Sök:

Sökresultat:

318 Uppsatser om Värmlands nation - Sida 21 av 22

Roadshows inverkan pÄ Servera Region Sydöst

Servera R&S AB is Sweden?s largest wholesale company within the restaurant and food service industry. Servera R&S AB is the daughter company to Axel Johnson AB, which in turn is a part of the Axel Johnson Group with Antonia Ax:son Johnson as the owner. Servera is a nation wide company with a business concept of offering a complete selection of merchandise and services to the professional food service market. The company is split into for different regions: the north region, the middle region, the southwest region, and the southeast region and has its headquarter in Stockholm.

Om du vill ha fred, förbered dig pÄ krig : en studie i den militÀra styrkans betydelse

Denna uppsats kretsar kring att pröva hur en av de frÀmsta företrÀdarna för den realistiska skolan, förklarar de amerikanska anfallen mot Afghanistan (2001) och Irak (2003). Hans namn Àr Robert Kagan och uppsatsen syftar till ge en realists tolkning till varför USA handlade som man gjorde. Man mÄste dÀrför försöka uppfatta vÀrlden utifrÄn USA:s horisont och försöka tolka samt sÀtta sig in i den amerikanska positionen pÄ den internationella arenan. Problemformuleringarna kretsar kring att fÄ insikt i grundstenarna i Kagans teori, samt hur Kagans grundsyn skiljer sig gentemot den idealistiska. Vidare hur USA:s militÀra styrka, enligt Kagan, pÄverkar dess beteende pÄ den internationella arenan, men Àven hur Kagan ser pÄ USA:s kommande globala engagemang.

Att undervisa en nation : Historieundervisning i Kenya och Tanzania

Islamologen Jan HjÀrpe har en gÄng skrivit att ingen historieskrivning Àr oskyldig. Vilket Àven stÀmmer överens med den historia som presenteras i skolans undervisning. Historien Àr en del av sÄvÀl individens som nationens minne, dÀrför mÄste den konstant reproduceras. Historikern Ulf Zander har pÄpekat att för att ens identitet skall övergÄ till en identifikation mÄste den aktiveras och ges en innebörd. AlltsÄ mÄste en nationell, eller annan, identitet sÀttas i förhÄllande till nÄgon eller nÄgot annat för att göras legitim och anvÀndbar.

Att effektivisera ett förvaltarbolag

Executive SummaryThis final thesis has examined the effects of an increased centralization and better coord­in­ation of the distribution logistics at ABB in VÀsterÄs. The company is today strongly decent­ralized and there is a minimum of collaboration between the 20 business units. This is why the questions were raised; how could the business units coordinate outbound logistic activities and what effects would that provide. The obj­ect­ive of this final thesis is to provide basic data for a future decision-making which desc­r­ibe these effects.The report has mapped out the factors that are important to ABB in an evaluation of their logistic activities and how the outbound logistics work today. The four factors are cost efficiency, delivery service, environmental impact and logistics capability.

Nyckelbiotoper - urskogsrester eller kulturprodukter? : bestÄndshistorik i tolv nyckelbiotoper i Lycksele kommun

Since 1993 the Swedish Forestry Administration conducts a nation-wide inventory of wood-land key habitats covering all forest land in Sweden. The inventory aims at mapping and describing habitats where redlisted species occur or can be expected to occur. According to the inventory stand history is crucial to the presence of red-listed species. However, the current knowledge of stand history in woodland key habitats is very limited. The purpose of this work is to describe stand history in woodland key habitats, i.e. fire history, human activities - mainly cuttings - and structural changes.

Hur kan eleverna nÄ mÄlen i svenska för skolÄr 5? : en studie utifrÄn ett lÀrarperspektiv

Statistik frÄn Skolverket (2006) visar att ungefÀr var femte elev i Upplands-Bro Kommun inte klarar det nationella Àmnesprovet i svenska för skolÄr 5. DÄ vi har vÄr verksamhetsförlagda utbildning i denna kommun blev vi nyfikna pÄ att undersöka detta nÀrmare. Vi valde att utgÄ frÄn ett lÀrarperspektiv och en lokal bild av lÀrarnas uppfattningar av det nationella Àmnesprovet i svenska och hur de arbetar för att komma Ät problemet. För att ta reda pÄ det anvÀnde vi oss av intervjuer med Ätta behöriga lÀrare. VÄr studie utgÄr frÄn tvÄ frÄgestÀllningar: Vilka faktorer kan enligt lÀrarna i Upplands-Bro Kommun pÄverka att en elev inte nÄr de nationella mÄlen i svenska? Vilka mÄlstrategier har lÀrarna i Upplands-Bro Kommun för att eleverna ska uppnÄ de nationella mÄlen? Med hjÀlp av teoretisk litteratur formas vÄr bakgrundsdel, med utgÄngspunkt frÄn Skolverkets rapport (2001), ?Utan fullstÀndiga betyg?, Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori, mÄlen i svenska, det nationella Àmnesprovens bakgrund och syfte, skolans ansvar och styrdokument och delar ur dagens skoldebatt.

En retorisk analys av för- och emotdiskussioner kring det kungliga bröllopet pÄ Facebook

Syftet med uppsatsen Àr att utföra en retoriskanalys pÄ de argument som förs bland medlemmarna pÄ Facebookgrupperna ?VÀgra betala Victorias bröllop!? respektive ?VÄga betala Victoria och Daniels bröllop?. Grupperna Àr tvÄ intressanta debattforum att studera i syfte att ta reda pÄ vad för typ av dialog som förs liksom gruppmedlemmarnas Äsikter kring det kungliga bröllopet sÄvÀl som monarkin. SÄledes kommer uppsatsen att fokusera pÄ den medierande offentlighet som skapas i samspel med interaktionen som Àger rum pÄ respektive grupp. Uppsatsens utgÄr frÄn tre frÄgestÀllningar: Förs en kommunikativ dialog i frÄgan kring för respektive emot det kungliga bröllopet pÄ Facebook? Hur Àr dialogerna om bröllopet uppbyggda? Vad har medlemmarna för Äsikter kring det kungliga bröllopet sÄ vÀl som monarkin? Genom att fokusera pÄ en för- respektive emotgrupps Äsikter pÄ Facebook tangerar uppsatsen olika forskningsfÀlt sÄsom: forskning om det kungliga bröllopet 2010, det Internetbaserade forumet Facebook men Àven fÀltet för retorik och medierad offentlighet.

Framtidens distributionslogistik : - Effekter av en ökad centralisering hos ABB i VÀsterÄs

Executive SummaryThis final thesis has examined the effects of an increased centralization and better coord­in­ation of the distribution logistics at ABB in VÀsterÄs. The company is today strongly decent­ralized and there is a minimum of collaboration between the 20 business units. This is why the questions were raised; how could the business units coordinate outbound logistic activities and what effects would that provide. The obj­ect­ive of this final thesis is to provide basic data for a future decision-making which desc­r­ibe these effects.The report has mapped out the factors that are important to ABB in an evaluation of their logistic activities and how the outbound logistics work today. The four factors are cost efficiency, delivery service, environmental impact and logistics capability.

Impact of hygiene training on dairy cows in northeast India : en hygientrÀnings pÄverkan pÄ mjölkkor i nordöstra Indien

Mastitis in dairy cows is an emerging and challenging disease in the tropics, including India. Nation-wide reports suggest that the incidence of clinical mastitis varies from 3.94% to 23.25%, and for subclinical mastitis from 15.78% to 81.60%. In Assam, a northeastern province of India, dairy is an essential part of the mixed farming system that exists in the state, but the milk yield is far below domestic standards. In 2009-2010, International Livestock Research Institute (ILRI) and local associates started to develop a training program for local farmers in Assam, in order to enhance the informal bovine dairy sector in and around Guwahati, India. The project continued until mid-2013.

"HÀr Àr sanningen, Sverige!" : Unga flickor med annan etnisk och kulturell bakgrund och deras relation till medier i identitetsskapandet

AbstractTitel: ?HĂ€r Ă€r sanningen Sverige!? ? Unga flickor med annan etnisk och kulturell bakgrund och deras relation till medier i identitetsskapandetFörfattare: Nina Gergi Handledare: Eva ÅsĂ©n EkstrandNyckelord: Identitet, identitetsskapande, flickor, genus, medier, relation, etnicitet, kultur, sjĂ€lvuppfattning, syriansk-ortodoxa, kurder, ungdomar, unga, medieinnehĂ„ll, medieanvĂ€ndning, mediepĂ„verkan.SyfteSyftet med uppsatsen Ă€r att belysa relationen mellan flickor med annan etnisk och kulturell bakgrund och medier. MĂ„let med uppsatsen Ă€r att öka medvetenheten om flickornas bakgrundshistoria, det nuvarande levnadssĂ€ttet och den framtida sjĂ€lvbilden i relation till medierna och identitetsaspekten.FrĂ„gestĂ€llningDen övergripande frĂ„gestĂ€llningen i den hĂ€r uppsatsen Ă€r:Hur ser relationen ut mellan medier och flickor med annan etnisk och kulturell bakgrund?För att besvara huvudfrĂ„gan delade jag in frĂ„gestĂ€llningen i tre delfrĂ„gor.Vilken roll anser flickorna att medierna har nĂ€r de formar sin identitet? Hur vĂ€rderar flickorna mediernas beskrivning av deras nuvarande levnadsvillkor och deras bakgrundshistoria? FörstĂ€rker eller försvagar medierna bilden av deras liv?Vilken betydelse anser flickorna att medierna har för deras sjĂ€lvuppfattning, dvs. hur de förstĂ„r sin nuvarande situation och sin framtida möjlighet i Sverige?MetodStudien Ă€r kvalitativ och baserar sig pĂ„ djupintervjuer med sex flickor ? tre flickor frĂ„n den syriansk-ortodoxa folkgruppen samt tre flickor frĂ„n den kurdiska folkgruppen, i Ă„ldrarna 20?25 Ă„r.

National Branding - Sverige som varumÀrke

Bakgrund: Globaliseringen leder till att lÀnder i allt högre utstrÀckning konkurrerar med varandra om uppmÀrksamhet, respekt och tillit frÄn investerare, turister, konsumenter, donatorer, invandrare och media. Ett kraftfullt och positivt varumÀrke utgör dÀrför en viktig konkurrensfördel. VarumÀrkesprofilering och branding, Àr de sÀtt pÄ vilka en organisation kommunicerar, sÀrskiljer och symboliserar sig sjÀlva gentemot sina kunder/klienter. National Branding Àr samma sak, men för ett land. Argumentet för National Branding Àr, i dagens globaliserade vÀrld, att det finns en acceptans för konkurrens mellan lÀnder för att erhÄlla uppmÀrksamhet av vÀrlden och dess tillgÄngar.

Besökare och turister pÄ kyrkogÄrden : synliggör och bevara vÄrt svenska kulturarv

Varför ska man ha besökare och turister pÄ kyrkogÄrdarna? Denna frÄga vÀcker tankar hos mÄnga.Denna uppsats kommer att visa vad turism egentligen Àr och varför man bör frÀmja turism pÄ kyrkogÄrdar och begravningsplatser. Den kommer ocksÄ att visa hur ett antal kyrkogÄrdsförvaltningar ser pÄ besökande och Àven studier i vad besökarna sÀger om kyrkogÄrdsbesöken. Utöver detta har ett par sakkunniga inom nÀtverkande och marknadsföring intervjuats, om sina synpunkter pÄ hur kyrkogÄrdar och begravningsplatser ska visas upp för omvÀrlden. I den avslutande diskussionen beskrivs varför författaren anser att kyrkogÄrdarna bör frÀmja turister och besökare, samt hur författaren tycker att kyrkogÄrdarnas kulturarv ska föras vidare.KyrkogÄrden har haft mÄnga anvÀndningsomrÄden i historien.

Konkurrenssituationen fo?r den svenska morotsbranschen :

The Swedish carrot market is dominated by a few big companies and three of them stands for 50 % of the market. During the last twenty years the number of growers has decreased, the area and the harvest have increased. The big producers have invested in advanced and expensive postharvest equipment that fulfils the high standards of the food industry. Few carrot producers are members of an organisation and they keep contacts with there buyers one by one. The buyers are mostly wholesalers and these have during a long period of time decreased the number of suppliers.

Dopning : En jÀmförande studie i hur rikstÀckande tidningar rapporterade om dopning i OS 2008

I den hÀr uppsatsen försöker vi ta reda pÄ vilken av Sveriges rikstÀckande tidningar mest prioriterade rapporteringen om dopning i samband med OS i Peking 2008. Vi vill ocksÄ undersöka pÄ vilket sÀtt problematiken beskrevs i respektive tidning. Den dissekerade perioden har vi delat in i före, under och efter OS för att se hur bevakningen skiljer sig Ät mellan faserna. Mot slutet kontrollerar vi sen hur vÀl rapporteringen stÀmmer överens med teorier om nyhetsvÀrdering i andra sammanhang. Tidningarna som varit föremÄl för undersökningen Àr Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen och Svenska Dagbladet. Vi gör undersökningen bÄde kvantitativt och kvalitativt.

Fyra sÀtt att se en tv-sÀnd hockeymatch : En medieanalys av kvalseriepremiÀren mellan Leksand och SödertÀlje 2009-03-13

ABSTRACT Elin Broman: FYRA SÄTT ATT SE EN TV-SÄND HOCKEYMATCH? ?En medieanalys av kvalseriepremiĂ€ren mellan Leksand och SödertĂ€lje, 2009-03-13. Medie- och kommunikationsvetenskap D       Uppsatsventilering: 17 december 2009 SYFTE: Syftet Ă€r analysera tv-sĂ€ndningen av denna hockeymatch utifrĂ„n fyra olika infallsvinklar. Jag kommer delas att undersöka om Dayans & KatzÂŽ (1992) begrepp ?mediehĂ€ndelse? idag gĂ„r att applicera pĂ„ mindre spektakulĂ€ra sĂ€ndningar av matcher eller tĂ€vlingar (Contests) Ă€n de stora evenemang som dessa forskare syftar pĂ„, samt genom en retorisk analys se vilka retoriska strategier som Ă€r framtrĂ€dande i sĂ€ndningen.

<- FöregÄende sida 21 NÀsta sida ->