different levels.
När LSS krockar med AML : Enhetschefers upplevelser av åtskilda rättighetslagstiftningar som möts inom utförandet av personlig assistans
The aim of this study was to examine how heads of unit in charge of personal assistance (PA)for the disabled experience and handle ethical dilemmas and situations within theirworkgroups when The Work Environment Act and The Swedish Act Concerning Support andService for Persons with Certain Functional Impairments collide with each other. The methodof the study was to use semi-structured interviews based around three main topics; the head ofunits opinions about the value and purpose of The Work Environment Act in theadministering and implementation of personal assistance services, the problem solvingprocess and the head of units own individual experiences of ethical dilemmas or workenvironment-related conflicts or situations within their workgroups. Four heads of unit wereinterviewed for this study. The results of this study showed that the interviewed heads of unitexperienced a lack of clear and factual information about how they were meant to solvedilemmas emerging from the two laws conflicting with each other regarding the rights of thecare recipient to layout their personal assistance to their liking, versus the rights of thepersonal assistant to have acceptable working conditions. The heads of unit could not rely onlegislation and/or other specific directive documents when work environment-relatedproblems arose.
Betaltjänstdirektivets inverkan på svensk rätt och dess processuella och institutionella autonomi
Denna magisteruppsats i offentlig rätt är ämnad att behandla implementeringen av direktivet om betaltjänster på den inre marknaden i svensk rätt. Betaltjänstdirektivet är väsentlig vid inrättande av den inre marknaden inom EU:s medlemsstater, då alla inre gränser skall avlägsnas för att möjliggöra fri rörlighet för varor, personer, tjänster och kapital; i det sammanhanget blir det viktigt med en modern och konsekvent rättslig ram för betaltjänster på EU-nivå. Uppsatsen syftar till att undersöka implementeringen av de processuella och materiella bestämmelser i betaltjänstdirektivet som knyter an till principen om god förvaltning och därtill medlemsstaternas processuella och institutionella autonomi. Till de frågor som analyseras hör tolkning av begreppet god förvaltning och hur de utvalda principerna kan identifieras i svensk rätt genom implementeringen av direktivet. God förvaltning i denna uppsats förstås i vid mening som ett begrepp motsvarande vad enskilda har rätt att förvänta sig av det berörda förvaltningsorganet vid handläggning av ett enskilt ärende.Uppsatsen har visat att direktivet innehåller ett flertal bestämmelser som knyter an till principen om god förvaltning och som reglerar hur svenska myndigheter skall handlägga ärenden inom direktivets tillämpningsområde.
Ny huvöppningslösning för Eco-Logs skördare : Från idé till tillverkningsunderlag
This thesis has been made in cooperation with the forestry machinery producerEco-Log in Söderhamn. The focus of the thesis has been to find a cheaper wayto open the large engine hood of the company?s harvesters. The goal was tofind a solution that could increase the value for the customers by being saferand simpler to use, or, at the least, keep these values at an equal level comparedto the previous solution.In order to make it possible to CE-mark the new solution, it was importantMachinery Directive that came into effect from the beginning of 2010.To begin with, a specification of requirements was set up. Thereafter, anumber of different basic concepts was retrieved and evaluated.
Begreppet onormalt lågt anbud i direktiv 2004/18/EG om offentlig upphandling : Om begreppets innebörd och konsekvenserna av att det saknas förbud mot att anta onormalt låga anbud
Som en följd av Sveriges medlemskap i EU har offentliga upphandlingar kommit att få allt större betydelse eftersom de nu kan ske inom ett betydligt större geografiskt område än tidigare. En konsekvens av detta är att konkurrensen blivit allt hårdare och nya regler införs i takt med den snabba utvecklingen. Ett av resultaten av den hårda konkurrensen på upphandlingsmarknaden har visat sig vara att en del leverantörer lämnar anbud med onormalt låga priser för att vinna upphandlingskontraktet. Förekomsten av onormalt låga anbud i offentliga upphandlingar medför allvarliga negativa konsekvenser såsom att konkurrensen snedvrids, effektiviteten minskar och kostnaderna ökar. Detta påverkar både den upphandlande enheten, leverantören som bjudit onormalt lågt, de leverantörer som slagits ut samt konsumenterna.
Förenklad revision av mikroföretag? : En kvalitativ studie sedd ur fyra revisorers perspektiv
Background: Sweden has, since 1983, had a statutory audit for all joint-stock companies. However, according to EG?s fourth corporation directive, member countries can decide on their own if this applies for small joint-stock companies. An investigation was launched in the fall of 2006 to form an opinion on the importance of the audit reporting by law and what an abolishment of this rule would mean for small joint-stock companies. Critics are claiming that the cost of audit for small companies is exceeding the cause in these micro companies.Audit is regulated by Swedish translation (RS) of International Standards on Auditing (ISA) and is to be applied in all companies comprised by the statutory audit.
Den semidispositiva arbetstidsregleringen : att avvika från Arbetstidslagen genom centrala avtal
The Working Hours Act regulates the working time conditions and together with the Working Time Directive of EU both acts aim to protect the workers. However, with The Swedish Model it is possible to diverge from the law-regulations by collective agreement by the parts of the Swedish labor market. The purpose of this thesis is to examine the national and international law regulations and further on study a few selected Swedish central collective agreements to discover in which extension deviation from the law occur. The sections of the Working Hours Act?s that has been investigated is ordinary working time, daily rest, weekly rest periods, breaks and maximum weekly working time.
Implementering av CSRD i Sverige - f?rberedelser i noterade bolag
Sammanfattning
I dagsl?get f?r h?llbarhetsinformation mer utrymme i f?retags h?llbarhetsrapportering ?n
f?rut, men l?g j?mf?rbarhet f?rsv?rar investeringsbeslut. D?rf?r antog EU CSRD, vars syfte
bland annat ?r att ?ka harmoniseringen av h?llbarhetsrapportering. N?r CSRD inf?rlivats fullt
ut i EU- medlemsl?nderna kommer fler f?retag successivt bli skyldiga att f?lja direktivet.
Syftet med denna studie ?r att beskriva svenska noterade bolags f?rberedelsearbete inf?r
CSRD, samt vilka faktorer som ligger bakom de beslut som tagits och hur det p?verkar
f?retagen.
Flexibiliteten på arbetsmarknaden : Ett genuint utbyte mellan bemanningsbranschen och dess anställda?
The flexibility of the labour market is considered as an instrument for increasing economic growth.Therefore has the use of flexible employment, also called atypical employment, increased. The atypical employment is characterized by insecurity in comparison with a traditional permanent full- time employment. One of the most common atypical employments is the manning employment, which is insecure whether it is permanent or not. The insecurity in the industry is based on insecure income, unpredictable working hours and poor psychosocial work environment.In order to encourage a continued increase of flexibility in the labour market while the need for security for staffing employees would be satisfied was Directive 2008:104 adopted. A certain amount of security has been achieved.
Efterlevnad av svaveldirektiven : En studie over hur landerna i svavelkontrollomradena agerar for att sakerstalla svaveldirektivens efterlevnad
De senaste åren har utsläppsreglerna för sjöfarten blivit allt hårdare och under de kommande åren skärps de ännu mer. För att svaveldirektiven för sjöfarten ska fungera effektivt så krävs det också att de efterlevs. Syftet med den här studien var därför att undersöka hur länderna i Europeiska SECA områdena agerar och kommer att agera i framtiden för att se till att svaveldirektiven efterlevs. Studien syftar också till att undersöka hur efterlevnadskontroller genomförs, samt se om länderna har infört sanktioner mot överträdelser och vad dessa innebär. För att få svar på detta studerades lagar och förordningar, men framförallt skickades frågeformulär ut till de ansvariga myndigheterna i flera olika länder kring SECA områdena.
Avskaffande av revisionsplikten : En komparativ studie
The purpose of the set of regulations as regards to accounting and auditing within the Union, is primarily to ensure a high quality of the large public companies financial reporting and hence protect the capital market investors. As the set of regulations also applies to the small companies, these are burdened by administrative costs that are disproportionate. To increase the competitiveness of the European companies, the European council has stated that it is essential to reduce the companies? administrative costs. The main principle is that all companies are under an obligation to statutory audit, however Member States may make audit exemptions for small companies.
Global Reporting Initiative : En komparativ studie om efterlevnaden av initiativets riktlinjer mellan Ericsson och Vattenfall
Title: Global Reporting Initiative - A comparative study on compliance with the initiative's guidelines between Ericsson and Vattenfall.Authors: Peter Leidhammar, Mattias ThorénSupervisor: Bo EnquistExaminer: Margareta BjurkloSeminar Date: 2009-01-14Background and problem formulation: The interest and the requirements that stakeholders have for companies sustainability issues are becoming increasingly important. Thus more companies are increasing their work on their sustainability reports. As there are no laws governing how these are to be designed, standards have been created by various organizations that companies voluntarily can follow. Now, after the Swedish government gave them the directive to follow the GRI's guidelines the Swedish public companies have started to follow this trend. The question then stand how much the private companies' sustainability reports differ from state companies and whether this can be traced to the differences in the companies' ownership and their stakeholders picture.Objective: The purpose of the paper is:· analyze how the GRI's guidelines are followed by the two organizations· highlight differences between them from a theoretical perspectiveLimitations: This paper is limited to two companies, one company owned by the government and one privately-owned company.
Kvarteret Kajutan - Från lågenergi till plusenergi
Energy and environmental demands regarding buildings have become an increasinglydiscussed topic, both in Sweden and in Europe as a whole. The general trend indicatesthat greater efforts are being put into the energy efficiency of the built environment.There are already numerous examples of houses with a low energy demand, and thenumber of low energy buildings is constantly growing.At the time being, the maximum level for energy demands for housing in Stockholm is110 kWh/m2year, but as soon as next year the limit will be changed to 90. The Swedishagency Energimyndigheten is currently conducting a project to interpret the EU Directiveon the so-called Nearly zero energy buildings, and the preliminary results indicate thatthe level of requirements for purchased energy will end up with about 55 kWh / m2year,which is in line withtoday?s recommendationsfound in FEBY's Kravspecifikation förPassivhus.Starting with a low-energy house in Henriksdalshamnen in Stockholm, we have analyzedvarious energy-efficiency measures and their influence on power and energy needs. Thefinancial aspects associated with the measures have been studied using a model of lifecycle costs.The measures were initially studied individually to give an idea of how much impact theyeach had.
Utveckling av Scania Buss projektöverlämningsprocess : - En studie för effektivare produktutveckling
Scania is constantly trying to improve their product development process, the PD-process.The company, along with others, is optimizing their development process in order to gainadvantage in terms of shorter lead times and larger market shares. For this to happen, a wellorganized process is required.The PD-process is divided into three different phases that are linked together by a hand-overprocedure. Scania Bus has experienced problems that stem from a lack of hand-over routines,and as a result the product development process has been slowed down. This has a number ofconsequences, one of them being the complication of new project initiations.The main purpose of this master thesis was to review the hand-over procedure. Within thestudy the project directive was also to be examined, and a recommendation of how the start ofa new project could be made easier was included.To begin with, a detailed literature study was conducted with the intention of obtaining thebasic theoretical knowledge needed for this study.
Arbetsrättsliga krav vid offentlig upphandling
Offentlig upphandling är inte endast ett sätt att tillförskaffa sig varor, utan kan också användas som ett samhällspolitiskt instrument för att verka för sociala mål som ställts upp. Hur de varor och tjänster som upphandlas produceras inverkar på de arbetsrättsliga och sociala förhållandena i leverantörskedjan, och genom att ställa sociala krav vid en offentlig upphandling kan den upphandlande myndigheten förstärka förtroendet hos invånarna. Trots en omfattande EU-rättslig reglering på området är det idag dock osäkert vilka möjligheter den upphandlande myndigheten ges att ställa arbetsrättsliga krav på leverantören av upphandlingsföremålet. Syftet med uppsatsen är att utreda i vilken omfattning en upphandlande myndighet kan ställa arbetsrättsliga krav vid en offentlig upphandling, samt utreda om förslaget till nytt klassiskt upphandlingsdirektiv kommer innebära några förändringar för den upphandlande myndigheten vad gäller möjligheten att ställa arbetsrättsliga krav. Av uppsatsen framkommer att det inte finns någon klar gräns vilka arbetsrättsliga krav den upphandlande myndigheten får ställa på leverantören vid en offentlig upphandling. Den största möjligheten att ställa ett arbetsrättsligt krav torde föreligga om kravet ställs såsom ett tilldelningskriterium, då EU-domstolen har klargjort att sociala krav får ställas för att tillgodose behov hos personer samt att ett tilldelningskriterium inte behöver vara kopplat till upphandlingsföremålet, utan det kan vara kopplat till hur en vara eller tjänst produceras.